ایزو ۲۲۷۱۶ چیست؟ شیوه‌های تولید خوب لوازم آرایشی

استاندارد بین‌المللی ایزو ۲۲۷۱۶ به عنوان استاندارد ویژه شیوه‌های تولید خوب (GMP) برای لوازم آرایشی تهیه شده است. این استاندارد راهنمایی برای مستندسازی و تنظیم فرایند تولید، کنترل، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل محصولات آرایشی و بهداشتی ارائه می‌دهد. دستورالعمل‌های استاندارد، روش‌های عملی را برای مدیریت عوامل مختلفی که می‌توانند بر کیفیت محصول تأثیرگذارند، پیاده‌سازی می‌کند.

ایزو ۲۲۷۱۶ چیست؟ شیوه‌های تولید خوب لوازم آرایشی

GMP به معنای استانداردهای تولید خوب است که مقررات اتحادیه اروپا (CE) شماره ۱۲۲۳/۲۰۰۰ از تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی می‌خواهد به طور مطابق با آن تولید کنند. استانداردهای GMP تضمین کیفیت را از طریق شرح فعالیت‌هایی که بر اساس قضاوت علمی صحیح و ارزیابی ریسک ایجاد می‌شود، ارائه می‌دهند.

دستورالعمل‌های GMP برای تعریف فعالیت‌هایی نوشته شده است که به شما اجازه می‌دهد محصولی را با ویژگی‌های مشخص شده تولید کنید. استفاده از شیوه‌های تولید خوب برای سازمان‌هایی که به دنبال کاهش ریسک و مسئولیت محصولات خود هستند، اهمیت بسیاری دارد. با اجرای استاندارد ایزو ۲۲۷۱۶، می‌توانید مطابقت با GMP را به اثبات برسانید.

آشنایی با استاندارد ایزو ۲۲۷۱۶

کمیته فنی ISO/TC 217 (Cosmetics) در سال ۲۰۰۷ استاندارد ایزو ۲۲۷۱۶ را تهیه کرده است. برای روشن‌تر شدن، تغییرات نحوی در زیرشاخه‌های ۳.۲.۱.۱ و ۱۱.۲ این استاندارد صورت گرفته است.

این دستورالعمل‌ها هدف دارند تا راهنمایی درباره شیوه‌های تولید خوب برای محصولات آرایشی فراهم کنند و به ویژه برای صنعت آرایشی و بهداشتی آن‌ها را تدوین کرده‌اند تا نیازهای خاص این صنعت را در نظر بگیرند؛ همچنین توصیه‌های سازمانی و عملی را درباره مدیریت عوامل انسانی، فنی و اداری که بر کیفیت محصول تأثیر می‌گذارند، ارائه کنند.

بررسی کلی

دستورالعمل‌های استاندارد ایزو ۲۲۷۱۶ به گونه‌ای نوشته شده‌اند تا امکان استفاده آسان از آن‌ها در طول جریان محصول از مرحله دریافت تا ارسال را فراهم کنند. شیوه‌های تولید خوب به صورت عملی توضیح می‌دهند که چگونه تضمین کیفیت را از طریق شرح فعالیت‌های کارخانه به اجرا درآورده و بر اساس قضاوت علمی صحیح و ارزیابی ریسک عمل کنند.

هدف این دستورالعمل‌های GMP تعریف فعالیت‌هایی است که شما را قادر می‌سازد محصولی را تولید کنید که ویژگی‌های مشخص شده را برآورده کند. برای اینکه بتوانید نتیجه مطلوب را از این سیستم بدست آورید، لازم است مستندسازی را به‌عنوان یک بخش جدایی‌ناپذیر از شیوه‌های تولید خوب بشناسید.

ایزو ۲۲۷۱۶ چیست؟ شیوه‌های تولید خوب لوازم آرایشی

محدوده کاربرد

این استاندارد دستورالعمل‌هایی را برای تولید، کنترل، ذخیره‌سازی و ارسال محصولات آرایشی و بهداشتی ارائه می‌دهد. این دستورالعمل‌ها جنبه‌های کیفی محصول را مورد بررسی قرار می‌دهند، اما به‌طور کلی جنبه‌های ایمنی کارکنان درگیر در کارخانه و حفاظت از محیط‌زیست را پوشش نمی‌دهند؛ همچنین نمی‌توانید از آن‌ها برای فعالیت‌های تحقیق، توسعه و توزیع محصولات نهایی استفاده کنید.

مزایای حاصل از گواهینامه ایزو ۲۲۷۱۶ عبارتند از

1. بهبود سیستم‌های مدیریت کیفیت: گواهینامه ایزو ۲۲۷۱۶ به شما کمک می‌کند تا سیستم‌های مدیریت کیفیت خود را بهبود دهید. این استاندارد شیوه‌های تولید خوب را معرفی می‌کند که باعث بهبود عملکرد و کیفیت محصولات می‌شود.

2. نشان دادن تعهد به ایمنی محصولات: این گواهینامه نشان می‌دهد که شما تعهدی جدی به ایمنی محصولات آرایشی و بهداشتی دارید. اجرای استانداردهای ایزو ۲۲۷۱۶ به معنای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در همه مراحل تولید و عرضه محصولات است.

3. تضمین انطباق با دستورالعمل‌های بین‌المللی: این گواهینامه تضمین می‌کند که شما با دستورالعمل‌های بین‌المللی مربوطه سازگاری دارید. با اجرای استاندارد ایزو ۲۲۷۱۶، شما به مراتب از تطابق با الزامات بین‌المللی برای تولید محصولات خود اطمینان حاصل می‌کنید.

ایزو ۲۲۷۱۶ چیست؟ شیوه‌های تولید خوب لوازم آرایشی

جمع‌بندی

گواهینامه ایزو ۲۲۷۱۶ به شما دانش عمیقی از فرآیندهای تولید و استانداردهای GMP در صنعت لوازم آرایشی ارائه می‌دهد. این گواهینامه شامل خدمات تست لوازم آرایشی متناسب با مطالعات بالینی، ارزیابی ایمنی، کنترل کیفیت، آزمایشگاه، تایید ادعای محصول، غربالگری مواد محدود شده و ممیزی تامین‌کنندگان است. با این گواهینامه، شما می‌توانید به مراحل مختلف تولید و توزیع محصولات آرایشی با اطمینان بیشتری نگاه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا