کنترل کیفیت چیست و چگونه کار می کند

کنترل کیفیت که با QC مخفف Quality Control فرآیندی است که از طریق آن یک کسب و کار به دنبال اطمینان از حفظ یا بهبود کیفیت محصول است. کنترل کیفیت مستلزم آن است که شرکت محیطی ایجاد کند که در آن مدیریت و کارکنان برای کمال تلاش کنند. این کار با آموزش پرسنل، ایجاد معیارهایی برای کیفیت محصول و آزمایش محصولات برای بررسی تغییرات آماری معنی دار انجام می شود.

کنترل کیفیت چیست

کنترل کیفیت فرآیندی است که توسط آن خدمات/محصولات اندازه گیری و آزمایش می شوند تا اطمینان حاصل شود که تا حد امکان یکنواخت و مطابق با یک استاندارد هستند. این به کسب و کارها کمک می کند تا ناهماهنگی ها را به حداقل برسانند و کیفیت محصول را بهبود بخشند.

یکی از جنبه های مهم کنترل کیفیت، ایجاد کنترل های کاملاً تعریف شده است. این کنترل ها به استانداردسازی تولید و واکنش به مسائل کیفیت کمک می کند. محدود کردن فضای خطا با مشخص کردن اینکه کدام فعالیت های تولیدی باید توسط کدام پرسنل تکمیل شود، احتمال مشارکت کارکنان در کارهایی را کاهش می دهد که برای آنها آموزش کافی ندارند.

نکات کلیدی در مورد QC (کنترل کیفیت)

  • کنترل کیفیت (QC) فرآیندی است که از طریق آن یک کسب و کار به دنبال اطمینان از حفظ یا بهبود کیفیت محصول است.
  • کنترل کیفیت شامل آزمایش واحدها و تعیین اینکه آیا آنها مطابق با مشخصات محصول نهایی هستند یا خیر.
  • کنترل کیفیت مورد استفاده در یک کسب و کار به شدت به محصول یا صنعت وابسته است و چندین تکنیک برای اندازه گیری کیفیت وجود دارد.
  • صنایع غذایی از روش‌های کنترل کیفیت استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که مشتریان از محصولاتشان بیمار نمی‌شوند.
  • کنترل کیفیت اقدامات ایمن را ایجاد می کند که می تواند برای اطمینان از اینکه محصولات ناقص یا آسیب دیده به مشتریان ختم نمی شود، اجرا شود.
مدیر کنترل کیفیت - شرح وظایف و شرایط استخدام

آشنایی با کنترل کیفیت (QC)

کنترل کیفیت شامل آزمایش واحدها و تعیین اینکه آیا آنها مطابق با مشخصات محصول نهایی هستند یا خیر. هدف از آزمایش تعیین هرگونه نیاز برای اقدامات اصلاحی در فرآیند تولید است. کنترل کیفیت خوب به شرکت ها کمک می کند تا خواسته های مصرف کنندگان را برای محصولات بهتر برآورده کنند.

چرا QC مورد نیاز است؟

ایجاد یک محصول پرهزینه، زمان بر است و بدون کنترل در محل می تواند ناامن باشد. علاوه بر این، اگر شرکتی محصولات معیوب را برای خرید ارسال کند، ممکن است در قبال صدمات یا مشکلات ناشی از استفاده از محصولاتش مسئول شناخته شود. بازرسان کنترل کیفیت اطمینان حاصل می کنند که محصولات معیوب یا ناایمن شناسایی شده و علل آن اصلاح می شوند.

چگونه انجام می شود؟

آزمایش کیفیت عموماً در هر مرحله از فرآیند تولید یا کسب و کار تکمیل می شود. کارمندان اغلب با آزمایش مواد خام، بیرون کشیدن نمونه از خط تولید و آزمایش محصول نهایی شروع می کنند. آزمایش در مراحل مختلف تولید به شناسایی محل وقوع مشکل تولید و اقدامات اصلاحی برای جلوگیری از آن در آینده کمک می کند.

در یک تجارت غیر تولیدی، تست کیفیت می تواند شامل ارزیابی خدمات مشتری، پرسشنامه، نظرسنجی، بازرسی یا ممیزی باشد. یک کسب و کار می تواند از هر فرآیند یا روشی برای تأیید اینکه محصول یا خدمات نهایی آن نیازهای مشتری را برآورده می کند و ایمن و قانونی است استفاده کند.

آیا پیاده سازی QC بر اساس صنعت متفاوت است

کنترل کیفیت مورد استفاده در یک کسب و کار به شدت به محصول یا صنعت وابسته است. به عنوان مثال، در تولید مواد غذایی و دارو، کنترل کیفیت شامل حصول اطمینان از اینکه محصول باعث بیمار نشدن مصرف‌کننده می‌شود، از این رو شرکت آزمایش‌های شیمیایی و میکروبیولوژیکی نمونه‌های خط تولید را انجام می‌دهد.

در ساخت هواپیما، کنترل و تضمین کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. سازندگان ملزم به مستندسازی، ردیابی، و بازرسی و ممیزی مجدد همه موارد و مراحل ساخت هستند تا شواهدی مبنی بر اینکه همه چیز طبق استانداردهای بسیار سخت تکمیل شده است، ایجاد کنند.

در خودروسازی، کنترل کیفیت بر روی قطعاتی که مشخصات و تلورانس ها را رعایت می کنند تمرکز دارد. QC تضمین می کند که موتورها، قطارهای محرک و سایر قطعات مکانیکی به صورت روان، کارآمد، ایمن و مطابق طراحی کار می کنند.

در الکترونیک، تست کیفیت ممکن است شامل استفاده از مترهایی باشد که جریان الکتریسیته و تست استرس را اندازه گیری می کنند.

چرا سیستم مدیریت کیفیت (QMS) مهم است؟

کنترل کیفیت در مقابل تضمین کیفیت

کنترل-کیفیت و تضمین کیفیت اصطلاحاتی هستند که اغلب برای تعریف یک چیز استفاده می شوند، اما تفاوت های مشخصی وجود دارد. کنترل-کیفیت بر الزامات کیفیت تمرکز دارد، مانند اطمینان از اینکه یک قطعه با مشخصات مطابقت دارد. تضمین کیفیت به مجموع تمام اقدامات و فرآیندهای مورد نیاز برای نشان دادن برآورده شدن الزامات کیفیت اشاره دارد.

معنای این تفاوت برای متخصصان کیفیت این است که با پیشروی در حرفه کنترل-کیفیت، ممکن است از کنترل کیفیت به تضمین کیفیت تبدیل شوید. کنترل کیفیت بخشی از تضمین کیفیت است که برنامه‌ها و بخش‌هایی هستند که به مدیریت سطح بالا، مشتریان و بازرسان دولتی اطمینان می‌دهند که محصولات تمام الزامات کیفیت و استانداردهای ایمنی را برآورده می‌کنند.

انواع روش های کنترل کیفیت

روش های مختلفی برای کنترل-کیفیت برای برقراری ارتباط و پیگیری بازرسی ها و مسائل وجود دارد. به عنوان مثال، نمودار کنترل کیفیت، نموداری است که نشان می‌دهد آیا محصولات یا فرآیندهای نمونه‌برداری شده با مشخصات مورد نظر خود مطابقت دارند یا خیر – و در غیر این صورت، درجه تفاوت آنها با این مشخصات.

هنگامی که یک نمودار یک ویژگی محصول خاص را تجزیه و تحلیل می کند، به آن نمودار تک متغیره می گویند. نموداری که واریانس در چندین ویژگی محصول را اندازه گیری می کند، نمودار چند متغیره نامیده می شود. ردیابی واریانس‌ها به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که ببینند چه تعداد نقص در هر واحد تولیدی تولید می‌کنند و چه نوع نقص‌هایی رخ می‌دهند. در اینجا چند نمونه از روش های مورد استفاده آورده شده است.

نمودار X-Bar

محصولات به طور تصادفی انتخاب شده برای ویژگی های داده شده که نمودار ردیابی می کند، آزمایش می شوند. شکل متداول نمودار کنترل کیفیت، نمودار X-Bar است که در آن محور y روی نمودار میزان قابل قبول بودن واریانس ویژگی تست شده را دنبال می کند. محور x نمونه های آزمایش شده را دنبال می کند. تجزیه و تحلیل الگوی واریانس در این نمودار به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا نقص به طور تصادفی یا سیستماتیک رخ می دهد.

روش تاگوچی

روش کنترل کیفیت تاگوچی رویکرد دیگری است که بر نقش تحقیق و توسعه، طراحی محصول و توسعه محصول در کاهش بروز عیب و نقص در محصولات تاکید دارد. روش تاگوچی طراحی را مهم‌تر از فرآیند تولید در کنترل کیفیت می‌داند و سعی می‌کند تا واریانس‌های تولید را قبل از وقوع حذف کند.

روش بازرسی 100٪

این روش بازرسی 100% یک فرآیند کنترل کیفیت است که شامل بررسی و ارزیابی تمام قطعات محصول می شود. این نوع کنترل کیفیت برای رد کردن نقص در محصولات انجام می شود. این روش اغلب برای ارزیابی فلزات با ارزش و تولید استفاده می شود. روش بازرسی 100% به داده هایی در مورد فرآیند تولید و نرم افزار برای تجزیه و تحلیل موجودی نیاز دارد.

چالش استفاده از این روش این است که نگاه کردن به تک تک موارد مورد استفاده برای ساخت یک محصول گران است و می تواند محصول را بی ثبات کند یا غیرقابل استفاده کند. به عنوان مثال، اگر از این روش برای بررسی توت فرنگی های ارگانیک استفاده کنید، خطر آسیب رساندن به توت ها و غیرقابل فروش شدن آنها را دارید.

روش های کنترل کیفیت به استانداردسازی تولید و واکنش به مسائل کیفیت در صنایع مختلف، از تولید مواد غذایی گرفته تا خودروسازی کمک می کند.

استاندارد ایزو 20121 چیست؟ - گواهینامه ISO 20121

مشاغل کنترل کیفیت

اگر از کار با مردم، برقراری ارتباط، ارائه نتایج و تلاش برای بهتر و ایمن‌تر کردن محصولات لذت می‌برید، کنترل-کیفیت می‌تواند یک شغل پربار باشد. برای تبدیل شدن به یک بازرس کنترل-کیفیت، به (بسته به صنعت) نیاز دارید:

  • دیپلم دبیرستان برای موقعیت های ابتدایی
  • مدرک لیسانس بسته به صنعت
  • تجربه در یک صنعت
  • مجوزها و گواهینامه ها برای برخی از صنایع و مشاغل

سایر ویژگی هایی که برای متخصصان کنترل-کیفیت ضروری است عبارتند از:

  • توجه به جزئیات
  • مهارت های مکانیکی و ریاضی
  • توانایی ها و قدرت بدنی
  • مهارتهای فنی
  • عملکرد تحت فشار

مسیر شغلی

مسیر رسیدن به حرفه در کنترل-کیفیت و تضمین برحسب صنعت متفاوت است، بنابراین ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد. با این حال، شما به طور کلی به چندین سال تجربه در صنعت خود نیاز دارید. به طور معمول، شما پس از برآورده کردن شرایط تحصیلی و تجربه کاری، به عنوان یک همکار تضمین کیفیت یا کنترل استخدام می شوید. پس از کسب تجربه کاری به عنوان یک متخصص یا همکار کیفیت، ممکن است به سمت یک متخصص ارشد بروید و مدیریت تیم هایی از متخصصان کنترل-کیفیت را شروع کنید.

ممکن است در دوره‌های توسعه حرفه‌ای شرکت کنید که توسط کارفرمایتان حمایت می‌شود یا باید گواهینامه‌هایی مانند شش سیگما دریافت کنید. شما همچنین ممکن است نیاز به کسب یک عنوان حرفه ای مانند بازرس کیفیت گواهی شده داشته باشید. با حرکت به سمت مسیر شغلی، گزینه های بیشتری دارید. شما ممکن است بتوانید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید یا انتخاب شوید:

  • مدیر سیستم های QA
  • مدیر عملیات QA
  • مدیر انطباق QA

این موقعیت‌ها می‌توانند به سطوح بالای مدیریتی یا اجرایی در کنترل-کیفیت منتهی شوند:

  • مدیر کیفیت
  • رئیس انطباق
  • معاون کیفیت

حقوق کنترل کیفیت

میانگین دستمزد برای متخصصان کنترل-کیفیت بر اساس صنعت، تجربه و موقعیت متفاوت است. با کسب تجربه بیشتر و انتقال به سمت های مدیریتی، دستمزد افزایش می یابد. اداره آمار کار میانگین حقوق ها را به شرح زیر گزارش می کند:

  • خدمات حرفه ای، علمی و فنی: 46280 دلار
  • ساخت: 40020 دلار
  • تجارت عمده: 37800 دلار
  • خدمات اداری و پشتیبانی: 30070 دلار

نتیجه گیری

وجود کنترل کیفیت در یک کسب و کار به اطمینان از کیفیت محصول و موفقیت کلی یک تجارت کمک می کند. محیط کنترل کیفیت بر نگرش کارکنان در مورد محل کار تأثیر می گذارد و احساس مالکیت نسبت به محصولات و شرکت ایجاد می کند.

کنترل کیفیت را می توان به روش های مختلفی انجام داد، از آموزش پرسنل گرفته تا ایجاد ابزارهای مبتنی بر داده برای آزمایش محصولات و تعیین استانداردها. روش های کنترل کیفیت به ایجاد یک محیط کار ایمن و محصولاتی که برای استفاده ایمن بوده و نیازهای مشتریان را برآورده می کنند، کمک می کند. علاوه بر این، برای کسی که از بررسی مسائل و بهبود نتایج لذت می برد، شغلی پربار است.

پرسش های متداول

کنترل کیفیت به چه معناست؟

کنترل کیفیت به این معناست که چگونه یک شرکت کیفیت محصول را اندازه گیری می کند و در صورت نیاز آن را بهبود می بخشد. کنترل کیفیت را می توان به روش های مختلفی انجام داد، از آزمایش محصولات، بررسی فرآیندهای تولید و ایجاد معیارها. این همه برای نظارت بر تغییرات قابل توجه در یک محصول انجام می شود.

4 نوع کنترل کیفیت چیست؟

روش های مختلفی برای کنترل کیفیت وجود دارد. اینها شامل نمودار میله ایکس، شش سیگما، حالت بازرسی 100% و روش تاگوچی است.

چرا کنترل کیفیت مهم است؟

کنترل کیفیت تضمین می کند که کالاهای معیوب در معرض دید عموم قرار نگیرند. شرکت‌هایی که روش‌های کنترل کیفیت را در اختیار دارند، اغلب کارکنانی دارند که به کارشان توجه زیادی می‌کنند. در تولید مواد غذایی و دارو، کنترل کیفیت از محصولاتی که مشتریان را بیمار می‌کنند جلوگیری می‌کند و در تولید، کنترل کیفیت می‌تواند تضمین کند که هنگام استفاده مردم از یک محصول، حوادثی اتفاق نمی‌افتد.

3 نمونه از کنترل کیفیت چیست؟

سه نمونه از کنترل کیفیت می تواند در صنایع غذایی باشد. نظارت بر مشخصات مواد تشکیل دهنده، بررسی لیست تامین کنندگان و اطمینان از بهداشتی بودن تاسیساتی که محصول غذایی در آن ساخته می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا