ایزو ۲۰۸۱۵ مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

ایزو ۲۰۸۱۵ چیست؟

گواهینامه ایزو ۲۰۸۱۵ به نام “تضمین تولید و مدیریت قابلیت اطمینان” ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تدوین شده است. این استاندارد برای مدیریت تضمین تولید، با در نظر گرفتن محدودیت‌های بهداشتی، ایمنی، محیط‌زیست و کیفیت، به‌منظور ارزیابی صحت و مطلوبیت تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود.

ایزو ۲۰۸۱۵ مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

این استاندارد توصیه می‌کند که فرآیندها و فعالیت‌ها تنها زمانی آغاز شوند که توانایی ایجاد ارزش افزوده در آن‌ها مشخص شده باشد.

چرخه عمر ایزو ۲۰۸۱۵

ISO 20815:2018 توسط کمیته فنی ISO/TC 67 (مواد، تجهیزات و سازه‌های دریایی) تهیه شده است. در نسخه ۲۰۱۸ این استاندارد، از نظر فنی بررسی و به‌روزرسانی شده و نسخه قبلی آن (ISO 20815:2008) را جایگزین کرده است. تغییرات اصلی در مقایسه با نسخه قبلی عبارتند از:

– اضافه شدن تعدادی اصطلاح، تعاریف و اختصارات جدید در بند ۳.

– اضافه شدن بخش جدید ۴.۱ و شکل جدید ۲ در بند ۴.

– تغییرات جزئی در پیوست‌های A، B، C و E.

– اضافه شدن متن و شکل‌های جدید در ضمیمه D.

– اضافه شدن متن جدید در بند ۳، بند جدید F.4 و شکل جدید در ضمیمه F.

– تغییرات در بندهای ۲، G.3، H.1 و H.2 در پیوست G و H.

– تغییرات متفاوت در بندهای ۷ تا I.10، I.18 تا I.22 و اضافه شدن بندهای جدید I.23 تا I.26 در پیوست.

ایزو ۲۰۸۱۵ مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

آشنایی با استاندارد ایزو ۲۰۸۱۵

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شامل هزینه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و هزینه‌های عملیاتی می‌شوند. سودآوری این صنایع به قابلیت اطمینان، دردسترس‌بودن، قابلیت نگهداری سیستم‌ها و اجزای استفاده شده بستگی دارد؛ بنابراین، استفاده از یک رویکرد قابلیت اطمینان استاندارد و یکپارچه برای دستیابی به تولید بهینه در تجارت نفت و گاز ضروری است.

مفهوم تضمین تولید که در استاندارد ایزو ۲۰۸۱۵ معرفی شده است، بر اساس استفاده از فناوری قابلیت اطمینان در مراحل مختلف چرخه عمر، ایجاد یک درک مشترک را ممکن می‌سازد؛ همچنین فعالیت‌های انجام شده برای دستیابی و حفظ سطح عملکرد را پوشش می‌دهد که به‌طور کلی با شرایط نظارتی و چارچوب قابل اجرا سازگار است.

هدف استاندارد ایزو ۲۰۸۱۵

هدف دریافت استاندارد ایزو ۲۰۸۱۵ برای مجموعه‌های مختلف متفاوت است؛ اما معمولاً برای دستیابی به فرایندهای مقرون به صرفه در طول چرخه عمر یک پروژه استفاده می‌شود. این گواهینامه می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

– برنامه‌ریزی و اجرای فناوری‌های قابل اطمینان به صورت مداوم

– استفاده از داده‌های قابل اطمینان و قابل نگهداری

– توسعه فناوری‌های استفاده شده در سازمان

– طراحی و بهبود سیستم‌های عملیاتی مبتنی بر داده‌های قابل اطمینان

– استفاده از استانداردهای ویژه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

صنایع مرتبط با حوزه نفت، گاز و پتروشیمی علاوه بر استاندارد ایزو ۲۰۸۱۵، می‌توانند استانداردهای دیگری را نیز اخذ کنند. این استانداردها شامل موارد زیر می‌شوند:

– استاندارد مدیریت کیفیت در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی: ایزو TS 29001

– استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی HSE

محدوده کاربرد استاندارد ایزو ۲۰۸۱۵

استاندارد ایزو ۲۰۸۱۵ درباره مفهوم تضمین تولید در سیستم‌ها و فعالیت‌های مرتبط با حفاری اکتشافی، بهره‌برداری، پردازش، حمل‌ونقل منابع نفتی، پتروشیمی و گاز طبیعی صحبت می‌کند. این استاندارد شامل تأسیسات بالادستی (شامل زیردریایی)، میان‌دستی و پایین‌دستی، پتروشیمی و فعالیت‌های مرتبط است.

این سند الزامات و دستورالعمل‌هایی را برای مدیریت سیستماتیک، برنامه‌ریزی مؤثر و استفاده از فناوری تضمین تولید و قابلیت اطمینان ارائه می‌دهد. این الزامات به منظور دستیابی به راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه در طول چرخه عمر یک پروژه توسعه دارایی است.

بررسی اجمالی

ایزو ۲۰۸۱۵ ۱۲ فرایند را تعیین کرده است، که از این تعداد، ۷ فرایند به عنوان فرایندهای اصلی تضمین تولید تعریف شده و به آنها پرداخته شده است. پنج فرایند باقی‌مانده به عنوان فرایندهای متقابل مشخص می‌شوند و خارج از محدوده این سند قرار دارند. با این حال، تعامل فرایندهای اصلی تضمین تولید با این فرایندهای متقابل در محدوده این گواهینامه قرار دارد، زیرا جریان اطلاعات از فرایندهای متقابل برای تضمین برآورده شدن الزامات تضمین تولید لازم است.

تنها الزام ضروری این سند، ایجاد و اجرای برنامه تضمین تولید (PAP) است. مهم است که PAP در مدیریت کلی پروژهای که اعمال می‌شود، منعکس شود.

ایزو ۲۰۸۱۵ مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

جمع‌بندی

گواهینامه ایزو ۲۰۸۱۵ شامل الزامات مختلفی برای دسته‌های تجاری و سیستم‌ها یا تجهیزات مرتبط در زنجیره ارزش نفت و گاز است. تضمین تولید به تولید هیدروکربن‌ها و همچنین فعالیت‌های مرتبط مانند حفاری، نصب خطوط لوله و مداخله زیر دریا نیز پرداخته می‌شود.

به طور کلی، استانداردهای سری IEC 60300-3 به قابل اطمینان بودن و عملکرد تعمیر و نگهداری تجهیزات می‌پردازند و تأکید گواهینامه ایزو ۲۰۸۱۵ نیز بر همین مسئله است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا