طبقه بندی اطلاعات – چرا اهمیت دارد؟

طبقه بندی اطلاعات ممکن است آسان به نظر برسد، اما وقتی در مورد اطلاعات با حجم، تنوع و اهمیت زیاد صحبت می کنیم، انجام این کار بسیار پیچیده تر می شود. سه مرحله وجود دارد که انجام این فرآیند را آسان تر می کند. ما توسط این مقاله به موضوع می پردازیم.

طبقه بندی اطلاعات

در این مقاله به اهمیت طبقه بندی اطلاعات خواهیم پرداخت. ما روزانه تعداد بی‌ شماری اطلاعات را بدون اینکه متوجه باشیم پردازش می‌کنیم. اطلاعات چیزی است که تصمیم‌ گیری را دیکته می‌کند، از رایج‌ ترین تصمیم‌ ها (کدام کتاب را باید بخوانم) تا موارد بسیار مهمی مانند (پولم را کجا سرمایه‌گذاری کنم؟).

به منظور انجام عملیات روزانه و بازاریابی محصولات خود، سازمان ها نیاز به جمع آوری اطلاعات بسیار حساس دارند. در اختیار داشتن این نوع اطلاعات حساس و مهم می تواند به یک سازمان قدرت و در عین حال مسئولیت محافظت در برابر آسیب پذیری های تهدیدات امنیتی را بدهد. به همین دلیل است که امنیت اطلاعات یک فرآیند بسیار مهم است که سازمان ها برای مدیریت موفقیت آمیز آن تلاش می کنند. و اولین گام برای ایمن سازی موفق اطلاعات، طبقه بندی اطلاعات است.

طبقه بندی اطلاعات چیست؟

طبقه‌بندی اطلاعات، همانطور که از نام آن پیداست، فرآیند طبقه‌ بندی اطلاعات به دسته‌ های مرتبط است. به عنوان مثال، در داخل یک شرکت، پرونده های مالی نباید با مثلاً پرونده های بخش روابط عمومی مخلوط شود. در عوض، آنها باید در پوشه های جداگانه نگهداری شوند و محدود به افراد مسئولی شوند که حق دسترسی دارند و به آنها اعتماد داده شده است. به این ترتیب اطلاعات ذخیره شده ایمن خواهند بود و در صورت نیاز یافتن آنها آسان تر خواهد بود.

چگونه اطلاعات را طبقه بندی کنیم؟

طبقه بندی اطلاعات ممکن است آسان به نظر برسد، اما وقتی در مورد اطلاعات با حجم، تنوع و اهمیت زیاد صحبت می کنیم، انجام این کار بسیار پیچیده تر می شود. سه مرحله وجود دارد که انجام این فرآیند را آسان تر می کند:

جلسه بازنگری مدیریت یا MRM چیست
  • دارایی های اطلاعاتی خود را بشناسید و برای هر یک از آنها ارزش قائل شوید.
  • هر دارایی اطلاعاتی را برچسب گذاری کنید.
  • روش رسیدگی به هر دارایی اطلاعاتی

تخصیص ارزش به دارایی های اطلاعاتی

برای داشتن طبقه‌ بندی کارآمد اطلاعات، سازمان باید برای هر دارایی اطلاعات ارزشی را با توجه به خطر از دست دادن یا آسیب ناشی از افشا تعیین کند. طبق Netwrix بر اساس مقدار، اطلاعات باید در دسته بندی هایی که در زیر توضیح داده شده است مرتب شوند:

اطلاعات محرمانه

هر گونه اطلاعاتی است که به عنوان محرمانه توسط همه طرف های شامل یا تحت تأثیر آن اطلاعات حفظ می شود. گاهی اوقات از اصطلاحات اطلاعات محرمانه و اطلاعات طبقه بندی شده در یک زمینه استفاده می شود. با این حال، اطلاعات طبقه بندی شده بیشتر توسط نهادهای دولتی به عنوان یک اصطلاح حقوقی استفاده می شود.

اطلاعات طبقه بندی شده

اطلاعات حساسی است که دسترسی به آنها توسط قانون یا مقررات محدود شده است. هنگامی که هر یک از طرفین دارای اطلاعات طبقه بندی شده است، برای رسیدگی به چنین اطلاعاتی به یک مجوز رسمی امنیتی نیاز است.

اطلاعات محدود

نشان دهنده تمام اطلاعاتی است که در دسترس اکثر کارکنان است، اما نه برای همه آنها.

اطلاعات داخلی

طلاعاتی است که همه کارکنان به آن دسترسی دارند.

اطلاعات عمومی

اطلاعاتی است که همه افراد در سازمان و خارج از آن به آن دسترسی دارند.

تمام داده ها باید برچسب گذاری شوند!

هنگامی که سازمان اطلاعات خود را بر اساس ارزش آن طبقه بندی کرد، مالک دارایی باید یک سیستم یا قالبی برای برچسب گذاری داده ها ایجاد کند. مهم نیست که داده‌ ها به صورت فیزیکی یا دیجیتالی ذخیره می‌شوند، برچسب‌ گذاری باید ساده، قابل درک و از همه مهمتر سازگار باشد.

می‌توان فایل‌ های دیجیتال را به ترتیب اعداد یا حروف الفبا برچسب‌ گذاری کرد، تا زمانی که سیستماتیک، قابل اعتماد و قابل پیگیری باشد. افزودن برچسب‌ های بصری به سرصفحه‌ ها و پاورقی فایل‌ ها می‌تواند آگاهی را افزایش دهد و به کارکنان کمک کند تا به امنیت بیشتر توجه کنند و از اشتراک‌ گذاری محتوا در درایوهای USB، پست الکترونیکی یا استفاده از خدمات ابری خودداری کنند.

رسیدگی

در نهایت، پس از اینکه سازمان تمام دارایی‌های اطلاعاتی خود را طبقه‌ بندی و برچسب‌ گذاری کرد، باید مجموعه‌ ای از قوانین ایجاد کند و راهی برای محافظت از اطلاعات خود بر اساس طبقه‌ بندی ترسیم کند. به عنوان مثال، اطلاعات عمومی را می توان در یک کابینت باز قرار داد یا در پلتفرم های رسانه های اجتماعی شرکت منتشر کرد، در حالی که اطلاعات طبقه بندی شده باید قفل شده و ایمن باشد، چه در یک سرور امن یا به صورت فیزیکی توسط متخصصان امنیتی مشاهده شود.

چرا طبقه بندی اطلاعات واقعا اهمیت دارد؟

چهار دلیل اصلی وجود دارد که طبقه بندی اطلاعات مهم است:

  • بهره وری
  • امنیت
  • فرهنگ ایمنی
  • انطباق

بهره وری

سازمان هایی که اطلاعات خود را طبقه بندی کرده اند، می توانند عملیات روزانه را با کارایی بیشتری ارائه و اجرا کنند. بر اساس طبقه بندی آنها، داده ها را می توان به راحتی پیدا کرد و تغییرات را به راحتی می توان ردیابی کرد.

امنیت

امنیت از ایده اصلی طبقه بندی اطلاعات است. داشتن دانش در مورد چه نوع داده هایی که ذخیره می کنید ، اطمینان حاصل می شود که از داده های حساس به خوبی محافظت می شود. همه سازمان ها این روزها توسط داده ها هدایت می شوند و داده های آنها ارزشمند است که آیا آنها آن را می شناسند یا نه ، زیرا این بخش بسیار مهمی از عملکرد آنها است و اغلب وجود آنها. از این رو ، رمزگذاری داده ها ، ذخیره کردن آن در سرورهای ایمن با فایروال های قوی ، مطابق با استانداردهای مختلف محافظت از داده ها ، می تواند کمک بزرگی برای جلوگیری از تهدیدهای خارجی باشد.

علاوه بر تهدیداتی که ممکن است از بیرون وارد شود، گاهی اوقات تهدیدات درونی همان مواردی هستند که باید نگران آن باشیم. از جمله دشوارترین موارد پیشگیری، تهدیدهای خودی ناشی از ضعف کارکنان است. آنها می توانند شیطانی، شامل سرقت عمدی داده، یا حتی نقض تصادفی داده ها باشند. به همین دلیل است که محدود کردن اطلاعات و طبقه بندی اطلاعات نقش مهمی در جلوگیری از تهدیدات داخلی دارد. در ترکیب با آموزش و فناوری مدیریت دسترسی، طبقه بندی اطلاعات به جلوگیری از نقض داده ها کمک می کند.

فرهنگ ایمنی

پیاده سازی طبقه بندی اطلاعات به ایجاد فرهنگ آگاهی امنیتی در سراسر سازمان کمک می کند. مسئولیت حفاظت از اطلاعات را بر عهده همه کسانی که آن را مدیریت می کنند می گذارد و تضمین می کند که همه کارمندان ارزش اطلاعاتی را که روزانه با آن کار می کنند درک می کنند و می دانند چگونه با آن رفتار کنند.

کارمندان باید بر اساس نیاز به دانستن به اسناد دسترسی داشته باشند. این سیستم می‌تواند امتیازات دسترسی کارکنان را بر اساس سطح حساسیت داده‌های یک سند ترسیم کند و ردیابی آن را آسان‌تر کند و از هرگونه استفاده یا دستکاری نادرست اطلاعات جلوگیری کند.

انطباق

در نهایت، از آنجایی که طبقه‌بندی اطلاعات به سازمان‌ها کمک می‌کند اطلاعات را به‌عنوان حساس ارزیابی کنند، و به همین دلیل از آن محافظت می‌کند، همچنین به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از مقرراتی مانند GDPR، ممیزی‌ها پیروی کنند و اجرای استانداردهایی را که سازمان‌ها را ملزم به طبقه‌بندی اطلاعات آن می‌کند، آسان‌تر می‌کند. مانند ISO/IEC 27001.

15 مزیت و عیب کار از راه دور

نتیجه در مورد اینکه چرا طبقه بندی اطلاعات مهم است؟

اگر طبقه‌ بندی اطلاعات به کار گرفته شود، می‌ توان از بسیاری از مصالحه‌ های مالکیت معنوی جلوگیری کرد. طبقه بندی اطلاعات کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که افراد درگیر در داخل سازمان از دانش و آگاهی از نوع داده هایی که با آنها کار می کنند و ارزش آن و همچنین تعهدات و مسئولیت های خود در حفاظت از آن و جلوگیری از نقض یا از دست دادن داده ها آگاه هستند.

طبقه بندی اطلاعات تنها راه حلی نیست که اطلاعات را ایمن می کند یا انطباق با الزامات قانونی را تضمین می کند. اما این یک گام بسیار مهم برای شروع جدی گرفتن امنیت داده ها است. به این ترتیب، به سازمان‌ ها کمک می‌ کند تا با تمرکز انرژی، زمان و منابع مالی خود بر روی داده‌ هایی که برای کسب‌ وکار حیاتی هستند، یک وضعیت امنیتی ایجاد کنند.

بر اساس ISO/IEC 27001، الف.8.2 هدف طبقه بندی اطلاعات اطمینان از اینکه اطلاعات سطح مناسبی از حفاظت را مطابق با اهمیت آن برای سازمان دریافت می کند، است. از طریق دوره های آموزشی ایران گواه درباره ISO/IEC 27001 اطلاعات بیشتری کسب کنید و در مورد تمام ابزارها و تکنیک های لازم که به شما امکان می دهد به سازمان خود در دستیابی و حفظ انطباق با الزامات ISO/IEC 27001 کمک کنید.

سوالات متداول

4 دلیل اصلی که طبقه بندی اطلاعات مهم است، چیست؟

بهره وری
امنیت
فرهنگ ایمنی
انطباق

طبقه بندی اطلاعات چیست؟

طبقه‌بندی اطلاعات، همانطور که از نام آن پیداست، فرآیند طبقه‌ بندی اطلاعات به دسته‌ های مرتبط است. به عنوان مثال، در داخل یک شرکت، پرونده های مالی نباید با مثلاً پرونده های بخش روابط عمومی مخلوط شود. در عوض، آنها باید در پوشه های جداگانه نگهداری شوند و محدود به افراد مسئولی شوند که حق دسترسی دارند و به آنها اعتماد داده شده است. به این ترتیب اطلاعات ذخیره شده ایمن خواهند بود و در صورت نیاز یافتن آنها آسان تر خواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا