تفاوت بین گواهینامه AS9100 و AS9120 چیست؟

استاندارد AS9120 الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت مبتنی بر AS9100 است که بیش از 100 مورد نیاز اضافی را اضافه می کند که مخصوص توزیع کنندگانی است که قطعات هواپیما مانند اتصال دهنده ها، قطعات الکترونیکی، واشر و غیره را حمل می کنند.

تفاوت بین گواهینامه AS9100 و AS9120

در این مقاله به تفاوت بین گواهینامه AS9100 و AS9120 خواهیم پرداخت. استانداردهای هوافضا نه تنها برای رضایت مشتری کار می کنند بلکه به ارائه کیفیت بهتر و تحویل به موقع کمک می کنند. آنها همچنین برای شناسایی مشکل و کاهش خطر استفاده می شوند.

علاوه بر این، این استانداردها به کاهش هزینه های کلی پروژه ها با کاهش خطرات و احتمال خطا با توسعه فرآیندهای تجاری صحیح که تضمین می کند خروجی های با کیفیت به طور مداوم به دست می آیند، کمک می کند. هر دو AS9100 و AS9120 در جهت ساده‌سازی و کاهش تعداد ممیزی‌های مورد نیاز در طول زنجیره تامین هوافضا کار می‌کنند و شامل جنبه‌هایی از استاندارد ISO 9001 به‌علاوه حوزه‌های خاصی از اهمیت مرتبط با کیفیت برای صنعت هوافضا هستند.

تفاوت بین گواهینامه AS9100 و AS9120

تفاوت واقعی بین دو استاندارد AS و دلیل اینکه سازمان شما باید به یکی نسبت به دیگری گواهی داده شود، در نوع سازمان هوافضایی است که شما در آن فعالیت می کنید – اینکه آیا محصولات و خدمات ایجاد می کنید یا اینکه محصولات را در صنعت هوافضا توزیع می کنید.

AS9100 و AS9120 استانداردهای بین المللی شناخته شده ای برای مدیریت کیفیت برای صنعت هوافضا هستند که توسط IAQG یا گروه بین المللی کیفیت هوافضا (IAQG) اداره می شوند.

هنگام بحث در مورد مزایای این استانداردها، باید در نظر داشت که این استانداردها بهبود مستمر و همچنین فرصت های بازار را باز می کند. این استانداردها به نشان دادن و تایید شفافیت و قابلیت ردیابی از طریق یک شبکه زنجیره تامین کمک می کند که به کاهش هزینه ها، افزایش کارایی و در نهایت صرفه جویی در زمان، پول و منابع کمک می کند.

آنها همچنین کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که یک سیستم توسط مقام نظارتی نظارت و پشتیبانی می شود که به تعامل، ایجاد انگیزه و مشارکت کارکنان کمک می کند. علاوه بر این، گواهینامه به تجارت کمک می کند زیرا اغلب یک الزام در صنعت هوافضا در نظر گرفته می شود.

ایزو ویژه هوافضا AS9100 2016 Rev D

AS9100 چیست؟

AS9100 یک استاندارد بین المللی حاوی الزامات برای ایجاد و حفظ یک سیستم مدیریت کیفیت برای صنعت هوافضا است. نام رسمی آن AS9100 Quality Management Systems – Requirements for Aviation, Space and Defense Organizations است و برای سازمان هایی که محصولات هوانوردی، فضایی و دفاعی را طراحی، توسعه و تولید می کنند استفاده می شود و می تواند در سراسر زنجیره تامین اعمال شود.

از آنجایی که صنعت هوافضا استانداردهای بالایی برای رضایت مشتری دارد و قوانین سختگیرانه ای که توسط مقامات نظارتی تحمیل شده است، AS9100 بر نحوه تولید محصولات تمرکز دارد تا اطمینان حاصل شود که سازمان محصولاتی را تولید می کند و به طور مداوم محصولاتی را که مطابق با استانداردهای بالای صنعت هستند، بهبود می بخشد. این استاندارد عناصری را تعیین می کند که یک سیستم مدیریت کیفیت باید داشته باشد تا شرکت ها به طور مداوم محصولات ایمن و با کیفیت را که به موقع تحویل می شوند ارائه دهند.

طراحی و اجرای این استاندارد متاثر از اندازه و ساختار سازمانی شرکت، نیازهای آن، اهداف، فرآیندها و محصولاتی است که ارائه می دهد.

تجزیه‌ و تحلیل تاثیر کسب‌ و کار یا BIA چیست 3

AS9120 چیست؟

AS9120 استانداردی است که الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) را برای توزیع کنندگان سهامدار در صنعت هوافضا مشخص می کند. این استاندارد به زنجیره نگهداری، ردیابی، کنترل و در دسترس بودن سوابق می پردازد. AS9120 برای سهامداران یا توزیع کنندگان اقلام کالاهای هوافضا توسعه یافته است. این استاندارد بخشی از سری AS9100 است و شامل تمامی الزامات ISO 9001 به علاوه الزامات خاص مربوط به توزیع کنندگان هوافضا می باشد.

توزیع کنندگان اقلام کالاهای هوافضا در صورت سوء استفاده از آنها یا از بین رفتن قابلیت ردیابی بین سازنده تجهیزات اصلی (OEM) و مشتری نهایی، مستقیماً بر عملکرد این اقلام تأثیر می گذارند. AS9120 برای کمک به توزیع کنندگان برای به حداقل رساندن وقوع هر چیزی که می تواند بر عملکرد کالاهای آنها تأثیر منفی بگذارد، توسعه یافته است.

این گواهینامه برای سازمان هایی در نظر گرفته شده است که قطعات، مواد و مجموعه ها را تهیه می کنند و این محصولات را به مشتری در صنعت هوافضا می فروشند. این شامل سازمان هایی می شود که محصولات را تهیه می کنند و آنها را به مقادیر کمتری تقسیم می کنند. این استاندارد برای سازمان هایی که محصولات را دوباره کار یا تعمیر می کنند در نظر گرفته نشده است.

خلاصه

توجه به این نکته ضروری است که استانداردهای AS ذکر شده در این مقاله استانداردهای محصول نیستند زیرا کیفیت محصول را تعریف نمی کنند. آنها فقط از شما می خواهند که فرآیندها را کنترل کنید تا نیازهای مشتری را برای خروجی های خود برآورده کنید. از آنجایی که اینها استانداردهای شخصی نیستند، یک فرد نمی تواند برای آنها گواهی شود، آنها فقط می توانند حسابرس شخص ثالث استانداردها شوند.

یک سازمان می تواند از طریق یک فرآیند 3 ساله با ممیزی های سالانه انجام شده توسط حسابرسان داخلی و خارجی و توصیه برای صدور گواهینامه توسط یک نهاد صدور گواهینامه معتبر، گواهی استاندارد AS را دریافت کند. این کار برای اطمینان از اینکه فرآیندهای سازمان و سیستم مدیریت کیفیت توسط یک شخص ثالث بی‌طرف در فواصل زمانی منظم بازرسی می‌شود تا از انطباق با استاندارد AS اطمینان حاصل شود.

AS9100، AS9110 و AS9210 با داشتن نمایندگان مختلف برای دپارتمان های هوانوردی، فضا و شرکت های دفاعی در قاره آمریکا، آسیا-اقیانوسیه و اروپا، نه تنها الزامات سیستم مدیریت کیفیت را استاندارد می کنند، بلکه می توانند در تمام سطوح زنجیره تامین توسط سازمان های مختلف در اطراف استفاده شوند. جهان، به منظور اطمینان از بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها، خروجی های ثابت و بهبود عملکرد تحویل.

این امر از طریق کاهش یا حذف الزامات منحصر به فرد سازمان، اجرای مؤثر سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد گسترده تر شیوه های خوب انجام می شود.

مزایای AS9100 و AS9120 نه تنها شامل پذیرش بازار، بلکه گشودن فرصت‌های بین‌المللی نیز می‌شود، زیرا هر دو استانداردها توسط همه نهادهای اصلی هوافضا و تنظیم‌کننده‌ها از جمله اداره هوانوردی فدرال (FAA)، وزارت دفاع ایالات متحده (DoD) و ملی هوانوردی و فضایی تأیید شده‌اند. اداره (ناسا).

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا