تحول دیجیتال در بهداشت و درمان

تحول دیجیتال در بهداشت و درمان و مراقبت های بهداشتی به ادغام فناوری های دیجیتال در تمام جنبه های صنعت مراقبت های بهداشتی اشاره دارد. از خدمات بیمار گرفته تا مدل‌های سازمان مراقبت‌های بهداشتی، فناوری نشان داده است که برای بهبود گردش کار، مدیریت داده‌ها، تجربه مشتری و فرآیندهای کلی بسیار ارزشمند است.

تحول دیجیتال در بهداشت و درمان

تیم فنی شرکت ایران گواه توسط این مقاله به موضوعات مربوط به تحول دیجیتال در بهداشت و درمان و کمک سازمان بین المللی ISO در مورد این حوزه است. پس با ما همراه شوید.

تحول دیجیتال در بهداشت و درمان: بهداشت از راه دور

بهداشت از راه دور نشان دهنده استفاده از فناوری های مختلف مخابراتی در خدمات مراقبت های بهداشتی است. بهداشت از راه دور ارتباط بین بیماران و پزشکان را حتی اگر از راه دور انجام شود، تسهیل کرده است. به لطف این، مردم اکنون می توانند به خدمات راحت تر و مقرون به صرفه تر دسترسی داشته باشند.

این امر به ویژه برای افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند و برای دریافت خدمات پزشکی باید مسافت طولانی را طی کنند مفید بوده است. علاوه بر این، سلامت از راه دور نیز می تواند به ایمنی کمک کند به این معنا که شیوع بیماری را می توان کاهش داد.

خدمات بهداشتی از راه دور به بیماران این امکان را می دهد که در مواردی که نیازی به معاینه فیزیکی نیست، از منزل یا محل کار با پزشک مشورت کنند. متخصصان بهداشت از راه دور برای تشخیص، درمان و پیشگیری استفاده می کنند.

پزشکی از راه دور

استانداردهای دندانپزشکی

پزشکی از راه دوربه عنوان بخشی از دامنه وسیع سلامت از راه دور، پزشکی از راه دور به استفاده از فناوری در عمل پزشکی، در طول خدمات بالینی از راه دور اشاره دارد. تفاوت اصلی این دو در این است که پزشکی از راه دور به خدمات بالینی از راه دور و بهداشت از راه دور به خدمات غیر بالینی از راه دور اشاره دارد.

از راه دور برای انجام خدمات مختلف پزشکی مانند ارزیابی، تشخیص و درمان از راه دور استفاده می شود. همه اینها به کمک فناوری پیشرفته مخابراتی است. افزایش دسترسی به اینترنت، دستگاه‌های دیجیتال هوشمند و ویدیوهای باکیفیت تنها برخی از عوامل متعددی هستند که به پزشکی از راه دور کمک می‌کنند.

به گفته جان هاپکینز پزشکی، پزشکی از راه دور هم برای بیماران و هم برای ارائه دهندگان خدمات مفید است. با استفاده از تله مدیسین به جای ویزیت حضوری، بیماران زمان کمتر و هزینه کمتری را صرف خواهند کرد. همچنین تعاملات کمتری با دیگران وجود خواهد داشت، از این رو حریم خصوصی بیشتر و خطر کمتری برای انتشار بیماری های مسری وجود دارد.

از طرف دیگر، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی می توانند شرایط بیماران را راحت تر دنبال کنند، قرار ملاقات های از دست رفته کمتری خواهند داشت و کارایی مطب را بهبود می بخشند. به طور کلی، این منجر به افزایش درآمد نیز می شود.

اینترنت اشیاء پزشکی (IoMT)

اینترنت اشیاء پزشکی (IoMT)، یا IoT در مراقبت های بهداشتی، به تمام دستگاه های پزشکی، زیرساخت ها و برنامه های نرم افزاری متصل به اینترنت و استفاده در مراقبت های بهداشتی اشاره دارد. ارائه دهندگان خدمات پزشکی را قادر می سازد تا وضعیت سلامتی بیماران خود را به طور مداوم نظارت و پیگیری کنند و مراقبت بهتری ارائه دهند.

IoMT به بخش مهمی از تحول دیجیتال در مراقبت های بهداشتی تبدیل شده است و استفاده از آن به سرعت در حال رشد است. بر اساس گزارش Research and Markets، اندازه بازار جهانی IoMT در سال 2019 55.32 میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود در سال 2026 به 257.16 میلیارد دلار برسد.

IoMT در بسیاری از جنبه ها بر مراقبت های بهداشتی تأثیر گذاشته است. ORDR برخی از مناطق اصلی تحت تاثیر انواع مختلف IoMT را دسته بندی و توضیح داده است که عبارتند از:

  • IoMT در خانه – به بیماران امکان می دهد با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرند و داده های پزشکی خود را از راه دور انتقال دهند.
  • IoMT روی بدن – به استفاده از دستگاه‌های پزشکی پوشیدنی اشاره دارد که به سیستم‌های ردیابی متصل هستند و می‌توانند روزانه بدون ایجاد مزاحمت برای افراد استفاده شوند.
  • جامعه IoMT – به استفاده از دستگاه های IoMT در یک منطقه جغرافیایی وسیع تر اشاره دارد، به عنوان مثال برای ردیابی بیماران در زمانی که خارج از بیمارستان هستند.
  • IoMT درون بیمارستانی – به استفاده از IoMT در تنظیمات بیمارستان اشاره دارد، که تنظیماتی است که دستگاه های IoMT بیشتر در آن استفاده می شود. این شامل بسیاری از دستگاه های ردیابی، تجهیزات پزشکی و دستگاه های نظارتی است.

دستگاه های IoMT در دسته های اصلی زیر دسته بندی می شوند:

  • پوشیدنی های تناسب اندام
  • پوشیدنی های پزشکی
  • دستگاه های نظارت از راه دور بیمار (RPM).
  • سیستم های واکنش اضطراری شخصی (PERS)
  • قرص های هوشمند
  • دستگاه های مراقبتی و کیوسک ها
  • مانیتورهای بالینی
  • دستگاه های داخل بیمارستانی

پوشیدنی های تناسب اندام و پزشکی

ایزو ویژه خیاطی و دوخت لباس

پوشیدنی‌های تناسب اندام و پزشکی دستگاه‌های دیجیتالی هستند که برای نظارت بر آمارهای حیاتی مانند ضربان قلب، کالری، قدم‌ها، خواب و غیره و جمع‌آوری داده‌های مربوط به سلامت شخصی و ورزش کاربران استفاده می‌شوند. آنها برای کمک به افراد برای بهبود تناسب اندام و عادات سلامتی و رفاه کلی خود طراحی شده اند.

ویژگی های پیشرفته متعدد این دستگاه ها بر سلامت افراد تأثیر مثبت گذاشته است. به عنوان مثال، آنها می توانند اطلاعات سلامتی را در زمان واقعی برای پزشکان ارسال کنند یا می توانند زمانی که ریتم قلب آنها ثابت نیست به مردم هشدار دهند. برخی از ساعت‌های هوشمند همچنین می‌توانند میزان اشباع اکسیژن خون را کنترل کنند، خواب را ردیابی کنند یا حتی در صورت حرکت نکردن کاربر به طور خودکار با 911 تماس بگیرند.

اپل واچ سری 8 جدید حتی برای تشخیص پزشکی، درمان یا اهداف پزشکی در نظر گرفته نشده است، اخیراً دستگاه های جدیدی مجهز به سنسورهای دمای پیشرفته و ویژگی های تشخیص تصادف معرفی کرده است.

برخی از محبوب ترین دستگاه های پوشیدنی ساعت های هوشمند هستند. سایر وسایل پوشیدنی شامل مانیتورهای ECG پوشیدنی، مانیتورهای فشار خون و حسگرهای زیستی هستند.

دستگاه های نظارت از راه دور بیمار

دستگاه‌های نظارت از راه دور بیمار (RPM) به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی این امکان را می‌دهد تا وضعیت سلامتی بیماران خود را از راه دور نظارت، گزارش یا تجزیه و تحلیل کنند. پرکاربردترین برنامه های RPM عبارتند از:

  • کاف فشار خون
  • گلوکومتر
  • پالس اکسیمتر
  • نوار قلب و گوشی پزشکی
  • پوشیدنی ها
  • دماسنج
  • ترازوی دیجیتال

سیستم های واکنش اضطراری شخصی

سیستم‌های پاسخ اضطراری شخصی (PERS) سیستم‌های هشدار پزشکی هستند که برای نظارت مستمر بیماران در معرض خطر در خانه استفاده می‌شوند. دستگاه‌های PERS را می‌توان در اشکال مختلفی مانند دکمه‌های دیواری، گردن‌بند یا مچ‌بند یافت.

دستگاه‌های PERS می‌توانند از ویژگی‌های مختلفی مانند ارتباطات همیشه روشن، فناوری‌های GPS، فناوری‌های تشخیص سقوط (از جمله شتاب‌سنج و فشارسنج) و غیره استفاده کنند.

قرص های هوشمند

قرص‌های هوشمند ابزارهای الکترونیکی کوچکی هستند که شبیه کپسول‌های دارویی هستند و می‌توان آن را بلعید. هنگامی که بلعیده می شوند، می توانند عملکردهایی مانند حس کردن، تصویربرداری یا تحویل دارو را انجام دهند. به عنوان مثال، آنها می توانند اطلاعاتی را از دستگاه گوارش بگیرند و به دست آورند. قرص‌های هوشمند نیاز به روش‌های تهاجمی مانند کولونوسکوپی یا آندوسکوپی را کاهش می‌دهند که می‌توانند باعث آسیب داخلی شوند و بسیار ناراحت‌کننده هستند.

دستگاه ها و کیوسک های Point of Care

دستگاه‌های Point of Care کیوسک‌های دیواری یا دستگاه‌های تلفن همراهی هستند که از طریق برنامه‌های تلفن همراه خاص کار می‌کنند. آنها بیشتر برای تجویز و آزمایش فوری در محل مراقبت استفاده می شوند و در زمان و هزینه ارائه دهندگان صرفه جویی می کنند. مفهوم مراقبت های بهداشتی Point of Care شامل انجام این روش ها برای بیماران و ساکنین بدون نیاز به انتقال آنها است.

معمولاً از دستگاه‌های Point of Care برای جمع‌آوری داده‌هایی مانند فعالیت‌های روزانه، پرستاری ترمیمی، درمان‌ها، وعده‌های غذایی و مشاهدات خلقی استفاده می‌شود.

مانیتورهای بالینی

مانیتورهای بالینی دستگاه های دیجیتال و هوشمندی هستند که در تنظیمات بالینی استفاده می شوند. آنها نقش مهمی در کل فرآیند تحول دیجیتال دارند زیرا برای ثبت و جمع آوری داده های حیاتی بیماران به طور مستقیم در پرونده الکترونیک سلامت (EHR) استفاده می شوند.

دستگاه های داخل بیمارستانی

دستگاه های داخل بیمارستانی همه دستگاه های IoMT هستند که در تنظیمات بیمارستان یافت می شوند. ECG، MRI، EHR تنها برخی از بسیاری از فناوری‌های دیجیتالی هستند که برای بهینه‌سازی و سرعت بخشیدن به فرآیندهای کاری، به دست آوردن نتایج دقیق‌تر و بهبود تجربه کلی بیمار در بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند.

واقعیت مجازی و مراقبت های بهداشتی

واقعیت مجازی (VR) از تصاویر سه بعدی رایانه ای استفاده می کند که به فرد امکان می دهد صداها، بینایی ها و تعاملات را از طریق انواع خاصی از تجهیزات تجربه کند. ثابت شده است که VR می تواند به طور موثر برای کاهش درد و بهبود تجربیات بیماران استفاده شود.

این نوع پیچیده ابزار افراد را قادر می سازد تا در یک محیط شبیه سازی شده غوطه ور شوند. بسیاری از بیماران هنگام شیمی‌درمانی یا درمان‌های دیگر، خود را تجربه مجازی می‌کنند.

همچنین ثابت شده است که VR به مدیریت درد مزمن و حاد کمک می کند. VR می تواند از طریق استراتژی های مختلف مانند ذهن آگاهی، مدیتیشن، تصویرسازی هدایت شده و CBT (درمان رفتاری شناختی) به درد مزمن کمک کند. برای تسکین درد حاد، تا کنون، VR بیشتر برای مراقبت از سوختگی، درد سرطان و روش‌های معمول پزشکی استفاده می‌شده است. این اثرات بیشتر به دلیل حواس پرتی های ناشی از واقعیت مجازی به دست می آیند، با این حال، کارشناسان هنوز در حال مطالعه و یادگیری بیشتر در مورد تأثیر آن بر درد هستند.

تأثیر تحولات دیجیتال بر امنیت داده ها در مراقبت های بهداشتی

پذیرش گسترده فناوری پیشرفته و تحول دیجیتال در مراقبت های بهداشتی بدون شک بسیار سودمند بوده است. با این حال، با هزینه همراه بوده است. بیمارستان‌ها و سایر سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی، حجم عظیمی از داده‌های حساس را پردازش، جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند که روزانه با تهدید مواجه می‌شوند.

سازمان‌های بهداشتی و درمانی به منظور حفاظت از داده‌های خود، کاهش آسیب‌پذیری‌ها و جلوگیری از خطرات احتمالی، نیازمند اجرای بسیاری از برنامه‌های ایمنی، استفاده از فرآیندها، ابزارها و فناوری‌های فراوان و افزایش آگاهی کارکنان در مورد این مسائل هستند. همگام شدن با تکامل مداوم پیشرفت فناوری آسان نیست و قطعاً ارزان نیست. با این حال، سازمان های مراقبت های بهداشتی مسئول تضمین ایمنی هستند.

امنیت تحول دیجیتال در مراقبت های بهداشتی

همانطور که تحول دیجیتال در مراقبت های بهداشتی به سرعت در حال گسترش است، این صنعت هر روز در برابر مسائل ایمنی آسیب پذیرتر می شود. به همین دلیل است که سازمان ها باید متخصصان امنیتی را استخدام کنند که به آنها کمک می کند تا قوانین، مقررات و الزامات استاندارد مختلف را رعایت کنند.

در اینجا لیستی از برخی از شناخته شده ترین استانداردها و آموزش ها آمده است که متخصصان را برای محافظت از سازمان خود آماده می کند:

  • آموزش امنیت اطلاعات ISO/IEC 27001 – الزامات را برای استقرار، پیاده سازی و نگهداری سیستم های مدیریت امنیت اطلاعات ارائه می کند.
  • آموزش امنیت سایبری ISO/IEC 27032 – دستورالعمل هایی را برای حفاظت از فضای سایبری، به ویژه حفاظت از حریم خصوصی، یکپارچگی و دسترسی به داده ها ارائه می دهد.
  • GDPR – Certified Data Protection Officer – یک مقررات اتحادیه اروپا است که حفاظت از داده ها را برای داده های شهروندان اتحادیه اروپا اعمال می کند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا