نحوه انتقال به ISO 14001:2015, صدور ایزو 14001

نحوه انتقال به ISO 14001:2015, سیستم های کیفیت موجود خود را با الزامات ISO 14001 مقایسه کنید. بازخورد مشتری و تامین کننده را در مورد مدیریت فعلی محیط زیست دریافت کنید. یک تیم پیاده سازی ایجاد کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. نقش ها، مسئولیت ها و مقیاس های زمانی را ترسیم کرده و به اشتراک بگذارید.

نحوه انتقال به ISO 14001:2015, شرح در تصویر

نحوه انتقال به ISO 14001:2015, تغییرات

آخرین نسخه ISO 14001 در سپتامبر 2015 منتشر شد و دوره سه ساله برای انتقال از نسخه 2004 به این نسخه در حال نزدیک شدن به موعد مقرر است. بسیاری از سازمان ها در حال حاضر فرآیند انتقال خود را آغاز کرده اند و برخی نیز آن را با موفقیت به پایان رسانده اند. اما به دلیل اینکه کمتر از 6 ماه برای مهلت انتقال به این استاندارد وجود دارد، مایلیم به نکات اصلی در رابطه با این فرآیند انتقال اشاره کنیم.

  • پس از اواسط سپتامبر 2018، گواهینامه های ISO 14001:2004 معتبر نخواهند بود، به این معنی که تا این زمان همه سازمان هایی که گواهینامه ISO 14001:2004 دارند باید انتقال خود را تکمیل کرده باشند.
  • فقط سازمان‌هایی که در حال حاضر گواهینامه ISO 14001:2004 دارند، می‌توانند برای دریافت گواهینامه ایزو نسخه جدید، ممیزی انتقال را انجام دهند. ممیزی انتقال می تواند در هر زمانی انجام شود. با این حال، توصیه می شود که از برنامه ممیزی سازمان پیروی کند تا بتواند در زمانی که یک ممیزی نظارت یا تأیید مجدد برنامه ریزی شده است، انجام شود.
  • اگر ممیزی انتقال در زمان برنامه ریزی نظارت یا ممیزی تأیید مجدد انجام شود، سازمان ها باید از انطباق با استانداردهای موجود و جدید اطمینان حاصل کنند. سازمان ها باید درک کنند که در حالی که فرآیند انتقال کامل نشده است، باید مطابق با آخرین نسخه استاندارد باشند.

تمام الزامات استاندارد باید برآورده شود، با این حال، برخی از جنبه ها وجود دارد که باید به دقت بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که آنها به درستی درک و اجرا شده اند. اینها هستند:

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه ایزو 14001 چیست
  • زمینه: سازمان ها باید زمینه خود را تعیین کنند زیرا این اساس سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS) است.
  • طرف های ذینفع: سازمان ها باید فهرستی از تمام ذینفعان مرتبط به همراه نیازها و الزامات آنها داشته باشند. این نیازها و الزامات اکنون به عنوان بخشی از تعهدات انطباق سازمان در نظر گرفته می شود.
  • محدوده: دامنه EMS باید بازنگری شود. سازمان ها باید اطمینان حاصل کنند که هیچ فعالیت، محصول یا خدماتی که می تواند اثرات زیست محیطی قابل توجهی داشته باشد از مرزهای EMS مستثنی نمی شود.
  • استراتژی: EMS باید در استراتژی تجاری سازمان گنجانده شود. این همسویی با استراتژی باید در سیاست EMS و مهمتر از همه، اهداف آن منعکس شود.
  • ریسک ها و فرصت ها: باید شواهدی مبنی بر ارزیابی ریسک ها و فرصت های مربوط به EMS وجود داشته باشد. هدف از این ارزیابی، توسعه یک برنامه عملیاتی برای رسیدگی به آنها (کاهش خطرات و بهره برداری از فرصت ها) است.
  • چشم انداز چرخه عمر: هنگام شناسایی و ارزیابی اثرات جنبه های زیست محیطی، سازمان باید این کار را با در نظر گرفتن چشم انداز چرخه زندگی انجام دهد. نیازی به ارزیابی چرخه عمر نیست، اما در نظر گرفتن اثرات در فعالیت هایی مانند تهیه، طراحی، حمل و نقل و دفع ضروری است.
  • ارتباطات: الزامات دقیق تری برای ارتباطات داخلی و خارجی وجود دارد. در میان چیزهای دیگر، یک استراتژی برای ارتباطات داخلی و خارجی باید توسعه یابد که باید مکانیسم هایی را برای در نظر گرفتن پیشنهادات هر فردی که برای سازمان در رابطه با بهبود EMS کار می کند، در نظر بگیرد.
  • اطلاعات مستند: الزامات کمتری در مورد اسناد (رویه ها و سوابق) وجود دارد، بنابراین، سازمان ها باید اسناد موجود خود را به دقت بررسی کنند و مطمئن شوند که اینها کنترل مؤثر فرآیند و اثربخشی EMS را تضمین می کنند.
  • عملکرد: مهم است که نشان داده شود که EMS عملکرد زیست محیطی را بهبود می بخشد و این که با استفاده از داده های کمی اندازه گیری و نظارت می شود.

اجرای EMS برای صدور گواهینامه ایزو 14001

EMS یک سازمان را تشویق می کند تا به طور مداوم عملکرد محیطی خود را بهبود بخشد. سیستم یک چرخه تکراری را دنبال می کند. سازمان ابتدا به یک خط مشی زیست محیطی متعهد می شود، سپس از خط مشی خود به عنوان مبنایی برای ایجاد برنامه ای استفاده می کند که اهدافی را برای بهبود عملکرد زیست محیطی تعیین می کند. مرحله بعدی پیاده سازی است. پس از آن، سازمان عملکرد زیست محیطی خود را ارزیابی می کند تا ببیند آیا اهداف برآورده شده اند یا خیر.

استاندارد ایزو 14001 چیست؟ سیستم مدیریت محیط زیست

در صورت عدم دستیابی به اهداف، اقدامات اصلاحی انجام می شود. نتایج این ارزیابی سپس توسط مدیریت ارشد بررسی می شود تا ببیند آیا EMS کار می کند یا خیر. مدیریت سیاست های زیست محیطی را بازبینی می کند و اهداف جدیدی را در یک برنامه تجدید نظر شده تعیین می کند. سپس شرکت طرح تجدید نظر شده را اجرا می کند. چرخه تکرار می شود و بهبود مستمر رخ می دهد.

متداول ترین چارچوب مورد استفاده برای EMS، چارچوبی است که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) برای استاندارد ISO 14001 ایجاد شده است. این چارچوب که در سال 1996 تأسیس شد، استاندارد بین المللی رسمی برای EMS است که بر اساس متدولوژی Plan-Do-Check-Act است. پنج مرحله اصلی یک EMS، همانطور که توسط استاندارد ISO 14001 تعریف شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله “EMS مخفف چیست” را مطالعه بفرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا