کد IR دامپزشکی ایران چیست؟

کد IR دامپزشکی یک مدرک است که تایید می‌کند که الزامات ایمنی و بهداشتی در واحدهای تولیدی و یا کشتارگاهی رعایت شده است. این کد، مورد نیاز برای صادرات فرآورده‌های خام دامی، خوراک دام، طیور و آبزیان است. اداره کل دامپزشکی ایران این کد را به عنوان یکی از شروط صادرات این محصولات تعیین کرده است. بنابراین، تمام واحدهای تولیدکننده و یا کشتارگاه‌های صنعتی در ایران برای انجام صادرات حتما باید کد IR دامپزشکی را دریافت کنند.

کد IR دامپزشکی ایران چیست

کسب و کارهایی که نیاز به دریافت کد IR دامپزشکی دارند

شرکت‌ها و کسب و کارهای زیر برای صادرات محصول خود باید حتماً درخواست دریافت کد IR دامپزشکی را از اداره کل دامپزشکی ایران ارسال کنند:

۱. واحدهای تولیدکننده خوراک دام، طیور و آبزیان.

۲. واحدهای تولیدکننده مکمل‌های ویتامینی برای دام و طیور.

۳. کشتارگاه‌های دام و طیور جهت صادرات محصول.

اداره کل دامپزشکی ایران براساس مدارک و اسناد ارائه شده توسط این واحدها، آن‌ها را ممیزی و پس از تأیید و تصویب مدارک، کد IR را به آن‌ها اختصاص می‌دهد.

شرایط لازم برای دریافت کد IR دامپزشکی

شرکت‌هایی که تمایل به دریافت کد IR دارند، باید حتماً مدارک و اسناد مربوط به بهداشت و ایمنی محیط کار، بررسی خطرات مواد غذایی و تولید در شرایط بهداشتی مناسب را ارائه کنند.

همچنین، مدیر فنی با مدرک تحصیلی مرتبط باید به سازمان اداره کل دامپزشکی ایران معرفی شود. یکی از نمایندگان اداره کل دامپزشکی ایران، واحد درخواست‌دهنده کد IR را ممیزی و در صورت تأیید و پذیرش مدارک و اسناد، کد IR را صادر می‌کند.

علاوه بر این، واحدهای تولیدی، کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی باید با دریافت گواهی‌نامه‌های زیر همراه کد IR دامپزشکی باشند:

– گواهی‌نامه HACCP

– گواهی‌نامه GMP

روش دریافت گواهی‌نامه HACCP برای کسب کد IR دامپزشکی

شرکت‌هایی که درخواست دریافت کد IR دامپزشکی دارند، باید تعهد خود را در خصوص مدیریت خطرات مرتبط با مواد غذایی نشان دهند. در این راستا، ایجاد مدارک و اسناد جهت بررسی و رفع چالش‌ها و ریسک‌های موجود در ارتباط با مواد غذایی الزامی است. در نتیجه، ایجاد مدارک و اسناد مربوط به اصول HACCP و دستورالعمل‌های کاربردی در واحدهای تولیدی الزامی است.

با این وجود، از کجا باید گواهینامه HACCP را دریافت کنیم تا مورد تأیید اداره کل دامپزشکی ایران قرار بگیرد؟

بایستی به طور کامل توجه کنید که بسیاری از شرکت‌ها در زمینه اخذ گواهینامه ISO فعالیت می‌کنند و گواهینامه‌هایی که توسط آنها صادر می‌شوند قابل استعلام هستند. با این حال، این گواهینامه‌ها معتبر نیستند و توسط اداره کل دامپزشکی ایران تأیید نمی‌شوند.

کد IR دامپزشکی ایران چیست

چگونه می‌توانیم شرکت‌هایی که گواهینامه‌های معتبر را صادر می‌کنند را شناسایی کنیم؟

استانداردهای HACCP و GMP توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) تدوین و منتشر می‌شوند. بنابراین، این گواهینامه‌ها توسط سازمان FDA به صورت معتبر و تحت اعتبار در داخل ایران صادر نمی‌شوند.

در ایران، این گواهینامه‌ها باید از شرکت‌هایی صادر شوند که توسط مرکز ملی تأیید صلاحیت (NACI) که سازمان اعتباربخشی ایران است، تأیید شده‌اند.

مرکز ملی تأیید صلاحیت (NACI) شرکت‌هایی را برای صدور گواهینامه HACCP و GMP تعیین کرده است. در صورتی که گواهینامه‌ها از این شرکت‌ها صادر شده باشد، آنها مورد تأیید اداره کل دامپزشکی ایران قرار می‌گیرند.

برای دریافت کد IR دامپزشکی ایران، می‌توانید در حال حاضر با ما تماس بگیرید. مشاوره ارائه شده توسط مرکز مشاوره ایزوگت کاملاً رایگان است.

پرسشهای متداول درباره کد IR دامپزشکی ایران:

کد IR دامپزشکی چیست؟

کد IR دامپزشکی یک مدرک تأیید رعایت الزامات ایمنی و بهداشت در واحدهای تولیدی و یا کشتارگاهی است. اداره کل دامپزشکی ایران این کد را یکی از شرایط صادرات فرآورده‌های خام دامی، خوراک دام، طیور و آبزیان قید کرده است. بنابراین، تمامی واحدهای تولیدکننده و یا کشتارگاه‌های صنعتی در ایران برای صادرات باید حتماً کد IR دامپزشکی را دریافت کنند.

شرایط لازم برای اخذ کد IR دامپزشکی چیست؟

شرایط لازم برای اخذ کد IR دامپزشکی شامل ارائه مدارک و اسناد مرتبط به بهداشت و ایمنی محیط کار، بررسی خطرات مواد غذایی و تولید در شرایط بهداشتی مناسب می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا