مدیریت سبد محصولات (PPM) چیست؟

در میان مدیران سبد محصولات موفق، یک جمله رایج وجود دارد: ایده‌ها، محصولات و پروژه‌های مناسب را انتخاب کنید و آنها را با منابع مناسب در زمان مناسب به روش درست انجام دهید. زمانی که به مدیران میزان دید مناسب برای تصمیم گیری صحیح داده شود، شرکت ها می توانند به اهداف استراتژیک خود دست یابند. اینها اصول مدیریت سبد محصولات هستند.

مدیریت سبد محصولات (PPM)

استفاده از مدیریت سبد محصولات برای ارائه در برابر استراتژی

مدیریت پورتفولیو محصول یک روش طراحی شده برای مدیریت تمام جنبه های محصولاتی است که شرکت شما می فروشد. این شامل ارزیابی عملکرد آن‌ها، شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌ها، اولویت‌بندی محصولات با ارزش بالا، بهینه‌سازی تخصیص منابع در سراسر مجموعه و متعادل کردن ترکیب محصول در میان سطل‌های استراتژیک است. اگر به درستی انجام شود، این عمل سبد محصول را با استراتژی های تجاری برای دستیابی به درآمد و سودآوری هدف هماهنگ می کند.

PRODUCT PORTFOLIO MANAGEMENT

مدیریت سبد محصولات همچنین می‌تواند محصولات برنده را سریع‌تر به بازار بیاورد، زمانی که این فرآیند برای محافظت از محصولات جدید از ایده‌پردازی از طریق قیف تجاری‌سازی استفاده می‌شود. این رویکرد با یک فرآیند دروازه‌دار همراه است که دارای نقاط چک داخلی از ایده تا راه اندازی. این فرآیندهای قابل تکرار و ممیزی مورد نیاز برای کاهش مدت زمان پروژه و تحویل به موقع را فراهم می کند، چه در حال توسعه یک محصول جدید، توسعه خط، تعمیر محصول یا انجام فعالیت های مهندسی پایدار باشید. سرعت اغلب از نظر مزیت اول به بازار برابر با موفقیت است.

استراتژی های مدیریت پورتفولیو محصول به شما این امکان را می دهد که به طور مداوم سرمایه گذاری های سبد محصولات خود را با توجه به شرایط متغیر بازار، تهدیدات رقابتی، الزامات نظارتی، ظرفیت منابع، اولویت های خط لوله و سایر شرایط تجدید نظر کنید. این به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه شما کمک می کند.

استفاده از فناوری برای مدیریت سبد محصولات

مدیریت سبد محصولات را می توان در سراسر سازمان پیاده سازی کرد. یک راه‌حل خودکار سیلوها را خراب می‌کند و دید بی‌سابقه‌ای را در سراسر مناطق جغرافیایی، مارک‌ها و تیم‌ها برای درک عملکرد محصول، خط لوله NPD، بهره‌وری تیم، موانع احتمالی، تحقق مستمر استراتژی شرکت و سایر زمینه‌ها فراهم می‌کند.

تجزیه و تحلیل قدرتمند، گزارش‌دهی و قابلیت‌های داشبورد در این راه‌حل‌ها، شفافیت کامل را با تجزیه و تحلیل زمان واقعی برای اطلاع‌رسانی تصمیم‌گیری در مورد اولویت‌های محصول و تخصیص منابع در سناریوهای مختلف فراهم می‌کند. کار در پرواز از همه نوع می تواند در تیم ها، بخش ها، واحدهای تجاری و مناطق نظارت و مدیریت شود. با بینش بهتر در مورد تنگناهای خط لوله و سایر زمینه های مشکل ساز، می توانید به سرعت و به طور پیشگیرانه حرکت کنید و نتایج فوری را مشاهده کنید.

یک راه حل مدیریت پورتفولیو محصول می تواند بهترین شیوه های صنعت، قالب ها و گردش کار بصری را برای اجرای پروژه فعال و خودکار کند و می تواند ساختاری برای تجزیه و تحلیل سبد محصولات، از جمله روش های امتیازدهی، نمودارهای X-Y، ماتریس سهم رشد و نمودارهای حباب ارائه دهد.

نقشه راه محصول را می توان برای ارتباط با اهداف، جدول زمانی، اولویت ها، وابستگی ها و سایر اطلاعات حیاتی ایجاد و نگهداری کرد. این ابزارهای قدرتمند می توانند صفحات گسترده دست و پا گیر و فرآیندهای دستی را حذف کنند. مهمتر از آن، آنها داده های محصول را متمرکز می کنند و منبعی از حقیقت را ارائه می دهند. در نتیجه، تصمیم‌گیری‌ها به جای واکنش‌های درونی، بر اساس تحلیل‌های دقیق و هم‌زمان است.

یک راه حل متمرکز ارتباطات را ساده می کند و موانع همکاری را از بین می برد، بنابراین تیم ها می توانند سازنده تر باشند. توانایی اعتماد به اعداد و ارقام و یکدیگر زمانی که محصولاتی که عملکرد ضعیفی دارند در مرحله خرد کردن قرار دارند بسیار مهم می شود.

یک چارچوب برنامه‌ریزی محصول برای تخصیص ارزش‌ها و اولویت‌های نسبی در چارچوب کل سبد کالا وجود دارد. تیم شما می‌تواند با هم کار کند تا KPIها را با اهداف استراتژیک مقایسه کند و محصولات کم‌ارزش را قبل از اینکه منابع شما را تخلیه کنند، حذف کند. ترکیب این قابلیت ها در یک سیستم هدفمند چیزی است که به دستیابی به نرخ موفقیت بالاتر برای محصولات با ارزش بالاتر کمک می کند.

مزایای واقعی و قابل اندازه گیری مدیریت سبد محصولات

سبد محصولات مبتنی بر داده، شرکت ها را قادر می سازد تا چابک تر و پاسخگوتر به شرایط بازار باشند. مدیریت سبد محصولات تمام اطلاعات و فرآیندهای مورد نیاز برای شناسایی، اولویت بندی و مدیریت محصولات را متمرکز می کند.

گارتنر، شرکت تحقیقاتی و مشاوره ای که به مشتریان در دستیابی به اولویت های مهم ماموریت کمک می کند، این رویکرد را تایید می کند و به این نتیجه می رسد که مدیریت پورتفولیو محصول «فرآیندی ساختاریافته و هدفمند برای تعریف و پایبندی به استراتژی های شرکتی در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می دهد … PPM می تواند محصول را افزایش دهد. و همسویی استراتژی شرکت برای موفقیت بیشتر.»

با گروه بندی محصولات مرتبط در سطل های استراتژیک، مدیران سبد محصولات می توانند پروژه های توسعه محصول را بر اساس هزینه های نسبی و درآمدهای بالقوه مقایسه کنند. پورتفولیو را می توان بر اساس همسویی با اهداف استراتژیک، ریسک قابل قبول و ظرفیت منابع متعادل کرد. خودکارسازی این فرآیندها شفافیت و دید شما را برای تصمیم گیری هوشمندانه در مورد ترکیب محصول، تناسب با استراتژی، ریسک در مقابل فرصت، تخصیص منابع، سرمایه گذاری و مقیاس بندی فراهم می کند.

اولویت بندی سبد محصولات و تصمیمات نقشه راه بر اساس داده های قابل اعتماد برای بهبود زمان عرضه به بازار و ایجاد تمایز است.

مدیریت سبد محصولات موفق را می توان به عنوان استفاده از افراد و پول خود برای سودآورترین محصولات تعریف کرد. این بدان معناست که هر ایده ای از طریق خط لوله عبور نمی کند و هر محصولی چرخه عمر خود را در بازار نمی گذراند. سپس می توانید از برندگان حمایت کنید و حاشیه های خود را افزایش دهید. شرکت‌هایی که مدیریت سبد محصولات را اتخاذ می‌کنند، پیوسته افزایش درآمد مرتبط با انتخاب موفقیت‌آمیز محصولات همسو با اهداف استراتژیک را گزارش می‌دهند.

همانطور که شرکت تحقیقاتی مستقل Tech-Clarity نتیجه‌گیری کرد، مزیت اصلی «ترکیبی از افزایش درآمد حاصل از حجم فروش بالاتر و افزایش حاشیه، در کنار کاهش هزینه‌ها و استفاده بهتر از منابع، اجتناب از هزینه‌کردن در پروژه‌های کم ارزش و بهبود کارایی است. ”

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا