استاندارد ایزو 45001 چیست؟ اخذ فوری گواهینامه ISO 45001

ایزو 45001 یک استاندارد بین المللی در مورد سیستم بهداشت و ایمنی شغلی است که توسط سازمان استاندارد سازی (ISO) تدوین و منتشر شده است.

استاندارد ایزو 45001 چیست؟ سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی

ISO 45001 استاندارد مورد توافقی است که الزامات یک سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی را مشخص می کند. این به سازمان ها کمک می کند تا عملکرد خود را برای محافظت از کارکنان از حوادث و بیماری ناشی از کار بهبود بخشند. برای تدوین متن این استاندارد از استانداردهای کار، کنوانسیون ها و دستورالعمل ایمنی ILO بهره گیری شده است. استاندارد ایزو 45001 سال 2018 میلادی ویرایش شد و این استاندارد جایگزین OHSAS 18001 شد. در مقاله “آیا ISO 45001 جایگزین OHSAS 18001 می شود؟” می توانید این جایگزینی را مطالعه کنید.

استاندارد ایزو 45001 چیست؟

استاندارد ISO 45001، یک استاندارد بین المللی برای سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی می باشد. این استاندارد الزامات همراه با راهنمایی جهت بهره وری از یک ISO برای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را تدوین می کند. ایزو 45001 در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است. این استاندارد در سال 2018 به منظور جایگزینی OHSAS 18001:2007 منتشر شد. سازمان هایی که به دنبال تضمین تعهد خود به پیاده سازی الزامات مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی هستند، درخواست اخذ گواهینامه ایزو 45001 را دارند.

قبل از توسعه یک استاندارد سیستم مدیریت توسط کمیته ISO، یک طرح توجیهی به منظور چرایی وجود استاندارد جدید را تهیه می کند. در رابطه با توسعه گواهینامه ایزو 45001، نیازهای کاربر از موارد زیر شناسایی می شود:

الف) تقاضای کاربر برای هماهنگی بهتر الزامات استانداردهای سیستم مدیریت یا ادغام کردن سیستم مدیریت با سیستم بهداشت و ایمنی در سازمانشان. این منجر به توسعه یک “ساختار سطح بالا” (اغلب به عنوان “ضمیمه SL” نامیده می شود) که یک توالی بند مشترک (ساختار)، متن، اصطلاحات و تعاریف برای استانداردهای سیستم مدیریت خود ارائه می دهد. این “ساختار سطح بالا” در طول توسعه استاندارد ایزو 45001 استفاده شده است.

ب) طبق بررسی سال 2011 گروه پروژه OHSAS از استانداردها و گواهینامه ها، اکنون بیش از 90000 گواهینامه در 127 کشور صادر شده است. این واقعیت نیاز به استاندارد ISO برای این رشته را نشان می دهد.

گواهینامه ایزو 45001 چیست؟

استاندارد ISO 45001 یک استاندارد بین المللی برای سیستم های مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی است. شما با دریافت گواهینامه ایزو 45001 می توانید تعهد فعال خود را به محافظت از کارکنان از حوادث و بیماری ناشی از کار نشان دهید و در نتیجه از مزایای رقابتی متعددی بهره مند شوید.

گواهینامه ایزو 45001 چیست؟ شرح در تصویر

سازمان هایی که به دنبال تضمین تعهد خود به پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی و جلوگیری از حوادث و بیماری ناشی از کار هستند، درخواست اخذ گواهینامه ایزو 45001 را دارند.

در جدیدترین آمار سازمان بین المللی ایزو می توانیم مشاهده کنیم که از سال 2019 تقریبا درخواست اخذ گواهینامه ایزو 45001، 6.5 درصد بیشتر شده است. تا کنون بیش از 260000 گواهینامه ایزو 45001 برای کسب وکارها و شرکت ها توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو صادر شده است.

اخذ گواهینامه ایزو 45001 نشان دهنده بهترین شیوه ها در ایجاد، پیاده سازی و نگهداری سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت است. الزامات و دستورالعمل های آن به سازمان کمک می کند تا OH&SMS موثر ایجاد کند و از گم شدن عناصر مهم در این راه جلوگیری کند.

استاندارد ایزو 45001  برای هر سازمانی منحصر به فرد است و باید مطابق با الزامات قانونی، خطرات ایمنی و بهداشت شغلی و فرآیندهای تجاری اعمال شده در سازمان باشد.

مزایای اخذ گواهینامه ایزو 45001 چیست؟

مزیت های دریافت گواهینامه ایزو 45001 به شرح زیر است.

  • اعتبار شرکت خود را بهبود ببخشید
  • کنترل هزینه ها
  • مخاطرات کاری را کاهش دهید
  • فرهنگ ایمنی در محیط کار را بهبود ببخشید
  • پرسنل خود را درگیر مبانی ایمنی و بهداشت شغلی کنید
  • شفافیت بیشتر در مورد مسائل سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
  • افزایش مشارکت رهبری و مشارکت کارگران در اجرای الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشتی
  • تفکر مبتنی بر ریسک برای پیاده سازی یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت و همچنین برای ارزیابی ریسک خطرات ایمنی و بهداشتی
  • همسویی خط مشی و اهداف سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت با جهت استراتژیک سازمان
  • ادغام سیستم مدیریت و ایمنی و بهداشت شغلی در فرآیندهای تجاری سازمان
  • ایجاد زبان ساده، ساختار و اصطلاحات مشترک.

شش عنصر مهم ایزو 45001 چیست؟

شش عنصر مهم یک سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی مطابق با استاندارد ISO 45001 که برای اجرای آن نیاز است به شرح زیر می باشد.

  1. سیاست بهداشت و ایمنی شغلی که خط مشی را به وضوح ترسیم می کند.
  2. برنامه ریزی.
  3. اجرا.
  4. مطالعه و تصحیح.
  5. بررسی مدیریت.
  6. بهبود مستمر.

مستندات استاندارد ایزو 45001 می تواند همزمان با استاندارد ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت) پیاده سازی شود. بنابراین پیشنهاد می شود جهت یکپارچه سازی و صرفه جویی در وقت و هزینه متقاضیان گواهینامه ایزو 45001 و گواهینامه ایزو 9001 به طور همزمان دریافت کنند.

چه مدارکی برای دریافت گواهینامه ISO 45001 نیاز است؟

سازمان ها برای دریافت گواهی ایزو 45001 نیاز به مستندات اجرای الزامات سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی دارند. مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه ایزو 45001 به شرح زیر است.

مراحل و مدارک اخذ گواهینامه ایزو 45001 چیست؟, شرح در تصویر

برای دریافت گواهینامه ایزو 45001، سازمان باید سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای را مطابق با الزامات استاندارد ISO 45001 پیاده سازی کند. پس از استقرار سیستم، سازمان می تواند مرجع صدور گواهینامه را برای انجام ممیزی گواهی انتخاب کند تا مشخص کند آیا سازمان مطابق با الزامات ISO 45001 است یا خیر.

پس از ممیزی موفق، مرجع صدور ایزو باید گواهینامه ای را ارائه دهند که نشان دهنده انطباق سازمان با الزامات استاندارد 45001 می باشد.

پیاده سازی استاندارد ایزو 45001 یک کار چالش برانگیز است و اولین گام دریافت پشتیبانی مدیریت برای چنین تلاشی است. با مدیریت ارشد در هیئت مدیره، می توانید شروع به شناسایی الزامات قانونی در مورد بهداشت و ایمنی شغلی کنید، محدوده خط مشی و اهداف سیستم مدیریت و ایمنی و بهداشت شغلی را تعریف کنید، خطرات و فرصت ها و ریسک های مربوط به شرح فعالیت سازمان خود را شناسایی کنید و اقدامات اصلاحی را تعریف کنید. چندین فرآیند اجباری وجود دارد که باید گنجانده شوند، و در صورت لزوم، فرآیندهای دیگری نیز باید اضافه شوند.

به عنوان بخشی از اطمینان از ثبات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت خود، باید رویه ‌ها و سیاست‌ های زیادی را مستند کنید که انتظارات شما از آنها در رابطه با ایزو 45001 را به اطلاع کارکنان برساند. مستندات اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را می توان توسط مشارکت پرسنل ایجاد کرد، یا می توانید از یک مشاور ایزو همانند شرکت ایران گواه کمک بخواهید.

برای دانلود نمونه مستندات ایزو 45001 به صفحه مستندات ایزو رجوع کنید. ما مستندات ایزو 45001 را به صورت رایگان در اختیار شما گذاشته ایم تا بتوانید دانلود کنید.

پس از اینکه سازمان فرآیندها و اطلاعات مستند لازم را ایجاد کرد، سیستم باید برای مدتی کار کند تا مشخص شود که آیا سیستم به درستی راه اندازی شده است یا خیر. با اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت، سازمان سوابقی تولید می کند که نشان می دهد فعالیت ها طبق برنامه ریزی انجام شده است. این سوابق برای ممیزی و بررسی سیستم شما و دریافت گواهینامه ایزو 45001 ضروری هستند.

مرجع صدور گواهینامه ایزو 45001 کیست؟

CB مخفف Certification Body (مرجع صدور یا نهاد صدور)، مرجع صادرکننده گواهینامه ایزو 45001 است. CB ها با نام های تجاری مختلفی و تحت اعتبار کشورهای متفاوتی در ایران فعالیت می کنند. مهمترین موضوعی که برای انتخاب یک مرجع صادرکننده ایزو باید توجه کنید سطح اعتباری است.

تصویر فردی که اقدام به اخذ گواهینامه ایزو معتبر کرده است

برای اعتبار سنجی و بررسی سطح اعتبار مرجع صدور شما باید از طریق سایت رسمی سازمان استاندارد کشورها که به نام AB معرفی می شوند یا از طریق سایت IAFCERTSEARCH.ORG اقدام نمایید. برای بررسی اعتبار مرجع صدور شما به نام مرجع صادرکننده ایزو و سازمان اعتباردهنده به مرجع صادر کننده نیاز دارید.

بعد از کسب اطلاعات شما باید وارد سایت سازمان اعتباردهنده یا سایت IAF شوید تا مطمئن شوید مرجع تاییدیه صدور ایزو 45001 را دریافت کرده است.

برای شما مثالی می زنیم:

سازمان اعتباردهنده به CB ها در ایران مرکز ملی تایید صلاحیت ایران یا NACI است. با ورود به پرتال سایت مرکز ملی تایید صلاحیت ایران شما می توانید CB هایی که توسط این مرکز برای صدور ایزو 45001 تایید شده اند را ملاحضه بفرمایید. مطمئن شوید که مرجع صدور شما در لیست مرکز ملی تایید صلاحیت می باشد.

وارد سایت IAF شوید. کشوری که اعلام می شود مرجع صدور گواهی را صادر می کند در سایت IAF انتخاب کنید. IAF سازمان اعتباردهنده کشور را به شما معرفی می کند و لینک ورود به سایت سازمان اعتباردهنده را در اختیار شما می گذارد.

شما می توانید به سایت سازمان اعتباردهنده ورود کنید و نام CB که اعلام می کند گواهی ایزو 45001 را صادر می کند استعلام کنید.

شما برای بررسی سطح اعتباری مرجع صدور ایزو 45001 یک راه بسیار ساده دارید. وارد سایت IAFCERTSEARCH.ORG شوید و در منو Certification Bodies نام CB را جستجو کنید. اگر CB تحت اعتبار IAF باشد، تاییدیه را دریافت می کنید.

ما این مراحل را به صورت کلیپ ویدیوئی برای تسهیل نحوه اعتبارسنجی مرجع صدور آماده کرده ایم که می توانید در زیر مشاهده کنید.

مراحل صدور گواهینامه ایزو 45001 چگونه است؟

فرآیند صدور گواهینامه ایزو 45001 به دو مرحله تقسیم می شود:

  1. مرحله اول، بررسی اسناد – مرحله نخست که به Stage اول شناخته می شود مرحله اول حسابرسی است. ممیزان مرحله نخست اسناد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شما را بررسی می کنند تا به سازمان شما و فرآیندهای آن قبل از ممیزی اصلی آشنا شوند. آنها نیاز دارند اطمینان حاصل کنند که اسناد شما مطابق با الزامات ایزو 45001 است.
  2. مرحله دوم، ممیزی اصلی – مرحله دوم به Stage دوم معروف است. ممیزی اصلی مهمترین بخش ممیزی گواهینامه ایزو 45001 است. در طول این مرحله، حسابرسان گواهی با مدیریت ارشد و کارمندان مصاحبه می کنند و فرآیندهای شما را مشاهده می کنند. هدف آنها تعیین انطباق سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شما نه تنها با الزامات استاندارد، بلکه همچنین با محتوای اسناد شما است که در مرحله اول بررسی شده است.

اخذ فوری گواهینامه ایزو 45001 چگونه است؟

شما برای اخذ فوری گواهینامه ایزو 45001 باید یک مرجع خصوصی را انتخاب کنید. CB های خصوصی که توسط IAF تایید نشده اند بلحاظ اینکه ممیزی نمی کنند لزوماً نیاز به مستندات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شما نیاز ندارند، پس بدون حضور ممیز و در سریعترین زمان ممکن گواهینامه ایزو 45001 را صادر می کنند.

این گواهینامه برای حضور در مناقصات مورد تایید است ولی ممکن است توسط ارگان های دولتی یا برای ورود به AVL (وندور لیست شرکت نفت) مورد تایید نباشد. گواهینامه ایزو 45001 که توسط مراجع خصوصی و به صورت فوری صادر می شود مورد تایید سازمان استاندارد ایران نیست.

برای اخذ فوری گواهینامه ایزو حتماً با ما در تماس باشید یا از مزیت ها و ریسک های دریافت فوری گواهینامه ایزو آگاه شوید.

مدت زمان دریافت گواهینامه ایزو 45001 چقدر است؟

مدت زمان دریافت گواهینامه ISO 45001 بستگی به نوع فعالیت سازمان، بزرگی یا کوچکی، تعداد پرسنل و سطح سخت گیری ممیز مرجع صدور ایزو دارد. اگر شما یک مرجع معتبر صادرکننده ایزو را انتخاب کرده باشید ممکن است یک ماه زمان ببرد تا گواهینامه ایزو 45001 را دریافت کنید.

ممکن است مرجع صدور ایزو 45001 انتخاب شده یک نهاد مطلع معتبر نباشد و جزو CB های خصوصی باشد. بنابراین مدت زمان دریافت گواهینامه ایزو 45001 خیلی کوتاه تر و حدود سه الی چهار روز کاری می باشد. دلیل آن این است که شما بدون ممیزی گواهینامه ایزو را دریافت می کنید.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو 45001 چقدر است؟

هزینه دریافت، صدور یا اخذ گواهینامه ایزو مهمترین چالش متقاضیان است. بهترین جواب به پرسش می تواند این باشد که، هزینه اخذ گواهینامه ایزو 45001 به عوامل مختلفی همانند نوع فعالیت شرکت، بزرگی یا کوچکی، تعداد سایت های شرکت، تعداد نیروها، موارد اقتصادی و سطح اعتبار مرجع صدور بستگی دارد.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو چقدر است؟

این مهم است که شما برای ورود به مناقصه نیاز به اخذ فوری گواهینامه ISO 45001 داشته باشید یا اینکه بخواهید توسط یک مرجع معتبر مورد تایید IAF گواهینامه ایزو 45001 دریافت کنید. هزینه اخذ فوری گواهینامه ISO 45001 که توسط CB های خصوصی صادر می شود به مراتب کمتر از هزینه صدور ایزو 45001 از یک مرجع معتبر است.

برای بررسی هزینه اخذ گواهی ایزو 45001 به جدول زیر نگاه کنید.

مرجع صدور گواهینامهسازمان اعتبار دهندهانجمن تایید کنندههزینه صدور
CB های تحت اعتبار ایرانمرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI)IAF10،000،000 تومان
CB های بین المللیIAS, Ukas, DakksIAF200 دلار
CB های خصوصیانگلیس-کانادا-آلمان-ایتالیاASCB-IAFCB800،000 الی 1،500،000 تومان
جدول هزینه دریافت گواهینامه ایزو 45001 از مراجع مختلف با سطح اعتباری متفاوت

از کجا گواهینامه ایزو 45001 دریافت کنیم؟

نهادهای زیادی در ایران گواهینامه ایزو 45001 را صادر می کنند که برخی دارای اعتبار بین المللی و برخی فاقد اعتبار اصلی هستند. اما تمامی مراجع صدور ادعا دارند گواهینامه ایزو معتبر صادر می کنند و هر یک قیمت متفاوتی برای صدور ایزو 45001 درخواست می کنند. این ممکن است یک چالش مهم برای شما باشد. اینکه از کجا گواهینامه ایزو 45001 را دریافت کنید.

ممکن است شما در استان های مختلف ایران همانند شیراز، اصفهان، گیلان، تبریز، ارومیه، سمنان، مشهد یا هر شهر دیگری درخواست اخذ ایزو 45001 داشته باشید. شما می توانید به صورت آنلاین یا حضوری درخواست اخذ ایزو 45001 را اعلام کنید. برای انتخاب یک مرجع معتبر جهت دریافت گواهینامه ایزو 45001 پیشنهاد می شود با یک مشاور ایزو در ارتباط باشید.

برند ایران گواه توسط یک شرکت که مورد تایید سازمان NACI ایران است برای مشاوره و پیاده سازی استاندارد ایزو تایید شده است. ما اولین شرکتی هستیم که این مجوز را دریافت کرده ایم. ایران گواه مرجع صدور ایزو 45001 نیست در واقع ما می توانیم با توجه به سیاست های متقاضی برای دریافت ایزو 45001 بهترین پیشنهاد را در اختیار متقاضی قرار دهیم و مسیر دریافت گواهینامه را برای شما کوتاه کنیم.

پس برای اخذ گواهی ایزو 45001 ایران گواه می تواند بهترین پیشنهاد باشد.

پرسش های متداول

گواهینامه ایزو 45001 چیست؟

ایزو 45001 استاندارد بین المللی بهداشت و ایمنی شغلی است که برای محافظت از کارکنان از حوادث و بیماری ناشی از کار تدوین شده است. گواهینامه ایزو 45001 موضوعات مربوط به سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را تضمین می کند. ایزو 45001 جایگزین استاندارد OHSAS 18001 شده و برای تدوین متن این استاندارد از استانداردهای کار، کنوانسیون ها و دستورالعمل ایمنی ILO بهره گیری شده است.

مرجع صدور گواهینامه ایزو 45001 کیست؟

CB مخفف Certification Body (مرجع صدور یا نهاد صدور)، مرجع صادرکننده گواهینامه ایزو 45001 است. CB ها با نام های تجاری مختلفی و تحت اعتبار کشورهای متفاوتی در ایران فعالیت می کنند. مهمترین موضوعی که برای انتخاب یک مرجع صادرکننده ایزو باید توجه کنید سطح اعتباری است.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو 45001 چقدر است؟

هزینه دریافت، صدور یا اخذ گواهینامه ایزو مهمترین چالش متقاضیان است. بهترین جواب به پرسش می تواند این باشد که، هزینه اخذ گواهینامه ایزو 45001 به عوامل مختلفی همانند نوع فعالیت شرکت، بزرگی یا کوچکی، تعداد سایت های شرکت، تعداد نیروها، موارد اقتصادی و سطح اعتبار مرجع صدور بستگی دارد.

درباره نویسنده این مقاله: مهندس حسین کریمی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا