فرآیندهای ویژه NADCAP برای هوافضا چیست؟

در صنعت هوافضا، برنامه اعتباربخشی پیمانکاران هوافضا و دفاعی ملی (NADCAP) نقش اصلی و اجباری را ایفا می کند که به عنوان یک نهاد تأیید کننده فرآیند استفاده شده و اطمینان از صحت محصول عمل می کند. NADCAP مخفف “National Aerospace and Defense Contractors Accreditation Program” یعنی برنامه اعتباربخشی پیمانکاران هوافضا و دفاعی ملی است.

فرآیندهای ویژه NADCAP برای هوافضا

اصطلاح “فرایندهای ویژه” اولین بار توسط ISO (سازمان بین المللی استانداردسازی) ذکر شد که مجموعه ای از استانداردهای بین المللی تضمین کیفیت و مدیریت را منتشر می کند که به سازمان ها کمک می کند تا سیستم های کیفیت خود را مستندسازی، نظارت و بهبود بخشند. هدف تضمین کیفیت استاندارد بهبود رضایت مشتری و عملکرد کلی سازمان است. یکی از الزامات رعایت این استانداردها یک سری فرآیندهای خاص است که برای ارائه خدمات و محصول نیاز به اعتبارسنجی دارد. اما، فرآیندهای ویژه NADCAP برای هوافضا چیست؟

NADCAP چیست؟

Nadcap (برنامه ملی تایید صلاحیت پیمانکاران هوافضا و دفاعی) یک رویکرد مدیریت شده توسط صنعت برای ارزیابی انطباق “فرایندهای ویژه” است که کارشناسان فنی را از پیمانکاران اصلی، تامین کنندگان و نمایندگان دولت گرد هم می آورد تا با یکدیگر همکاری کنند. آنها الزاماتی را برای تایید تامین کنندگان با استفاده از یک رویکرد استاندارد شده برخلاف برنامه های سنتی شخص ثالث، تایید و Nadcap را بر اساس توافق صنعت اعطا می کنند.

فرآیند NADCAP چگونه کار می کند؟

ایزو ویژه هوافضا AS9100 2016 Rev D

موسسه بررسی عملکرد (PRI) برنامه Nadcap را مدیریت می کند. PRI یک حسابرسی را برنامه ریزی می کند و یک حسابرس تایید شده را تعیین می کند که حسابرسی را بر اساس استانداردهای مورد توافق صنعت با استفاده از چک لیست مورد توافق صنعت انجام دهد.

در پایان حسابرسی، موارد عدم انطباق مطرح و گزارش عدم انطباق صادر خواهد شد. PRI گزارش‌های عدم انطباق را مدیریت می‌کند و پس از تکمیل، بسته حسابرسی تکمیل‌شده را به گروه کاری «فرایند ویژه» متشکل از اعضای صنعت ارائه می‌کند که آن را بررسی کرده و در مورد پذیرش آن برای تأیید رأی می‌دهد. اعتبار زمانی اعطا می شود که همه موارد عدم انطباق بسته شوند.

فرآیندهای ویژه و هوافضا

صنعت هوافضا استانداردهای کیفی خود را بر اساس ISO 9001 پیاده سازی کرده است که شامل الزامات اضافی خاص برای صنعت است. AS9100، AS9110 و AS9120 استانداردهای بین المللی سیستم های مدیریت کیفیت هوافضا هستند.

در سری استانداردهای AS9100، فرآیندهای ویژه به مجموعه‌ای از رویه‌های مرتبط اطلاق می‌شود که منجر به ایجاد محصولات و خدماتی می‌شود که نتایج نهایی آن‌ها قبل از ارائه به مشتری اندازه‌گیری، نظارت یا تأیید نمی‌شوند. از این رو، این محصولات و خدمات نیاز به توجه ویژه در طول تولید دارند تا از عاری بودن آنها اطمینان حاصل شود.

NADCAP

در صنعت هوافضا، برنامه اعتباربخشی پیمانکاران هوافضا و دفاعی ملی (NADCAP) نقش اصلی و اجباری را ایفا می کند که به عنوان یک نهاد تأیید کننده فرآیند استفاده شده و اطمینان از صحت محصول عمل می کند.

فرآیند اعتباربخشی شامل ممیزی های خاص بر اساس الزامات NADCAP است. برای انجام ممیزی NADCAP، ابتدا یک شرکت باید دارای گواهینامه AS9100 باشد.

NADCAP فرآیندهای ویژه و هوافضا

مدیر کنترل کیفیت شرح وظایف و شرایط استخدام

از آنجایی که فرآیندهای ویژه شامل رویه‌هایی است که بخش‌های مکانیکی، شیمیایی یا فیزیکی محصولات را در عملیات یا فرآیند تغییر می‌دهند یا تغییر می‌دهند، به روش‌های دقیق و استاندارد خاص و همچنین پرسنل یا کارکنان واجد شرایط نیاز دارند.

سازمان‌ها باید رویه‌ای مشخص برای بررسی و تأیید هم برای تجهیزات و هم برای صلاحیت کارکنان خود داشته باشند.

شرکت های هوافضا باید شواهدی ارائه دهند که توانایی آنها را برای دستیابی به نتایج برنامه ریزی شده یا مورد انتظار ثابت کند. این را می توان با نمایش و نگهداری سوابق فرآیندهای مربوط به ایجاد محصول انجام داد. این امر به حسابرس این امکان را می دهد که فرآیندها را با الزامات یا رویه های استاندارد موجود مقایسه کند.

مثال ها

به عنوان مثال، اگر یک محصول خاص در دمای 100 درجه فارنهایت تولید شده باشد، باید از همان دما در مشاهده در طول ممیزی استفاده شود و همچنان همان محصول تولید شود. این امر به بهبود و نشان دادن اعتماد به اعتبار محصول و مجموعه فرآیندهایی که صنعت دنبال می کند کمک می کند.

اعتبار مجدد جنبه مهمی از فرآیندهای خاص است، به ویژه زمانی که تغییراتی در یک محصول ایجاد می شود.

با استفاده از مثال قبلی، زمانی که محصولی که در ابتدا در دمای 100 درجه فارنهایت تولید می‌شد، اکنون در دمای 98 درجه فارنهایت تولید می‌شود، شرکت باید اطمینان حاصل کند که اعتبار و عملکرد محصول ثابت باقی می‌ماند.

مستندسازی تغییر

یکی از جنبه های کلیدی تغییر فرآیند، مستندسازی تغییر است. هنگامی که تغییراتی در فرآیند ساخت یک محصول ایجاد می شود، شرکت با کمک حسابرس باید اطمینان حاصل کند که این فرآیند مجدداً اعتبار سنجی شده است تا اطمینان حاصل شود که محصول همچنان همان مشخصاتی را دارد که قبل از ایجاد تغییرات انجام می شد.

فرآیند اعتبار سنجی مجدد همچنین بر اهمیت استانداردهای صنعتی مانند ISO 9001 و AS9100 به ویژه در صنایع بسیار مهندسی شده مانند هوافضا تأکید می کند.

در نتیجه، فرآیندهای ویژه ممیزی شده در صنعت هوافضا بسیار مهم هستند زیرا با اطمینان از پایبندی شرکت ها به استانداردهای بین المللی، بهبود و افزایش تولید محصولات با کیفیت و رضایت مشتری، اعتبار یک محصول را تعیین می کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا