اهمیت مدیریت ریسک منابع انسانی

هدف مدیریت ریسک منابع انسانی شناسایی ریسک های بالقوه منابع انسانی مرتبط با کارکنان قبل از وقوع آنهاست. چه شامل رفتار کارکنان باشد و چه سبک های مدیریت ناکارآمد، مدیریت ریسک منابع انسانی به تیم های منابع انسانی کمک می کند تا به سناریوهای بالقوه و نتایج آنها فکر کنند.

اهمیت مدیریت ریسک منابع انسانی

در این مقاله به اهمیت مدیریت ریسک منابع انسانی خواهیم پرداخت. مدیریت ریسک منابع انسانی بر تجزیه و تحلیل ریسک هایی که کارکنان یک سازمان برای کسب و کار ایجاد می کنند تمرکز دارد. مدیریت ریسک منابع انسانی به ریسک‌های مربوط به مدیریت ناکافی کارکنان، رفتار کارکنان یا ریسک‌های مربوط به روش‌های خاصی که منابع انسانی برای استخدام و اخراج کارکنان استفاده می‌کنند، می‌پردازد.

تمرکز اصلی مدیریت ریسک منابع انسانی، پیگیری دقیق کار همه کارکنان، از کارآموزان پاره وقت گرفته تا مدیران سطوح بالا، به منظور شناسایی، ارزیابی، کاهش و پیشگیری از خطرات به موقع است. مدیریت ریسک‌های ناشی از کارمندان دشوارترین است و بسیاری از سازمان‌ها برای برنامه‌ریزی یا آماده‌سازی برای آن‌ها تلاش می‌کنند. بنابراین، مدیریت ریسک منابع انسانی باید در همه موارد مورد توجه قرار گیرد.

رابطه بین مدیریت منابع انسانی و مدیریت ریسک

برای اینکه مردم رابطه بین مدیریت منابع انسانی و مدیریت ریسک را درک کنند، ابتدا باید نقش منابع انسانی را درک کنند. دپارتمان منابع انسانی موثر به کارکنان کمک می کند تا اهداف شغلی خود را به انجام برسانند. همانطور که گفته شد، منابع انسانی مسئول کارکنان، انگیزش کارکنان، آموزش کارکنان و چندین فعالیت دیگر است که با هدف تحقق چشم انداز و ماموریت سازمان انجام می شود. یک دپارتمان منابع انسانی که در انجام موفقیت آمیز مسئولیت های ذکر شده شکست می خورد، سازمان را در برابر خطرات آسیب پذیرتر می کند. علاوه بر این، سازمان نمی تواند از مزایای کارکنان خود و سهم آنها استفاده کامل کند.

برای ادغام موفقیت آمیز مدیریت ریسک منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی، مدیر منابع انسانی باید دارای توانایی هایی در زمینه رهبری، ارتباطات، ارزیابی، آموزش و غیره باشد. رابطه نزدیک منابع انسانی با مدیریت ریسک منجر به مدیریت ریسک بهتر و موثرتر خواهد شد.

تجزیه‌ و تحلیل تاثیر کسب‌ و کار یا BIA چیست 3

برنامه مدیریت ریسک منابع انسانی

مدیریت ریسک منابع انسانی باید بخشی جدایی ناپذیر از همه مشاغل، صرف نظر از اندازه یا صنعت آنها باشد. امروزه متخصصان منابع انسانی برای کمک به سازمان های خود در نظارت و پیشگیری از خطرات احتمالی نیاز به داشتن یک برنامه مدیریت ریسک دارند.

در صورت بروز خطر احتمالی در سازمان، یک طرح ریسک به خوبی آماده شده به سازمان کمک می کند تا ریسک را کاهش دهد و تأثیر آن را به حداقل برساند. از این رو، یک برنامه مدیریت ریسک منابع انسانی مناسب، مدیران منابع انسانی را قادر می‌سازد تا با کارکنان درگیر در ریسک‌های سازمان مقابله کنند، کارکنان درون سازمان را مدیریت کنند و همچنین تصمیمات استخدامی مناسبی اتخاذ کنند.

اگرچه هر سازمانی قوانین، رویه ها و خط مشی های خاص خود را دارد که هنگام ایجاد یک برنامه مدیریت ریسک منابع انسانی مناسب از آنها پیروی می کند، توجه به موارد زیر ضروری است:

انطباق و مقررات: هر دپارتمان منابع انسانی باید از قوانین و مقررات مختلفی که سازمان و کارمندان آنها باید از آنها پیروی کنند آگاه باشد، زیرا ممکن است سازمان ها بدون آگاهی باعث عدم رعایت آنها شوند و احتمالاً با دعوی قضایی نیز مواجه شوند. به این ترتیب، برای بخش منابع انسانی ضروری است که از تمام قوانین و مقررات محلی آگاه باشد و اطمینان حاصل کند که همه کارکنان از آن پیروی می کنند.

ارزیابی فرآیند پذیرش: هنگام استقبال از کارمندان جدید، منابع انسانی باید زمانی را برای دریافت بازخورد از کارمندان جدید در مورد تجربه آنها در فرآیند پذیرش نیز اختصاص دهد. اگر کارمندان جدید فرآیند گیج‌کننده‌ای را تجربه کنند، ممکن است درک وظایف مهمی که می‌توانند در آن شرکت کنند برایشان دشوار باشد.

رهبری: در برخی موارد کارمندان به خاطر مدیرانشان محل کار خود را ترک می کنند. بنابراین، این وظیفه نمایندگان منابع انسانی است که اطمینان حاصل کنند که مدیران در هدایت و راهنمایی کارکنان خود به خوبی انجام می دهند، زیرا این امر از چندین مشکل جلوگیری می کند.

یک فرهنگ شرکتی روشن بسازید: منابع انسانی باید ویژگی ها و رفتارهای اصلی را که به یک محیط کاری غیر دوستانه کمک می کند شناسایی کند و آنها را به همه کارکنان منتقل کند تا آنها را از رفتارهایی که ممکن است بر محیط کار غلبه کند آگاه کند.

یک برنامه استخدام مناسب ایجاد کنید: برای استخدام کارمندان مناسب، منابع انسانی باید برای آن برنامه ریزی کند. استخدام کارمندان جدید با عجله ممکن است مشکلات بالقوه ای در آینده ایجاد کند.

مدیر کنترل کیفیت شرح وظایف و شرایط استخدام

بکارگیری تکنیک های مدیریت ریسک در منابع انسانی

هنگام برخورد با ریسک ها در یک سازمان، چندین نکته وجود دارد که باید رعایت شود.

جدول زیر برخی از فعالیت های اصلی منابع انسانی، خطرات بالقوه ای که این فعالیت ها ممکن است به همراه داشته باشند و ملاحظاتی که باید در نظر گرفته شوند را نشان می دهد.

مدیریت ریسک منابع انسانی کمک زیادی به راضی نگه داشتن سازمان و کارکنان آن و در مسیر رسیدن به اهداف تجاری می کند. بنابراین، تمرکز بر مدیریت ریسک‌های مربوط به انطباق، فرآیند استخدام و رشد کارکنان برای موفقیت سازمانی مهم است.

مقاله زیر اهمیت مدیریت ریسک منابع انسانی در یک سازمان را بیشتر توضیح می دهد.

دوره آموزشی و صدور گواهینامه مدیریت ریسک ISO 31000 ، شایستگی های لازم را برای درک، ایجاد و حفظ متدولوژی های ریسک موثر ارائه می دهد که به سازمان ها در شناسایی، کاهش و پیشگیری از خطرات احتمالی کمک می کند.

طرح‌های آموزشی مقدمه، بنیاد، مدیر ریسک، مدیر ریسک ارشد و انتقال ISO 31000 نیز در بروشورهای ایران گواه گنجانده شده است. از این رو، داوطلبان می توانند در مورد اینکه این آموزش ها شامل چه مواردی است و چگونه می توانند به گواهینامه مدیریت ریسک ISO 3100 مجهز شوند، بیشتر بیاموزند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در دوره آموزشی ISO 31000 و گواهینامه ها، با ما در تماس باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا