تعریف سیستم مدیریت کیفیت (QMS) چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت (QMS) یک سیستم رسمی است که فرآیندها، رویه ها و مسئولیت ها را برای ارائه مداوم محصولات و خدمات با کیفیت بالا که الزامات نظارتی و مشتری را برآورده می کند، مستند می کند.

تعریف سیستم مدیریت کیفیت (QMS) چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت (QMS) چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت (QMS) مجموعه ای از فرآیندهای کسب و کار است که بر روی برآورده کردن مستمر نیازهای مشتریان و افزایش رضایت آنها متمرکز است. اجرای یک QMS می تواند با هدف و جهت استراتژیک سازمان همسو باشد. تعریف QMS به عنوان اهداف و آرمان های سازمانی، خط مشی ها، فرآیندها، اطلاعات مستند و منابع مورد نیاز برای اجرا و نگهداری آن بیان می شود.

ISO 9001:2015 استاندارد بین المللی است که توسط سازمان بین المللی استاندارد تدوین شده است و تمامی الزامات مورد نیاز برای پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت را مشخص می کند. در واقع، اکثر مردم از اصطلاح QMS به عنوان مترادف برای خانواده ISO 9001 استفاده می کنند، حتی اگر دومی فقط سندی است که اولی را توصیف می کند. اصطلاح “سیستم مدیریت کیفیت” و اصطلاح اولیه “QMS” در سال 1991 توسط کن کروچر، مشاور مدیریت بریتانیایی که بر روی طراحی و پیاده‌ سازی یک مدل عمومی از یک QMS در صنعت فناوری اطلاعات کار می‌کرد، ابداع شد.

سیستم های مدیریت کیفیت اولیه بر نتایج قابل پیش بینی یک خط تولید محصول صنعتی با استفاده از آمار ساده و نمونه گیری تصادفی تاکید داشتند. در قرن بیستم، ورودی ‌های نیروی کار معمولاً پرهزینه ‌ترین ورودی ‌ها در اکثر جوامع صنعتی بودند، بنابراین تمرکز روی همکاری و پویایی تیمی، به ‌ویژه پیام ‌رسانی اولیه مشکلات از طریق چرخه بهبود مستمر، معطوف شد.

در قرن بیست و یکم، QMS تمایل به همگرایی با ابتکارات پایداری و شفافیت دارد، زیرا رضایت سرمایه‌گذاران و مشتریان و کیفیت درک شده به طور فزاینده ‌ای با این عوامل مرتبط است.  از بین الزامات QMS، خانواده استانداردهای ISO 9000 احتمالاً یکی از گسترده ‌ترین استانداردهایی است که در سرتاسر جهان اجرا می‌شود.

هدف QMS چیست؟

هدف QMS (سیستم مدیریت کیفیت) صرفاً مجموعه‌ای از اسناد نیست که سازمان شما به آنها اشاره می‌کند، بلکه یک سیستم کامل است که هدف آن مطابقت با استانداردهای بین‌المللی است و از طریق این فرآیند، نگاهی به اجرا، هزینه‌ ها و انتقال می‌ اندازد. با انجام این کار، و موفقیت در بهبود مستمر رویه های شرکت و در نتیجه محصولات، سیستم مجموعه ای از مزیت ها را به ارمغان می آورد.

یک QMS فرآیندهای داخلی مختلف را در سازمان یکپارچه می کند و قصد دارد یک رویکرد فرآیندی برای اجرای پروژه ارائه دهد. یک QMS مبتنی بر فرآیند، سازمان شما را قادر می‌سازد تا فرآیندهای مختلف تجاری اصلی را شناسایی، اندازه‌ گیری، کنترل و بهبود بخشد که در نهایت منجر به بهبود عملکرد تجاری می‌ شود.

به طور فزاینده ای، QMS های برتر تلاش کرده اند تا ابتکارات حول پایداری و شفافیت را به هم نزدیک کنند، زیرا آنها تشخیص می دهند که رضایت مشتری و سرمایه گذار به این عوامل مرتبط است. از بین استاندارد های برتر، خانواده استانداردهای ISO 9000 به عنوان برترین استاندارد بین المللی در نظر گرفته می شود و با کیفیت و پایداری در ارزش های شرکت سروکار دارد.

هدف و مزایای یک QMS این است که “در هسته آن، سیستم مدیریت کیفیت عنصر یکپارچه است که جنبه های مختلف یک شرکت را در یک هدف واحد برای ارائه محصولات یا خدمات به بهترین شکل آنها متحد می کند. به جای اینکه به عنوان یک بار هزینه در نظر گرفته شود، یک سیستم مدیریت کیفیت موثر به عنوان یک جزء کلیدی موفقیت در نظر گرفته می شود.

هدف یک سیستم مدیریت کیفیت ارائه چارچوبی است که ارتباطات، همکاری و ثبات را در سراسر سازمان شما بهبود می بخشد و در عین حال ضایعات را کاهش می دهد و بهبود مستمر را ارتقا می بخشد. پیشنهاد می شود برای اجرای یک QMS مسمرثمر از یک نرم افزار استفاده کنید.

همانطور که از نام آن پیداست، نرم افزار QMS یک پلت فرم مدیریت کیفیت است که به شما کمک می کند تا فرآیندهای مدیریت کیفیت را در سراسر سازمان خود ساده و خودکار کنید. استفاده از چنین ابزارهایی برای اجرای QMS می تواند به شما در بهبود کیفیت و انطباق و همچنین کاهش هزینه های عملیاتی کمک کند. آنها را می توان در کل یک سازمان یا در بخش های خاص مانند کیفیت، نظارت، توسعه محصول و غیره استفاده کرد.

هدف یک QMS کارآمد چیست؟

هدف کلی یک سیستم مدیریت کیفیت این است که اطمینان حاصل شود که کسب و کار شما به طور موثر عمل می کند، و نه تنها با استفاده از شیوه های هوشمندانه خود را حفظ می کند، بلکه کالاها و خدمات را با بالاترین کیفیت تولید می کند.

برای مثالی از اینکه چگونه یک QMS می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا از شیوه های بهتر برای دستیابی به نتایج با کیفیت استفاده کند، اجازه دهید استانداردها و آموزش ISO را بررسی کنیم. کسب و کار شما باید ماهیت پویا داشته باشد، زیرا فرآیندها و رویه ها به طور مداوم مانند بازار در حال تغییر هستند. تیم و فرآیندها باید سازگار باشد.

ISO 9001:2015 تاکید فزاینده ای بر بررسی های مدیریت دارد، که باید دلیلی برای جشن باشد نه نگرانی. اینجاست که کارکنان شما می‌توانند شیوه‌ های عملکرد بهتری را به مدیریت خود نشان دهند که به آنها امکان می‌دهد محصولات برتر بسازند و آنها را به مدیریت بالاتر ارائه دهند. در خلال این بررسی‌ ها است که مدیریت ارشد باید شواهد و اعداد را بررسی کند تا مشخص کند آیا شیوه‌ های قدیمی یا «روشی که همیشه انجام می‌ شده است» واقعاً بهترین اقدام در این بازار جهانی در حال گسترش است. اگر اینطور نیست، مدیریت باید فرآیند خود را بازنگری کند و بهترین اقدام را برای بهبود تعیین کند.

این بهبود را می توان از طریق یادگیری خارجی و همچنین برنامه های آموزشی شرکت ارائه کرد. این فعالیت‌ های آموزشی می‌تواند جلسات توسعه یا فعالیت‌ های مرتبط با تیم باشد و فرصت‌ های خوبی برای انتقال تعهد سازمان به کارکنان و نشان دادن نیازهای شرکت شما به هر کارمند است.

مفهوم کیفیت چیست؟

مفهوم کیفیت همانطور که اکنون به آن فکر می کنیم برای اولین بار از انقلاب صنعتی ظهور کرد. قبلاً کالاها از ابتدا تا انتها توسط همان فرد یا تیمی از افراد، با دست ‌سازی و اصلاح محصول برای برآورده کردن «معیارهای کیفیت» ساخته می‌شد. پیشرفت صنعت باعث شد گروه های عظیمی از مردم تا سازمان ها گرد هم جمع شوند و راهکارهایی جهت جلوگیری از ارائه محصول خراب یا خدمات ارائه دهند.

مدیریت کیفیت بر عهده بخش کیفیت بود و توسط بازرسی خروجی محصول برای “گرفتن” عیوب اجرا شد. ایزو 9001 نمونه ای از سیستم مدیریت کیفیت است.

تاریخچه به وجود آمدن سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

در اواخر قرن نوزدهم، پیشگامانی مانند فردریک وینسلو تیلور و هنری فورد محدودیت‌ روش ‌هایی را که در آن زمان در تولید انبوه استفاده می‌شد و متعاقب آن کیفیت متفاوت خروجی را تشخیص دادند. بیرلند دپارتمان‌ های کیفیت را برای نظارت بر کیفیت تولید و اصلاح خطاها تأسیس کرد و فورد بر استانداردسازی استانداردهای طراحی و قطعات برای اطمینان از تولید محصول استاندارد تأکید کرد.

تاریخچه به وجود آمدن سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

پس از جنگ جهانی دوم ادواردس دمینگ با همکاری جوزف ام جوران بیشتر بر مدیریت کیفیت تمرکز کردند و برای اولین بار سال 1951 کتابچه کنترل کیفیت را منتشر کردند. آنها سه گانه ژوران شامل برنامه ریزی کیفیت، کنترل کیفیت و بهبود را توسعه دادند، همه این عملکردها در ارزیابی کیفیت نقش حیاتی دارند.

کیفیت، به عنوان یک حرفه و فرآیند مدیریتی مرتبط با عملکرد کیفیت، در نیمه دوم قرن بیستم معرفی شد و از آن زمان تاکنون تکامل یافته است. در طول این مدت، رشته های کمی به اندازه حرفه کیفیت تغییرات زیادی را شاهد بوده اند.

حرفه کیفیت از کنترل ساده به مهندسی و مهندسی سیستم رشد کرد. فعالیت های کنترل کیفیت در دهه های 1940، 1950 و 1960 غالب بود. دهه 1970 عصر مهندسی کیفیت بود و دهه 1990 سیستم های کیفیت را به عنوان یک حوزه در حال ظهور می دید. مانند پزشکی، حسابداری و مهندسی، کیفیت به عنوان یک حرفه شناخته شده دست یافته است.

همانطور که لی و دیل (1998) بیان می‌کنند، سازمان‌ های زیادی وجود دارند که تلاش می‌کنند روش‌ ها و راه‌ هایی را ارزیابی کنند که بهره‌ وری کلی، کیفیت محصولات و خدماتشان و عملیات مورد نیاز برای دستیابی به آنها انجام می‌شود.

چرا سیستم مدیریت کیفیت (QMS) مهم است؟

اما شاید تعجب کنید که چرا پیاده سازی QMS بسیار مهم است؟ سیستم های مدیریت کیفیت در واقع اهداف زیادی را دنبال می کنند، از جمله:

چرا سیستم مدیریت کیفیت (QMS) مهم است؟
  • هماهنگی بین پرسنل درگیر مربوط به اجرای QMS
  • کاهش هزینه های جاری برای شرکت
  • کاهش هر رفت مواد اولیه برای واحدهای تولیدی
  • نظم دهی به فرآیندهای کاری شرکت
  • شناسایی و تسهیل فرصت ها
  • بهبود فرآیندها

اغلب شرکت های درخواست کننده اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر اجرای سیستم مدیریت کیفیت (QMS) را بی اهمیت جلوه می دهند. آنها فکر می کنند که یک سیستم مدیریت کیفیت فقط برای مشاغل بزرگ است، اما اینطور نیست. یک سیستم مدیریت کیفیت می تواند برای هر اندازه کسب و کار در هر صنعتی مفید باشد.

اجرای کامل سیستم مدیریت کیفیت به سازمان ها کمک می کند تا بهبود مستمر را هدایت کنند، به ایجاد انطباق با بندهای استاندارد ایزو 9001 کمک می کند و تضمین می کند که کیفیت در هر جنبه ای از محصول یا خدمات تعبیه شده است. این به نوبه خود منجر به افزایش رضایت مشتری، وفاداری و گسترش کسب وکار می شود.

مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) چیست؟

اجرای کامل سیستم مدیریت کیفیت یک QMS می تواند مزایای همانند:

رعایت انطباق با استانداردهای کیفیت

یک سیستم مدیریت کیفیت به شما کمک می کند تا از انطباق با استانداردها و مقررات کیفیت قابل اجرا در سازمان خود اطمینان حاصل کنید.

بهبود و ارتقاء کیفیت

با ساده ‌سازی فرآیندهای کیفیت و ارتقای بهبود مستمر، یک QMS می‌تواند به شما در بهبود کیفیت کلی محصولات یا خدماتتان کمک کند.

افزایش رضایت مشتری

وقتی مشتریان از کیفیت محصولات یا خدمات شما راضی هستند، به احتمال زیاد به تجارت با شما ادامه می دهند.

بهبود بهره وری

اجرای و پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت می تواند به شما کمک کند تا ضایعات را حذف کنید و فرآیندهای کیفیت را ساده کنید و منجر به افزایش کارایی و بهره وری شود.

کاهش هزینه ها

با بهبود کیفیت و انطباق، یک سیستم مدیریت کیفیت می تواند به شما کمک کند تا هزینه های مرتبط با کار مجدد، ضایعات و شکایات مشتریان را کاهش دهید.

بهبود ارتباط و همکاری بین پرسنل

یک سیستم مدیریت کیفیت می تواند به بهبود ارتباطات بین بخش ها و سراسر سازمان و همچنین همکاری بین اعضای تیم کمک کند.

انواع مختلف سیستم های مدیریت کیفیت چیست؟

انواع مختلفی از سیستم های مدیریت کیفیت وجود دارد. انتخاب مناسب برای سازمان شما به صنعت، الزامات کیفیت و سایر عوامل بستگی دارد. برخی از انواع رایج الزامات سیستم مدیریت کیفیت در زمینه صنایع تولیدی و خدماتی عبارتند از:

انواع مختلف سیستم های مدیریت کیفیت چیست؟
  • اجرای سیستم مدیریت کیفیت در تمامی صنایع براساس ISO 9001:2015
  • اجرای یک QMS برای صنایع تجهیزات و دستگاه های پزشکی بر اساس ISO 13485:2016
  • پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در صنایع غذایی براساس استاندارد ISO 22000:2018
  • اجرای QMS در آزمایشگاه ها و تشخیص کالیبره آزمایشگاهی براساس استاندارد ISO 17025:2017
  • اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی براساس استاندارد ISO 29001:2020
  • سیستم مدیریت کیفیت برای دریافت گواهینامه CE و اجرای آن جهت انطباق با استانداردهای اتحادیه اروپا
  • اجرای سیستم مدیریت کیفیت در شرکت های انفورماتیک و IT برای اخذ گواهینامه ISO 27001:2017
  • اجرای سیستم مدیریت کیفیت در صنایع مرتبط با محیط زیست براساس استاندارد ISO 14001:2015

اجرای QMS درسازمان ها و شرکت ها براساس ISO 45001:2018 الزامات ایمنی

بسیاری دیگر از استانداردهای مدیریت کیفیت قابل اجرا برای سازمان ها در سایر صنایع مانند هوانوردی، خودروسازی، ساخت و ساز و غیره هستند. علاوه بر این، رویکردهای غیر استاندارد برای مدیریت کیفیت نیز ممکن است برای انواع خاصی از سازمان ها مناسب باشد. این رویکردهای مدیریت کیفیت عبارتند از:

  • بهبود مستمر کیفیت (CQI): رویکرد مدیریت کیفیت که بر بهبود مستمر کیفیت تمرکز دارد.
  • مدیریت کیفیت جامع (TQM): رویکرد مدیریت کیفیت که بر کیفیت در سراسر سازمان، از طراحی تا رضایت مشتری تمرکز دارد.
  • شش سیگما: رویکرد مدیریت کیفیت که بر بهبود کیفیت با به حداقل رساندن عیوب تمرکز دارد.

تمرکز سیستم های مدیریت کیفیت بر موارد زیر است:

  • تمرکز بر مشتری یا مصرف کننده کالا یا خدمات، ارائه فعالانه بهترین ارزش ممکن به آن مشتری.
  • انواع برنامه های بهبود مستمر، که به این معنی است که وضعیت “عالی” وجود ندارد، همه فرآیندها را می توان به طور مداوم بهبود بخشید.
  • یک الزام کارآیی که می گوید ضایعات باید کاهش یابد و همه منابع به حداکثر کارایی برسد.
  • مدیریت عالی حمایت و تامین منابع کافی برای دستیابی به اهداف است.
  • این به درک واضح از انتظارات بین همه شرکت کنندگان کمک می کند.
  • اندازه‌گیری و جمع‌ آوری دقیق داده‌ ها برای حمایت از تصمیم‌ گیری مبتنی بر داده.

عناصر کلیدی یک سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

اگرچه سیستم های مدیریت کیفیت بسته به نوع سازمان می توانند متفاوت باشند، اما برخی از عناصر اصلی وجود دارند که در همه سیستم های مدیریت کیفیت مشترک هستند.

9 عنصر اصلی یک سیستم مدیریت کیفیت عبارتند از:

سیاست کیفیت و اهداف

خط مشی کیفیت بیانیه سطح بالایی از مدیریت است که جهت سیستم مدیریت کیفیت را ارائه می دهد. اهداف کیفیت، اهداف مشخص و قابل اندازه گیری هستند که از خط مشی کیفیت حمایت می کنند.

نظام نامه یا راهنمای کیفیت

کتابچه راهنمای کیفیت سندی است که نمای کلی از سیستم مدیریت کیفیت را ارائه می دهد. این شامل خط مشی کیفیت، اهداف کیفیت و سایر اطلاعات در مورد سیستم مدیریت کیفیت است.

ایجاد چارت سازمانی (ساختار سازمانی و مسئولیت ها)

چارت سازمانی چارچوبی برای سیستم مدیریت کیفیت فراهم می کند. نقش ها و مسئولیت های افراد در سازمان را مشخص می کند.

مدیریت اطلاعات

این فرآیند جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده ها است. داده ها را می توان برای حمایت از تلاش های بهبود کیفیت استفاده کرد.

فرآیندها از جمله خرید

فرآیندها فعالیت هایی هستند که برای دستیابی به اهداف کیفی انجام می شوند. خرید فرآیند تهیه مواد، لوازم و خدمات است.

کیفیت محصول و رضایتمندی مشتری

کیفیت محصول درجه ای است که یک محصول به اهداف کیفی خود می رسد. رضایت مشتری میزان رضایت مشتریان از کیفیت یک محصول است.

بهبود مستمر

بهبود مستمر فرآیند بهبود مستمر کیفیت با ایجاد تغییرات کوچک و تدریجی است. اقدام اصلاحی و پیشگیرانه (CAPA) فرآیندی برای رسیدگی به مسائل کیفیت و جلوگیری از بروز مشکلات کیفیت در آینده است.

ابزار کیفیت

ابزارهای کیفی ابزارهایی هستند که برای اندازه‌ گیری کیفیت استفاده می‌ شوند، این شامل تجهیزات کالیبراسیون و آزمایش است که برای اطمینان از دقت باید در درجه بالایی از کیفیت نگهداری شود.

کنترل اسناد

کنترل اسناد فرآیند ایجاد، بررسی و تایید اسناد است. اسناد باید برای اطمینان از دقیق و به روز بودن آنها کنترل شوند.

الزامات پیاده سازی QMS چیست؟

تمام سیستم های مدیریت کیفیت باید مجموعه ای از نیازهای منحصر به فرد شرکت را برطرف کنند. با این حال، می‌توان چند عنصر کلی را نام برد که همه QMS مشترک هستند، مانند:

الزامات پیاده سازی QMS چیست؟
  • ایجاد یک کتابچه راهنمای با کیفیت.
  • وجود اهداف و خط مشی های کیفی.
  • مجموعه ای از رویه ها، سوابق و دستورالعمل ها در مورد کلیه فرآیندهای داخلی، مدیریت داده ها، تجزیه و تحلیل کیفیت، فرصت های بهبود و رضایت مشتری.

هر یک از جنبه های یک QMS برای خدمت به هدف خاصی در نظر گرفته شده است که در نهایت به رسیدن به هدف نهایی کمک می کند: برآوردن نیازهای سازمان و مشتری.

نحوه پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت چگونه است؟

قبل از ایجاد یک QMS، باید چندین عنصر را در نظر بگیرید. برای شروع، مطمئن شوید که تصمیم شما برای پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت یک انتخاب استراتژیک است که تنها تحت تاثیر نیازها، اهداف، خدمات و محصولات ارائه شده شماست. اکنون که در مورد آنچه که باید انجام دهید کاملاً واضح هستید، در اینجا مراحل اساسی برای پیاده سازی QMS آمده است:

  1. طراحی و ساخت: آنها با ساختار QMS، همراه با برنامه اجرا و تمام فرآیندهای آن سروکار دارند.
  2. گسترش دادن: در این مرحله، شما باید هر فرآیند را به چندین فرآیند فرعی تقسیم کنید. همچنین شامل آموزش و اسناد کارکنان، ابزارهای آموزشی و معیارها می شود.
  3. کنترل و اندازه گیری: این مراحل با ممیزی های منظم QMS شما انجام می شود.
  4. بررسی و بهبود: در این مرحله با نتایج ممیزی ها سروکار خواهید داشت. هدف این است که کارایی و اثربخشی تمام فرآیندهای خود را با توجه به اهداف خود تعیین کنید.

راه اندازی یک سیستم مدیریت کیفیت موثر

فرآیند صدور گواهینامه برای ایزو 9001 نیاز به یک ممیزی خارجی گسترده دارد تا اطمینان حاصل شود که الزامات استاندارد ایزو 9001 برآورده شده است و شرکت با استاندارد و سیستم مدیریت کیفیت خود (QMS) مطابقت دارد. برای موفقیت یک سازمان در این مراحل حسابرسی، بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که آنها سیستم را مطابق استاندارد و نیازهای تجاری خود پیاده سازی می کنند، نه اینکه صرفاً از اظهارات عمومی برای جلب رضایت حسابرس استفاده کنند. سازمان شما باید تلاش کند تا یک سیستم مدیریت موثر راه اندازی کند که به پیشرفت کسب و کار شما کمک کند.

“به متن فارسی استاندارد ایزو 9001 مراجعه کنید.”

هنگام تنظیم QMS خود چه مواردی را در نظر بگیرید

هیچ دو کتابچه راهنمای کیفیت نباید هرگز یکسان باشند. این به این دلیل است که هیچ دو کسب و کار مشابه نیستند. حتی در یک کسب و کار چند مکانی، دو مکان با مجموعه‌ های متفاوتی از تجربیات مشترک، موفقیت‌ ها و سختی‌ ها کار می‌ کنند که باید هنگام تنظیم فرآیندها در نظر گرفته شوند.

به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار چند مکانی را هدایت می کنید که یک مکان عمدتاً عملیات انبار را ارائه می دهد، و دیگری وظایف اداری را ارائه می دهد، نباید نیازهای استخدام را به صورت دستی دیکته کنید. الزامات آموزشی برای انبار شما می‌تواند در مقایسه با کسانی که در ساختمان‌ های اداری کار می‌کنند بسیار گسترده‌ تر باشد. همچنین ممکن است برای هر نیازی به آموزش های متفاوتی نیاز باشد، زیرا کارگران انبار ممکن است نیاز به آموزش ارگونومی متفاوتی نسبت به کسانی داشته باشند که 8 ساعت را پشت میز می گذرانند.

در این مرحله است که ممکن است از یک مشاور کمک بخواهید. مشاوران باید به‌ عنوان منبع مهمی برای سازمان شما در نظر گرفته شوند، حتی به‌عنوان توسعه‌ دهنده تیم شما، که زمان می‌گذارند تا در مورد موقعیت‌ های منحصربه‌ فرد شما بیاموزند و در کنار شما برنامه‌ای تدوین کنند که نه تنها از استانداردی پیروی می‌کند که به دنبال آن هستید، بلکه همچنین سازمان شما را به سمت رشد مستمر و پایدار سوق می دهد. اگر یک بخش کیفیت داخلی دارید، مشاوران همچنین می توانند به عنوان یک عضو تیم بی طرف عمل کنند تا به سازمان شما کمک کنند تا برای ممیزی گواهینامه آماده شود.

نکته دیگری که هنگام تنظیم QMS باید در نظر بگیرید این است که از NCR و OFI نترسید. عدم انطباق ها و فرصت های بهبود باید در مراحل اولیه مشخص شود. شما می خواهید حفره ها و مشکلات را از مشاور و حسابرسان داخلی خود پیدا کنید و نمی خواهید چیزهایی را از حسابرس خود پنهان کنید. اینجاست که می توانید مشکلات را کشف کرده و راه حل ها را قبل از ممیزی گواهی شخص ثالث خود پیاده سازی کنید. از این ممیزی ها برای تغییر طرز فکر خود از فرآیند حسابرسی استفاده کنید.

بنابراین، چگونه می توانید از موثر بودن QMS خود اطمینان حاصل کنید؟ آسان است، تصور نکنید کپی و چسباندن کتابچه راهنمای سازمان دیگری کمک کننده است. اگر در کتابچه راهنمای خود بیان کنید که یک فرآیند را به روش خاصی انجام می دهید، و اگر در عمل آن فرآیند را دنبال نمی کنید، خوب این یک NCR است.

کتابچه راهنمای خود را به طور خاص برای سازمان خود بنویسید، یا از طریق بخش کیفیت داخلی خودتان، با کمک مشاور یا هر دو. از ممیزی به عنوان راهی برای رشد استفاده کنید نه راهی برای استرس. و در آخر، از بررسی های مدیریتی برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید، نه اینکه وقت خود را تلف کنید. آنها می گویند زمان پول است، بنابراین مراقب نحوه استفاده از جلسات بررسی مدیریت باشید.

نکته: سیستم‌ های مدیریت مؤثر هیچ کاری جز کمک به سازمان شما نمی‌کنند، اما یک سیستم مدیریت ناکارآمد دلیلی است که سازمان‌ها ISO 9001 را دوست ندارند. هنگامی که ایده پیاده‌سازی استاندارد ISO را در سازمان خود مطرح می‌کنید، این را در نظر بگیرید.

استفاده از نرم افزار سیستم مدیریت کیفیت برای چه کسانی مناسب است؟

نرم افزار سیستم مدیریت کیفیت برای سازمان هایی است که می خواهند سیستم مدیریت کیفیت خود را ساده و خودکار کنند، هزینه های مرتبط با کیفیت را کاهش دهند، کیفیت را بهبود بخشند و مطابق با استانداردهای کیفیت را حفظ کنند. این می تواند توسط سازمان ها در هر اندازه، در همه صنایع و با رویکردهای مختلف مدیریت کیفیت مورد استفاده قرار گیرد.

نرم افزار QMS به همه واحدها همانند کنترل کیفیت، تضمین کیفیت، امور نظارتی، توسعه محصول یا هر بخش دیگر این امکان را می دهد تا فرآیندهای کیفیت را به روشی ساختار یافته و سازگار مدیریت کنند.

اگرچه همه راه حل های مدیریت کیفیت یکسان ایجاد نمی شوند. برخی از ابزارها برای انواع خاصی از سازمان ها نسبت به سایرین مناسب تر هستند.

تعریف سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت (QMS) یک سیستم رسمی است که فرآیندها، رویه ها و مسئولیت ها را برای ارائه مداوم محصولات و خدمات با کیفیت بالا که الزامات نظارتی و مشتری را برآورده می کند، مستند می کند. ISO 9001:2015 استاندارد بین المللی است که تمامی الزامات مورد نیاز برای پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت را مشخص می کند.

QMS چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت (QMS) مجموعه ای از فرآیندهای کسب و کار است که بر روی برآورده کردن مستمر نیازهای مشتریان و افزایش رضایت آنها متمرکز است. اجرای یک QMS می تواند با هدف و جهت استراتژیک سازمان همسو باشد. تعریف QMS به عنوان اهداف و آرمان های سازمانی، خط مشی ها، فرآیندها، اطلاعات مستند و منابع مورد نیاز برای اجرا و نگهداری آن بیان می شود.

9 اصل مهم در سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

9 عنصر اصلی یک سیستم مدیریت کیفیت عبارتند از:
سیاست کیفیت و اهداف، نظام نامه یا راهنمای کیفیت، ایجاد چارت سازمانی (ساختار سازمانی و مسئولیت ها)، مدیریت اطلاعات، فرآیندها از جمله خرید، کیفیت محصول و رضایتمندی مشتری، بهبود مستمر، ابزار کیفیت و کنترل اسناد.

رایج ترین رویکرد جهت اجرای سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

1. بهبود مستمر کیفیت (CQI): رویکرد مدیریت کیفیت که بر بهبود مستمر کیفیت تمرکز دارد.
2. مدیریت کیفیت جامع (TQM): رویکرد مدیریت کیفیت که بر کیفیت در سراسر سازمان، از طراحی تا رضایت مشتری تمرکز دارد.
3. شش سیگما: رویکرد مدیریت کیفیت که بر بهبود کیفیت با به حداقل رساندن عیوب تمرکز دارد.

الزامات پیاده سازی QMS چیست؟

تمام سیستم های مدیریت کیفیت باید مجموعه ای از نیازهای منحصر به فرد شرکت را برطرف کنند. با این حال، می‌توان چند عنصر کلی را نام برد که همه QMS مشترک هستند، مانند:
–         ایجاد یک کتابچه راهنمای با کیفیت.
–         وجود اهداف و خط مشی های کیفی.
–         مجموعه ای از رویه ها، سوابق و دستورالعمل ها در مورد کلیه فرآیندهای داخلی، مدیریت داده ها، تجزیه و تحلیل کیفیت، فرصت های بهبود و رضایت مشتری.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا