تولید ناب چیست؟ 3 اصل مهم سیستم تولید ناب چیست؟

تولید ناب رویکردی برای مدیریت است که بر کاهش ضایعات تمرکز دارد و در عین حال کیفیت را تضمین می کند. این رویکرد را می توان در تمام جنبه های یک کسب و کار – از طراحی، تولید تا توزیع، اعمال کرد. هدف تولید ناب کاهش هزینه ها با کارآمدتر کردن کسب و کار و پاسخگویی به نیازهای بازار است.

تولید ناب چیست

نحوه طراحی روش تولید ناب، تاریخچه، اهداف، مزایا و نحوه اجرای آن را بیابید.

تولید ناب یک روش تولید است که برای کمک به کاهش زمان تولید و همچنین زمان پاسخگویی به مشتریان و تامین کنندگان طراحی شده است. هدف این استراتژی افزایش کارایی با حذف ضایعات، بهینه سازی فرآیندها و کاهش هزینه ها است. این عمل امکان کاهش ضایعات و هزینه‌های موجودی را تنها با تولید آنچه مورد تقاضا است و نه ذخیره‌سازی بیش از حد فراهم می‌کند. این روش با کاهش زمان تولید، نرخ بهره وری را بهبود می بخشد و به افزایش سود کمک می کند.

تاریخچه تولید ناب چیست؟

این روش که به عنوان تولید ناب یا تولید به موقع (JIT) نیز شناخته می شود، به اواخر دهه 1940 باز می گردد که تویوتا مدل عملیاتی خود را به نام سیستم تولید تویوتا (TPS) توسعه داد. بعدها، در سال 1988، جان کرافچیک اصطلاح “لاغر” را ایجاد کرد.

ظهور اصول تولید ناب به جیمز ووماک و دانیل جونز نسبت داده می شود که 5 اصل روش را در سال 1996 تعریف کردند:

  1. مشخصات ارزش.
  2. نگاشت جریان ارزش؛
  3. ایجاد جریان ارزش؛
  4. ایجاد سیستم کشش؛ و
  5. دنبال کمال اصولی

که یک چرخه تولید را شکل می دهد، قلب فلسفه ناب و تفکر ناب است.

این روش که در دنیای تولید سرچشمه می گیرد، امروزه با موفقیت به عنوان یک روش مدیریتی در صنایع و حوزه ها استفاده می شود.

بنابراین مهمترین هدف از اجرای سیستم تولید ناب کمکک به شرکت های تولید کننده محصول است که بتوانند ضایعات را کنترل کنند، هزینه ها را کاهش دهند و در نهایت باعث ایجاد رضایت مشتری شوند.

چه شرکت های پیمانکاری باید اقدام به اخذ طرح طبقه بندی مشاغل نمایند؟

سیستم تولید تویوتا (TPS) چیست؟

سیستم تولید تویوتا (TPS) یا “راه تویوتا” یک مدل عملیاتی است که در اوایل قرن بیستم در ژاپن به عنوان یک سیستم مدیریت برای سازماندهی فرآیندهای تولید و لجستیک ظهور کرد. ستون فقرات TPS سیستم تولید به موقع (JIT) است که توسط آقای تایچی اوهنو (مهندس صنایع و تاجر ژاپنی) ایجاد شده است.

دو رکن راه تویوتا بهبود مستمر و احترام به مردم است. آنها برای درک اینکه تولید ناب به چه معناست و اصول آن از کجا نشات می‌گیرد، پایه‌ای هستند.

هدف اصلی تولید به‌موقع به‌عنوان بخشی از TPS حذف تمام فعالیت‌های اتلاف از فرآیندها است. هدف این روش با کاهش و حذف فعالیت‌های بدون ارزش افزوده (ضایعات) از تولید، دستیابی به بهبود مستمر است. برای مثال، اگر در محیطی کار می‌کنید که زمان‌های تغییر مهم است و چندین طبقه‌بندی مشاغل وجود دارد، استفاده از سیستم JIT به معنای جستجوی راه‌هایی برای کاهش زمان تغییر و حذف طبقه‌بندی مشاغل است. با انجام این کار، نه تنها انعطاف پذیری بیشتری را برای مردم فراهم می کنید، بلکه توانایی آن ها را برای استفاده از پتانسیل کامل خود به جای انجام کارهای مشابه به طور مکرر تقویت می کنید.

اصول و مفاهیم کلیدی تولید ناب چیست؟

تولید ناب بر پنج اصل کلیدی متکی است.

  • ارزش را شناسایی کنید
  • جریان ارزش را ترسیم کنید.
  • جریان ایجاد کنید.
  • یک سیستم کششی ایجاد کنید.
  • دنبال کمال باشید

در اصل، تولید ناب به عنوان استراتژی تولید برای کاهش زمان تحویل و پاسخ به سوالات مشتریان تعریف شده است. این کار را با حذف تمام فرآیندهایی که ارزشی ندارند انجام می دهد.

چگونه تولید ناب را تمرین کنیم؟

یک پیش نیاز برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی تولید ناب، درک اصول اصلی آن است. برای تمرین Lean Manufacturing “تولید ناب محصول” می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. شناسایی ارزش: مشخص کنید ارزش خاصی که مشتری می خواهد چیست.
  2. جریان ارزش را ترسیم کنید: چرخه جریان ارزش را برای هر محصول یا خدماتی که برای مشتریانتان ارزش ارائه می‌کند، شناسایی کنید و مواردی را که ارزش اضافه نمی‌کنند حذف کنید.
  3. ایجاد جریان: هنگامی که مراحل ارزش افزوده مشخص شد، هدف خود را ایجاد یک جریان مداوم ارزش در فرآیند خود کنید.
  4. یک سیستم کششی ایجاد کنید: به افراد اجازه دهید به جای فشار دادن به کار، کار را بکشند.
  5. به دنبال کمال باشید: برای کاهش زمان و مراحل مورد نیاز برای ارائه ارزش به مشتریان خود، به طور مداوم پیشرفت کنید.

بهبود مستمر بخش اساسی فرهنگ سیستم تولید ناب است. تعهد به اینکه همیشه مراقب راه‌های بهتر برای انجام کار باشید، بخش مهمی از آنچه تولید ناب می‌آموزد است. با استفاده از تکنیک هایی مانند ترسیم جریان ارزش و ایجاد یک سیستم تولید مبتنی بر کشش، شما آماده شروع تمرین ناب هستید.

نقشه برداری جریان ارزش 1

1. نگاشت جریان ارزش

نگاشت جریان ارزش، تمرین ناب برای تجسم تمام مراحل لازم در یک فرآیند کاری برای ارائه ارزش به مشتری است. این تکنیک به شما امکان می دهد تا هر مرحله و آیتم کاری را در فرآیند خود به صورت بصری نشان دهید. با انجام این کار، از طریق نقشه‌برداری جریان ارزش، می‌توانید به راحتی مراحل و فعالیت‌های بیهوده را شناسایی و حذف کنید و فرآیند خود را برای دستیابی به جریان سالم کار دوباره طراحی کنید.

تولید ناب چیست

2. تولید مبتنی بر تقاضا (کشش).

ایجاد یک سیستم کششی یکی از اصول تولید ناب است که برای کمک به کاهش ضایعات حاصل از فرآیندهای تولید طراحی شده است. این اصطلاح به تعهد به کار تنها زمانی اشاره دارد که تقاضای واقعی برای آن وجود داشته باشد. تمرین کشش به شما این امکان را می دهد که منابع خود را بهینه کنید، ذخیره بیش از حد را کاهش دهید و سریعتر تحویل دهید.

بهبود تحلیل علل ریشه ای در ISO 9001

3. بهبود مستمر

بهبود مستمر ستون فقرات فلسفه ناب است. تمام تلاش های سازمانی بر افزایش رضایت مشتری، حذف ضایعات و بهینه سازی فرآیندهای کاری از طریق بررسی مداوم نحوه پردازش کار متمرکز است. بهبود مستمر به شما امکان می دهد کیفیت و جریان کار را بهبود ببخشید، فرآیندهای کاری را ساده کنید، ضایعات را کاهش دهید، از جمله مزایای دیگر.

انواع زباله در تولید ناب چیست؟

از بین بردن ضایعات بخشی جدایی ناپذیر از آنچه در واقع سیستم تولید ناب است است. پیروی از دستورالعمل های ناب به معنای حذف، کاهش و ساده سازی فرآیندهای کاری است. در ناب، هفت نوع زباله وجود دارد که باید از طریق بهبود مستمر از جریان کار حذف شوند.

1. تولید بیش از حد

تولید بیش از حد نوعی ضایعات در تولید ناب است که به تولید یا تولید کار بیش از آنچه که تقاضا می شود اشاره دارد که منجر به هزینه های اضافی برای حمل و نقل، منابع، زمان انتظار، کار مجدد و غیره می شود.

2. موجودی

نوع موجودی ضایعات مربوط به انباشت بیش از حد مواد یا منابع برای برآوردن خواسته های غیرمنتظره مشتری است. با این حال، در بیشتر موارد، نتیجه نهایی این موجودی، افزایش هزینه های ذخیره سازی و عدم ارزش افزوده برای مشتریان است.

3. حرکت – جنبش

نوع ضایعات حرکتی به هرگونه جابجایی غیرضروری افراد یا تجهیزات اطلاق می شود که بر زمان تولید، ایمنی محیط کار و سازمان محل کار تأثیر می گذارد. این می تواند شامل حرکت، بلند کردن، رسیدن و غیره باشد.

4. عیوب

عیب نوعی ضایعات تولید ناب است که به هر محصول یا خدماتی اشاره دارد که برای استفاده مناسب نیست و نیاز به کار مجدد یا حذف کلی دارد. تمام عیوب به طور اجتناب ناپذیری منجر به هزینه های اضافی می شود و ارزشی برای مشتریان ایجاد نمی کند.

5. پردازش بیش از حد

ضایعات به کلیه کارهای اضافی اطلاق می شود که مورد نیاز مشتری نیست و منجر به هزینه های اضافی و مصرف منابع می شود. نتیجه افزایش قیمت نهایی است که ممکن است مشتری حاضر به پرداخت آن نباشد. این می تواند یک عملکرد محصول اضافی یا افزودن مراحل بیشتر در یک فرآیند گردش کار باشد.

6. در انتظار

انتظار نوعی ضایعات در تولید ناب است که به هر نوع خدماتی اطلاق می شود که در حال حرکت نیست: انتظار مواد یا تامین کنندگان، تجهیزات در انتظار تعمیر، افرادی که منتظر تایید هستند و غیره.

7. حمل و نقل

ضایعات حمل و نقل در تولید ناب به هرگونه جابجایی بیش از حد مواد یا منابع اطلاق می شود که هزینه بر است، می تواند بر کیفیت تأثیر منفی بگذارد و ارزشی برای محصول نهایی ایجاد نکند.

اهداف در تولید ناب چیست؟

یکی از برجسته ترین اهداف روش تولید ناب، ایجاد کارایی از طریق بررسی مستمر فرآیندهای جاری و بهبود است. برای رسیدن به این هدف، Lean 4 هدف مختلف دارد.

  • برای بهبود کیفیت ارزش ارائه شده (محصولات یا خدمات).
  • برای کاهش زمان و زمان تحویل برای پاسخ به درخواست مشتری.
  • بهینه سازی فرآیندهای کاری با حذف ضایعات (مراحل بدون ارزش افزوده).
  • کاهش هزینه ها از طریق برآورده کردن خواسته های مشتری با کمترین منابع مورد نیاز.

مزایای تولید ناب چیست؟

قبل از اینکه بخواهید تولید ناب را در تجارت خود پیاده سازی کنید، تجزیه و تحلیل مزایای روش تولید برای همسو کردن انتظارات شما با واقعیت بسیار مهم است. این روش در طول مسیر تکامل خود، پتانسیل خود را برای به ارمغان آوردن موارد زیر ثابت کرده است:

معایب تولید ناب چیست؟

هنگامی که مزایا از بین رفت، بررسی معایب تولید ناب همه شک و تردید را برطرف می کند که آیا این روش با نیازهای شما مطابقت دارد یا خیر. برخی از رایج ترین اشکالات سیستم تولید ناب مربوط به موارد زیر است:

  • خرابی تجهیزات
  • مسائل تامین کننده
  • عدم پذیرش توسط کارکنان
  • هزینه اجرای بالا

تولید ناب در کدام بخش ها استفاده می شود؟

روش تولید که به عنوان راهی برای کاهش ضایعات و بهبود زمان تولید در دنیای تولید است، امروزه با موفقیت در تعدادی از حوزه ها به کار گرفته می شود. به لطف ویژگی‌های مرتبط جهانی آن: بهبود مستمر و احترام به مردم، امروزه می‌توانیم شاهد پیشرفت تولید ناب در موارد زیر باشیم:

what is 5s

5S چیست؟

فلسفه ناب تکنیک های مختلفی را برای تسهیل اجرای موفقیت آمیز روش های تولید مانند تولید ناب پیشنهاد می کند. 5S یکی از مهمترین و پرکاربردترین ابزارهای ناب برای دستیابی به بهبود مستمر (کایزن) است. این روش دنباله ای از 5 مرحله متوالی را برای بهینه سازی محل کار نشان می دهد. هدف روش 5S به حداکثر رساندن کارایی محل کار و در نتیجه افزایش بهره وری است. 5S مخفف:

  • مرتب سازی: به تفکیک واقعی ابزار و تجهیزات ضروری از غیر ضروری اشاره دارد.
  • Set in order: به سازماندهی محیط کار برای به حداقل رساندن ضایعات فرآیند اشاره دارد.
  • درخشش: به نگه داشتن تجهیزات در حالت کامل و استفاده از آن در حد پتانسیل آن اشاره دارد.
  • استانداردسازی: به استانداردسازی فرآیند کار اشاره دارد.
  • پایداری: به توانایی حفظ همه پیشرفت ها و تعیین روند بهبود مستمر اشاره دارد.

بهترین ابزارهای تولید ناب چیست؟

تولید ناب استفاده از ابزارها و تکنیک های متعدد را برای دستیابی به اهدافی که برای دستیابی به آن تعیین کرده اید، ارائه می دهد. بسته به محیط کسب و کار شما، مناسب ترین ابزار تولید ناب ممکن است متفاوت باشد. در اینجا تعدادی از محبوب ترین، مفیدترین و پرکاربردترین ابزارها آورده شده است:

نمونه هایی از تولید ناب چیست؟

جهانی بودن اصول تولید ناب چیزی است که به گسترش آن در خارج از حوزه تولید اجازه می دهد. نمونه هایی از شیوه های تولید ناب را می توان در زیر مشاهده کرد.

  • تولید کامیون: بهبود سطح تولید و کارایی.
  • خدمات مشتری: ساده کردن فرآیند کار با ترسیم جریان ارزش.
  • اتوماسیون فرآیند: بهبود شفافیت و ردیابی جریان.
  • فرهنگ نوآوری: بهبود یادگیری و اشتراک دانش

بهترین کتاب ها برای تولید ناب چیست؟

ماهیت تکاملی تولید ناب، ادبیات گسترده ای را هم به صورت نظری و هم عملی ارائه می دهد. برخی از بهترین کتاب ها برای تولید ناب در زیر فهرست شده اند:

  • “سیستم تولید تویوتا، فراتر از تولید در مقیاس بزرگ”، تایچی اوهنو، 1978
  • “انقلابی در تولید”، شیگئو شینگو، 1985
  • “در زمان امروز و فردا”، ستسوئو میتو، تایچی اوهنو، 1988
  • ماشینی که جهان را تغییر داد، دانیل روس، دنیل جونز، جیمز ووماک، 1990
  • “تفکر ناب: دفع زباله و ایجاد ثروت در شرکت خود”، جیمز ووماک، دانیل جونز، 1996

پرسش های متداول

تعریف سیستم تولید ناب چیست؟

تولید ناب یک روش تولید است که برای کمک به کاهش زمان تولید و همچنین زمان پاسخگویی به مشتریان و تامین کنندگان طراحی شده است. هدف این استراتژی افزایش کارایی با حذف ضایعات، بهینه سازی فرآیندها و کاهش هزینه ها است. این عمل امکان کاهش ضایعات و هزینه‌های موجودی را تنها با تولید آنچه مورد تقاضا است و نه ذخیره‌سازی بیش از حد فراهم می‌کند. این روش با کاهش زمان تولید، نرخ بهره وری را بهبود می بخشد و به افزایش سود کمک می کند.

5 اصل مهم تولید ناب چیست؟

1. ارزش را شناسایی کنید
2. جریان ارزش را ترسیم کنید.
3. جریان ایجاد کنید.
4. یک سیستم کششی ایجاد کنید.
5. دنبال کمال باشید

انواع زباله در تولید ناب چیست؟

1.     حمل و نقل غیر ضروری؛
2.     موجودی اضافی؛
3.     حرکت غیر ضروری افراد، تجهیزات یا ماشین آلات؛
4.     انتظار، خواه مردم منتظر باشند یا تجهیزات بیکار؛
5.     تولید بیش از حد یک محصول؛
6.     پردازش بیش از حد یا صرف زمان بیشتر برای یک محصول نسبت به نیاز مشتری، مانند طرح هایی که برای ویژگی های غیر ضروری به ماشین آلات پیشرفته نیاز دارند. و
7.     عیوب، که نیاز به تلاش و هزینه برای اصلاح دارند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا