لجستیک: معنی آن و نحوه استفاده کسب و کارها از آن

لجستیک فرآیند برنامه ریزی و اجرای کارآمد حمل و نقل و نگهداری کالا از مبدا تا نقطه مصرف است. هدف logistic برآوردن نیازهای مشتری به موقع و مقرون به صرفه است.

لجستیک

در اصل، لجستیک نقش حیاتی جابجایی پرسنل نظامی، تجهیزات و کالاها را ایفا می کرد. در حالی که logistic مانند همیشه در ارتش مهم است، امروزه این اصطلاح بیشتر در زمینه جابجایی کالاهای تجاری در زنجیره تامین استفاده می شود.

لجستیک چیست؟

لجستیک به فرآیند کلی مدیریت نحوه کسب، ذخیره و انتقال منابع به مقصد نهایی اشاره دارد. مدیریت logistic شامل شناسایی توزیع کنندگان و تامین کنندگان بالقوه و تعیین اثربخشی و دسترسی آنهاست. از مدیران لجستیک به عنوان تدارکات یاد می شود. با ایران گواه همراه باشید.

“لجستیک” در ابتدا یک اصطلاح مبتنی بر نظامی بود که برای اشاره به نحوه تهیه، ذخیره و جابجایی تجهیزات و تدارکات توسط پرسنل نظامی استفاده می شد. این اصطلاح اکنون به طور گسترده در بخش تجاری، به ویژه توسط شرکت‌هایی در بخش‌های تولیدی، برای اشاره به نحوه مدیریت و جابه‌جایی منابع در طول زنجیره تامین استفاده می‌شود.

نکات کلیدی در مورد لجستیک

  • لجستیک فرآیند کلی مدیریت نحوه به دست آوردن، ذخیره و انتقال منابع به مقصد نهایی است.
  • تدارکات ضعیف در یک کسب و کار می تواند بر نتیجه آن تأثیر بگذارد.
  • لجستیک در حال حاضر به طور گسترده در بخش کسب و کار، به ویژه توسط شرکت هایی در بخش های تولیدی، برای اشاره به نحوه مدیریت و جابجایی منابع در طول زنجیره تامین استفاده می شود.

درک لجستیک در مدیریت و تجارت

به عبارت ساده، هدف مدیریت لجستیک، داشتن مقدار مناسبی از یک منبع یا ورودی در زمان مناسب، رساندن آن به مکان مناسب در شرایط مناسب و تحویل آن به مشتری داخلی یا خارجی صحیح است.

به عنوان مثال، در صنعت گاز طبیعی، logistic شامل مدیریت خطوط لوله، کامیون‌ها، تأسیسات ذخیره‌سازی و مراکز توزیعی است که نفت را در طول زنجیره تامین مدیریت می‌کنند. یک زنجیره تامین کارآمد و رویه های لجستیکی موثر برای کاهش هزینه ها و حفظ و افزایش کارایی ضروری است. تدارکات ضعیف منجر به تحویل نابهنگام، عدم پاسخگویی به نیازهای مشتریان و در نهایت باعث آسیب کسب و کار می شود.

مفهوم logistic تجاری از دهه 1960 تغییر کرده است. پیچیدگی روزافزون تامین مواد و منابع مورد نیاز شرکت ها، همراه با گسترش جهانی زنجیره های تامین، نیاز به متخصصانی به نام تدارکات زنجیره تامین را در پی داشته است.

در عصر مدرن، رونق فناوری و پیچیدگی فرآیندهای logistic باعث ایجاد نرم افزارهای مدیریت logistic و شرکت های تخصصی متمرکز بر logistic شده است که حرکت منابع را در طول زنجیره تامین تسریع می کنند. یکی از دلایلی که خرده‌فروشان آنلاین بزرگ مانند آمازون بر چشم‌انداز خرده‌فروشی تسلط پیدا کرده‌اند، نوآوری و کارایی کلی لجستیک آنها در هر حلقه از زنجیره تامین است.

شرکت های تولیدی ممکن است تصمیم بگیرند که مدیریت تدارکات خود را به متخصصان برون سپاری کنند یا در صورت مقرون به صرفه بودن، logistic را به صورت داخلی مدیریت کنند.

تحول دیجیتال زنجیره تامین

ملاحظات خاص

وظایفی که یک تدارکات مسئول آن است بسته به کسب و کار متفاوت است. مسئولیت های اصلی شامل نظارت و مدیریت موجودی با ترتیب دادن حمل و نقل مناسب و ذخیره سازی کافی برای موجودی است.

یک تدارکات واجد شرایط فرآیند logistic را برنامه ریزی می کند، مراحل را به عنوان موجودی هماهنگ می کند و منابع در طول زنجیره تامین حرکت می کنند.

آموزش تخصصی در مدیریت زنجیره تامین و تدارکات اغلب دروس اصلی یا انتخابی یا حتی برنامه های مطالعاتی مجزا در آموزش کسب و کار هستند. یک مدرک تجاری که بر این مهارت ها تأکید می کند – یا در برخی موارد، مدرک فنی در تجزیه و تحلیل سیستم ها یا مدیریت پایگاه داده – معمولاً برای شروع یک حرفه اغلب با درآمد خوب به عنوان یک تدارکات ضروری است.

لجستیک چیست؟

لجستیک به فرآیند کلی مدیریت نحوه کسب، ذخیره و انتقال منابع به مقصد نهایی اشاره دارد. مدیریت logistic شامل شناسایی توزیع کنندگان و تامین کنندگان بالقوه و تعیین اثربخشی و دسترسی آنهاست. از مدیران logistic به عنوان تدارکات یاد می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا