چگونه اینترنت اشیا بر تحول دیجیتال تأثیر می گذارد

در این مقاله به نحوه تاثیر اینترنت اشیا بر تحول دیجیتال خواهیم پرداخت. تحول دیجیتال یک فرآیند مداوم است که به سازمان‌ ها کمک می‌کند تا با ادغام و افزایش استفاده از فناوری دیجیتال به رشد بلندمدت دست یابند و با صنعت در حال تحول سریع همسو شوند.

چگونه اینترنت اشیا بر تحول دیجیتال تأثیر می گذارد

اینترنت اشیا (IoT) به اتصال دستگاه‌ های فیزیکی، وسایل نقلیه، ماشین‌ ها، ساختمان‌ ها و سایر دستگاه ها با رایانه‌ ها یا دستگاه‌ های دیگر از طریق اینترنت گفته می‌شود.

این یک فناوری نوظهور است که سبک زندگی را تحت تاثیر قرار داده و نحوه تفکر و عمل ما و نحوه تعامل ما با یکدیگر را تغییر داده است. همچنین نحوه کار ما را تغییر داده است زیرا نظارت، کنترل و اتوماسیون در مقیاس بزرگ را امکان پذیر می کند و بر تحول دیجیتال سازمان ها در صنایع مختلف تأثیر گذاشته است.

اینترنت اشیا چگونه کار می کند؟

اینترنت اشیا (IoT) به اشیا و دستگاه ها اجازه می دهد تا در یک شبکه دیجیتال متصل شوند و حسگرها را قادر می سازد اطلاعات مربوط به دستگاه را جمع آوری کنند، نرم افزاری را برای نظارت بر عملکرد آن و جمع آوری داده ها و کاربران را قادر به کنترل آن می کند.

یکی از مهم‌ ترین مؤلفه‌ هایی که IoT را مشخص می‌کند، اتصال بین تمام دستگاه‌ های IoT است که بخشی از آنچه به عنوان اکوسیستم اینترنت اشیا شناخته می‌شود، است. اکوسیستم اینترنت اشیا شامل دستگاه های اینترنت اشیا، امنیت، شبکه، دروازه، ابر، اپلیکیشن و کاربران است.

دستگاه های اینترنت اشیا اطلاعات محیط اطراف خود را حس می کنند و آنها را به عنوان داده هایی که در سرورهای ابری ذخیره می شوند جمع آوری می کنند. این کار با استفاده از حسگرهایی که در اشیاء فیزیکی مانند تلفن همراه، ساعت‌ های هوشمند، دستگاه‌ های خانه هوشمند، دستگاه‌ های خودرو و غیره نصب می‌شوند، انجام می‌شود.

حسگرهای اینترنت اشیا پس از دریافت اطلاعات از محیط، داده های جمع آوری شده را با ابر به اشتراک می گذارند. این ارتباط بین سنسورها و ابر را می توان از طریق تلفن همراه، ماهواره، بلوتوث، اینترنت یا سایر گزینه های اتصال اجرا کرد.

هنگامی که داده ها به ابر منتقل می شوند، ابر وظیفه پردازش، تجزیه و تحلیل و ارسال خروجی ها را بر عهده دارد. پیچیدگی فرآیندها به اطلاعات دریافتی از محیط، سیستم و محصول بستگی دارد. به عنوان مثال، بررسی دمای اتاق یک کار ساده در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر، رویدادهای مرتبط با امنیت خانه، مانند شناسایی یک مزاحم، فرآیند پیچیده تری هستند.

در مرحله آخر، خروجی به کاربران منتقل می شود، به عنوان مثال از طریق یک هشدار، پیام های متنی و غیره. در این مرحله، کاربر ممکن است مجبور باشد به طور فعال با یک دستگاه اینترنت اشیا تعامل داشته باشد یا اقداماتی به طور خودکار انجام شود.

چگونه اینترنت اشیا بر تحول دیجیتال تأثیر می گذارد

شاید از خود پرسیده اید که اینترنت اشیا چگونه باعث تحول دیجیتال می شود؟ تحول دیجیتال یک فرآیند مداوم است که به سازمان‌ ها کمک می‌کند تا با ادغام و افزایش استفاده از فناوری دیجیتال به رشد بلندمدت دست یابند و با صنعت در حال تحول سریع همسو شوند.

تحول دیجیتال در بهداشت و درمان

بدون شک، متغیری که به طور قابل توجهی بر تحول دیجیتال تأثیر می گذارد، اینترنت اشیا است. IDC پیش بینی می کند که تا سال 2025، 55.7 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا متصل خواهند بود که تقریبا 80 میلیارد زتابایت (ZB) داده تولید می کند.

تمام داده‌ های ارزشمند تولید شده توسط دستگاه‌ های اینترنت اشیا می‌تواند توسط سازمان‌ ها برای تسریع تحول دیجیتالی استفاده شود. به عنوان مثال، می توان از آنها برای ارزیابی نیازهای مشتریان و سپس ارائه خدمات بر اساس آن استفاده کرد. علاوه بر این، می تواند تعامل با مشتریان را افزایش دهد و از این رو رضایت مشتری را افزایش دهد. اینترنت اشیا همچنین می تواند به کارکنان کمک کند و انجام عملیات را در هر مکان و در هر زمان ممکن کند. همچنین امکان پیاده سازی ابزارها و استراتژی های جدید را فراهم می کند.

اینترنت اشیا بر تحول دیجیتال سازمان ها تأثیر می گذارد زیرا فرصت های سرمایه گذاری جدید را امکان پذیر می کند، هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد، تجربه مشتری را بهبود می بخشد، بهره وری، و کارایی را بهبود می بخشد، تصمیم گیری را بهبود می بخشد، مدل های تجاری را توانمند می کند و درآمد را افزایش می دهد.

اینترنت اشیا در حال تبدیل شدن به آینده تحول دیجیتال در بخش‌های مختلف مانند مراقبت‌های بهداشتی، دولت و آموزش، امنیت، ارتباطات، کشاورزی و حمل‌ و نقل است.

تسریع تحول دیجیتال از طریق ترندهای برتر اینترنت اشیا چگونه است؟

دیجیتالی شدن در چند سال گذشته پیشرفت زیادی داشته است و در نتیجه تعداد بیشتری از فرصت ها و منابع برای افراد و سازمان ها در سراسر جهان ایجاد شده است. این دیجیتالی شدن به شدت با جدیدترین نوآوری ها در IoT و روندهای برتر آن مرتبط است:

مدیریت داده اصلی MDM
  • هوش مصنوعی اشیا (AIoT) – تحول دیجیتال به شدت توسط ترکیب قدرتمند AI و IoT هدایت می شود. از یک سو، استفاده از یادگیری ماشین و الگوریتم‌ های پیشرفته مختلف هوش مصنوعی به اینترنت اشیا ارزش افزوده و فعالیت‌ های آن را بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر، IoT امکان اتصال هوش مصنوعی و ورودی های مبتنی بر داده را می دهد. آنها با هم، تحول دیجیتال را با ارائه داده های بزرگ و ارائه بینشی که بهره وری و کارایی را افزایش می دهد، امکان پذیر می کنند.
  • بلاک چین – فناوری است که شبکه غیرمتمرکز را توانمند می سازد و پتانسیل رفع نگرانی های امنیتی اینترنت اشیا را دارد. این فناوری می تواند در بسیاری از صنایع به عنوان بستری برای ذخیره ایمن حجم عظیمی از داده ها مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، سازمان‌ ها را قادر می‌سازد تا فرآیندهای خود را بهینه کنند، اسناد را به صورت دیجیتالی مدیریت کنند، سفارش‌ ها را پیگیری کنند، همکاری‌ های دیجیتالی را بهبود بخشند و غیره.
  • فناوری 5G اینترنت اشیا – نسل پنجم فناوری شبکه‌ های تلفن همراه تأثیر زیادی بر اینترنت اشیا گذاشته است زیرا اتصال سریع‌ تر، ایمن‌ تر و مطمئن‌ تر از همیشه را امکان‌ پذیر می‌کند.
  • دو قلوهای دیجیتال – به طور خلاصه، اینها کپی مجازی اشیاء فیزیکی، دستگاه‌ ها و سیستم‌ هایی هستند که از داده‌ های اینترنت اشیا بلادرنگ استفاده می‌ کنند و هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ ها را به منظور بهینه‌ سازی عملکرد اعمال می‌کنند. دو قلوهای دیجیتال بیشتر در تحول دیجیتالی تولید، خودرو و مراقبت های بهداشتی استفاده می شوند.
  • فناوری IoT پوشیدنی – این فناوری به افراد اجازه می‌دهد تا به راحتی با سایر دستگاه‌ ها و سیستم‌ های دیجیتال ارتباط برقرار کنند و این امکان را برای آنها فراهم می‌کند تا فرآیندهای مختلف را نظارت، کنترل و ارزیابی کنند و تصمیمات هوشمندانه بگیرند.
  • اینترنت رفتار (IoB) – این فناوری در زمینه تحقیق و توسعه به نظارت و ردیابی رفتار فردی و جمعی انسان کمک می کند. هدف آن تجزیه و تحلیل و درک بیشتر در مورد دلایل و روش‌ های چرایی و چگونگی استفاده انسان از فناوری است، اطلاعاتی که می‌تواند در تبدیل سرنخ‌ ها به فروش مفید باشد.

مزایای اینترنت اشیا و تحول دیجیتال چیست؟

اینترنت اشیا و تحول دیجیتال برای سازمان هایی که می خواهند رقابتی باقی بمانند بسیار سودمند است. اینترنت اشیا و تحول دیجیتال به سازمان‌ ها کمک می‌کنند تا کارایی، صرفه‌ جویی در هزینه و تعامل بیشتر با مشتری را به دست آورند. علاوه بر این، می‌توان از اینترنت اشیا و تحول دیجیتال برای خودکارسازی بسیاری از وظایف و فعالیت‌ ها استفاده کرد که به طور خودکار به کارکنان اجازه می‌دهد بیشتر بر روی وظایف استراتژیک تمرکز کنند، از زمان خود عاقلانه‌ تر استفاده کنند و بهره‌وری خود را افزایش دهند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

1 دیدگاه دربارهٔ «چگونه اینترنت اشیا بر تحول دیجیتال تأثیر می گذارد»

  1. بازتاب: تحول دیجیتال زنجیره تامین - گواهینامه ایزو مرکز مشاوره ایران گواه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا