استانداردهای دندانپزشکی ISO/TC 106 چیست؟

استانداردهای دندانپزشکی ISO/TC 106 که در پیوستار کار فدراسیون جهانی دندانپزشکی FDI قرار دارند، بین سال‌های ۱۹۵۳ و ۱۹۵۸ توسط این فدراسیون تهیه شدند. TC 106 مسئولیت تدوین این ۹ سند استاندارد بین‌المللی دندانپزشکی را بر عهده داشت. FDI همچنان به عنوان عضو رابطه با TC 106 فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

استانداردهای دندانپزشکی

کمیته فنی ایزو ۱۰۶ در سال ۱۹۶۲ تأسیس شده است و در ابتدا تحت نظارت مؤسسه استاندارد بریتانیا فعالیت می‌کرد. پس از آن، وظایف آن به شورای استاندارد کانادا منتقل شد و توسط انجمن دندانپزشکی کانادا اداره می‌شد. پنجاهمین نشست سالانه TC 106 در سال ۲۰۱۴ در برلین، آلمان برگزار شد.

استانداردهای دندانپزشکی

بیشتر افراد در سراسر جهان در طول عمر خود با یک نوع بیماری دهان و دندان مواجه می‌شوند. پوسیدگی دندان همچنان یک مسئله بهداشت عمومی مهم در جهان است و حدود ۶۰ تا ۹۰ درصد از دانش‌آموزان و تقریباً ۱۰۰ درصد از بزرگسالان بر آن تأثیر می‌گیرند. پوسیدگی دندان در سطح جهانی باعث از دست دادن گسترده دندان‌های طبیعی در افراد مسن می‌شود.

بنابراین، اهمیت استانداردهای دندانپزشکی ISO/TC 106 برای حرفه دندانپزشکی و جامعه عمومی آشکار است. حدود یک میلیون تخصص دندانپزشکی در سراسر جهان از مواد و ابزارهای بالینی و میلیاردها نفر از محصولات بهداشت دهان بدون نیاز به نسخه استفاده می‌کنند.

محدوده کاربرد

محدوده استانداردسازی در حوزه بهداشت دهان شامل اصطلاحات، تعاریف، الزامات عملکرد، ایمنی و مشخصات محصولات دندانپزشکی، روش‌های آزمایشگاهی بالینی و سایر موارد مرتبط است که همگی بهبود سلامت جهانی را ترویج می‌دهند.

در حال حاضر، TC 106 بیش از 180 استاندارد دندانپزشکی را منتشر کرده است و 52 مورد در حال توسعه یا بازبینی است که طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. این استانداردها شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. مواد دندانپزشکی

۲. تجهیزات دندانپزشکی

۳. اصطلاحات دندانپزشکی

۴. محصولات بهداشت دهان و دندان

۵. سیستم‌های CAD-CAM دندانپزشکی

۶. زیست‌سازگاری وسایل پزشکی مورد استفاده در دندانپزشکی

۷. ایمپلنت‌های دندانی

اهمیت استانداردهای دندانپزشکی ISO/TC 106 در جلوگیری از مشکلات و بهبود کیفیت و ایمنی محصولات مورد استفاده توسط متخصصان دندانپزشکی و عموم جامعه آشکار است. طبق توافقنامه وین، استانداردهای TC 106 بدون تغییر به عنوان استانداردهای اروپایی منتشر می‌شوند. استانداردهای دندانپزشکی ISO/TC 106 به کیفیت و ایمنی محصولات مورد استفاده در درمان‌های متخصصان دندانپزشکی و همچنین محصولات بهداشتی مورد استفاده توسط عموم کمک می‌کند.

کمیته‌های فرعی و کارگروه‌های استانداردهای دندانپزشکی ISO/TC 106 نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان دارند. این کمیته‌ها و کارگروه‌ها ویژه در زمینه بهداشت دهان و دندان تشکیل شده‌اند و به منظور ترویج سلامت فعالیت می‌کنند. این کمیته‌ها و کارگروه‌ها عبارتند از:

کمیته‌های فرعی

1. کمیته مواد پرکننده و ترمیمی – ISO/TC 106/SC 1

2. کمیته مواد پروتز – ISO/TC 106/SC 2

3. کمیته اصطلاحات – ISO/TC 106/SC 3

4. کمیته ابزارهای دندانپزشکی – ISO/TC 106/SC 4

5. کمیته تجهیزات دندانپزشکی – ISO/TC 106/SC 6

6. کمیته محصولات مراقبت از دهان – ISO/TC 106/SC 7

7. کمیته ایمپلنت‌های دندانی – ISO/TC 106/SC 8

8. کمیته سیستم‌های CAD/CAM دندانپزشکی – ISO/TC 106/SC 9

کارگروه‌ها

1. کارگروه پروتکل‌های ISO/TC 106/AHG – ILT

2. کارگروه شناسه شی دیجیتال – ISO/TC 106/AHG 2

3. کارگروه ارزیابی بیولوژیکی – ISO/TC 106/WG 10

4. کارگروه راهنمای جراحی ایمپلنت دندان – ISO/TC 106/WG 12

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا