سازمان بین المللی استاندارد (ISO) چیست؟

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) یک سازمان بین المللی غیردولتی است که از نهادهای استاندارد ملی تشکیل شده است. این سازمان طیف گسترده ای از استانداردهای اختصاصی، صنعتی و تجاری را توسعه داده و منتشر می کند و از نمایندگانی از سازمان های استاندارد ملی مختلف تشکیل شده است.

کلمه ISO مخفف شده نام سازمان ایزو نیست. این کلمه از واژه یونانی باستان ísos به معنای برابر یا معادل گرفته شده است. از آنجایی که این سازمان به زبان های مختلف دارای مخفف های متفاوتی است، بنیانگذاران سازمان تصمیم گرفتند که آن را با فرم کوتاه ISO نامگذاری کنند. ISO مخفف سه کلمه “The International Organization for Standardization” یعنی سازمان بین المللی استاندارد می باشد.

سازمان بین المللی استاندارد 1

نکات کلیدی در مورد سازمان بین المللی استاندارد ISO

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) یک سازمان بین المللی غیردولتی متشکل از نهادهای استاندارد ملی است که طیف گسترده ای از استانداردهای اختصاصی، صنعتی و تجاری را توسعه و منتشر می کند.

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) در سال 1947 تاسیس شد و مقر آن در ژنو، سوئیس است.

ایزو علاوه بر تولید استانداردها، گزارش های فنی، مشخصات فنی، مشخصات در دسترس عموم، اصلاحات فنی و راهنماها را نیز منتشر می کند.

ISO با ارائه استانداردهای مشترک بین کشورهای مختلف نقش مهمی در تسهیل تجارت جهانی ایفا می کند.

استانداردهای ISO همه زمینه ها را پوشش می دهد، از مراقبت های بهداشتی گرفته تا فناوری، تولید، امنیت و محیط زیست.

سازمان ISO مسئول حسابرسی و انطباق فرآیندهای کاری کسب وکارها با الزامات استاندارد ایزو تدوین شده و صدور گواهینامه ایزو نیست. بلکه سازمان ایزو مسئولیت تدوین و یکپارچه سازی استاندارد در سطح جهانی را بر عهده دارد.

سازمان ایزو از طریق سایت خود، انجمن بین المللی IAF را جهت تایید صلاحیت نهادهای اعتبار دهنده همانند مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و نهادهای صادرکننده ایزو معرفی کرده است.

آشنایی با سازمان بین المللی استاندارد (ISO)

ISO 9001, شرح در تصویر

سازمان بین المللی استاندارد در سال 1947 تاسیس شد و مقر آن در ژنو، سوئیس است. این سازمان در دهه 1920 به عنوان فدراسیون بین المللی انجمن های استاندارد ملی (ISA) شروع به کار کرد. پس از تعلیق در طول جنگ جهانی دوم، کمیته هماهنگی استانداردهای سازمان ملل متحد (UNSCC) یک نهاد استاندارد جهانی جدید را پیشنهاد کرد و سازمان بین المللی استاندارد تشکیل شد.

ISO در 167 کشور کار می کند. اعضای سازمان از مهمترین افراد در سازمانهای استاندارد در کشورهای خود هستند. در هر کشور فقط یک عضو وجود دارد. در حالی که افراد و شرکت ها نمی توانند عضو ISO شوند، راه های مختلفی وجود دارد که کارشناسان صنعت می توانند با ISO همکاری کنند.

اعضای ایزو سالانه در یک مجمع عمومی برای بحث در مورد اهداف استراتژیک سازمان گرد هم می آیند. علاوه بر این، یک شورای 20 نفره با اعضای چرخشی وجود دارد که هدایت و اداره سازمان را ارائه می دهد.

فعالیت های سازمان بین المللی استاندارد (ISO)

ISO استانداردهایی را برای طیف وسیعی از محصولات، مواد و فرآیندها توسعه داده و منتشر می کند. در حال حاضر، این سازمان دارای بیش از 24362 استاندارد است که در کاتالوگ استانداردهای ISO گنجانده شده است که به بخش های مختلفی از جمله فناوری مراقبت های بهداشتی، مهندسی راه آهن، جواهرات، پوشاک، متالورژی، سلاح، رنگ، مهندسی عمران، کشاورزی و … تقسیم می شود. سازمان ایزو علاوه بر تولید استانداردها، گزارش های فنی، مشخصات فنی، مشخصات در دسترس عموم، اصلاحات فنی و راهنماها را نیز منتشر می کند.

ISO با ارائه استانداردهای مشترک بین کشورهای مختلف نقش مهمی در تسهیل تجارت جهانی ایفا می کند. این استانداردها برای اطمینان از ایمن، قابل اعتماد و با کیفیت بودن محصولات و خدمات در نظر گرفته شده است.

برای کاربر نهایی و مصرف کننده، این استانداردها تضمین می کنند که محصولات گواهی شده با حداقل استانداردهای بین المللی مطابقت دارند.

در برخی موارد، “ISO” برای توصیف محصولی که با استاندارد ISO مطابقت دارد در نتیجه فراگیر بودن این استانداردها استفاده می شود. به عنوان مثال، سرعت فیلم یا حساسیت فیلم عکاسی به نور با شماره ISO آن (ISO 6، ISO 2240 و ISO 5800) مشخص می شود.

چه کسی استانداردهای بین المللی ISO را تایید می کند؟

استانداردهای ISO در سطح بین المللی مورد توافق کارشناسان در زمینه های مرتبط است. اینها افرادی هستند که می دانند صنایع آنها به چه چیزی نیاز دارند، افرادی مانند تولید کنندگان، فروشندگان، خریداران، مشتریان، انجمن های تجاری، کاربران یا تنظیم کننده ها.

دو استاندارد محبوب ISO کدامند؟

ISO 14001, شرح در تصویر

دو استاندارد محبوب ISO 9001 و 14001 هستند. گواهینامه ایزو 9001 معیارهایی را برای سیستم های مدیریت کیفیت ارائه می دهد، در حالی که 14001 معیارهایی را برای سیستم های مدیریت زیست محیطی ارائه می دهد.

نمونه ای از استاندارد ISO چیست؟

برخی از نمونه‌های استانداردهای ISO عبارتند از کالیبراسیون دماسنج، مقررات ایمنی مواد غذایی (ایزو 22000)، و ساخت لیوان‌ های آب. استانداردهای ISO همچنین اندازه کفش، سطوح موسیقی، مدیریت امنیت و مدیریت محیطی را پوشش می دهد.

ISO 9000 چیست؟

ISO 9000 استانداردی است که بر مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت تمرکز دارد. این استاندارد توسط شرکت ها برای توسعه و حفظ سیستم های کیفیت خود استفاده می شود. هدف ایزو 9000 این است که برای شرکت ها در تمام صنایع اعمال شود. حوزه های تمرکز شامل مدیریت روابط، تمرکز بر مشتری و رهبری است.

لیست استانداردهای ایزو در زیر مکتوب شده است. لذا بیشتر بدانید:

پرسش های متداول

ISO مخفف چیست؟

کلمه ISO مخفف شده نام سازمان ایزو نیست. این کلمه از واژه یونانی باستان ísos به معنای برابر یا معادل گرفته شده است. از آنجایی که این سازمان به زبان های مختلف دارای مخفف های متفاوتی است، بنیانگذاران سازمان تصمیم گرفتند که آن را با فرم کوتاه ISO نامگذاری کنند. ISO مخفف سه کلمه “The International Organization for Standardization” یعنی سازمان بین المللی استاندارد می باشد.

استانداردهای محبوب سازمان ISO کدامند؟

دو استاندارد محبوب ISO 9001 و 14001 هستند. گواهینامه ایزو 9001 معیارهایی را برای سیستم های مدیریت کیفیت ارائه می دهد، در حالی که 14001 معیارهایی را برای سیستم های مدیریت زیست محیطی ارائه می دهد. برخی از نمونه‌های استانداردهای ISO عبارتند از کالیبراسیون دماسنج، مقررات ایمنی مواد غذایی (ایزو 22000)، و ساخت لیوان‌ های آب. استانداردهای ISO همچنین اندازه کفش، سطوح موسیقی، مدیریت امنیت و مدیریت محیطی را پوشش می دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

1 دیدگاه دربارهٔ «سازمان بین المللی استاندارد (ISO) چیست؟»

  1. بازتاب: پیاده سازی ایزو 13485 متن فارسی استاندارد ISO 13485, دانلود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا