کاهش هزینه های انرژی با ISO 50001

جهان و به ویژه اروپا در حال تجربه یک بحران جهانی انرژی است و وضعیت بدتر می شود. چشم انداز انرژی بسیار پیچیده است و به عوامل زیادی بستگی دارد. شرایط زمین شناسی و محیطی بر آن تأثیر زیادی می گذارد، درست مانند بسیاری از تغییرات در فناوری و عوامل سیاسی. بنابراین کاهش هزینه های انرژی می تواند برای دنیای رو به پیشرفت امروز خیلی مهم باشد.

کاهش هزینه های انرژی با ISO 50001

در این مقاله ایران گواه به کاهش هزینه های انرژی با ISO 50001 خواهد پرداخت. چراغ ها خاموش، دما کاهش یافته و دوش های کوتاه تر می شود. بحران انرژی و جدیدترین قطعنامه های صرفه جویی در انرژی، زندگی همه را تحت تاثیر قرار داده است. اما برای کاهش مصرف انرژی چه کنیم؟ ما به عنوان افراد و مهمتر از آن ما به عنوان سازمان چه نقشی به عهدا داریم؟

از آنجایی که بخش انرژی مدتی است با چالش های جدی مواجه شده است، لازم است همه انواع سازمان ها عملکرد انرژی خود را بهبود بخشند و هزینه های انرژی خود را کاهش دهند. چارچوبی که می تواند واقعاً برای آنها مفید باشد استاندارد سیستم مدیریت انرژی ISO 50001 است. این استاندارد به ادغام بهره وری انرژی در شیوه های مدیریتی و انجام بهبودهای مداوم در مدیریت انرژی کمک می کند.

بررسی بحران انرژی در سال 2022

جهان و به ویژه اروپا در حال تجربه یک بحران جهانی انرژی است و وضعیت بدتر می شود. چشم انداز انرژی بسیار پیچیده است و به عوامل زیادی بستگی دارد. شرایط زمین شناسی و محیطی بر آن تأثیر زیادی می گذارد، درست مانند بسیاری از تغییرات در فناوری و عوامل سیاسی.

یکی دیگر از عواملی که اخیراً بیشتر کشورهای جهان را نگران کرده است، کمبود گاز است. در نتیجه کمبود گاز، قیمت گاز در بسیاری از نقاط جهان افزایش یافته و به رکوردهای بالایی رسیده است. علاوه بر این، بحران انرژی می‌تواند منجر به خاموشی، تعطیلی کارخانه‌ها و وارد شدن اقتصاد به رکود عمیق شود.

بحران انرژی کشورهایی را با دامنه های مختلف توسعه اقتصادی تحت تأثیر قرار داده است و تلاش برای کاهش مصرف انرژی ناشی از منابع کمیاب و خطرناک در سراسر جهان رشد کرده است. بسیاری از ایالت ها در حال حاضر شروع به اقدامات و تدوین سیاست ها و مقررات جدید به منظور کاهش مصرف انرژی و اجتناب از بحران انرژی زمستانی کرده اند.

به عنوان مثال، در اتحادیه اروپا، آلمان گرمایش در مکان‌های عمومی را به 19 درجه سانتی‌گراد محدود می‌کند و فرانسه به مغازه‌هایی که از تهویه مطبوع استفاده می‌کنند دستور داده است تا درها را بسته نگه دارند، در غیر این صورت با جریمه 750 یورویی مواجه می‌شوند. برخی دیگر نیز با محدود کردن دمای سرمایش یا گرمایش، خاموش کردن چراغ‌های غیر ضروری، یا خاموش کردن تبلیغات روشن در شب، اقدامات مشابهی انجام داده‌اند.

چرا باید کاهش مصرف انرژی در محیط کار داشته باشیم؟

بند 1 متن استاندارد ایزو 50001

بحران انرژی بر محل کار در سراسر جهان تأثیر گذاشته است. برای بسیاری، انرژی یکی از بالاترین هزینه های عملیاتی است که بسیاری از مدیریت ها را به دنبال استراتژی های صرفه جویی در انرژی سوق می دهد.

مصرف انرژی بین صنایع متفاوت است و بستگی به فعالیت های شرکت دارد. از آنجایی که مدیریت هزینه های انرژی اغلب دشوار است و تصمیمات دولت در مورد قیمت ها و سیاست های مربوط به انرژی قابل کنترل نیست، بهترین گزینه این است که سعی کنید هزینه های انرژی را کاهش دهید تا در این مسیر بهبود پیدا کنید.

تقاضا برای انرژی در سراسر جهان افزایش یافته است، همانطور که قیمت ها همراه با آن افزایش یافته است. کاهش هزینه های انرژی نه تنها به نفع مجریان مستقیم است، بلکه می تواند اثرات اجتماعی و زیست محیطی نیز داشته باشد.

شرکت های بزرگ اجرای برنامه های مدیریت انرژی پایدار را حتی قبل از بحران اخیر آغاز کرده اند. به عنوان مثال UPS و JPMorgan Chase کاهش انرژی شرکت را با سرمایه گذاری در فناوری های جدید بهتر، افزایش بهره وری با مصرف انرژی کمتر، کاهش انتشار گاز و مصرف کلی انرژی تمرین کرده اند.

سیستم مدیریت انرژی ISO 50001 چیست؟

سیستم مدیریت انرژی چارچوبی است که به مصرف کنندگان انرژی در مدیریت مصرف انرژی و بهبود عملکرد انرژی کمک می کند. سیستم مدیریت انرژی ISO 50001 (EnMS) یک استاندارد شناخته شده جهانی است که آنها را قادر می سازد تا فناوری ها و سیاست های صرفه جویی در انرژی را شناسایی، اتخاذ و بهبود بخشند.

ISO استاندارد ISO 50001 را برای حمایت از سازمان‌ها در هر اندازه و بخش در پرداختن به مسائل مرتبط با انرژی با ارائه راه‌های عملی برای مدیریت کارآمد انرژی توسعه داد. این استاندارد بر اساس سایر سیستم های مدیریت بهبود مستمر مانند ISO 9001 و ISO 14001 است که ادغام آن و بهبود مدیریت کلی را آسان تر می کند.

نحوه کاهش هزینه های انرژی با ISO 50001 چگونه است؟

مقایسه ISO 50001 با ایزو 14001 و ایزو 9001

ISO 50001 EnMS، سازمان ها را قادر می سازد تا انرژی خود را به طور موثرتری مدیریت کنند و صرفه جویی در انرژی خود را حفظ کنند. هدف اصلی EnMS ایجاد سیاست ها و رویه هایی برای ردیابی، تجزیه و تحلیل و بهبود بهره وری انرژی است.

کسانی که سیستم های مدیریت انرژی را پیاده سازی می کنند به دلیل کاهش هزینه های خود، رقابتی باقی خواهند ماند. تقاضای فزاینده انرژی مدیریت انرژی را برای یک کسب و کار پایدار ضروری می کند و به همین دلیل نیاز به پرسنل واجد شرایط برای پیاده سازی و ممیزی ISO 50001 همچنان در حال افزایش است.

مراحل اصلی پیاده سازی ISO 50001 چیست؟

سیستم مدیریت انرژی ایزو 50001 یک فرآیند کاملاً پیچیده است که نیاز به تکمیل مراحل و رویه های زیادی دارد.

مراحل اصلی پیاده سازی الزامات ایزو 50001 عبارتند از:

  • تجزیه و تحلیل – اولین گام پیاده سازی ISO 50001، تجزیه و تحلیل بافت داخلی و خارجی سازمان، تعیین مرزها و تصمیم گیری در مورد آنچه مهم است و سازمان شما باید بر روی چه فعالیت هایی تمرکز کند.
  • برنامه ریزی – پس از تجزیه و تحلیل بافت سازمان، گام بعدی برنامه ریزی و تعیین اهداف است. این مرحله همچنین برای بررسی مصرف انرژی و درک میزان مصرف انرژی، انواع مختلف آن، نحوه توزیع آن در بین فعالیت های مختلف و تعیین سایر عوامل موثر بر مصرف استفاده می شود. علاوه بر این، در طول این مرحله، سازمان‌ها فرصت‌هایی را برای بهبود مصرف انرژی شناسایی می‌کنند، دوره پایه را برای طرح‌های جدید تعیین می‌کنند و هزینه‌ها را در مقابل منافع سرمایه‌گذاری‌های جدید ارزیابی می‌کنند.
  • مدیریت مصرف انرژی – در طی این مرحله، سازمان ها معیارها و سیاست های عملیاتی مناسبی را برای دستیابی به اهداف تعیین می کنند. آنها تمام منابع لازم را برای مدیریت مصرف انرژی به بهترین شکل ممکن جمع آوری می کنند. یکی دیگر از فرآیندهای مهم مدیریت انرژی، آموزش کارکنان است.
  • نظارت – برای اندازه گیری اثربخشی یک سیستم مدیریت انرژی، پیگیری، اندازه گیری و ارزیابی عملکرد روزانه آن مهم است.
  • بهبود مستمر – ISO 50001 به سازمان ها توصیه می کند که عملکرد خود را ارزیابی کنند و پس از انجام این کار سعی کنند راه های جدیدی را برای بهبود و ادغام راه حل های انرژی جدید جستجو کنند.

مزایای پیاده سازی ایزو 50001 چیست؟

مدت زیادی پس از انتشار، ISO 50001 به متداول ترین استاندارد برای مدیریت انرژی تبدیل شده است. این به دلیل فواید و مزایای فراوان آن است.

مزایای اجرای ISO 50001 عبارتند از:

  • کاهش مصرف انرژی و انتشار کربن به روشی سیستماتیک
  • مدیریت دارایی های انرژی
  • مدیریت منابع انرژی
  • پیاده سازی فناوری های جدید بهره وری انرژی
  • بهبود تصمیم گیری
  • آگاهی کارکنان را در مورد مسائل انرژی افزایش می دهد
  • رعایت الزامات قانونی و مقرراتی
  • یک چارچوب بهره وری انرژی در سراسر زنجیره تامین فراهم می کند
  • اجازه ادغام با سایر سیستم های مدیریتی مانند محیط زیست، کیفیت و بهداشت و ایمنی را می دهد

آموزش سیستم های مدیریت انرژی ISO 50001 با ایران گواه

دوره های آموزشی ایران گواه برای استاندارد ISO 50001 و اخذ گواهینامه ایزو 50001 متخصصان را قادر می سازد تا تخصص، مهارت ها و شایستگی های مورد نیاز برای پیاده سازی یک سیستم مدیریت انرژی موثر را به دست آورند. با استفاده از رویکرد تئوری و عملی برای آموزش کیفی، متخصصان می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد ISO 50001 بیاموزند. یاد خواهند گرفت که چگونه الزامات ISO 50001 را در چارچوب سازمان خود تطبیق دهند و چگونه به سازمان خود و اجرای کلی آن کمک کنند.

پرسش های متداول

سیستم مدیریت انرژی ISO 50001 چیست؟

سیستم مدیریت انرژی چارچوبی است که به مصرف کنندگان انرژی در مدیریت مصرف انرژی و بهبود عملکرد انرژی کمک می کند. سیستم مدیریت انرژی ISO 50001 (EnMS) یک استاندارد شناخته شده جهانی است که آنها را قادر می سازد تا فناوری ها و سیاست های صرفه جویی در انرژی را شناسایی، اتخاذ و بهبود بخشند. ISO استاندارد ISO 50001 را برای حمایت از سازمان‌ها در هر اندازه و بخش در پرداختن به مسائل مرتبط با انرژی با ارائه راه‌های عملی برای مدیریت کارآمد انرژی توسعه داد. این استاندارد بر اساس سایر سیستم های مدیریت بهبود مستمر مانند ISO 9001 و ISO 14001 است که ادغام آن و بهبود مدیریت کلی را آسان تر می کند.

مراحل اصلی پیاده سازی ISO 50001 چیست؟

تجزیه و تحلیل – اولین گام پیاده سازی ISO 50001، تجزیه و تحلیل بافت داخلی و خارجی سازمان، تعیین مرزها و تصمیم گیری در مورد آنچه مهم است و سازمان شما باید بر روی چه فعالیت هایی تمرکز کند.
برنامه ریزی – پس از تجزیه و تحلیل بافت سازمان، گام بعدی برنامه ریزی و تعیین اهداف است. این مرحله همچنین برای بررسی مصرف انرژی و درک میزان مصرف انرژی، انواع مختلف آن، نحوه توزیع آن در بین فعالیت های مختلف و تعیین سایر عوامل موثر بر مصرف استفاده می شود. علاوه بر این، در طول این مرحله، سازمان‌ها فرصت‌هایی را برای بهبود مصرف انرژی شناسایی می‌کنند، دوره پایه را برای طرح‌های جدید تعیین می‌کنند و هزینه‌ها را در مقابل منافع سرمایه‌گذاری‌های جدید ارزیابی می‌کنند.
مدیریت مصرف انرژی – در طی این مرحله، سازمان ها معیارها و سیاست های عملیاتی مناسبی را برای دستیابی به اهداف تعیین می کنند. آنها تمام منابع لازم را برای مدیریت مصرف انرژی به بهترین شکل ممکن جمع آوری می کنند. یکی دیگر از فرآیندهای مهم مدیریت انرژی، آموزش کارکنان است.
نظارت – برای اندازه گیری اثربخشی یک سیستم مدیریت انرژی، پیگیری، اندازه گیری و ارزیابی عملکرد روزانه آن مهم است.
بهبود مستمر – ISO 50001 به سازمان ها توصیه می کند که عملکرد خود را ارزیابی کنند و پس از انجام این کار سعی کنند راه های جدیدی را برای بهبود و ادغام راه حل های انرژی جدید جستجو کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا