استاندارد ایزو 14001 چیست؟ اخذ فوری گواهینامه ISO 14001

ایزو 14001 یک استاندارد بین المللی در مورد سیستم مدیریت محیط زیست است که توسط سازمان استاندارد سازی (ISO) تدوین و منتشر شده است.

استاندارد ایزو 14001 چیست؟ سیستم مدیریت محیط زیست

ISO 14001 استاندارد مورد توافقی است که الزامات یک سیستم مدیریت زیست محیطی را مشخص می کند. این به سازمان ها کمک می کند تا عملکرد زیست محیطی خود را از طریق استفاده کارآمدتر از منابع و کاهش ضایعات، کسب مزیت رقابتی و اعتماد ذینفعان بهبود بخشند. استاندارد ایزو 14001 سال 2015 میلادی ویرایش شد که در مقاله “نحوه انتقال به ISO 14001:2015” می توانید تغییرات را مطالعه کنید.

استاندارد ایزو 14001 چیست؟

استاندارد ISO 14001 یک استاندارد بین المللی برای سیستم های مدیریت زیست محیطی (EMS) و پرمصرف ترین الزامات مدیریت محیط زیست را تدوین می کند. سازمان هایی که فعالیت آنها مرتبط با محیط زیست باشد برای تضمین تعهد خود به پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت محیط زیست و جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی، درخواست اخذ گواهینامه ایزو 14001 را دارند.

در جدیدترین آمار سازمان بین المللی ایزو می توانیم مشاهده کنیم که از سال 2020 تقریبا درخواست اخذ ایزو 14001، 5.5 درصد بیشتر شده است. تا کنون بیش از 360000 گواهینامه ISO 14001 برای کسب وکارها و شرکت ها توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو صادر شده است.

ایزو 14001 استاندارد سیستم مدیریت اصلی است که الزامات فرمولاسیون و نگهداری EMS را مشخص می کند. این کمک می کند تا جنبه های زیست محیطی خود را کنترل کنید، اثرات را کاهش دهید و از انطباق قانونی اطمینان حاصل کنید. مطالعات نشان می دهد که 70 درصد کل زباله های اداری قابل بازیافت هستند. با این حال، تنها 7.5٪ به مرکز بازیافت می رسد.

دستورالعمل های عمومی در مورد اصول، سیستم ها و تکنیک های پشتیبانی که مربوط به ISO 14004 با استاندارد ایزو 14001 (سیستم مدیریت زیست محیطی) همراه است. پس ایزو 14001 جزو خانواده بزرگ استاندارد ISO 14000 می باشد. این استاندارد مسائلی مانند ایجاد، اجرا، نگهداری و بهبود EMS را پوشش می دهد.

تقریباً هر طرح کسب و کاری می تواند از دریافت گواهینامه ایزو 14001 بهره مند شود. این گواهینامه به اندازه کافی گسترده است که مزایای قابل توجهی را برای سازمان ها در هر صنعت یا بخش ارائه دهد، در حالی که همچنان چارچوب خاصی را برای اجرای شیوه های پایدار مرتبط ارائه می دهد.

در مورد گواهینامه ایزو 50001 بیشتر بخوانید.

گواهینامه ایزو 14001 چیست؟

گواهینامه ISO 14001 تضمین تعهد سازمان ها به اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت محیط زیست (EMS) است. شما با دریافت گواهینامه ایزو 14001 می توانید تعهد فعال خود را به محیط زیست و طبیعت نشان دهید و در نتیجه از مزایای رقابتی متعددی بهره مند شوید.

گواهینامه ایزو 14001 چیست؟ شرح در تصویر

گواهینامه ISO 14001 تضمین تعهد سازمان ها به اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت محیط زیست (EMS) است. شما با دریافت گواهینامه ایزو 14001 می توانید تعهد فعال خود را به محیط زیست و طبیعت نشان دهید و در نتیجه از مزایای رقابتی متعددی بهره مند شوید.

با اخذ گواهینامه ایزو 14001 سازمان ها تضمین می کنند الزاماتی همانند شناسایی، مدیریت، نظارت و کنترل فرآیندهای زیست محیطی را بررسی کرده و اجرا می کنند. 

صدور گواهینامه ایزو 14001 برای همه سازمان ها بدون درنظر گرفتن اندازه یا نوع فعالیت اعم از خصوصی، دولتی، غیر انتفاعی و خصولتی امکان پذیر است.

با اجرای کامل مستندات استاندارد ایزو 14001 و دریافت گواهینامه ایزو 14001 شرکت ها و سازمان ها ملزم به بررسی مسائل زیست محیطی مرتبط با فرآیندهای کاری خود همانند مدیریت پسماند هستند.

مزایای اخذ گواهینامه ایزو 14001 چیست؟

مزیت های دریافت گواهینامه ایزو 14001 به شرح زیر است.

  • ضایعات خود را کاهش دهید.
  • پسماند خود را مدیریت کنید.
  • هزینه های خود را کاهش دهید.
  • مزیت رقابتی برای ورود به بازارهای بین المللی ایجاد کنید.
  • الزامات قانونی را رعایت می کنید.
  • افزایش شهرت بین مصرف کنندگان و شرکا.
  • توسط ارگان های دولتی و کارفرما تایید می شوید.
  • ورود به مناقصات و دریافت حداکثر امتیاز.
  • افزایش عملکرد نظارتی بر فرآیندهای کاری و در نتیجه کاهش خطر جریمه برای عدم رعایت قوانین زیست محیطی.
  • بهبود عملکرد زیست محیطی.
  • بهبود مدیریت داخلی.
  • افزایش مسئولیت اجتماعی.

شش عنصر مهم ایزو 14001 چیست؟

شش عنصر مهم یک EMC مطابق با استاندارد ISO 14001 که برای اجرای آن نیاز است به شرح زیر می باشد.

  1. سیاست زیست محیطی که خط مشی را به وضوح ترسیم می کند.
  2. برنامه ریزی.
  3. اجرا.
  4. مطالعه و تصحیح.
  5. بررسی مدیریت.
  6. بهبود مستمر.

مستندات استاندارد ایزو 14001 می تواند همزمان با استاندارد ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت) پیاده سازی شود. بنابراین پیشنهاد می شود جهت یکپارچه سازی و صرفه جویی در وقت و هزینه متقاضیان گواهینامه ایزو 14001 و گواهینامه ایزو 9001 به طور همزمان دریافت کنند.

چه مدارکی برای دریافت گواهینامه ISO 14001 نیاز است؟

سازمان ها برای دریافت گواهی ایزو 14001 نیاز به مستندات اجرای الزامات سیستم مدیریت محیط زیست (EMS) دارند. مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه ایزو 14001 به شرح زیر است.

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه ایزو 14001 چیست

محدوده فعالیت شرکت را تعریف کنید

دامنه فعالیت، فرآیندهای کاری، سایت ها، بخش ها و واحدهای کاری را که EMS شما را پوشش می دهند، تعریف کنید.

خط مشی خود را تعریف کنید

خط مشی زیست محیطی به طور مختصر تعهد سازمان شما را برای پذیرفتن مسئولیت اثرات بر محیط زیست گسترده تر و هرگونه الزامات قانونی شرح می دهد. این سیاست شامل تعهد روشن برای جلوگیری از آلودگی و بهبود مستمر روشی است که کسب و کار شما به دنبال تحقق اهداف زیست محیطی خود است.

سیاست زیست محیطی

سیاست های زیست محیطی مربوط به (EMS) شامل تعهد روشن برای جلوگیری از آلودگی و بهبود مستمر روشی است که کسب و کار شما به دنبال تحقق اهداف زیست محیطی خود است.

ارزیابی ریسک و فرصت های زیست محیطی را مستند کنید

ایزو 14001 خطرات و فرصت ‌های زیست ‌محیطی را که ممکن است برای راه ‌اندازی سازمان با آنها مواجه شود، تشریح و تصدیق می‌کند. آنها شامل خطرات در شرایط غیرعادی و اضطراری خواهند بود. این همچنین شامل فرصت هایی برای پذیرش تغییر و بهبود محیطی می شود.

مستندات مربوط به ارزیابی جنبه های زیست محیطی

جنبه های زیست محیطی فعالیت هایی هستند که بر محیط زیست تأثیر می گذارند. از آنجایی که هر کسب و کاری مواد مصرف می کند، از انرژی استفاده می کند و در عملیات کسب و کار ضایعات تولید می کند، در نتیجه اثرات زیست محیطی رخ می دهد. نمونه (هایی) از جنبه های زیست محیطی عبارتند از:

  • استفاده از آب، برق، گاز و …
  • تولید زباله
  • انتشار گاز، دود و غبار
  • دفع پسماند خانگی یا صنعتی
  • مدیریت فعالیت هایی با پتانسیل ایجاد آلودگی مانند مخازن ذخیره نفت فله

هنگامی که این جنبه ‌های زیست ‌محیطی را شناسایی کردید، باید تأثیری که می‌توانند بر محیط‌ زیست داشته باشند را تعیین کنید و با استفاده از یک سیستم امتیازدهی «ریسک»، جنبه ‌هایی را که مهم‌ترین هستند را شناسایی کنید.

اهداف زیست محیطی و برنامه ریزی برای دستیابی به آن

سازمان شما باید اهداف زیست محیطی روشنی داشته باشد و یک برنامه روشن برای چگونگی دستیابی به آن اهداف داشته باشد. نتایج امتیازدهی «ریسک» جنبه ‌های زیست ‌محیطی می‌تواند به کسب ‌وکار کمک کند تا فعالیت ‌هایی را که از نظارت سود می‌برند، اولویت ‌بندی کند. در صورت امکان، اهداف باید قابل اندازه گیری باشند. نمونه هایی از اهداف مشترک زیست محیطی عبارتند از:

  • ثبت مصرف برق ماهانه بر حسب کیلووات ساعت.
  • ثبت تولید زباله ماهانه.

رویه های کنترل عملیاتی خود را مستند کنید

ایزو 14001 سازمان ها را ملزم می کند که کنترل های عملیاتی خود را به شیوه ای متناسب با بخشی که در آن فعالیت می کند، تعریف و اجرا کنند. کنترل های عملیاتی شما تضمین می کند که:

  • تمام الزامات قانونی و انطباق رعایت شده است.
  • اهداف زیست محیطی ارزیابی و تعیین شده است.
  • فرآیندهای داخلی، خارجی و برون سپاری تعریف شده است.
  • هر گونه الزامات آموزشی ارزیابی، اجرا و بررسی شده است.

مستندات مربوط به واکنش اضطراری را آماده کنید

شرایط اضطراری می تواند شرایطی باشد که در سازمان شما ایجاد می شود و محیط را تحت تأثیر قرار می دهد یا رویدادهای محیطی که بر سازمان شما تأثیر می گذارد. شما باید نشان دهید که سازمان شما می تواند به هر یک از آنها پاسخ دهد.

مستندات مربوط به ذینفعان را آماده کنید

اشخاص ذینفع کسانی هستند که بدون آنها کسب و کار قادر به فعالیت نخواهد بود. کسانی که ما انتخاب کردیم تا با آنها کار کنیم بر تأثیر سازمان بر محیط گسترده تر تأثیر می گذارند. نیازها و انتظارات طرف های ذینفع باید در سیستم مدیریت در نظر گرفته شود.

ثبت سوابق آموزشی پرسنل

ممکن است پرسنل سازمانی شما نیاز به آموزش جدید داشته باشند. ثبت سطوح آموزش و شایستگی هر یک از اعضای سازمان شما، پیگیری هر گونه ارتقای مهارت مورد نیاز را آسان تر می کند. همچنین به نشان دادن اینکه همه افراد در سازمان شما در رابطه با مسئولیت های زیست محیطی خود صلاحیت دارند کمک خواهد کرد.

نظارت برعملکرد سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS)

یکی از مزایای استاندارد ایزو 14001 تاکید آن بر بهبود مستمر است، به همین دلیل بخش کلیدی EMS نظارت بر عملکرد و اثربخشی آن است. شما باید سابقه ای از این ارزیابی ها و همچنین شواهدی داشته باشید که نشان دهد سازمان شما چه چیزی را اندازه گیری می کند، چگونه و در چه زمانی انجام شود، و اینکه نتایج هر تصمیمی کنترل فرآیند مناسب را تضمین می کند.

مستندات حسابرسی داخلی

ممیزی داخلی یک جنبه کلیدی EMS است که نه تنها اثربخشی آن، بلکه عملکرد کلی محیطی سازمان شما را نیز ارزیابی می کند. آنها همچنین به نشان دادن انطباق شما با فرآیندهای تنظیم شده به عنوان بخشی از اجرای EMS کمک می کنند.

مستندات مربوط به نتایج بررسی مدیریت

مدیریت ارشد باید به طور منظم EMS را بررسی کند تا مطمئن شود که اثربخش است و باید یک رکورد از نتایج این بررسی ها مطابق با استاندارد نگهداری شود.

مستندات مربوط به عدم انطباق و اقدام اصلاحی

سازمان شما باید هرگونه عدم انطباق در فرآیندها و عملیات محیطی شما و اقداماتی که در نتیجه انجام داده اید را مستند کند. شما باید شواهد روشنی را در مورد اینکه چگونه سازمان شما تضمین کرده است که هر اقدام اصلاحی از طریق “تحلیل علت ریشه” مطابقت داشته است را وارد کنید.

مرجع صدور گواهینامه ایزو 14001 کیست؟

Certification Body (CB ها) نهادهای صادرکننده گواهینامه ایزو 14001 هستند. شما برای اخذ گواهینامه ایزو 14001 باید یک CB معتبر که داخل ایران فعالیت می کند را انتخاب کنید. برای انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو 14001 معتبر می توانید به سایت مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) یا سایت انجمن اعتباردهنده بین المللی (IAF) نگاه کنید.

تصویر فردی که اقدام به اخذ گواهینامه ایزو معتبر کرده است

ممکن است مرجع صدور گواهینامه ایزو 14001 نه توسط NACI تایید شده باشد و نه توسط IAF، پس شما یک مرجع صدور ایزو 14001 که به صورت خصوصی فعالیت می کند را انتخاب کرده اید. در مورد انتخاب مرجع صادرکننده گواهینامه ایزو 14001 معتبر می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید یا مقاله “گواهینامه ایزو چیست؟” را مطالعه کنید.

ما توسط مقاله گواهینامه ایزو چیست به طور کامل سطح اعتبارسنجی نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو را همراه با فیلم آموزشی بررسی کرده ایم.

مراحل صدور گواهینامه ایزو 14001 چگونه است؟

پس از تکمیل مستندات مربوط به سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS) و انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو، با مرجع انتخاب شده ارتباط بگیرید و آمادگی خود را جهت ممیزی اعلام کنید. حسابرسی شما ممکن است در یک مرحله یا دو مرحله توسط یک ممیز یا چند ممیز انجام شود. مدت زمان ممیزی  از سازمان شما بستگی به تعداد سایت ها، نوع فعالیت سازمان، بزرگی یا کوچکی و تعداد پرسنل شما دارد. پس از حسابرسی و برطرف کردن عدم انطباق های وارد شده شما می توانید گواهینامه ایزو 14001 معتبر را دریافت کنید.

ممکن است مرجع صدور ایزو 14001 تحت اعتبار IAF نباشد. بنابراین مراحل صدور گواهینامه ایزو 14001 خیلی ساده تر بوده بلحاظ اینکه به صورت اصولی شما حسابرسی ندارید.

اخذ فوری گواهینامه ایزو 14001 چگونه است؟

بعضاً کسب وکارهای کوچک یا پیمانکاران برای ورود به مناقصه درخواست کننده اخذ فوری گواهینامه ایزو 14001 هستند. بنابراین شما برای دریافت سریع گواهینامه ایزو 14001 باید یک مرجع خصوصی غیر IAF را انتخاب کنید. نهادهایی که اعتبار خود را از IAF یا NACI ایران دریافت نکرده اند بلحاظ اینکه ساختارهای قانونی را رعایت نمی کنند می تواند خیلی فوری گواهینامه ایزو صادر کنند.

مدت زمان دریافت گواهینامه ایزو 14001 چقدر است؟

مدت زمان دریافت گواهینامه ISO 14001 بستگی به نوع فعالیت سازمان، بزرگی یا کوچکی، تعداد پرسنل و سطح سخت گیری ممیز مرجع صدور ایزو دارد. اگر شما یک مرجع معتبر صادرکننده ایزو را انتخاب کرده باشید ممکن است یک ماه زمان ببرد تا گواهینامه ایزو 14001 را دریافت کنید.

ممکن است مرجع صدور ایزو 14001 انتخاب شده یک نهاد مطلع معتبر نباشد و جزو CB های خصوصی باشد. بنابراین مدت زمان دریافت گواهینامه ایزو 14001 خیلی کوتاه تر و حدود سه الی چهار روز کاری می باشد. دلیل آن این است که شما بدون ممیزی گواهینامه ایزو را دریافت می کنید.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو 14001 چقدر است؟

هزینه اخذ گواهینامه ایزو 14001 به سطح اعتبار مرجع صدور گواهینامه ایزو، نوع فعالیت سازمان شما، تعداد پرسنل و بزرگی یا کوچکی سازمان مربوط می شود. به جدول زیر نگاه کنید. ما در این جدول هزینه اخذ گواهینامه ایزو از نهادهای مختلف با سطح اعتباری متفاوت را مکتوب کرده ایم.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو چقدر است؟
مرجع صدور گواهینامهسازمان اعتبار دهندهانجمن تایید کنندههزینه صدور
CB های تحت اعتبار ایرانمرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI)IAF10،000،000 تومان
CB های بین المللیIAS, Ukas, DakksIAF200 دلار
CB های خصوصیانگلیس-کانادا-آلمان-ایتالیاASCB-IAFCB800،000 الی 1،500،000 تومان
جدول هزینه اخذ گواهینامه ISO 14001 معتبر

برای درک هزینه اخذ گواهی ایزو 14001 این مهم است که شما به یک برگه کاغذ ایزو 14001 نیاز داشته باشید یا اینکه به یک مدرک معتبر بین المللی ایزو 14001 نیاز داشته باشید.

از کجا گواهینامه ایزو 14001 دریافت کنیم؟

ممکن است متقاضیان اخذ گواهینامه ISO 14001:2015 در هرشهری از ایران همانند تهران، شیراز، سمنان، تبریز، اصفهان، اهواز، یزد، همدان یا مناطق دیگر باشند. زمانی که شما درخواست اخذ گواهینامه ایزو را توسط گوگل جستجو می کنید با شرکت های متفاوتی روبرو می شوید که همگی ادعا می کنند ایزو اصلی را صادر می کنند.

هر یک از این شرکت ها قیمت متفاوتی برای صدور گواهینامه ایزو 14001 درخواست می کنند. این ممکن است شما را سردرگم کند که از کجا گواهینامه ایزو 14001 معتبر دریافت کنید. ما می توانیم به عنوان یک مشاور سیستم مدیریت کیفیت و اخذ گواهینامه ایزو که توسط NACI خدمات ما تایید شده به شما مشاوره رایگان دهیم و شما را جهت انتخاب مرجع صادرکننده ایزو 14001 معتبر راهنمایی کنیم.

ایزو 14001 و خانواده ISO 14000

برخی از قابل توجه ترین استانداردهای سری ISO 14000 عبارتند از:

  • ISO 14004 – دستورالعمل های عمومی در مورد اصول، سیستم ها و تکنیک های پشتیبانی.
  • ISO 14006 – دستورالعمل هایی برای ترکیب طراحی زیست محیطی.
  • ISO 14015 – ارزیابی زیست محیطی سایت ها و سازمان ها (EASO).
  • ISO 14020 – برچسب ها و اعلامیه های زیست محیطی.
  • ISO 14031 – ارزیابی عملکرد زیست محیطی.
  • ISO 14040 – ارزیابی چرخه حیات.
  • ISO 14050 – واژگان.
  • ISO 14063 – ارتباطات محیطی.
  • ISO 14064 – گازهای گلخانه ای.
  • ISO 19011 – دستورالعمل های حسابرسی سیستم های مدیریت.

گواهینامه ایزو 14001 چیست؟

گواهینامه ISO 14001 تضمین تعهد سازمان ها  به اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت محیط زیست (EMS) است. شما با دریافت گواهینامه ایزو 14001 می توانید تعهد فعال خود را به محیط زیست و طبیعت نشان دهید و در نتیجه از مزایای رقابتی متعددی بهره مند شوید.

مرجع صدور گواهینامه ایزو 14001 کیست؟

Certification Body (CB ها) نهادهای صادرکننده گواهینامه ایزو 14001 هستند. شما برای اخذ گواهینامه ایزو 14001 باید یک CB معتبر که داخل ایران فعالیت می کند را انتخاب کنید. برای انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو 14001 معتبر می توانید به سایت مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) یا سایت انجمن اعتباردهنده بین المللی (IAF) نگاه کنید.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو 14001 چقدر است؟

هزینه اخذ گواهینامه ایزو 14001 به سطح اعتبار مرجع صدور گواهینامه ایزو، نوع فعالیت سازمان شما، تعداد پرسنل و بزرگی یا کوچکی سازمان مربوط می شود. به جدول زیر نگاه کنید. ما در این جدول هزینه اخذ گواهینامه ایزو از نهادهای مختلف با سطح اعتباری متفاوت را مکتوب کرده ایم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

1 دیدگاه دربارهٔ «استاندارد ایزو 14001 چیست؟ اخذ فوری گواهینامه ISO 14001»

  1. بازتاب: سازمان بین المللی استاندارد (ISO) چیست؟ - اعضا و فعالیت ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا