تعریف اندازه گیری تجزیه و تحلیل بهبود فرآیند کنترل (DMAIC)

DMAIC یا تعریف، اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل (تلفظ də-MAY-ick) به چرخه بهبود مبتنی بر داده اشاره دارد که برای بهبود، بهینه‌سازی و تثبیت فرآیندها و طرح‌های تجاری استفاده می‌شود. چرخه بهبود DMAIC ابزار اصلی مورد استفاده برای هدایت پروژه های شش سیگما است.

تجزیه و تحلیل بهبود فرآیند کنترل

اندازه گیری تجزیه و تحلیل بهبود فرآیند کنترل یا DMAIC یک استراتژی کیفیت مبتنی بر داده است که برای بهبود فرآیندها استفاده می شود. این بخشی جدایی ناپذیر از یک ابتکار شش سیگما است، اما به طور کلی می تواند به عنوان یک روش بهبود کیفیت مستقل یا به عنوان بخشی از سایر ابتکارات بهبود فرآیند مانند ناب اجرا شود.

DMAIC یا تعریف، اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل (تلفظ də-MAY-ick) به چرخه بهبود مبتنی بر داده اشاره دارد که برای بهبود، بهینه‌سازی و تثبیت فرآیندها و طرح‌های تجاری استفاده می‌شود. چرخه بهبود DMAIC ابزار اصلی مورد استفاده برای هدایت پروژه های شش سیگما است.

این شامل پنج مرحله است: تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل. در این مقاله، ما بر تعریف اندازه گیری تجزیه و تحلیل بهبود فرآیند کنترل، یعنی الزامات استقرار و پیاده سازی DMAIC تمرکز خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که عناصر کلیدی یک برنامه کنترل برای حفظ نتایج بهبود چیست. با ما همراه شوید.

تجزیه و تحلیل بهبود فرآیند کنترل یا DMAIC به چه معناست؟

DMAIC یا تعریف، اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل (تلفظ də-MAY-ick) به چرخه بهبود مبتنی بر داده اشاره دارد که برای بهبود، بهینه‌سازی و تثبیت فرآیندها و طرح‌های تجاری استفاده می‌شود. چرخه بهبود DMAIC ابزار اصلی مورد استفاده برای هدایت پروژه های شش سیگما است. با این حال، DMAIC منحصر به شش سیگما نیست و می تواند به عنوان چارچوبی برای سایر برنامه های بهبود استفاده شود.

DMAIC مخفف عبارت Define, Measure, Analyze, Improve, and Control است. این نشان دهنده پنج مرحله است که فرآیند را تشکیل می دهند:

  1. مشکل، فعالیت بهبود، فرصت بهبود، اهداف پروژه و نیازهای مشتری (داخلی و خارجی) را تعریف کنید.
    • منشور پروژه برای تعریف تمرکز، دامنه، جهت و انگیزه برای تیم بهبود
    • صدای مشتری برای درک بازخورد مشتریان فعلی و آینده که نشان دهنده پیشنهادهایی است که آنها را راضی، خوشحال و ناراضی می کند.
    • نقشه جریان ارزش برای ارائه یک نمای کلی از کل فرآیند، شروع و پایان دادن به مشتری، و تجزیه و تحلیل آنچه برای برآورده کردن نیازهای مشتری لازم است.
  2. اندازه گیری عملکرد فرآیند.
    • نقشه فرآیند برای ثبت فعالیت های انجام شده به عنوان بخشی از یک فرآیند
    • تجزیه و تحلیل قابلیت برای ارزیابی توانایی یک فرآیند برای برآوردن مشخصات
    • نمودار پارتو برای تجزیه و تحلیل فراوانی مشکلات یا علل
  3. فرآیند را تجزیه و تحلیل کنید تا دلایل اصلی تغییرات، عملکرد ضعیف (نقایص) را مشخص کنید.
    • تجزیه و تحلیل علت ریشه (RCA) برای کشف علل
    • تجزیه و تحلیل حالت و اثرات شکست (FMEA) برای شناسایی خرابی های احتمالی محصول، خدمات و فرآیند
    • نمودار چند متغیره برای تشخیص انواع مختلف تغییرات در یک فرآیند
  4. بهبود عملکرد فرآیند با پرداختن و حذف علل ریشه ای.
    • طراحی آزمایش‌ها (DOE) برای حل مسائل مربوط به فرآیندها یا سیستم‌های پیچیده که در آن عوامل زیادی بر نتیجه تأثیرگذار هستند و جدا کردن یک عامل یا متغیر از سایرین غیرممکن است.
    • رویداد کایزن برای معرفی تغییرات سریع با تمرکز بر یک پروژه محدود و استفاده از ایده ها و انگیزه افرادی که کار را انجام می دهند.
  5. فرآیند بهبود یافته و عملکرد فرآیند آینده را کنترل کنید.
    • برنامه کنترل برای مستند کردن آنچه برای حفظ یک فرآیند بهبود یافته در سطح فعلی آن لازم است
    • کنترل فرآیند آماری (SPC) برای نظارت بر رفتار فرآیند
    • 5S برای ایجاد یک محل کار مناسب برای کنترل بصری
    • تصحیح اشتباه (poka-yoke) برای غیرممکن کردن یا تشخیص فوری خطاها
تجزیه و تحلیل خطر فرآیند یا PHA چیست

DMAIC در مقابل DMADV

DMADV (تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، طراحی و تأیید) یک استراتژی کیفیت مبتنی بر داده است که بر توسعه محصولات یا خدمات جدید در مقایسه با محصولات موجود تمرکز دارد. روش یا رویکرد DMADV اغلب هنگام اجرای استراتژی های جدید به دلیل مبنای داده ها، توانایی آن در شناسایی زودهنگام موفقیت و روش آن که نیاز به تجزیه و تحلیل کامل دارد، استفاده می شود. مانند DMAIC، بخشی جدایی ناپذیر از یک ابتکار با کیفیت شش سیگما است.

اجراء DMAIC چیست؟

DMAIC مخفف پنج مرحله بهبود است: تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل. تمام مراحل فرآیند DMAIC مورد نیاز است و همیشه به ترتیب داده شده ادامه می یابد.

تعریف DMAIC چیست؟

هدف از این مرحله بیان واضح مشکل کسب و کار، هدف، منابع بالقوه، محدوده پروژه و جدول زمانی پروژه در سطح بالا است. این اطلاعات معمولاً در سند منشور پروژه ثبت می شود. در این مرحله، آنچه در حال حاضر شناخته شده است، نوشته می شود، فرد به دنبال شفاف سازی حقایق، تعیین اهداف و تشکیل تیم پروژه است. موارد زیر باید تعریف شود:

  • مشکل
  • مشتری(ها)، SIPOC
  • صدای مشتری (VOC) و حیاتی برای کیفیت (CTQs) – خروجی های فرآیند حیاتی چیست؟

هدف از پیاده سازی ابزار DMAIC در شش سیگما چیست؟

هدف از این مرحله اندازه گیری مشخصات مسئله/هدف است. این یک مرحله جمع آوری داده است که هدف آن ایجاد پایه های عملکرد فرآیند است. خط(های) پایه متریک عملکرد از مرحله اندازه گیری با معیار عملکرد در پایان پروژه مقایسه می شود تا به طور عینی مشخص شود که آیا بهبود قابل توجهی انجام شده است یا خیر. تیم تصمیم می گیرد که چه چیزی باید اندازه گیری شود و چگونه آن را اندازه گیری کند. معمولاً تیم ها تلاش زیادی برای ارزیابی مناسب بودن سیستم های اندازه گیری پیشنهادی می کنند. داده های خوب در قلب فرآیند DMAIC قرار دارند.

تجزیه و تحلیل در DMAIC چگونه است؟

هدف از این مرحله شناسایی، اعتبارسنجی و انتخاب یک علت اصلی برای حذف است. تعداد زیادی از علل ریشه ای بالقوه (ورودی های فرآیند، X) مشکل پروژه از طریق تجزیه و تحلیل علت ریشه (به عنوان مثال، نمودار استخوان ماهی) شناسایی می شوند. سه تا چهار علت اصلی بالقوه با استفاده از رای گیری چندگانه یا ابزار اجماع دیگر برای اعتبار سنجی بیشتر انتخاب می شوند.

یک طرح جمع آوری داده ها ایجاد می شود و داده ها جمع آوری می شوند تا سهم نسبی هر یک از علل ریشه ای در متریک پروژه (Y) مشخص شود. این روند تا زمانی که علل ریشه ای “معتبر” شناسایی شوند تکرار می شود. در شش سیگما، اغلب از ابزارهای تحلیل پیچیده استفاده می شود. با این حال، استفاده از ابزارهای اساسی در صورت مناسب بودن قابل قبول است. از علل ریشه ای “تأیید شده”، همه یا برخی می توانند باشند.

  • علل احتمالی مشکل را فهرست و اولویت بندی کنید.
  • در مرحله بهبود، علل اصلی (ورودی های فرآیند کلیدی) را اولویت بندی کنید.
  • چگونگی تأثیر ورودی های فرآیند (Xs) بر خروجی های فرآیند (Ys) را شناسایی کنید. داده ها برای درک میزان سهم هر علت ریشه ای (X) در متریک پروژه (Y) تجزیه و تحلیل می شوند. معمولاً برای انجام این کار از آزمون های آماری با استفاده از مقادیر p همراه با هیستوگرام، نمودار پارتو و نمودارهای خطی استفاده می شود.
  • نقشه‌های فرآیند دقیق را می‌توان ایجاد کرد تا به مشخص کردن مکان‌های ریشه‌ای در فرآیند کمک کند، و چه چیزی ممکن است در وقوع اتفاق بیفتد.
چرخه PDCA

تعریف بهتر کردن در DMAIC چیست؟

هدف از این مرحله شناسایی، آزمایش و اجرای یک راه حل برای مشکل، به صورت جزئی یا کلی بسته به موقعیت است. شناسایی راه حل های خلاقانه برای از بین بردن علل اصلی به منظور رفع و جلوگیری از مشکلات فرآیند است. می توان از طوفان فکری یا تکنیک هایی مانند شش کلاه فکری و کلمه تصادفی استفاده کرد. برخی از پروژه‌ها می‌توانند از ابزارهای تحلیل پیچیده مانند طراحی آزمایش‌ها (DOE) استفاده کنند، اما اگر این راه‌حل‌ها آشکار هستند، سعی کنید روی راه‌حل‌های واضح تمرکز کنید. با این حال، هدف از این مرحله نیز می تواند یافتن راه حل هایی بدون اجرای آنها باشد.

  • ايجاد كردن
  • روی ساده ترین و آسان ترین راه حل ها تمرکز کنید.
  • تست راه حل ها با استفاده از چرخه برنامه ریزی انجام-بررسی-عمل (PDCA).
  • بر اساس نتایج PDCA، سعی کنید هر گونه خطر قابل اجتناب مرتبط با “بهبود” را با استفاده از تجزیه و تحلیل حالت شکست و اثرات (FMEA) پیش بینی کنید.
  • یک برنامه اجرایی دقیق ایجاد کنید.
  • استقرار بهبودها.

تعریف کنترل در DMAIC چیست؟

هدف از این مرحله جاسازی تغییرات و تضمین پایداری است، که گاهی اوقات به آن “چسبیدن” تغییر گفته می شود. کنترل آخرین مرحله در روش بهبود DMAIC است. در این مرحله، فرآیندهای زیر انجام می‌شوند: اصلاح روش‌های کار، تعیین کمیت و مزایای ثبت نام، پیگیری بهبود، بستن رسمی پروژه، و کسب تأییدیه برای آزادسازی منابع.

  • نمودار کنترلی می تواند در مرحله کنترل برای ارزیابی پایداری بهبودها در طول زمان مفید باشد. ناپایدار
  • رویه های عملیاتی استاندارد (SOP) و کار استاندارد
  • تایید فرآیند
  • برنامه های توسعه
  • طرح های انتقال
  • طرح کنترل
  • تحویل سود

معایب استقرار DMAIC چیست؟

یکی از معایب رایج DMAIC این است که به عنوان یک چارچوب ارتباطی ناکارآمد است. بسیاری از دست اندرکاران بهبود سعی می کنند از همان فرآیند DMAIC که در حل مشکل موثر است، به عنوان چارچوبی برای ارتباط استفاده کنند تا مخاطب را سردرگم و ناامید کند. یک راه حل پیشنهادی برای این مشکل، سازماندهی مجدد اطلاعات DMAIC با استفاده از ابزارهای SCQA و MECE اصل هرم Minto است. نتیجه یک راه حل قاب شده است که توسط منطق آسان برای دنبال کردن پشتیبانی می شود.

پرسش های متداول

DMAIC مخفف چیست؟

DMAIC مخفف عبارت Define, Measure, Analyze, Improve, and Control است. DMAIC یا تعریف، اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل (تلفظ də-MAY-ick) به چرخه بهبود مبتنی بر داده اشاره دارد که برای بهبود، بهینه‌سازی و تثبیت فرآیندها و طرح‌های تجاری استفاده می‌شود. چرخه بهبود DMAIC ابزار اصلی مورد استفاده برای هدایت پروژه های شش سیگما است.

5 مرحله ابزار DMAIC چیست؟

1. مشکل، فعالیت بهبود، فرصت بهبود، اهداف پروژه و نیازهای مشتری (داخلی و خارجی) را تعریف کنید.
2. اندازه گیری عملکرد فرآیند.
3. فرآیند را تجزیه و تحلیل کنید تا دلایل اصلی تغییرات، عملکرد ضعیف (نقایص) را مشخص کنید.
4. بهبود عملکرد فرآیند با پرداختن و حذف علل ریشه ای.
5. فرآیند بهبود یافته و عملکرد فرآیند آینده را کنترل کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا