ابزارهای تجزیه و تحلیل علت ریشه ای چیست؟

ابزارهای تجزیه و تحلیل علت ریشه ای عبارتند از: نمودار استخوان ماهی: بسیاری از علل احتمالی یک اثر یا مشکل را شناسایی می کند و ایده ها را در دسته های مفید دسته بندی می کند. نمودار پارتو: در نمودار میله ای نشان می دهد که کدام عوامل مهم تر هستند. نمودار پراکندگی: جفت داده های عددی را با یک متغیر در هر محور ترسیم می کند تا به شما در جستجوی یک رابطه کمک کند.

تجزیه و تحلیل علت ریشه ای

تحلیل علت ریشه ای یکی از مهم ترین عناصر حل مسئله در مدیریت کیفیت است. همه چیز را در مورد روش تجزیه و تحلیل و اهمیت آن برای روش شش سیگما بیاموزید.

تجزیه و تحلیل علت ریشه (RCA) فرآیندی برای شناسایی علل ریشه ای مشکلات و یک رویکرد سیستماتیک برای پاسخ به آنها است. تحلیل علت ریشه ای مبتنی بر این ایده است که مدیریت مؤثر باید راهی برای جلوگیری از مشکلات قبل از وقوع و تأثیرگذاری بر کار کل سازمان بیابد.

تحلیل علت ریشه ای یکی از مهم ترین عناصر حل مسئله در مدیریت کیفیت است. تجزیه و تحلیل علت ریشه بخش مهمی از روش شناسی شش سیگما است، زیرا یک جزء کلیدی از مرحله تجزیه و تحلیل DMAIC – تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود، کنترل است.

شش ابزار اصلی برای تجزیه و تحلیل علت ریشه ای

شش ابزار اصلی برای تجزیه و تحلیل علت ریشه ای وجود دارد که از طریق فرآیند شناسایی علل ریشه ای یک مشکل استفاده می شود.

نمودار پارتو چیست

نمودار پارتو چیست؟

نمودار پارتو یک نمودار میله ای است که به ترتیب نزولی از بالاترین فرکانس به پایین ترین فرکانس از چپ به راست مرتب شده است. ارتفاع میله ها منعکس کننده فرکانس یا تاثیر مشکلات است. نمودار پارتو به تیم بهبود کیفیت کمک می کند تا بر مناطق بهبود با بیشترین تأثیر تمرکز کند. نمودار پارتو در شش سیگما برای یافتن مشکلات و راه حل های آنها استفاده می شود و تجزیه و تحلیل علت ریشه بخش مهمی از این فرآیند است. برای ایجاد نمودار پارتو، می توانید مراحل X، Y و Z را دنبال کنید.

5 چرا 1

5 چرا

روش 5 Whys از یک سری سوال برای درک لایه های یک مسئله استفاده می کند. ایده این است که هر بار که چرایی را می‌پرسید، پاسخی که می‌دهید به دلیل بعدی تبدیل می‌شود تا زمانی که منابع مشکل را پیدا کنید. 5 Whys یک ابزار ساده است که برای مشکلاتی که نیازی به داده های پیشرفته ندارید استفاده می شود. این روش برای تجزیه و تحلیل عمیق نتایج نمودار پارتو استفاده شده در شش سیگما استفاده می شود.

نمودار پراکندگی چیست

نمودار پراکندگی

نمودار پراکندگی یک نمایش گرافیکی دو بعدی از مجموعه ای از داده ها است. نمودارهای پراکنده، داده های عددی را با یک متغیر در هر محور جفت می کند تا رابطه آنها را جستجو کند. توانایی آن برای نشان دادن روابط غیر خطی بین متغیرها به طور گسترده در شش سیگما استفاده می شود. نمودارهای پراکندگی به طور گسترده ای به عنوان ابزاری برای تجزیه و تحلیل مسائل در شش سیگما استفاده می شود. نمودارهای پراکندگی نشان می دهد که متغیرها چگونه با یکدیگر ارتباط دارند.

این رابطه را همبستگی می نامند و سه نوع همبستگی وجود دارد: همبستگی مثبت، منفی و بدون همبستگی. در شش سیگما، نمودار پراکنده به صورت بصری همبستگی بین یک مشکل و یک علت را نمایش می دهد، چه همبستگی مثبت، منفی یا بدون وجود داشته باشد. این به تیم‌های با کیفیت کمک می‌کند تا ارزیابی کنند که کدام علت فرضی بیشترین تأثیر را بر یک مشکل دارد و کدام یک باید ابتدا حل شود.

نمودار استخوان ماهی

نمودار استخوان ماهی

نمودار استخوان ماهی که نمودار علت و معلول یا نمودار ایشیکاوا نیز نامیده می‌شود، علل احتمالی را در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌کند که از مشکل اولیه منشا می‌گیرند. علاوه بر این، نمودار استخوان ماهی ممکن است دلایل فرعی متعدد دیگری داشته باشد که از هر دسته شناسایی شده مشتق شده است. نمودار استخوان ماهی پرکاربردترین ابزار تحلیل علت و معلولی در شش سیگما است. تحلیل علت و معلولی یکی از وظایف کلیدی در هر پروژه شش سیگما است.

حالت شکست و تجزیه و تحلیل اثرات (FMEA)

تجزیه و تحلیل حالت و اثرات شکست (FMEA) روشی است که برای کشف عیوب یا شکست‌های احتمالی در طول فرآیند و طراحی محصول استفاده می‌شود. در شش سیگما، FMEA به تیم های پروژه ابزاری برای پیش بینی احتمالی شکست هایی که ممکن است بر مشتریان تأثیر بگذارد، می دهد. حالت شکست و تجزیه و تحلیل اثرات در طول مرحله تجزیه و تحلیل چرخه شش سیگما DMAIC اجرا می شود و به تخمین اهمیت تأثیر شکست های احتمالی فرآیند کمک می کند.

تجزیه و تحلیل درخت خطا (FTA)

تجزیه و تحلیل درخت خطا (FTA) یک ابزار گرافیکی و یکی از ابزارهای مفیدتر در بررسی مشکلات شش سیگما ناب است. FTA علل خرابی در سطح سیستم را بررسی می کند. تجزیه و تحلیل درخت خطا، ریسک ها را به گونه ای اولویت بندی می کند که اجازه می دهد تا بالاترین ریسک ها ابتدا حل شوند. از منطق بولی برای ترکیب یک سری رویدادهای سطح پایین استفاده می کند و اساساً یک رویکرد از بالا به پایین برای شناسایی خرابی های سطح مؤلفه (رویداد اساسی) است که باعث شکست سطح سیستم (رویداد بالا) می شود.

هنگامی که با سایر ابزارهای Lean Six Sigma ترکیب می شود، تجزیه و تحلیل درخت خطا به تیم کمک می کند تا بر روی مهمترین متغیرهای ورودی به متغیرهای خروجی کلیدی در یک فرآیند معین تمرکز کند. FTA یک رویکرد از بالا به پایین برای شناسایی خرابی های سطح مؤلفه است که باعث بروز خرابی در سطح سیستم می شود.

چگونه از ابزارها در تحلیل علت ریشه ای استفاده کنیم؟

در اینجا می توانید راه های استفاده از ابزارها در Root Cause Analysis را مشاهده کنید.

  • هدف نمودار Fishbone شناسایی بسیاری از دلایل احتمالی برای یک مشکل و دسته بندی ایده ها در دسته های مفید است. نمودار استخوان ماهی باید زمانی اجرا شود که علت اصلی آن کاملاً ناشناخته باشد.
  • هدف نمودار پارتو این است که نشان دهد کدام عوامل برای یک مشکل مهم تر هستند.
  • هدف نمودار Scatter این است که به شما کمک کند به دنبال رابطه بین دو متغیر باشید. روشی برای آزمون همبستگی بین دو متغیر است. برای پیاده سازی این ابزار تحلیل علت ریشه ای، باید علت مشکوک را روی محور x رسم کنید در حالی که اثر روی محور y رسم می شود.
  • هدف 5 چرا این است که با پرسیدن “چرا؟” یک مشکل خاص را بررسی کنیم. تا زمانی که مشکل اصلی را شناسایی نکنید. 5 چرا بهتر است زمانی که با تجزیه و تحلیل پارتو اجرا شود استفاده می شود.
  • تجزیه و تحلیل حالت و اثر شکست (FMEA) با هدف شناسایی حالت‌های مختلف که در آن سیستم‌ها می‌توانند شکست بخورند و پیامدها و اثرات هر حالت شکست را تجزیه و تحلیل می‌کند. حالت شکست و تجزیه و تحلیل اثرات را می توان در هر مرحله از یک سیستم خاص – مرحله برنامه ریزی، طراحی، اجرا، یا بازرسی اجرا کرد و به تخمین اهمیت تأثیر شکست های احتمالی فرآیند کمک می کند.
  • هدف تجزیه و تحلیل درخت خطا (FTA) بررسی علل خرابی در سطح سیستم در یک رویکرد از بالا به پایین است. شما می توانید یک تجزیه و تحلیل درخت خطا را در پنج مرحله پیاده سازی کنید – شناسایی خطر، به دست آوردن درک درستی از سیستم، ایجاد درخت خطا، شناسایی مجموعه های بریده شده، و در نهایت، کاهش خطر.

در چه مراحلی می توان از ابزارها در طول تجزیه و تحلیل علت ریشه ای استفاده کرد؟

تجزیه و تحلیل علت ریشه ای را می توان در شش مرحله انجام داد – تعریف رویداد، یافتن علل، یافتن علت اصلی، یافتن راه حل، اقدام، بررسی اثربخشی راه حل. برخی از ابزارهای RCA را می توان در مراحل تحلیل علت ریشه ای پیاده سازی کرد. برای تعریف رویداد و رفتن به منبع مشکل، می توانید از 5 چرا استفاده کنید. برای یافتن علل احتمالی رویداد مورد نظر، می توانید نمودارهای Fishbone را پیاده سازی کنید. برای کشف علت اصلی که در قلب مشکل نهفته است، می توانید از نمودار پراکندگی و تجزیه و تحلیل پارتو استفاده کنید.

آیا ابزارهای تحلیل علت ریشه ای قالب دارند؟

بله، قالب‌های ابزار تحلیل علت ریشه‌ای وجود دارد. الگوهای RCA برای تجزیه و تحلیل یک مشکل تکرار شونده و کمک به حذف علل ریشه ای استفاده می شود. تیم های تحلیل علت ریشه ای مشکل را به منظور پیاده سازی راه حل ها بررسی می کنند تا مشکل دوباره ظاهر نشود.

  • الگوی 5 Whys می تواند به تیم های تجاری کمک کند که علت اصلی مشکلات را حل کنند تا از تکرار آنها جلوگیری شود. این الگوی 5 چرایی طراحی شده است تا بتوانید سؤال «چرا؟» را بپرسید و پاسخ دهید.
  • الگوی Fishbone Diagram را می توان برای بررسی علل بالقوه یک مشکل خاص مورد استفاده قرار داد و تیم شما را قادر می سازد تا راه حل موثرتری پیدا کند. یک الگوی نمودار استخوان ماهی به‌ویژه زمانی مفید است که به جای داده‌های کمی، به تجربه و ایده‌ها تکیه کنیم.
  • الگوی نمودار پارتو برای شناسایی و فهرست کردن مشکلات و علل آنها استفاده می شود. سپس، می‌توانید هر مشکل را به‌صورت جداگانه نمره‌گذاری کنید و آن‌ها را بر اساس علتشان با هم گروه‌بندی کنید. این یک روش واضح و بصری برای مقایسه عوامل مختلف در ایجاد هر مشکلی است.
  • یک الگوی نمودار پراکندگی می تواند به شما کمک کند تا رابطه بین عوامل و تأثیرات مربوطه را پیدا کنید. نمودار پراکندگی جفت داده های عددی را با یک متغیر در هر محور نمودار می کند.

اهمیت ابزارهای تحلیل علت ریشه ای چیست؟

ابزارهای تحلیل علت ریشه ای در تعیین و شناسایی عیوب و علل اصلی عیوب مهم هستند. با شناسایی علت اصلی، سازمان می تواند راه حلی دائمی برای آن بیابد تا احتمال بروز مجدد آن در آینده کاهش یابد یا از بین برود. RCA نقش مهمی در توسعه یک رویکرد منطقی برای حل مشکلات ایفا می کند.

چگونه ابزارهای تحلیل علت ریشه ای کارایی کار را بهبود می بخشند؟

ابزار تجزیه و تحلیل علت ریشه ای، با شناسایی و حذف مشکلات احتمالی یا موجود در ابتدای فرآیند، سیستم یا تولید، کارایی کار را بهبود می بخشد.

کدام بخش ها می توانند از استفاده از ابزارهای تحلیل علت ریشه ای بهره مند شوند؟

ابزارهای تحلیل علت ریشه ای کاربردهای بی شماری در بسیاری از صنایع دارند. در اینجا می توانید لیست بخش های تحلیل علت ریشه ای را مشاهده کنید.

  • مهندسی، ساخت خودرو و کنترل فرآیند صنعتی از انتشار محیطی جلوگیری می کند و برای تجزیه و تحلیل شکست در مهندسی و نگهداری استفاده می شود.
  • امنیت اطلاعات و داده‌ها، جایی که تجزیه و تحلیل علت ریشه‌ای به افراد کمک می‌کند تا نقض‌های امنیتی را بررسی کنند.
  • مراقبت های بهداشتی، که در آن ابزارهای تجزیه و تحلیل علت ریشه ای در علوم محیطی، صنعت تجهیزات پزشکی، ایمنی شغلی و بهداشت استفاده می شود.
  • صنایع زیست محیطی، که در آن از ابزارهای RCA برای تجزیه و تحلیل حوادث در صنعت حمل و نقل هوایی و ریلی و جلوگیری از عود مجدد آنها استفاده می شود.
  • صنایع غذایی و آشامیدنی برای جلوگیری از مشکلات ایمنی مواد غذایی و اقدامات نظارتی با شناسایی علل.

پرسش های متداول

ابزارهای تجزیه و تحلیل علت ریشه ای چیست؟

ابزارهای تجزیه و تحلیل علت ریشه ای عبارتند از: نمودار استخوان ماهی: بسیاری از علل احتمالی یک اثر یا مشکل را شناسایی می کند و ایده ها را در دسته های مفید دسته بندی می کند. نمودار پارتو: در نمودار میله ای نشان می دهد که کدام عوامل مهم تر هستند. نمودار پراکندگی: جفت داده های عددی را با یک متغیر در هر محور ترسیم می کند تا به شما در جستجوی یک رابطه کمک کند.

اهمیت ابزارهای تحلیل علت ریشه ای چیست؟

ابزارهای تحلیل علت ریشه ای در تعیین و شناسایی عیوب و علل اصلی عیوب مهم هستند. با شناسایی علت اصلی، سازمان می تواند راه حلی دائمی برای آن بیابد تا احتمال بروز مجدد آن در آینده کاهش یابد یا از بین برود. RCA نقش مهمی در توسعه یک رویکرد منطقی برای حل مشکلات ایفا می کند.

در چه مراحلی می توان از ابزارها در طول تجزیه و تحلیل علت ریشه ای استفاده کرد؟

تجزیه و تحلیل علت ریشه ای را می توان در شش مرحله انجام داد – تعریف رویداد، یافتن علل، یافتن علت اصلی، یافتن راه حل، اقدام، بررسی اثربخشی راه حل. برخی از ابزارهای RCA را می توان در مراحل تحلیل علت ریشه ای پیاده سازی کرد. برای تعریف رویداد و رفتن به منبع مشکل، می توانید از 5 چرا استفاده کنید. برای یافتن علل احتمالی رویداد مورد نظر، می توانید نمودارهای Fishbone را پیاده سازی کنید. برای کشف علت اصلی که در قلب مشکل نهفته است، می توانید از نمودار پراکندگی و تجزیه و تحلیل پارتو استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا