اندازه گیری اهداف کیفیت

چرا اندازه گیری اهداف کیفیت مهم است؟ ایرادات محصول را تا 25 درصد در 6 ماه آینده کاهش دهید. تحویل به موقع را تا 5 درصد در سال آینده بهبود بخشید. اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان تا پایان سال آموزش های با کیفیت دریافت می کنند. دستیابی به انطباق 100٪ با تمام استانداردهای کیفیت منجمله استاندارد ایزو 9001 تا پایان سه ماهه آینده.

اندازه گیری اهداف کیفیت, شرح در تصویر

به زبان ساده: کنترل کیفیت کلید موفقیت در تولید است. هم از منظر سازنده و هم از دیدگاه مشتری، تناقضات تولید و کیفیت پایین می‌تواند منجر به پیامدهای منفی مختلفی از جمله کندتر شدن زمان عرضه به بازار، شهرت لکه‌ دار، روابط تیره‌ آمیز تامین‌ کننده و مشتری و بدتر از همه، از دست دادن یا آسیب مشتری شود. شرکت‌ (هایی) که محصولاتی را برای مشتری تولید می‌کنند، به سادگی نمی‌توانند از پس کیفیت برآیند.

برنامه کیفیت یک سازنده چیزی بیش از برآورده کردن الزامات استاندارد سازمان بین المللی ISO الزامی است. این نشان دهنده راه اثبات شده آنها برای اطمینان از قطعات سازگار و با کیفیت است. کیفیت ثابت کار سختی است و مستلزم نظارت دقیق و مداوم بر هر فرآیند از خرید تا تولید تا توزیع است. اما تلاش و تمرکز بر کیفیت ارزش پاداش را دارد.

هدف اولیه یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) بهبود کیفیت فرآیند تولید و محصولات نهایی است. در چنین سیستمی، 3 هدف اصلی کنترل کیفیت وجود دارد: افزایش کیفیت محصول و کاهش خطرات، به دست آوردن راندمان تولید، و جلب وفاداری مشتری. این 3 هدف در هر سازنده ای با برنامه کنترل کیفیت قوی و کاربردی مشهود خواهد بود.

تیم فنی شرکت ایران گواه توسط مقاله “اندازه گیری اهداف کیفیت” به شناسایی و ردیابی اهداف کیفیت براساس الزامات استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015 می پردازد. تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

اندازه گیری اهداف کیفیت, شناسایی و ردیابی

شناسایی و ردیابی اهداف کیفیت از الزامات استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015 است. این اهداف کیفیت باید در سطوح، عملکردها و فرآیندهای مربوطه شناسایی و ردیابی شوند. عملکردها یا فرآیندهایی که در آن اهداف کیفیت مورد نیاز است را می توان بر اساس پیچیدگی، اندازه یا بحرانی بودن فرآیند تصمیم گیری کرد. اهداف کیفیت باید مطابق با خط مشی کیفیت باشد و همه الزامات قابل اجرا را در نظر بگیرد. اهداف کیفیت باید قابل اندازه گیری، مرتبط با محصولات و خدمات ارائه شده و تمرکز بر افزایش رضایت مشتری باشند.

ایجاد هدف کیفیت قابل اندازه گیری

شناسایی اهداف کیفیت مرتبط که با خط مشی کیفیت سازمان شما سازگار است، اولین گام در برنامه ریزی سیستم مدیریت کیفیت شما است. اهداف را می توان از طریق فلسفه S.M.A.R.T ایجاد کرد. S.M.A.R.T نام اختصاری است که به عنوان راهنمایی برای ایجاد اهداف قابل اندازه گیری استفاده می شود که عبارتند از Specific، Measurable، Atainable، Relevant و Time-oriented. هر هدف باید:

اهداف کیفیت ISO 9001 هوشمندتر, شرح در تصویر
  • خاص : اهداف باید به وضوح تعریف یا شناسایی شوند تا همه بتوانند آن را به یک شکل تفسیر کنند.
  • قابل اندازه گیری : یک هدف باید کمیت پذیر باشد و باید بر حسب اندازه یا درجه تفسیر شود.
  • دست یافتنی : مجموعه هدفی که فراتر از ظرفیت یا توانایی های سازمان باشد هرگز محقق نمی شود. باید مکانیسم هایی در دسترس یا ساخته شده برای اندازه گیری این اهداف وجود داشته باشد و اهداف باید قابل دستیابی باشند.
  • مرتبط : اهداف باید با زمینه سازمان مرتبط باشند. می توان از همسویی یک هدف با خط مشی کیفیت و الزامات قانونی یا قانونی مشتری یا قانونی اطمینان حاصل کرد، به طوری که با جهت استراتژیک سازمان مرتبط باشد.
  • زمان گرا : یک هدف باید محدود به زمان باشد. مکانیسم ایجاد شده برای محاسبه اهداف باید به زمان ارزیابی هدف برای درک تحقق آن توجه کند.

اهداف کیفیت باید در بحث با مدیریت ارشد تعیین شوند و با انطباق محصولات و خدمات ارائه شده توسط سازمان مرتبط باشند. چند نمونه از اهداف کیفیت عبارتند از:

  • بهبود در رتبه بندی رضایت مشتری تا 3٪ در هر سال
  • دستاورد تحویل به موقع 99٪ در هر سه ماهه
  • بهره وری تیم را سالانه 2٪ افزایش دهید

استقرار اهداف کیفیت

پس از شناسایی اهداف کیفیت، مراحل بعدی مورد نیاز برای استقرار این اهداف عبارتند از:

انتخاب استراتژیک, شرح در تصویر
  • هدف کیفیت سند: اهداف کیفی باید مستند شوند. شما می توانید از یک کتابچه راهنمای کیفیت استفاده کنید، اما این دیگر در ISO 9001:2015 مورد نیاز نیست. گزینه های دیگر عبارتند از، پورتال یا طرح سند با کیفیت.
  • برقراری ارتباط با اهداف کیفیت: اهداف کیفیت باید به تمام بخش ها یا بخش های مربوطه ابلاغ شود. این ممکن است از طریق جلسات آگاهی از کیفیت برای همه تیم ها انجام شود.
  • ایجاد مکانیسم هایی برای به دست آوردن اهداف کیفیت: باید مکانیسم هایی در سازمان برای محاسبه اهداف کیفیت ایجاد شود. مکانیسم‌ های برنامه‌ ریزی‌ شده باید برای همه عملکردها یا بخش‌ ها مستقر شوند و این مکانیسم‌ ها باید در یک فرکانس ثابت ردیابی شوند تا از انطباق با این اهداف اطمینان حاصل شود.
  • بازنگری اهداف کیفیت: هنگامی که سازمان شروع به گرفتن این اهداف می کند، باید مکانیسم های ساخته شده برای ارزیابی عملکرد این اهداف را بررسی کند. این را می توان از طریق بررسی های مدیریت برنامه ریزی شده در فواصل زمانی ثابت انجام داد. بر اساس خروجی های بررسی ها، اهداف کیفیت ممکن است در صورت لزوم به روز شوند.
  • اقدامات اصلاحی برنامه ریزی کنید: هر زمان که اهداف کیفی به اهداف تعیین شده نرسند، باید اقدامات اصلاحی در برابر آن برنامه ریزی شود. این فرصتی را برای شناسایی بهبودهای فرآیندی که می تواند به بهبود عملکرد اهداف کیفیت کمک کند، می دهد.

ایجاد و حفظ عملکرد اهداف کیفیت برای اطمینان از اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت مهم است. این فرصت را به سازمان می دهد تا فرآیندهای خود را بهبود بخشد و کارایی بالاتری را در سیستم های خود به ارمغان آورد.

چرا اندازه گیری اهداف کیفیت مهم است؟

ایرادات محصول را تا 25 درصد در 6 ماه آینده کاهش دهید. تحویل به موقع را تا 5 درصد در سال آینده بهبود بخشید. اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان تا پایان سال آموزش های با کیفیت دریافت می کنند. دستیابی به انطباق 100٪ با تمام استانداردهای کیفیت منجمله استاندارد ایزو 9001 تا پایان سه ماهه آینده.

هدف اولیه یک سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

هدف اولیه یک سیستم مدیریت کیفیت بهبود کیفیت فرآیند تولید و محصولات نهایی است. در چنین سیستمی، 3 هدف اصلی کنترل کیفیت وجود دارد: افزایش کیفیت محصول و کاهش خطرات، به دست آوردن راندمان تولید، و جلب وفاداری مشتری. این 3 هدف در هر سازنده ای با برنامه کنترل کیفیت قوی و کاربردی مشهود خواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا