نقشه برداری جریان ارزش: راهنمای کامل

VSM مخفف Value Stream Mapping یعنی نقشه‌برداری جریان ارزش تکنیکی است – که از تولید ناب توسعه یافته است – که سازمان‌ها از آن برای ایجاد یک راهنمای بصری از تمام اجزای لازم برای ارائه یک محصول یا خدمات با هدف تجزیه و تحلیل و بهینه‌سازی کل فرآیند استفاده می‌کنند.

نقشه برداری جریان ارزش 1

فرآیند نقشه برداری جریان ارزش چیست؟ چه مزایایی دارد؟ در موارد گوناگون آن را استفاده کنید و نحوه پیاده سازی VSM را در عمل بیاموزید. زمانی که متقاعد کردن اینکه شما می‌توانید ارزش مورد نظر مشتریان را فراهم کنید، سخت می‌شود، باید از نقشه برداری جریان ارزش استفاده کنید.

ثابت شده است که یک تکنیک مؤثر که از تولید سرچشمه می گیرد، باعث پیشی گرفتن سازمان ها از رقبا می شود. با تجسم جریان ایجاد ارزش، نقشه‌برداری جریان ارزش به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا عملیات را ساده‌سازی کرده و کارایی را بهبود بخشند.

نگاشت جریان ارزش (VSM) چیست؟

نگاشت جریان ارزش یک ابزار مدیریت ناب است که برای تجسم، تجزیه و تحلیل و بهبود تمام مراحل در فرآیند ارائه محصول یا خدمات استفاده می شود. VSM همچنین به عنوان نقشه برداری جریان مواد یا اطلاعات شناخته می شود، کل جریان کالاها، مواد یا اطلاعات از تامین کننده به مشتری را نشان می دهد. این تکنیک همچنین بخشی از روش‌های شش سیگما و شش سیگما ناب برای بهبود فرآیند است.

VSM شامل ایجاد یک نقشه دقیق از تمام مراحل مهم فرآیند کاری شما است که برای ارائه ارزش از ابتدا تا انتها لازم است. با این کار به راحتی می توانید ضایعات، ناکارآمدی ها و فرصت های بهبود را شناسایی کنید.

ضروری است که روشن شود که ارزش ناب در هر چیزی است که مشتری برای آن هزینه می کند. با این حال، زمانی که نوبت به ترسیم یک جریان ارزش می‌رسد، برخی از مراحل ممکن است ارزش مستقیمی برای مشتری شما نداشته باشند، اما به شما کمک می‌کنند تا محصول یا خدمات نهایی را ارائه دهید.

نمونه بارز چنین مراحلی، بازرسی های کیفی است که در هر فرآیند تولید غیر قابل جایگزینی است. مطمئناً، مشتری شما برای انجام این بررسی‌ها به شما پولی پرداخت نمی‌کند، اما اگر محصول نهایی را تحویل دهید که استاندارد یا انتظارات کیفی آنها را برآورده نمی‌کند، دیگر تمایلی به خرید از شما نخواهد داشت.

نقشه برداری جریان ارزش

تاریخچه نقشه برداری جریان ارزش

نقشه برداری جریان ارزش با ظهور ناب در نیمه دوم قرن بیستم به یک روش رایج تبدیل شد. این یکی از پایه‌هایی بود که سیستم تولید تویوتا را به یک پیشرو در تولید تبدیل کرد، اگرچه تا آن زمان اصطلاح VSM وجود نداشت.

با این حال، این یک تصور غلط رایج است که تویوتا روشی را ابداع کرده است که با نقشه برداری بصری یک گردش کار مرتبط است. سوابقی از نمودارهایی وجود دارد که جریان مواد و اطلاعات را در کتابی در سال 1918 به نام Installing Efficiency Methods نوشته Charles E. Knoeppel نوشته است.

در دهه 1990، فرآیند نقشه برداری جریان ارزش بخشی از زندگی بسیاری از مدیران غربی شد. محبوبیت آن از تولید فراتر رفت و در نهایت به صنایع کار دانش مانند توسعه محصول و نرم افزار، عملیات IT، و همچنین مراقبت های بهداشتی، تدارکات و بسیاری دیگر گسترش یافت.

هدف VSM چیست؟

هدف اصلی از ایجاد یک نقشه جریان ارزش این است که به شما نشان دهد کجا می توانید فرآیند خود را با تجسم مراحل ارزش افزوده و غیر ارزش افزوده آن بهبود بخشید.

برای شروع، باید هر مرحله حیاتی از گردش کار، فعالیت ها یا منابع درگیر خود را نشان دهید و ارزیابی کنید که چگونه برای مشتری شما ارزش به ارمغان می آورد. این امکان تجزیه و تحلیل عمیق فرآیند شما را فراهم می کند و بینش دقیقی را در مورد زمینه هایی که نیاز به بهبود دارند به شما ارائه می دهد.

علاوه بر این، VSM می تواند به سازمان ها کمک کند تا تأثیر تغییرات در فرآیند را بهتر ارزیابی کنند و راه های بیشتری برای بهبود مستمر شناسایی کنند.

مزایای نقشه برداری جریان ارزش چیست؟

مزایای اساسی استفاده از نگاشت جریان ارزش شامل موارد زیر است:

  • شناسایی و حذف ضایعات: با کمک VSM، بهتر می توانید بفهمید که زباله در کجای فرآیند شما انباشته می شود، از جمله انتظار، تولید بیش از حد، پردازش غیر ضروری.
  • تجسم کل جریان ارزش: نقشه جریان ارزش تمام مراحل یک فرآیند، از جمله فعالیت های ارزش افزوده و غیر ارزش افزوده را نشان می دهد و درک مشترکی از کل گردش کار ارائه می دهد.
  • فعال کردن بهبود مستمر: VSM گردش کار فعلی را برجسته می کند و بر بهبودهای آینده تمرکز می کند.
تجزیه و تحلیل خطر فرایند یا PHA چیست 3

نمونه های نقشه برداری جریان ارزش

VSM را می توان اعمال کرد و برای صنایع و فرآیندهای مختلف ارزش قائل شد. صنایع خدماتی: VSM می تواند در بانکداری، بیمه یا تدارکات برای ترسیم جریان کار و شناسایی ناکارآمدی هایی مانند مراحل غیرضروری یا زمان انتظار طولانی برای تایید استفاده شود. حذف چنین دلایلی می تواند به شما کمک کند کار خود را ساده کنید و رضایت مشتری را بهبود بخشید.

داروسازی و مراقبت های بهداشتی: به طور مشابه، با ترسیم جریان بیمار، VSM می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از تنگناها در فرآیند شما ایجاد کنید. نقشه جریان ارزش می تواند نشان دهد که شما باید زمان انتظار بیمار را کاهش دهید، بر نتایج بیمار تمرکز کنید، یا بر بهره وری کارکنان خود تمرکز کنید.

لجستیک: نقشه‌برداری جریان ارزش می‌تواند بینش‌هایی را درباره مکان‌هایی که در فرآیند شما تأخیرهای پرهزینه رخ می‌دهد، وجود داشته باشد یا حمل و نقل غیرضروری، باز کند تا بتوانید مستقیماً به این پیوندهای ضعیف رسیدگی کنید. با انجام این کار، سازمان ها می توانند جریان فرآیند، دید عملیات و کنترل خود را بهبود بخشند.

چرا نگاشت جریان ارزش در کار دانش خوب کار می کند؟

نقشه‌برداری جریان ارزش در کار دانش محبوبیت پیدا می‌کند، زیرا به تیم‌هایی که در یک محیط آرام کار می‌کنند اجازه می‌دهد تا کار خود را تجسم کنند و بهتر همکاری کنند. حتی مشارکت‌کنندگان فردی می‌توانند یک دید کلی از نحوه پیشرفت کار تیم داشته باشند.

در نتیجه، تیم‌ها می‌توانند بازده کاری را افزایش دهند، که مقصر اصلی انباشت زمان انتظار در سیستم شما است. انتظار یکی از 7 ضایعات Lean است و بنابراین باید اولویت همه باشد که آن را به حداقل برسانند.

نقشه‌برداری فرآیند می‌تواند به شما کمک کند تا جایی که دست‌اندازها اتفاق می‌افتد را تجسم کنید، بنابراین می‌توانید کشف کنید که گلوگاه‌ها (صف‌ها) فرآیند شما کجا هستند و راهی برای به حداقل رساندن آسیب آنها به بهره‌وری تیم خود بیابید.

چگونه با Kanban یک نقشه جریان ارزش ایجاد کنیم؟

Kanban احتمالاً یکی از قابل اعتمادترین ابزارهای نگاشت جریان ارزش است. به خصوص اگر می خواهید فرآیند کار دانش را تجسم کنید. کار با آن بسیار شهودی است و به شما امکان می دهد به راحتی تغییرات را ایجاد کنید.

برای نقشه‌برداری فرآیند خود با Kanban، فقط به دو عنصر نیاز دارید – یک تابلوی Kanban و کارت‌های Kanban برای تمام تکالیف تیم‌تان. در اینجا مراحل شروع نقشه برداری جریان ارزش و چند مثال آورده شده است.

سیستم کانبان چیست

یک تابلوی Kanban ایجاد کنید

اگر در تجسم گردش کار تازه کار هستید، بهتر است از کوچک شروع کنید. با ایجاد یک تابلوی Kanban، ترجیحاً برای یک تیم یا بخش، شروع کنید. مطمئن شوید که راحت ترین راه را برای نقشه برداری از گردش کار Kanban خود انتخاب کنید. شما باید یک برد فیزیکی یا یک راه حل نرم افزاری Kanban را انتخاب کنید.

هدف و انتظارات VSM را تعریف کنید

پس از آن، تیم را جمع کنید و به وضوح هدف از نقشه برداری جریان ارزش و آنچه را که انتظار دارید با اجرای آن به دست آورید، توضیح دهید.

مراحل کلیدی گردش کار خود را تجسم کنید

سپس، فرآیند خود را به هم متصل کنید. به‌طور پیش‌فرض، یک برد Kanban با سه حالت کار ارائه می‌شود: To Do، In Progress و Done.

تمرکز شما باید بر تقسیم In Progress به چندین ستون باشد تا حیاتی ترین مراحل جریان ارزش گردش کار شما را نشان دهد. به عنوان مثال، یک فرآیند توسعه نرم افزار معمولاً شامل مراحل زیر است: طراحی فنی، کدگذاری، تست و بررسی کد.

می توانید هر تعداد ستون که لازم است به تابلوی کانبان خود اضافه کنید. به نوبه خود، منطقه “در حال انجام” یک فرآیند تیم تدارکات، برای مثال، ممکن است شامل مراحل زیر باشد: درخواست برای نقل قول، انتظار، و سفارش خرید.

نقشه برداری دقیق تر به طور منطقی به شما دید جامع تری می دهد و بنابراین نشانه های بیشتری از جایی که می توانید عملکرد خود را بهبود ببخشید به شما ارائه می دهد.

توجه ویژه ای به مراحل صف فرآیند خود (مثلاً «آماده برای بررسی») که در آن واگذاری کار انجام می شود، داشته باشید.

تجزیه و تحلیل نقشه جریان ارزش را انجام دهید

هنگامی که یک فرآیند محدود دارید، مطمئن شوید که طیفی از معیارهای عملکرد را برای نظارت انتخاب کنید. مجموعه ساده ای از شاخص های کلیدی عملکرد گردش کار عبارتند از:

  • زمان Lead در مقابل زمان چرخه تکالیف شما
  • توان عملیاتی سیستم شما
  • مقدار کار در حال انجام

شما باید همیشه هدفتان این باشد که زمان هدایت و زمان چرخه را نزدیک به یکدیگر نگه دارید. بنابراین حتی اگر در پردازش کار فوق‌العاده کارآمد باشید، اما عقب ماندگی طولانی‌ای دارید که باعث می‌شود مشتریان برای دریافت سفارش خود برای مدت طولانی منتظر بمانند، مهم نیست.

وقتی صحبت از توان عملیاتی به میان می آید، باید آن را تا جایی که ممکن است بالا نگه دارید، بدون اینکه کیفیت ارزشی را که به مشتری تحویل می دهید قربانی کنید.

کار در حال پیشرفت به ویژه در Lean و Kanban یک شاخص کلیدی است زیرا هرچه بیشتر از آن داشته باشید، زمان انتظار بیشتری را جمع خواهید کرد. بنابراین مطمئن شوید که تعداد تکالیفی که تیم شما می تواند به طور همزمان داشته باشد را تنظیم کنید و آنها را با توجه به داده های گردش کار خود تنظیم کنید.

سوالات متداول

نگاشت جریان ارزش (VSM) چیست؟

نقشه‌برداری جریان ارزش یک ابزار تولید ناب است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا ضایعات را در فرآیندهای خود شناسایی و حذف کنند و کارایی عملیاتی را بهبود بخشند. این شامل ایجاد یک نقشه تجسمی از کل فرآیند تحویل ارزش انتها به انتها است. یکی از راه‌های شروع استفاده از VSM این است که جریان خود را بر روی یک برد فیزیکی یا دیجیتالی Kanban ترسیم کنید.

4 مرحله نقشه برداری جریان ارزش چیست؟

شما می توانید نگاشت جریان ارزش را با استفاده از Kanban در چهار مرحله پیاده سازی کنید. با ایجاد یک برد اصلی Kanban با نقشه برداری از مراحل درخواستی، در حال انجام و تکمیل شده فرآیند خود شروع کنید. در مرحله بعد، مطمئن شوید که همه اعضای تیم شما هدف استفاده از ابزار VSM را درک کرده اند. به جزئیات بیشتر نقشه تجسم خود بروید تا تمام مراحل حیاتی فرآیند شما را شامل شود و در نهایت، معیارهای عملکرد را برای نظارت و ارزیابی پیشرفت خود تنظیم کنید.

معنی VSM چیست؟

VSM مخفف نگاشت جریان ارزش است. VSM یک تکنیک مدیریت ناب برای تجزیه و تحلیل فرآیند پایان به انتها درگیر در تحویل یک محصول یا یک خدمات است. یک ویژگی کلیدی این روش شامل ایجاد یک نقشه دقیق از تمام مراحل مهم در هر فرآیند تجاری است که به یک محصول یا خدمات ارزش می‌افزاید.

3 نوع VSM چیست؟

سه نوع نقشه جریان ارزش وجود دارد: وضعیت فعلی، وضعیت ایده آل و نقشه وضعیت آینده. نقشه وضعیت فعلی مراحل فرآیند تحویل ارزش در حال انجام را توصیف می کند. نقشه حالت ایده آل شرایط عالی را به تصویر می کشد که در آن هیچ محدودیت یا تنگنا وجود ندارد. نقشه وضعیت آینده یک نمایش واقعی از فرآیند تحویل ارزش سازمان است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا