مدیریت ریسک در سازمان

مدیریت ریسک فرآیند شناسایی، ارزیابی و کنترل تهدیدات برای سرمایه و درآمد یک سازمان است. این خطرات از منابع مختلفی از جمله عدم قطعیت های مالی، بدهی های قانونی، مسائل فناوری، خطاهای مدیریت استراتژیک، حوادث و بلایای طبیعی ناشی می شوند.

مدیریت ریسک در سازمان, شرح در تصویر

مدیریت ریسک شامل شناسایی، تجزیه و تحلیل و پاسخ به عوامل خطر است که بخشی از زندگی یک کسب و کار را تشکیل می دهند. مدیریت ریسک موثر به معنای تلاش برای کنترل، تا حد امکان، نتایج آینده با اقدام پیشگیرانه و نه واکنشی است. بنابراین، مدیریت ریسک مؤثر این پتانسیل را ارائه می دهد که هم احتمال وقوع یک ریسک و هم تأثیر بالقوه آن را کاهش می دهد.

ساختارهای مدیریت ریسک به گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که چیزی بیش از اشاره به ریسک‌ های موجود انجام دهند. یک ساختار مدیریت ریسک خوب همچنین باید عدم قطعیت ها را محاسبه کرده و تأثیر آنها را بر یک تجارت پیش بینی کند. در نتیجه، نتیجه انتخاب بین پذیرش ریسک یا رد آنهاست. پذیرش یا رد ریسک ها بستگی به سطوح تحملی دارد که یک کسب و کار قبلاً برای خود تعریف کرده است.

اگر یک کسب‌ وکار مدیریت ریسک را به‌ عنوان یک فرآیند منظم و مستمر به منظور شناسایی و حل ریسک‌ ها راه‌ اندازی کند، ساختار های مدیریت ریسک می‌تواند برای حمایت از سایر سیستم‌ های کاهش ریسک مورد استفاده قرار گیرد. آنها شامل برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل هزینه و بودجه بندی هستند. در چنین حالتی، کسب و کار معمولاً شگفتی های زیادی را تجربه نمی کند، زیرا تمرکز بر مدیریت ریسک فعال است.

مدیریت ریسک در سازمان شما

مدیریت ریسک (RM) فرآیند شناسایی، کمی کردن، ارزیابی و مدیریت مواجهه با انواع خطرات، آسیب ها یا زیان هایی است که سازمان در تعقیب اهداف خود با آن مواجه می شود. بخشی از مدیریت ریسک، هماهنگ کردن، تخصیص منابع و اتخاذ اقدامات مناسب برای کاهش، به حداقل رساندن، نظارت و کنترل احتمال و/یا تأثیر رویدادهای ناگوار، یا به حداکثر رساندن منافع یک سرمایه گذاری یا اقدام است.

ارزیابی تهدیدها و فرصت ها

همه ما در معرض تهدیدها و فرصت هایی هستیم که می توانند ما را از دستیابی به یک هدف خاص بازدارند یا در مورد فرصت ها به ما کمک کنند تا آنها را به نحوی موثر برآورده کنیم. ارزیابی، مدیریت و کاهش خسارات فرآیندی است که توسط هر سازمانی اعم از آگاهی یا عدم آگاهی انجام می شود. با این حال، این فرآیند همیشه به بهترین شکل ممکن انجام نمی شود. به منظور مدیریت موثر ریسک، ضروری است که این فرآیند سیستماتیک، شفاف و معتبر باشد.

عدم انطباق ها در ایزو 45001

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک شناسایی دو نوع رویداد را در نظر می گیرد: رویدادهای منفی که به عنوان ریسک طبقه بندی می شوند و رویدادهای مثبت که به عنوان فرصت طبقه بندی می شوند. این فرآیند شامل اقدامات زیر است:

  • درک وضعیت فعلی (زمینه سازمان).
  • انواع ریسک ها و فرصت هایی که یک سازمان در معرض آن قرار دارد را شناسایی کنید.
  • خطرات یا فرصت های بالقوه را از نظر احتمال و میزان تأثیر اندازه گیری کنید.
  • اقداماتی را برای پاسخگویی به منظور اجتناب یا به حداقل رساندن آسیب یا به حداکثر رساندن مزایای فرصت ها تعریف کنید.
  • نظارت بر پیشرفت اقدامات.

برنامه ریزی

مدیریت ریسک همچنین شامل داشتن برنامه‌ ای است تا در صورت بروز اتفاق بد، در سریع‌ترین زمان ممکن همه چیز به حالت عادی بازگردد.

مدارک لازم جهت دریافت گواهینامه ایزو 45001 چیست؟, چک لیست ممیزی ایزو 45001

مزایایی که یک مدیریت ریسک موفق ممکن است برای یک سازمان به همراه داشته باشد عبارتند از:

  • انطباق با الزامات قانونی یا سایر الزامات.
  • تضمین و افزایش تصمیم گیری.
  • بهبود کارایی فرآیندهای یک سازمان.
  • اثربخشی اقدامات انجام شده در یک پروژه را افزایش می دهد.
  • اثربخشی استراتژی یک سازمان.

خطرات مؤثر بر سازمان ها می تواند پیامدهایی از نظر عملکرد اقتصادی و شهرت حرفه ای و همچنین پیامدهای زیست محیطی، ایمنی و اجتماعی داشته باشد.

مدیریت ریسک به طور موثر به سازمان ها کمک می کند در یک محیط نامطمئن عملکرد خوبی داشته باشند و عدم اهمیت دادن به ریسک می تواند عواقب شدیدی برای سازمان ها و همچنین افراد داشته باشد.

استانداردهای مربوط به ریسک چیست؟

استاندارد های مربوط به مدیریت ریسک سازمانی به شرح زیر است:

استانداردهای ایزو چیست. پرچم و لوگوی سازمان استاندارد (ISO)

استانداردها و مقررات زیادی وجود دارد که به مدیریت ریسک می پردازد که برخی از آنها عبارتند از:

ISO 31000:2018، مدیریت ریسک – اصول و دستورالعمل ها.
ISO 14971:2000 تجهیزات پزشکی – کاربرد ریسک
مدیریت تجهیزات پزشکی
ISO 17776:2000 صنایع نفت و گاز طبیعی – نصب و راه اندازی تولید فراساحل – دستورالعمل ابزارها و تکنیک های شناسایی خطر و ارزیابی ریسک
CSA Q 850:1997 دستورالعمل های مدیریت ریسک برای تصمیم گیرندگان
JIS Q 2001:2001 دستورالعمل برای توسعه و پیاده سازی سیستم مدیریت ریسک

مدیریت ریسک در سازمان شامل چه مواردی است؟

مدیریت ریسک شامل شناسایی، تجزیه و تحلیل و پاسخ به عوامل خطر است که بخشی از زندگی یک کسب و کار را تشکیل می دهند. مدیریت ریسک موثر به معنای تلاش برای کنترل، تا حد امکان، نتایج آینده با اقدام پیشگیرانه و نه واکنشی است. بنابراین، مدیریت ریسک مؤثر این پتانسیل را ارائه می دهد که هم احتمال وقوع یک ریسک و هم تأثیر بالقوه آن را کاهش می دهد.

مزایای مدیریت ریسک برای سازمان ها چیست؟

– انطباق با الزامات قانونی یا سایر الزامات.
– تضمین و افزایش تصمیم گیری.
– بهبود کارایی فرآیندهای یک سازمان.
– اثربخشی اقدامات انجام شده در یک پروژه را افزایش می دهد.
– اثربخشی استراتژی یک سازمان.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا