استانداردهای ایزو صنعت گردشگری کدامند؟

استانداردهای ایزو صنعت گردشگری کدامند؟ سازمان استاندارد بین المللی ISO با درک اهمیت حذف موانع غیرضروری برای گردشگری، استانداردهایی را منتشر کرده است تا به صنعت کمک کند و سفر را برای همه در دسترس قرار دهد. استاندارد های ایزو 18513، ایزو 21102، ایزو 21902 (گردشگری و خدمات مرتبط)، استاندارد ایزو 18065 (خدمات گردشگری) به توریست و غیره منجمله مهمترین استانداردهای تدوین شده توسط این سازمان است.

به استانداردهای صنعت گردشگری و توریسم اهمیت زیادی می‌دهیم، زیرا در سال‌های اخیر، صنعت توریسم به طور چشمگیری در حال توسعه است. انواع سفرهای ماجراجویانه و مسئولانه، نیازمند استفاده از استانداردهای مرتبط با این حوزه‌ها در تعامل با جوامع ما می‌شود. پیشتر، استانداردهای ایزو ۲۱۱۰۲ و ایزو ۱۸۵۱۳ را در این زمینه بررسی کرده بودیم.

استانداردهای ایزو صنعت گردشگری

استانداردهای ایزو صنعت گردشگری کدامند؟

حال در این مقاله، به بررسی برخی دیگر از استانداردهای تدوین شده توسط سازمان جهانی استاندارد در این زمینه می‌پردازیم:

ایزو ۲۱۴۲۶: توریسم درمانی – اسپاهای پزشکی

بسیاری از مردم در سرتاسر جهان به خدمات گردشگری سلامت روی می‌آورند تا از استرس زندگی شهری فرار کنند یا مراقبت‌های بهداشتی دریافت کنند. تغییر سبک زندگی در سال‌های اخیر باعث افزایش سریع این تمایلات شده است، بنابراین ما نیاز داریم تا محصولات و خدمات مختلفی که انتظارات مشتریان را برآورده می‌کند را شناسایی کنیم.

بررسی اجمالی ایزو ۲۱۴۲۶

در حال حاضر، دو استاندارد معتبر وجود دارند که در مراکز تالاسوتراپی (ISO 17680) و مراکز سلامتی (ISO 17679) از آن‌ها استفاده می‌شود. این استانداردها بر روی ارائه خدمات با کیفیت در چشمه‌های معدنی پزشکی و مزایای اثبات شده‌ی آن‌ها برای سلامت تمرکز دارند.

محدوده کاربرد ایزو ۲۱۴۲۶
این استاندارد بین‌المللی، الزامات ارائه خدمات با کیفیت را در چشمه‌های معدنی پزشکی تعیین می‌کند. اما از آن در مراکز تالاسوتراپی یا مراکز اسپا سلامتی استفاده نمی‌شود و تصمیمات مربوط به حرفه پزشکی را پوشش نمی‌دهد.

با اهمیت شدن گردشگری سلامت و توریسم درمانی، رعایت استانداردهای جهانی و مرتبط با این حوزه مسئولیت بسیار مهمی است. این اقدامات باعث افزایش کیفیت خدمات در این صنعت و بهبود تجربه مسافران می‌شود.

در دهه‌ی گذشته، چارتر قایق‌های برهنه و کسب و کارهای مرتبط با آن به عنوان یک صنعت بین‌المللی گسترش یافته‌اند. دسترسی آسان به اطلاعات از طریق اینترنت و رشد پرقدرت بازار چارتر، باعث شده که خدمات اجاره قایق‌های برهنه در سرتاسر جهان به گستردگی پیشروند.

استاندارد ایزو ۲۰۴۱۰

بررسی اجمالی ایزو ۲۰۴۱۰
شرکت‌هایی که خدمات چارتر قایق‌های برهنه ارائه می‌دهند، کیفیت‌ها و خصوصیات متفاوتی دارند و بسیاری از مواقع ارزیابی و مقایسه‌ی آن‌ها دشوار است. استاندارد ایزو ۲۰۴۱۰، بهبود بازار چارتر قایق برهنه و ارتقاء رضایت اجاره‌دهندگان و اجاره‌گیرندگان را هدف دارد. این استاندارد خدمات و تجهیزات ضروری مورد نیاز را برای اجاره قایق‌های برهنه تعیین و کیفیت این تجهیزات را مشخص می‌کند که بسیار کاربردی است.

محدوده کاربرد ایزو ۲۰۴۱۰
این استاندارد، حداقل سطح خدمات و تجهیزات مورد نیاز برای قایق‌های برهنه در آب‌های داخلی، سواحل و فاصله‌های دورتر از سواحل را تعیین می‌کند. هر فرد یا سازمانی که قایق‌های برهنه را اجاره می‌دهد، می‌تواند از این استاندارد استفاده کند. ایزو ۲۰۴۱۰ بر امنیت قایق برهنه و مسافران آن تاکید دارد، اما فعالیت‌های ورزشی مرتبط یا قایق‌هایی که دارای کاپیتان یا خدمه هستند را شامل نمی‌شود. با رعایت این استاندارد، اجاره قایق برهنه به یک تجربه امن و لذت‌بخش تبدیل می‌شود.

استاندارد ایزو ۱۷۶۷۹: اسپا و آب‌درمانی – الزامات درمان با آب‌گرم

با توجه به اهمیت حفظ سلامت، پیری سالم و زندگی با کیفیت بیشتر، تمایل به استفاده از درمان‌های آب‌گرم بیشتر می‌شود. اسپاهای سلامتی انواع مختلفی از این خدمات را ارائه می‌دهند. استاندارد ایزو ۱۷۶۷۹ نیز یکی از زیرمجموعه‌های استانداردهای صنعت گردشگری است.

بررسی اجمالی
در امروزه، شناسایی خدمات با کیفیت، افزایش اعتماد مشتریان، شرایط تجاری مناسب و انتقال دانش، امری ضروری است. در حال حاضر، اسپاهای سلامتی نماد تجارت بین‌المللی خدمات مرتبط با آب‌درمانی محسوب می‌شوند. این استاندارد با هدف ارتقاء رفاه روانی، معنوی و عاطفی افراد، بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان و تضمین سلامت جسمی آن‌ها ایجاد شده است.

محدوده کاربرد
استاندارد ایزو ۱۷۶۷۹ الزامات اساسی خدمات یک آب‌گرم درمانی را تعیین می‌کند و فرآیندهای اصلی حمایت و ارائه خدمات با کیفیت به مشتری را تشریح می‌کند. این استاندارد می‌تواند برای انواع مختلف اسپاهای سلامتی به کار گرفته شود. لازم به ذکر است که این استاندارد به هیچ عنوان تصمیم‌گیری درباره‌ی مسائل پزشکی، آموزش پزشکی یا جنبه‌های مذهبی را پوشش نمی‌دهد.

استانداردهای ایزو صنعت گردشگری

استاندارد ایزو ۱۸۰۶۵: خدمات گردشگری – الزامات بازدید از مناطق حفاظت شده طبیعی

مناطق حفاظت شده طبیعی (NPA) به منظور حفاظت از ویژگی‌های طبیعی منطقه ایجاد می‌شوند. امروزه، تنها دولت‌ها مسئولیت حفاظت از این مناطق را ندارند؛ بلکه مقامات NPA نیز مسئولیت دارند تا از برنامه‌ریزی مؤثر و توسعه‌ی خدمات گردشگری در این مناطق اطمینان حاصل کنند.

بررسی اجمالی
استاندارد ایزو ۱۸۰۶۵ بهبود ارزیابی‌های ایمنی بازدیدکنندگان را هدف دارد و کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان در حیطه‌ی حیات‌وحش، گیاهان، جانوران و جوامع NPA را بهبود می‌بخشد. مدیریت مناسب فعالیت‌های توریستی در این مناطق به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد تا محیط طبیعی را تجربه کنند و هم‌زمان با اهمیت حفاظت از طبیعت آشنا شوند.

محدوده کاربرد
این استاندارد، الزامات خدمات گردشگری ارائه شده مستقیماً توسط NPAA را مشخص می‌کند. هدف ایزو ۱۸۰۶۵ جذب رضایت بازدیدکنندگان و هم‌زمان اولویت‌بندی اهداف حفاظتی مناطق حفاظت شده طبیعی را دنبال می‌کند. با رعایت این استانداردها، سفر به مناطق حفاظت شده طبیعی تجربه‌ای امن، آموزنده و دلچسب خواهد بود.

ایزو ۱۷۶۸۰: درمان با آب دریا – الزامات تالاسوتراپی

تالاسوتراپی، کلمه‌ای یونانی است که به کاربرد پزشکی خواص مفید دریا جهت پیشگیری از بیماری اشاره دارد. از زمان رومیان، خواص درمانی آب دریا و آب‌وهوای ساحلی در مراکز تالاسوتراپی به کار برده می‌شدند.

بررسی اجمالی
تالاسوتراپی با هدف مراقبت از خود، کاهش استرس، ایجاد هماهنگی بین جسم و روح و حل مشکلات خاص، به ارائه خدماتی مثل تقویت عضلات، بهبود مشکلات خواب، تنظیم گردش خون، درمان آرتریت و کمک به مشکلات یائسگی می‌پردازد. سیستم‌های تالاسوتراپی از جمله حمام‌های گل و آب دریا، دوش‌های زیرآبی، ماساژ آبی، رایحه‌درمانی، استنشاق و نوشیدن، استفاده از جلبک‌های دریایی و پوشش‌های گلی را ارائه می‌دهند که هدف آن‌ها بهبود و آرامش بخشیدن به بدن است.

محدوده کاربرد
این استاندارد بین‌المللی الزامات ارائه خدمات در مراکز تالاسوتراپی را با استفاده از اثرات مفید محیط دریایی مشخص می‌کند و به منظور اطمینان از موارد زیر فعالیت می‌کند:

  • ارائه خدمات با کیفیت بر اساس نیازهای آشکار و ضمنی مشتریان
  • رعایت مفهوم تالاسوتراپی به صورت احترام‌آمیز
  • اجرای اصول بهداشتی و ایمنی مناسب

همچنین، این استاندارد به تعیین دسترسی مشتریان به امکانات درمانی ارائه‌شده توسط تالاسوتراپی کمک می‌کند، اما تصمیمات مربوط به مسائل حرفه‌پزشکی را پوشش نمی‌دهد. ایزو ۱۷۶۸۰ تاکید دارد که تالاسوتراپی با رعایت استانداردهای ایمنی و کیفیت، تجربه‌ای آرامش‌بخش و مؤثر برای مراجعه‌کنندگان فراهم کند.

ایزو ۱۳۸۱۰: گردشگری صنعتی – ارائه خدمات

فعالیت یا بازدید از شرکت‌های فعال و میراث صنعتی دو جنبه متفاوت و به عنوان یکپارچه‌کننده‌های گردشگری صنعتی محسوب می‌شوند. گردشگری صنعتی با انطباق مناسب با انتظارات گردشگران امروزی، کسانی که به دنبال تجربه‌های واقعی، کشف‌های اصیل و بهبود شخصی از طریق یادگیری هستند، ارتباط دارد. ایزو ۱۳۸۱۰ به عنوان یکی از استانداردهای مرتبط با صنعت گردشگری، در دسترس است.

بررسی اجمالی
گردشگری صنعتی قابلیت ایجاد تجارب منحصربه‌فرد با ترکیب دانش، حس‌ها و احساسات را دارد. در راستای توسعه فعالیت‌های گردشگری صنعتی، متخصصان باید رویکردی با کیفیت را برای ارائه خدمات خود انتخاب کنند تا اعتماد بازدیدکنندگان را بهبود بخشند. هدف این استاندارد بین‌المللی ارائه فهرستی از تعهدات کیفیت خدمات است که در تمام سایت‌های گردشگری صنعتی، مستقل از نوع ارائه‌دهنده خدمات یا ویژگی‌های فنی سایت مرتبط، لازم است رعایت شود.

محدوده کاربرد
این استاندارد بین‌المللی الزامات عمومی را برای گردشگری صنعتی دربرمی‌گیرد، که به منظور انتقال دانش تولید، فعالیت‌های علمی و فنی، بر اساس فرآیندها، دانش فنی، محصولات یا خدمات ارائه می‌شود. این استاندارد برای کلیه خدمات گردشگری صنعتی (بازدید و پیشنهاد اضافی)، از جمله مشخصات فنی ابزار و تجهیزات مورد استفاده در این خدمات، معمولی نمی‌باشد.

ایزو ۱۳۰۰۹: کیفیت مناطق ساحلی – الزامات و توصیه‌ها برای بهره‌برداری از سواحل

در حال حاضر، برای مدیریت سواحل وجود دارد ولی هیچ استاندارد خاصی برای سواحل تعریف نشده است و راهنمایی‌های کافی برای بهره‌برداری پایدار از سواحل وجود ندارد. به همین دلیل، بسیاری از سواحل به شکل پایدار توسعه یافته یا مدیریت نشده‌اند و زیبایی طبیعی آن‌ها از بین رفته و تجربه کاربری منفی برای بازدیدکنندگان ایجاد شده است.

بررسی اجمالی
این استاندارد بین‌المللی به هدف ارائه راهنمایی برای کمک به ایجاد معیارهای بین‌المللی برای مدیریت و ایمنی سواحل ایجاد شده است. هدف این استاندارد بین‌المللی کمک به اپراتورهای سواحلی است تا با استفاده از رویکرد منسجم و بهترین روش‌ها، تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد مدیریت سواحلی که مسئولیت آن را برعهده دارند، بگیرند. علاوه بر سازماندهی کلی سواحل، این استاندارد شامل جنبه‌های مهم دیگری نیز می‌شود مانند ارائه آموزش و اطلاعات در مورد ایمنی سواحل، نصب علائم هشداردهنده، ایجاد دسترسی‌های مناسب و منطقه‌بندی مناسب، ایجاد سیستم نظارت و امداد و نجات، بررسی کیفیت آب و فراهم‌سازی امکانات ساحلی است.

محدوده کاربرد
این استاندارد بین‌المللی الزامات و توصیه‌های کلی را برای اپراتورهای سواحلی که خدمات توریستی را ارائه می‌دهند، ارائه می‌کند. این دستورالعمل برای اپراتورها و کاربران ساحل در مورد ارائه مدیریت و برنامه‌ریزی پایدار، حفاظت از مالکیت سواحل، ارتقاء زیرساخت‌های پایدار و برآورده کردن نیازهای خدمات ارائه شده، از جمله ایمنی ساحل، اطلاعات و ارتباطات، تمیز کردن و مدیریت زباله‌ها را راهنمایی می‌کند.

استانداردهای ایزو صنعت گردشگری

جمع‌بندی

با توجه به تنوع مفاهیم گردشگری و زنجیره‌های وابسته به آن، کمیته‌ای با عنوان “گردشگری و خدمات وابسته” (TC228) تحت پوشش سازمان بین‌المللی استاندارد تشکیل شده است، که به تدوین استانداردهای مرتبط با صنعت گردشگری می‌پردازد و منافع تمامی ذی‌نفعان از جمله کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، از کافه‌های کوچک تا هتل‌های بزرگ و مهم‌تر از همه خود گردشگران را تامین می‌کند. این استانداردها به عنوان ابزارهای جدیدی در اختیار مدیران بین‌المللی قرار می‌گیرند که شفافیت، کیفیت، سلامت و اجرای آن‌ها را تضمین می‌کند.

جهت اخذ انواع گواهینامه های معتبر ایزو می توانید از طریق WhatsApp با مرکز مشاوره ایران گواه در تماس باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا