ایزو ویژه لوازم آرایشی

ایزو ویژه لوازم آرایشی به منظور بهبود خدمات تولید و فروش در صنعت آرایشی و بهداشتی تدوین شده است. تمامی صنوف باید برای به دست آوردن اعتماد مشتریان، اقدام به اخذ گواهینامه‌های ایزو و استانداردسازی نمایند.

ایزو ویژه لوازم آرایشی

امروزه، تنها با شناخت نیازهای بازار و تولید محصول، نمی‌توان به موفقیت شرکت‌ها دست یافت؛ در واقع، اولین و مهمترین قدم برای حفظ کیفیت محصول، تلاش در جهت ارائه محصولات با کیفیت برتر است تا بتوانیم برند خود را در ذهن مشتریان ماندگار کنیم. در این روند، گواهینامه‌های ایزو نقش مهمی ایفا می‌کنند.

ایزو ویژه لوازم آرایشی

ایزو ویژه لوازم آرایشی شامل استانداردهای عمومی و تخصصی متعددی است، که در ادامه برخی از این استانداردها را معرفی می‌کنیم.

ایزو ۲۲۷۱۶ – شیوه‌های تولید خوب برای لوازم آرایشی:

کمیته فنی ISO/TC 217 (Cosmetics) در سال ۲۰۰۷، استاندارد ایزو ۲۲۷۱۶ – شیوه‌های تولید خوب برای لوازم آرایشی را تهیه کرده است. نسخه تصحیح شده این استاندارد شامل تغییرات نحوی در زیرشاخه‌های ۳.۲.۱.۱ و ۱۱.۲ برای بیشتر شفافیت می‌باشد.

هدف این راهنماها، ارائه راهنمایی درباره شیوه‌های تولید برتر برای محصولات آرایشی است و برای صنایع آرایشی و بهداشتی تهیه شده‌اند تا نیازهای خاص این صنعت را در نظر بگیرند؛ همچنین توصیه‌های سازمانی و عملی درباره مدیریت عوامل انسانی، فنی و اداری که بر کیفیت محصول تأثیرگذار هستند، ارائه می‌شوند.

محدوده کاربرد:

استاندارد ایزو ۲۲۷۱۶ دستورالعمل‌هایی را برای تولید، کنترل، ذخیره‌سازی و ارسال محصولات آرایشی و بهداشتی فراهم می‌کند. این دستورالعمل‌ها جنبه‌های کیفی محصول را بررسی می‌کنند، اما به‌طور کلی جنبه‌های ایمنی کارکنان در کارخانه و حفاظت از محیط‌زیست را پوشش نمی‌دهند؛ همچنین برای فعالیت‌های تحقیق، توسعه و توزیع محصولات نهایی مناسب نیستند.

ایزو ۱۶۱۲۸ – مواد آرایشی طبیعی، معدنی و ارگانیک:

این استاندارد ویژه مواد آرایشی طبیعی، معدنی و ارگانیک شامل تعریف و معیارهای فنی برای اصطلاحات “طبیعی” و “ارگانیک” است. قبل از این استاندارد، سازمان غذا و داروی ایالات متحده به طور رسمی تعریفی از اصطلاح “طبیعی” در محصولات مراقبت شخصی ارائه نکرده بود. استاندارد ایزو ۱۶۱۲۸ قانونی الزام‌آور نیست، اما می‌توان آن را برای تولیدکنندگان لوازم آرایشی به عنوان یک راهنمایی در نظر گرفت تا از شیوه‌های تولید برتر صنعتی پیروی کنند و در عین حال دقت لازم را ارائه دهند.

محدوده کاربرد:

استاندارد جدید ISO 16128 را به عنوان یک تکمیل برای استانداردهای موجود ISO مانند ISO 9001 در نظر می‌گیریم و روز به روز توجه تولیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. بنابراین، بسیاری از تأمین‌کنندگان مواد خام در حال حاضر اطلاعات مربوط به شاخص منشأ طبیعی یا ارگانیک مواد تشکیل‌دهنده خود را در اختیار تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی قرار می‌دهند.

ISO 24475 – سند آموزش عمومی لوازم آرایشی:

کمیته فنی ISO/TC 217 (Cosmetics) در سال 2010 این استاندارد را با هدف‌های زیر تهیه کرده است:

1. هدایت شرکت‌ها در مورد نحوه سازماندهی و انجام فعالیت‌های یک کارخانه به منظور کنترل عواملی که ممکن است بر کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی تأثیر بگذارد.

2. دستیابی به یک برداشت مشترک و هماهنگ بین شرکت‌ها و مقامات در سراسر جهان.

3. قرار دادن یک سند مرجع که توسط همه به عنوان رسمی شناخته شده و با نیازهای بازار جهانی سازگار باشد.

این گزارش فنی یک هدف آموزشی دارد. هدف آن تشویق به درک واضح‌تر نیازهای آموزشی ISO/TR 24475:2010 در چارچوب معرفی عملی شیوه‌های تولید خوب است. این گزارش فنی می‌تواند با ابزارهای نشان‌دهنده شیوه‌های تولید خوب در زمینه آرایشی تکمیل شود.

محدوده کاربرد:

هدف ISO 24475، کمک به آموزش پرسنل در کارخانه‌های تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در چارچوب معرفی شیوه‌های تولید خوب است. این استاندارد جنبه‌های کیفی محصولات آرایشی و بهداشتی را پوشش می‌دهد، اما جنبه‌های ایمنی پرسنل، حفاظت از محیط‌زیست و موارد مربوط به ایمنی و کارایی محصولات نهایی را پوشش نمی‌دهد.

این گزارش فنی به تنهایی قابل استفاده نیست و به عنوان یک پیش‌نیاز نیاز به استفاده از ISO 22716 که سند مرجع است دارد.

استاندارد ISO 21148: دستورالعمل‌های کلی برای آزمایش‌های میکروبیولوژیکی در لوازم آرایشی

چکیده: هدف استاندارد ISO 21148 ارائه روش‌های کلی و یکپارچه برای آزمایش‌های میکروبیولوژیکی در آزمایشگاه‌هایی است که این استانداردها را بهره‌برداری می‌نمایند. در هنگام انجام آزمایش‌های میکروبیولوژیکی بر روی محصولات آرایشی، اهمیت ویژه‌ای به موارد زیر اعطا می‌شود:

1. تنها میکروارگانیسم‌های موجود در نمونه باید تفکیک و شمارش شوند.

2. میکروارگانیسم‌ها نباید به محیط آزمایشگاهی آلوده کننده باشند.

3. حفظ بهداشت فردی و استفاده از روش‌های کاری که به حداکثر جلوگیری از آلودگی خارجی کمک کنند، ضروری است.

محدوده کاربرد:

این استاندارد دستورالعمل‌های کلی برای انجام آزمایش‌های میکروبیولوژیکی بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی را به منظور تضمین کیفیت و ایمنی آن‌ها در ارتباط با تحلیل خطر مناسب ارائه می‌دهد.

با توجه به تنوع محصولات و کاربردهای مختلف، ممکن است این دستورالعمل‌ها برای برخی محصولات با جزئیات کامل مناسب نباشند. بنابراین، در صورت لزوم، باید به دستورالعمل‌های خاص برای هر محصول مراجعه شود.

استاندارد ISO 22715: بسته‌بندی و برچسب‌گذاری در لوازم آرایشی

چکیده: استاندارد ISO 22715 توسط کمیته فنی ISO/TC 217 تدوین شده است. این استاندارد الزامات مربوط به بسته‌بندی و برچسب‌گذاری همه نمونه‌های رایگان محصولات آرایشی و بهداشتی را مشخص می‌کند. استاندارد بیان می‌کند که بسته‌بندی مواد آرایشی باید به‌طور متناسب با مشخصاتی که توسط تولیدکننده ارائه می‌شود و با توجه به خطرات مربوط به ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل، طراحی شود.

محدوده کاربرد:

این استاندارد بین‌المللی الزاماتی را برای بسته‌بندی و برچسب‌گذاری تمام محصولات آرایشی و بهداشتی که برای فروش یا توزیع رایگان تعریف شده‌اند، مشخص می‌کند. در برخی موارد، مقررات ملی ممکن است سخت‌گیرانه‌تر از الزامات این استاندارد باشند.

استاندارد ISO 17276: غربالگری و تجزیه‌وتحلیل کمی فلزات سنگین در لوازم آرایشی

چکیده: فلزات سنگین به‌طور طبیعی در محیط وجود دارند و برخی از آن‌ها در صنایع مختلف، از جمله صنعت آرایشی و بهداشتی، استفاده می‌شوند. با توجه به خطرات سمی بودن این عناصر، نیاز به کنترل مقدار مصرف آن‌ها و ردپای آن‌ها در محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد.

محدوده کاربرد:

استاندارد ISO 17276 رویکردهای رایج و معمول برای غربالگری و تعیین کمیت فلزات سنگین در مواد خام و محصولات نهایی را معرفی می‌کند. این گزارش فنی شامل تکنیک‌هایی از جمله واکنش رنگ‌سنجی سنتی است که می‌تواند به‌صورت ساده تا پیشرفته، بدون نیاز به تجهیزات گران قیمت، اجرا شود.

هدف این استاندارد، تعیین یا پیشنهاد محدودیت غلظت قابل قبول فلزات سنگین در مواد خام و محصولات نهایی است که باید توسط مرجع نظارتی مشخص شود.

استانداردهای عمومی مرتبط با لوازم آرایشی

چکیده: تاکنون با استانداردهای خاص لوازم آرایشی مطابق با استانداردهای ISO آشنا شدیم. سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) تا کنون بیش از 22088 استاندارد منتشر کرده است و این تعداد روز به روز در حال افزایش است. در اینجا قصد داریم استانداردهایی را بررسی کنیم که به عنوان استانداردهای عمومی شناخته می‌شوند و به گونه‌ای تدوین شده‌اند که برای همه حوزه‌ها و صنایع قابل استفاده باشند.

ISO 9001: سیستم مدیریت کیفیت

چکیده: استاندارد ISO 9001 (سیستم مدیریت کیفیت) به‌طور کلی به بحث کیفیت پرداخته و به صورت کلی و جامع به آن می‌پردازد، نه به صورت جزئی و فنی. به همین دلیل، این استاندارد به عنوان محبوب‌ترین سیستم و استاندارد مدیریت کیفیت برای تمام سازمان‌ها در سراسر جهان شناخته شده است.

ISO 14001: سیستم مدیریت محیط‌زیست

چکیده: استاندارد ISO 14001 (سیستم مدیریت محیط‌زیست) به عنوان یک چارچوب برای ایجاد سیاست‌ها و تغییرات فرایندی در جهت بهبود عملکرد محیط‌زیست ارائه شده است. بدون در نظر گرفتن صنعت مورد استفاده، مدیریت محیط‌زیست را باید به عنوان اولویت اصلی کسب‌وکار قرار داد. این گواهینامه، علاوه بر حفظ جنبه‌های زیست‌محیطی، به کنترل هزینه‌ها و بهبود شهرت مجموعه شما کمک می‌کند.

ISO 45001: سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

چکیده:

استاندارد ISO 45001 (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی) در سال 2018 برای اولین بار منتشر شد. این استاندارد به عنوان یک ابزار توسعه یافته و کارآمد برای کاهش و پیشگیری از حوادث شغلی، به ویژه برای سازمان‌ها و واحدهای صنعتی و پیمانکاران، بسیار جذاب بود. الزامات و راهنماهایی در این استاندارد قرار گرفته‌اند تا با ایجاد یک چارچوب، بهبود ایمنی کارکنان و کاهش خطرات در محیط کار را در سراسر جهان ترویج دهند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا