چارچوب مدیریت ریسک (RMF)

چارچوب مدیریت ریسک (RMF) چیست؟ چارچوب مدیریت ریسک (RMF) مجموعه ای از رویه ها است که به شما کمک می کند تا ریسک خود را شناسایی، مدیریت و نظارت کنید. همچنین به شما کمک می کند تا ریسک خود را گزارش و پیگیری کنید. RMF می تواند برای اهداف حسابرسی داخلی و خارجی و همچنین الزامات انطباق مانند قانون Sarbanes-Oxley (SOX) استفاده شود.

چارچوب مدیریت ریسک RMF

همه شرکت ها با ریسک روبرو هستند. بدون ریسک، احتمال پاداش کمتر است. طرف دیگر این است که ریسک بیش از حد می تواند منجر به شکست کسب و کار شود. مدیریت ریسک اجازه می دهد تا تعادلی بین پذیرش ریسک و کاهش آنها ایجاد شود.

مدیریت ریسک موثر می تواند برای هر سازمانی ارزش بیافزاید. به طور خاص، شرکت هایی که در صنعت سرمایه گذاری فعالیت می کنند، به شدت به مدیریت ریسک به عنوان پایه ای که به آنها اجازه می دهد تا در برابر سقوط بازار مقاومت کنند، متکی هستند.

یک چارچوب مدیریت ریسک موثر به دنبال محافظت از پایه سرمایه و درآمد یک سازمان بدون ایجاد مانع در رشد است. علاوه بر این، سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در شرکت هایی با شیوه های مدیریت ریسک خوب دارند. این امر به طور کلی منجر به کاهش هزینه های استقراض، دسترسی آسان تر به سرمایه برای شرکت و بهبود عملکرد بلند مدت می شود.

نکات کلیدی در مورد چارچوب مدیریت ریسک

  • ریسک برای صاحبان مشاغل و مدیران بدون توجه به بخش صنعت یا اندازه شرکت یک واقعیت است.
  • شرکت‌هایی که به خوبی اداره می‌شوند، یک چارچوب جامع مدیریت ریسک (RMF) برای شناسایی ریسک‌های موجود و بالقوه و ارزیابی نحوه برخورد با آنها در صورت بروز خواهند داشت.
  • شناسایی ریسک، اندازه‌گیری، کاهش، گزارش‌دهی و نظارت، و حاکمیت، شش بخش کلیدی یک چارچوب مؤثر هستند.
کنترل ریسک چیست و چه تفاوتی با مدیریت ریسک دارد

RMF مخفف چیست؟

RMF مخفف Risk management framework یعنی چارچوب مدیریت ریسک است که، مجموعه ای از دستورالعمل هاست که امنیت اطلاعات، مدیریت ریسک و مدیریت حریم خصوصی را در توسعه سیستم ها ترکیب می کند. این چارچوب که در ابتدا توسط وزارت دفاع (DOD) ایجاد و اجرا شد، فرآیندی را که توسط آن سازمان‌ها می‌توانند فرآیندهای امنیت داده‌ها را برای سیستم‌های IT معمار و مهندسی کنند، تشریح می‌کند.

آشنایی با چارچوب مدیریت ریسک (RMF)

مدیریت ریسک موثر نقش مهمی در پیگیری ثبات مالی و عملکرد برتر هر شرکت ایفا می کند. اتخاذ یک چارچوب مدیریت ریسک که بهترین شیوه ها را در فرهنگ ریسک شرکت گنجانده باشد، می تواند سنگ بنای آینده مالی یک سازمان باشد.

5 جزء اصلی چارچوب مدیریت ریسک RMF

حداقل پنج مؤلفه حیاتی وجود دارد که باید هنگام ایجاد یک چارچوب مدیریت ریسک در نظر گرفته شود. آنها شامل شناسایی ریسک هستند. اندازه گیری و ارزیابی ریسک؛ کاهش خطر؛ گزارش ریسک و نظارت؛ و حاکمیت ریسک.

شناسایی خطر

اولین قدم در شناسایی ریسک هایی که یک شرکت با آن مواجه است، تعریف جهان ریسک است. جهان ریسک به سادگی فهرستی از تمام خطرات احتمالی است. به عنوان مثال می توان به ریسک فناوری اطلاعات، ریسک عملیاتی، ریسک نظارتی، ریسک قانونی، ریسک سیاسی، ریسک استراتژیک و ریسک اعتباری اشاره کرد.

پس از فهرست کردن همه ریسک‌های احتمالی، شرکت می‌تواند ریسک‌هایی را که در معرض آن است انتخاب کرده و آنها را به ریسک‌های اصلی و غیر اصلی دسته‌بندی کند. ریسک‌های اصلی ریسک‌هایی هستند که شرکت باید به منظور هدایت عملکرد و رشد بلندمدت بپذیرد. خطرات غیر اصلی اغلب ضروری نیستند و می توان آنها را به حداقل رساند یا به طور کامل حذف کرد.

3 روش برای اندازه گیری ریسک کسب و کار

اندازه گیری ریسک

اندازه‌گیری ریسک اطلاعاتی را در مورد میزان قرار گرفتن در معرض ریسک خاص یا یک مجموع ریسک و احتمال وقوع زیان ناشی از آن قرار گرفتن در معرض خطر ارائه می‌کند. هنگام اندازه‌گیری مواجهه با ریسک خاص، مهم است که تأثیر آن ریسک بر مشخصات کلی ریسک سازمان در نظر گرفته شود.

برخی از خطرات ممکن است مزایای تنوع را ارائه دهند در حالی که برخی دیگر ممکن است اینگونه نباشند. یکی دیگر از نکات مهم توانایی اندازه گیری نوردهی است. اندازه گیری برخی از خطرات ممکن است آسان تر از دیگران باشد. به عنوان مثال، ریسک بازار را می توان با استفاده از قیمت های مشاهده شده در بازار اندازه گیری کرد، اما اندازه گیری ریسک عملیاتی هم یک هنر و هم علم محسوب می شود.

اندازه‌گیری‌های ریسک خاص اغلب تأثیر سود و زیان (“P/L”) را نشان می‌دهند که در صورت تغییر کوچکی در آن ریسک می‌توان انتظار داشت. آنها همچنین ممکن است اطلاعاتی در مورد میزان فرار P/L ارائه دهند. به عنوان مثال، ریسک سهام سرمایه گذاری سهام را می توان به عنوان تاثیر P/L سهام در نتیجه یک واحد تغییر مثلاً در شاخص S&P500 یا به عنوان انحراف استاندارد سهام خاص اندازه گیری کرد.

معیارهای رایج ریسک کل شامل ارزش در معرض خطر (VaR)، سود در معرض خطر (EaR) و سرمایه اقتصادی است. برای تکمیل این اقدامات می توان از تکنیک هایی مانند تحلیل سناریو و تست استرس استفاده کرد.

ISO 31000 مجموعه ای از استانداردهای بین المللی مرتبط با مدیریت ریسک و کاهش آن است.

کاهش خطر

پس از طبقه بندی و اندازه گیری ریسک های خود، یک شرکت می تواند تصمیم بگیرد که کدام ریسک ها را حذف یا به حداقل برساند و چه تعداد از ریسک های اصلی خود را حفظ کند. کاهش ریسک می‌تواند از طریق فروش مستقیم دارایی‌ها یا بدهی‌ها، خرید بیمه، پوشش ریسک با مشتقات یا تنوع‌بخشی به دست آید.

گزارش و پایش ریسک

برای اطمینان از اینکه سطوح ریسک در سطح بهینه باقی می مانند، گزارش منظم در مورد اقدامات ریسک خاص و کل مهم است. موسسات مالی که روزانه تجارت می کنند گزارش های ریسک روزانه را تهیه می کنند. سایر موسسات ممکن است به گزارش کمتری نیاز داشته باشند. گزارش‌های ریسک باید برای پرسنل ریسک که صلاحیت تعدیل (یا دستور تعدیل) مواجهه با ریسک را دارند، ارسال شود.

حاکمیت ریسک

حاکمیت ریسک فرآیندی است که تضمین می کند همه کارکنان شرکت وظایف خود را مطابق با چارچوب مدیریت ریسک انجام می دهند. حاکمیت ریسک شامل تعریف نقش همه کارکنان، تفکیک وظایف، و اعطای اختیار به افراد، کمیته‌ها و هیئت مدیره برای تایید ریسک‌های اصلی، محدودیت‌های ریسک، استثنائات محدودیت‌ها و گزارش‌های ریسک و همچنین نظارت عمومی است.

نتیجه گیری

مدیریت ریسک بخش مهمی از راه اندازی یک کسب و کار است. همانطور که چشم انداز بازار تغییر می کند، شرکت ها باید دائماً پروفایل ریسک خود را ارزیابی و مجدداً ارزیابی کنند. داشتن یک چارچوب مدیریت ریسک قوی می تواند به سازمان ها کمک کند تا تهدیدات و خطرات مختلفی را که ممکن است با آنها مواجه شوند شناسایی و آماده شوند.

پرسش های متداول

چارچوب مدیریت ریسک NIST چیست؟

چارچوب مدیریت ریسک NIST یک دستورالعمل فدرال برای سازمان ها برای ارزیابی و مدیریت خطرات رایانه ها و سیستم های اطلاعاتی خود است. این چارچوب توسط موسسه ملی علوم و فناوری برای تضمین امنیت شبکه های دفاعی و اطلاعاتی ایجاد شده است. آژانس های فدرال ملزم به رعایت چارچوب مدیریت ریسک هستند، اما شرکت های خصوصی و سایر سازمان ها نیز ممکن است از پیروی از دستورالعمل های آن بهره مند شوند.

چارچوب مدیریت ریسک COBIT چیست؟

COBIT یا اهداف کنترل اطلاعات و فناوری مرتبط، چارچوبی برای مدیریت و حاکمیت فناوری اطلاعات سازمانی است. این سیستم توسط انجمن حسابرسی و کنترل سیستم های اطلاعاتی (ISACA) برای تعیین استانداردهای حسابرسی قابل اعتماد با اهمیت بیشتر شبکه های کامپیوتری در سیستم های مالی توسعه یافت.

چارچوب مدیریت ریسک سازمانی COSO چیست؟

چارچوب یکپارچه مدیریت ریسک سازمانی مجموعه ای از اصول راهنما است که توسط کمیته سازمان های حامی برای کمک به شرکت ها در مدیریت ریسک های تجاری خود ایجاد شده است. این در ابتدا در سال 2004 منتشر شد، اگرچه COSO چندین به روز رسانی برای چارچوب صادر کرده است زیرا شیوه های مدیریت ریسک تکامل یافته است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا