آینده استاندارد ایزو

صنایع به طور روز افزون در حال تکامل هستند، بنابراین در آینده استاندارد ایزو، استانداردهای جدید منتشر و نیز استانداردهای پیشین به روز آوری خواهند شد. قطعا این مسئله به طور خاص در استانداردهای ایزو که به طور منظم ویرایش می شوند نیز وجود دارد. کرگ اس. مر، مدیر امنیت و کیفیت NSF بیان می کند که تغییر استاندارهای ایزو رو به سوی تکامل است.

آینده استاندارد ایزو

کرگ اس. مر ادامه می دهد: “معمولا تمامی استانداردهای ایزو به دنبال ظاهر استاندار شده ای هستند. هم راستا نمودن تمامی سیستم ها با هم از دلایل اصلی این مسئله است، تا در نهایت یک سیستم با کیفیت ایجاد خواهد شد که می تواند استانداردهای گوناگون را مدیریت نماید.”

در آینده استاندارد ایزو “سایر قسمت های استاندارد ایزو در جهت پایداری، مهارت، و انصاف در حرکت خواهد بود. سازمان ایزو در تلاش است استانداردهایی را خلق نماید که کسب و کارها، و سازمان های به کار برنده آنها، سه عامل ذکر شده را به طور واضح در فرآیند خود مورد استفاده قرار دهند.“

“هم اکنون، این مسئله به حذف محدودیت های بین المللی تجاری کمک می نماید. زمانیکه تجارت جهانی، استانداردهایی با کیفیت بالا را نشان گذاری می کند، در سطوح بالاتر از رقبای خود خواهند بود.”

استاندارد ایزو و الزام ویرایش های جدید

استانداردهای ایزو چیست. پرچم و لوگوی سازمان استاندارد (ISO)

حسابرس اصلی RMS LLC جف راجرز، بیان می کند که این مسئله نشان دهنده این است که چگونه استاندارد مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ در طول سال ها ویرایش گردیده و دستخوش تغییرات شده است. ایزو ۹۰۰۱ از نظر تئوری، و مستند سازی بر سنجش های ذهنی، و توضیحات تمرکز نموده است.

در ارتباط با آینده استاندارد ایزو راجرز اینگونه ادامه می دهد که استاندارد ایزو ۹۰۰۱ کسب و کارها را ممکن ساخته است که آن را در هر صنعت و سازمانی که هستند اعمال کنند، و آن را مدل بنیادین برای ویرایش دیگر استانداردهای ایزو نموده اند.

با توجه به رویکرد راجرز و کمیته ایزو به فعالیت های سنجشی که به موازات اهداف پیش بینی شده یک شرکت صورت می گیرند، کسب و کارها می توانند با دقت بالاتری کارایی فرآیندها را با کمک تشخیص “ضعیف ترین نقطه” در جمعی از فعالیت های متوالی مورد بررسی و تشخیص قرار دهند. راجرز ادامه می دهد: “به خاطر اینکه استاندارد ۹۰۰۱ ISO رویکرد فرآیند گرا را دنبال می کند تمامی الزاماتی که تا به حال به کسب و کار ها تحمیل گشته بود، شامل یکی از تغییرات فرایندی بوده است.”

آینده استاندارد ایزو ۹۰۰۱ و تغییرات ایجاد شده در ویرایش ها

راجرز پیشبینی می نماید که آینده استاندارد ایزو ۹۰۰۱ به این مسئله که چگونه استانداردهای ایزو ایجاد می شوند، خواهد پرداخت. او بیان می نماید زمانی که این مورد در سال ۲۰۰۸ بازبینی شد الزامات جدید اضافه نگردید و در در ویرایش ۲۰۱۵ این استاندارد تاکید بسیار زیادی بر مدیریت ریسک در همه فرایندهای سازمان داشت. اگرچه تعداد 10 بند به بند های استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ اضافه شد ولی با این حال تغییر قابل توجهی مشاهده نمی شود. ممکن است در آینده استاندارد ایزو ۹۰۰۱ دستخوش تغییرات بزرگتری شود.

آشنایی با راهنمای استاندارد ایزو (ISO Guidelines)

رهبری در اجرای دستورالعمل ISO 9001

سازمان بین المللی استاندارد ایزو جهت پیاده نمودن تعدادی از استانداردهای مدیریت کیفیت، راهنما های تخصصی با عنوان Guidelines منتشر کرده است برای مثال پیاده سازی مدیریت کیفیت در قسمت آموزش کسب و کار ، راهنمای تخصصی ایزو ۱۰۰۱۵ منتشر شده است که آخرین ویرایش رسمی منتشر شده مربوط به سال ۱۹۹۹ است. همینطور جهت پیاده سازی مدیریت کیفیت در قسمت های بیمارستانی راهنمای تخصصی IWA 1 منتشر شده است که آخرین ویرایش آن به سال ۲۰۰۵ برمی گردد.

بنابراین تا هنگامی که نیاز به ویرایش در استانداردها یا راهنما ها قطعی نشود، در متن استانداردها تغییراتی مشاهده نخواهیم کرد.

پرسش های متداول

آینده استاندارد ایزو ۹۰۰۱ و تغییرات ایجاد شده در ویرایش ها

راجرز پیشبینی می نماید که آینده استاندارد ایزو ۹۰۰۱ به این مسئله که چگونه استانداردهای ایزو ایجاد می شوند، خواهد پرداخت. او بیان می می نماید زمانی که این مورد در سال ۲۰۰۸ بازبینی شد الزامات جدید اضافه نگردید و در در ویرایش ۲۰۱۵ این استاندارد تاکید بسیار زیادی بر مدیریت ریسک در همه فرایندهای سازمان داشت. اگرچه تعداد 10 بند به بند های استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ اضافه شد ولی با این حال تغییر قابل توجهی مشاهده نمی شود. ممکن است در آینده استاندارد ایزو ۹۰۰۱ دستخوش تغییرات بزرگتری شود.

آینده استاندارد ایزو

صنایع به طور روز افزون در حال تکامل هستند، بنابراین در آینده استاندارد ایزو، استانداردهای جدید منتشر و نیز استانداردهای پیشین به روز آوری خواهند شد. قطعا این مسئله به طور خاص در استانداردهای ایزو که به طور منظم ویرایش می شوند نیز وجود دارد. کرگ اس. مر، مدیر امنیت و کیفیت NSF بیان می کند که تغییر استاندارهای ایزو رو به سوی تکامل است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا