مهندسی ارزش: کاهش هزینه ها در عین بهبود کیفیت

در مورد مهندسی ارزش و اینکه چگونه می تواند به شما در کاهش هزینه ها کمک کند و در عین حال کیفیت محصولات خود را بهبود بخشد، بیاموزید.

مهندسی ارزش

مهندسی ارزش چیست؟

مهندسی ارزش فرآیندی است که شامل شناسایی راه هایی برای افزایش ارزش یک محصول یا خدمات است. هدف آن ارائه بهترین ترکیب ممکن از عملکرد و هزینه است. مهندسان ارزش با ذینفعان کار می کنند تا عملکردهای اساسی یک محصول یا خدمات را شناسایی کنند و در عین حال به دنبال راه هایی برای بهبود بیشتر آن و احتمالاً کاهش هزینه ها هستند.

هر مرحله از توسعه محصول می تواند از مهندسی ارزش بهره مند شود – از مفهوم اولیه تا تولید نهایی. مهندسی ارزش می تواند به جلوگیری از طراحی مجدد و دوباره کاری گران قیمت در زمانی که در مراحل اولیه توسعه انجام شود، کمک کند. در نهایت، مهندسی ارزش بهترین محصولات و خدمات را به مشتریان ارائه می دهد و در عین حال هزینه ها را کاهش می دهد.

تاریخچه مهندسی ارزش

مهندسی ارزش به دهه 1940 برمی گردد، زمانی که شرکت جنرال الکتریک با کمبود مواد خام، قطعات و نیروی کار ماهر مواجه شد. برای حفظ تداوم در فرآیند تولید، لارنس مایلز، هری ارلیچر، جری لفتو و سایر مهندسان جایگزین های قابل قبولی تهیه کردند که هزینه های تولید را بدون به خطر انداختن عملکرد محصولات کاهش می داد.

این تکنیک در نهایت “تحلیل ارزش” نام گرفت و شرکت ها را قادر می سازد تا هزینه های تولید را کاهش دهند، محصولات را بهبود بخشند و عملکرد را بهبود بخشند. ترکیب این دو مفهوم چیزی را تشکیل داد که اکنون VA/VE نامیده می شود.

3 معیار اصلی در مهندسی ارزش

یک تیم مهندسی ارزش خوب این سه معیار اصلی را در مهندسی ارزش در نظر می گیرد:

کاهش هزینه

بسیاری از فرآیندهای مهندسی ارزش از ایده کاهش هزینه ها زاییده می شوند. تیم شما پیشنهاداتی را برای مواد یا سیستم‌های ارزان‌تر ارائه می‌کند که می‌توانند به همان اندازه روی پروژه شما کار کنند. ممکن است پیدا کردن یک وسیله مشابه اما کم هزینه یا حذف یک ویژگی غیر ضروری به طور کلی باشد. در هر صورت، این پیشنهادات می تواند در هزینه صرفه جویی کند و همچنان همان محصول با کیفیت را ارائه دهد. اما، بدون معیار زیر، مهندسی ارزش اصطلاح دیگری برای کاهش هزینه خواهد بود. با افزودن کیفیت، می توانیم اطمینان حاصل کنیم که پول پس انداز شده به قیمت ارزش پروژه تمام نمی شود.

کیفیت
هنگام تصمیم گیری در مورد راه حل های مهندسی ارزش، باید به کیفیت فکر کنید. کیفیت معانی مختلفی دارد. کیفیت محیطی که می سازید. کیفیت کالاهایی که آن محیط را تشکیل می دهند. کیفیت تیمی که آن محیط را تولید خواهد کرد.

برخی تجهیزات یا اجزای طراحی ممکن است قیمت قابل توجه تری داشته باشند، اما ممکن است به دلیل کیفیت بالایشان ارزشمند تلقی شوند. کالاها و قطعات با هزینه بالاتر ممکن است به شما اجازه دهند هزینه بیشتری برای خدمات خود دریافت کنید. آنها می توانند بهره وری یا لذت استفاده کنندگان از منطقه را بهبود بخشند. یک محصول باکیفیت که قیمت آن نیز پایین است ممکن است ارزش کلی بسیار بیشتری نسبت به یک محصول ارزان قیمت داشته باشد.

چرخه زندگی یا نگهداری
نه تنها کیفیت مهم است، بلکه باید پیامدهای بلندمدت انتخاب های مهندسی ارزش خود را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، در ابتدا ممکن است به نظر برسد که کفپوش ارزان‌تر بهترین مسیر است، اما اگر مجبور باشید دو برابر گزینه گران‌تر آن را تعویض کنید، در کل هزینه بیشتری خواهد داشت.

مراحل مهندسی ارزش

برای داشتن یک پروژه مهندسی ارزش موفق، به یک فرآیند موثر نیاز دارید. در زیر 7 مرحله در مهندسی ارزش وجود دارد:

  1. جمع آوری اطلاعات
    مرحله اطلاعات جمع آوری داده های پروژه و تغییر اهداف پروژه است. داده ها جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شوند و اطلاعات به دست آمده برای تکمیل اولویت های پروژه و زمینه های بهبود استفاده می شود.
    مشکلات احتمالی به بخش‌های کوچک‌تر و مشکلات فرعی برای رسیدگی تقسیم می‌شوند. این مرحله همچنین مستلزم تعیین چگونگی اندازه گیری پیشرفت پروژه توسط تیم است.
  2. تجزیه و تحلیل تابع
    این مرحله مستلزم شناسایی عملکردهای پروژه و پیوست کردن یک فعل یا عبارت اسمی به هر عنصر تحت ارزیابی است. اصطلاح “عملکرد” به اهدافی اطلاق می شود که با اجرای یک عنصر یا گروهی از عناصر به دست می آیند.
    تعیین کنید که آیا برای هر عملکرد مورد نیاز پروژه، پیشرفت یا عملکرد جدیدی لازم است یا خیر. به عنوان مثال، یکی از این فرآیندها ممکن است “ضد عفونی کردن آب” باشد. برای اجازه دادن به چندین گزینه که موقعیت یکسانی دارند، زبان را تا حد امکان غیر اختصاصی نگه دارید. برای هر تابع شناسایی شده، هزینه ای نیز تعیین کنید.
  3. طوفان فکری خلاق
    پس از مرحله تجزیه و تحلیل عملکرد، مرحله خلاقیت آغاز می شود که در آن اعضای تیم روش های مختلفی را برای انجام کارکردهای کشف شده در مرحله قبل طوفان فکری می کنند. این به اعضای تیم اجازه می دهد تا جایگزین هایی برای سیستم ها یا تکنیک های فعلی ابداع کنند.
    طوفان فکری به افراد اجازه می دهد تا ایده های مختلف را بررسی کنند و راه حل های خلاقانه ای ارائه دهند. هنگامی که طوفان فکری می کنید، باید همه راه حل های ممکن برای مشکل موجود را مطرح کنید، حتی اگر دور از ذهن به نظر برسند. به این ترتیب، شما و تیمتان می توانید هر گزینه ای را در نظر بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.
  4. ارزیابی
    تیم مزایا و معایب هر جایگزین و راه حل پیشنهادی در مرحله خلاقانه را در طول این مرحله ثبت می کند. بیان هر مزایا و معایب به صورت کلی ضروری است.
    در مواردی که معایب بیشتر از مزایا باشد، گزینه‌های مناسب دیگری انتخاب می‌شوند. این تیم از تجزیه و تحلیل ماتریس وزنی برای ترتیب و اولویت بندی گزینه ها قبل از به تعویق انداختن قابل قبول ترین گزینه ها استفاده می کند.
  5. توسعه
    این شامل تجزیه و تحلیل هزینه و امکان سنجی هر بهترین جایگزین با جزئیات در طول مرحله توسعه است. طرح ها، برآورد هزینه و سایر ارزیابی های فنی ممکن است در این مرحله ضروری باشند.
    این تیم طرح اجرای پروژه را ایجاد می کند که شامل شرح نحوه اجرای توصیه های نهایی است.
  6. ارائه
    در مرحله ارائه، تیم با مدیریت و سایر ذینفعان برای ارائه گزارش نهایی خود ملاقات می کند. آنها یافته ها را با استفاده از گزارش ها، فلوچارت ها و سایر وسایل کمک بصری ارائه می کنند تا ثابت کنند که نتایج مرحله توسعه معتبر است.

گزارش باید حاوی شرح کاملی از هر ایده، از جمله هزینه ها و منافع برآورد شده و هر گونه چالشی باشد که ممکن است پیش بیاید. گزارش نهایی علاوه بر مستندسازی پیشرفت و یافته‌های تیم، می‌تواند ابزار مرجعی برای کارمندان شرکت در پروژه‌های آینده باشد.

  1. اجرا
    پس از تایید مدیریت توصیه های تیم، اجرا شروع می شود. قبل از شروع اجرا، طرح باید شامل هر گونه تغییر درخواستی توسط مدیریت یا سایر تصمیم گیرندگان باشد.

هدف افزایش ارزش در طول اجرای پروژه. اجرای پیشنهادات صرفه جویی در هزینه واقعی پروژه را تعیین می کند.

سوالات متداول درباره مهندسی ارزش

مهندسی ارزش برای چه مواردی استفاده می شود؟

مهندسی ارزش برای حل مشکلات، شناسایی و حذف هزینه های ناخواسته و بهبود عملکرد و کیفیت محصولات و خدمات استفاده می شود. مهندسی ارزش شامل مراحل منظمی است که سرمایه گذاری اولیه و بلندمدت را بهینه می کند و به دنبال بهترین ارزش ممکن برای کمترین قیمت است.

چگونه مهندسی ارزش بهره وری را بهبود می بخشد؟

مهندسی ارزش می تواند با کاهش ضایعات، کار مجدد و خرابی به بهبود بهره وری کمک کند. با بهبود کیفیت محصولات و خدمات، مهندسی ارزش نیز می تواند به کاهش نیاز به تعمیرات و تعویض کمک کند.

نمونه هایی از مهندسی ارزش چیست؟

هزینه تولید، طراحی، نگهداری و جایگزینی همه در مهندسی ارزش در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، یک محصول با فناوری پیشرفته را در نظر بگیرید که تنها دو سال قبل از جایگزینی با مدل جدیدتر وجود خواهد داشت. در انتخاب بین مواد با کیفیت بالا و ماندگاری بالا و مواد کم هزینه و کم دوام، شرکت باید هزینه مواد را در طول زمان در نظر بگیرد.

مهندسی با ارزش بالا چیست؟

مهندسی با ارزش بالا (HVE) طراحی و توسعه محصولات یا خدماتی را توصیف می‌کند که ارزش بالایی از نظر کیفیت، عملکرد یا جذابیت زیبایی‌شناختی ارائه می‌دهند. معمولاً مهندسین با ارزش بالا محصولات یا خدمات را به طور قابل توجهی بهتر از رقبای خود ایجاد می کنند. به این ترتیب، اغلب به تکنیک ها و مواد نوآورانه نیاز دارد.
در برخی موارد، مهندسی با ارزش بالا ممکن است شامل اصلاح محصولات یا خدمات موجود برای بهبود ارزش آنها نیز باشد. در نهایت، هدف آن ایجاد محصولات یا خدماتی است که ارزش برتر را به مشتریان ارائه می کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا