شرایط دریافت گواهینامه 5S چیست؟ – استاندارد نظام آراستگی محیط کار

گواهینامه 5S به صورت اکریدیت/معتبر توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو صادر نمی شود ولی می تواند به همان اندازه مهم باشد که پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت کیفیت برای دریافت گواهینامه ایزو 9001 مهم است. شما باید الزامات نظام آراستگی محیط کار خود را حفظ کنید تا از ممیز ایزو برای گرفتن گواهینامه ایزو نمره قبولی را دریافت کنید. پس می پردازیم به شرایط دریافت گواهینامه 5S.

گواهینامه 5S

5S یک روش سازمانی محل کار است که از فهرستی از کلمات برای توصیف نحوه سازماندهی یک فضای کاری استفاده می کند. این کلمات عبارتند از Sort، Straighten، Shine، Standardize و Sustain. استاندارد 5S  در ابتدا در ژاپن به عنوان بخشی از تکنیک های تولید Just-in-Time توسعه یافت. هدف از اجرای، استقرار و پیاده سازی این استاندارد سپس اخذ گواهینامه 5S این است که پیشرفت و انطباق را به وضوح نشان دهد. این امر به ویژه برای ایجاد بهبود در یک محل کار بزرگ با تعداد زیادی کارمند مهم است.

گواهینامه 5S چیست؟

گواهینامه 5S یک تأیید رسمی است که پس از ارزیابی به سازمانی داده می شود که اقدام به اجرای استانداردهای 5S در شش سیگما ناب را برآورده می کند. مخفف 5S برای Sort (Seiri)، Set in order (Seiton)، Shine (Seiso)، Standardize (Seiketsu) و Sustain (Shitsuke) و آنها بر اساس فلسفه و روش ژاپنی برای سازماندهی و بهبود محل کار هستند. در حال حاضر یکی از رایج ترین ابزارهای ناب مورد استفاده در حل مشکلات و بهبود سازمان ها است. اقدامات 5S به شناسایی و حذف زباله ها و بهبود پاکیزگی، نظم و امنیت محیط کار کمک می کند.

گواهینامه 5S می تواند یک گواهینامه فردی یا یک گواهینامه سازمانی/شرکتی باشد. در بخش ممیزی داخلی 5S از فرآیند صدور گواهینامه، شیوه ها و شرایط محل کار بر اساس استانداردها و معیارهای 5S ارزیابی و چک می شود. شرکت های دارای گواهینامه 5S بهبود، پیشرفت و انطباق با کیفیت و الزامات محل کار را نشان می دهند.

5S

5 “S” استاندارد 5S مخفف چیست؟

1.     S اول استاندارد 5S به نام Seiri (مرتب سازی)

تمام ابزارها، قطعات و دستورالعمل های غیر ضروری را حذف کنید. تمام ابزارها، مواد و غیره را در کارخانه و محل کار بررسی کنید. فقط اقلام ضروری را نگه دارید و موارد غیر ضروری را حذف کنید، چیزها را بر اساس نیازها اولویت بندی کنید و آنها را در مکان های قابل دسترسی نگهداری کنید. هر چیز دیگری ذخیره یا دور ریخته می شود.

2.     S دوم استاندارد 5S به نام Straightening Out (صاف کردن)

برای هر چیزی باید جایی باشد و هر چیزی سر جای خودش باشد. مکان هر مورد باید به وضوح مشخص شود. سازماندهی همه چیز در یک نظم منطقی و مکان های ارگونومیک در نتیجه دسترسی کارمندان به آنها و تکمیل کار را به موقع به طور موثر آسان تر می کند.

3.     S سوم استاندارد 5S به نام Sweeping or Shining (جاروکردن یا درخشش)

محل کار و تمام تجهیزات را تمیز کنید و مرتب و منظم نگه دارید. در پایان هر شیفت، محل کار را تمیز کنید و مطمئن شوید که همه چیز به جای خود باز می گردد. این باعث می شود که بدانیم چه چیزی کجا می رود و تضمین می کند که همه چیز در جایی است که به آن تعلق دارد.

نشت ها و سایر آشفتگی ها نیز به سیگنال بصری برای تجهیزات یا مراحل فرآیندی تبدیل می شوند که نیاز به توجه دارند. یک نکته کلیدی این است که حفظ نظافت باید بخشی از کار روزانه باشد – نه یک فعالیت گاه به گاه که وقتی همه چیز بیش از حد نامرتب می شود شروع شود.

4.     S چهارم استاندارد 5S به نام Standardizing (استانداردسازی)

استاندارد سازی از بخش های اصلی برنامه آموزشی 5S است زیرا به شیوه های کاری اهمیت می دهد که باید همیشه سازگار و استاندارد باشد. همه ایستگاه های کاری برای یک شغل خاص باید یکسان باشند. همه کارکنانی که کار یکسانی را انجام می دهند باید بتوانند در هر ایستگاهی با همان ابزارهایی که در مکان اختصاص داده شده در هر ایستگاه وجود دارد کار کنند. هر کس باید دقیقاً بداند که چه وظایفی برای پایبندی به S چهارم استاندارد 5S دارد.

5.     S پنجم استاندارد 5S به نام Sustaining the Practice (حفظ و تمرین)

استانداردها را حفظ و بررسی کنید. هنگامی که S چهارم قبلی ایجاد شدند، آنها به روش جدیدی برای کار تبدیل می شوند. تمرکز خود را روی این راه جدید حفظ کنید و اجازه ندهید که تدریجاً به روش های قدیمی بازگردد. در حالی که به راه جدید فکر می کنید، به راه های بهتر نیز فکر کنید. هنگامی که مشکلی مانند بهبود پیشنهادی، روش جدید کار، ابزار جدید یا نیاز خروجی جدید پیش می آید، اولین 4S ها را بررسی کنید و تغییراتی را که مناسب است انجام دهید. باید به عنوان یک عادت ساخته شود و به طور مداوم بهبود یابد.

what is 5s

چرا اخذ گواهینامه 5S مهم است؟

هنگامی که یک شرکت شروع به کار کرد، گام ممکن بعدی معمولاً شامل بهینه سازی فرآیندها و اتخاذ یک مدل بهبود مستمر است. این جایی است که استراتژی 5S وارد عمل می شود. با اتخاذ استراتژی 5S، تولیدکنندگان می توانند تمرکز خود را بر اجرای یک عملیات ناب بدون قربانی کردن سلامت و ایمنی کارکنان حفظ کنند.

5S یک روش گام به گام ساده است تا اطمینان حاصل شود که فضاهای کاری و منابع به شیوه ای منظم مرتب و نگهداری می شوند و در نتیجه بهره وری را افزایش می دهند و ضایعات را کاهش می دهند. علاوه بر این، 5S به کسب و کار اجازه می دهد تا در حداکثر ظرفیت با حداقل وقفه در خدمات کار کند.

صدور گواهینامه 5S به سازمان ها کمک می کند تا به طور کارآمد، موثر و ایمن عمل کنند. این یک سیستم استاندارد است که هدف آن داشتن همه چیز در فضای تعیین شده خود است، بنابراین زمان و منابع اضافی را برای جستجوی بعدی کاهش می دهد. با استقرار مناسب 5S، سازمان ها می توانند عملکرد کلی خود را بهبود بخشند و بهره وری را افزایش دهند.

استقرار 5S یک شکل سیستماتیک از مدیریت بصری است که همه چیز را از کف تا دفترچه راهنمای عملیاتی در بر می گیرد. این یک فرآیند استاندارد شده است، زمانی که به درستی اجرا شود، سازمان ها را ایمن، تمیز و کارآمد ایجاد و حفظ می کند. فرآیند تصمیم‌گیری معمولاً از گفت‌وگو درباره استانداردسازی ناشی می‌شود، که باعث ایجاد درک در بین کارکنان از نحوه انجام کار می‌شود.

مزایای دریافت گواهینامه 5S برای شرکت ها چیست؟

10 مزیت پیاده سازی و اخذ گواهینامه 5S به شرح زیر است:

5S
  1. محیط تمیز و دلپذیر: 5S یک محیط سازمان یافته و تمیز ایجاد می کند. کارمندان دوست دارند در یک محل کار تمیز و دلپذیر کار کنند.
  2. انضباط شخصی: کارکنان خود انضباط را به دست می آورند، آنها باید استانداردها را حفظ کنند (بسته ابزار را در موقعیت خود قرار دهند، نظافت روزانه، ممیزی های منظم و غیره).
  3. شناسایی و حذف ضایعات: 5S (استاندارد نظام آراستگی محیط کار) ضایعات زیادی را به سطح می آورد (تولید بیش از حد، حرکت بیش از حد و غیره) کارکنان می توانند شروع به کاهش ضایعات و بهبود بهره وری کنند.
  4. ایجاد فضای بیشتر: حذف اقلام ناخواسته و سازماندهی مواد لازم فضا را آزاد می کند. ما متوجه شده‌ایم که 5S حدود 10 تا 20 درصد فضای بیشتری را در بیشتر کارهایمان آزاد می‌کند.
  5. شناسایی ناهنجاری ها: نشت روغن، نشت هوا و لرزش ماشین ها را می توان به راحتی شناسایی و بلافاصله رفع کرد.
  6. مشکلات موجود در جریان مواد را شناسایی کنید: کمبود قطعات، عدم تعادل خط، موجودی اضافی و غیره هنگامی که ما 5S را اجرا می کنیم آشکار می شود.
  7. بهبود ایمنی: 5S (استاندارد نظام آراستگی محیط کار) با کاهش تصادفات ناشی از لغزنده بودن کف، از بین بردن نشت روغن و ایجاد نشانگرهای بصری به ایجاد یک محل کار ایمن کمک می کند.
  8. بهبود زمان کارکرد دستگاه: با رعایت نظافت روزانه و رفع ناهنجاری ها، خرابی دستگاه ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بر اساس تجربه ما بیش از 60٪ کاهش در خرابی ها پس از اجرای 5S پیدا کرده ایم.
  9. کیفیت را بهبود می بخشد: با قابل مشاهده و تمیز کردن محل کار، کیفیت کلی بهبود می یابد زیرا نمی توان عیوب را پنهان کرد. نقص ها شروع به کاهش می کند و بهبود در پذیرش اول (FTA) بهبود می یابد.
  10. بهبود روحیه و نگرش مثبت کارکنان: 5S (استاندارد نظام آراستگی محیط کار) یک نگرش مثبت ایجاد می کند و باعث تغییر فرهنگ در شرکت می شود. کارمندان شروع به مالکیت محل کار و ماشین های خود می کنند و احساس تعلق به شرکت می کنند.

مرجع صدور گواهینامه 5S کیست؟

استاندارد 5S استاندارد ISO نیست، پس مرجع صادرکننده گواهینامه 5S این استاندارد را به صورت نان-اکریدیت صادر می کند و گواهینامه صادر شده فاقد لوگو IAF است. پس نهادهای صادر کننده گواهینامه 5S می توانند مراجع تحت اعتبار IAF یا غیر IAF باشند. مراجع صادرکننده گواهینامه 5S ممکن است در تهران، تبریز، مشهد، سمنان، شیراز، اهواز، کرمان، اصفهان یا هر جای دیگری از ایران باشند. شما می توانید اقدام به دریافت گواهینامه استاندارد نظام آراستگی محیط کار (گواهینامه 5S) نمایید.

هزینه اخذ گواهینامه 5S چقدر است؟

برخی از مراجع معتبر صادرکننده گواهینامه ISO گواهینامه 5S (1) را به صورت رایگان صادر می کنند. برای دریافت رایگان گواهینامه 5S شما می توانید با مجموعه ایران گواه ارتباط بگیرید. شما می توانید گواهینامه 5S را مبلغ حدود یک میلیون تومان (1،000،000) دریافت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پیاده سازی الزامات 5S اینجا کلیک نمایید.

سوالات متداول

گواهینامه 5S چیست؟

گواهینامه 5S یک تأیید رسمی است که پس از ارزیابی به سازمانی داده می شود که اقدام به اجرای استانداردهای 5S در شش سیگما ناب را برآورده می کند. مخفف 5S برای Sort (Seiri)، Set in order (Seiton)، Shine (Seiso)، Standardize (Seiketsu) و Sustain (Shitsuke) و آنها بر اساس فلسفه و روش ژاپنی برای سازماندهی و بهبود محل کار هستند.

5 “S” استاندارد 5S مخفف چیست؟

1.     S اول استاندارد 5S به نام Seiri (مرتب سازی)
2.     S دوم استاندارد 5S به نام Straightening Out (صاف کردن)
3.     S سوم استاندارد 5S به نام Sweeping or Shining (جاروکردن یا درخشش)
4.     S چهارم استاندارد 5S به نام Standardizing (استانداردسازی)
5.     S پنجم استاندارد 5S به نام Sustaining the Practice (حفظ و تمرین)

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا