استفاده از داده های بزرگ در حسابرسی و تجزیه و تحلیل

به طور معمول، حسابرسان مجبور بودند از داده های مشتری خود نمونه برداری کنند تا به بینش های مفیدی دست یابند. اگرچه نمونه برداری برای مدتی موثر بوده است، اما دقت کافی را ارائه نمی دهد. معمولاً باید ناهنجاری‌های داده‌ها و موارد پرت را نادیده بگیرید، که اغلب می‌تواند به شناسایی خطرات قبل از وقوع کمک کند. سیستم های تجزیه و تحلیل داده های بزرگ به شما کمک می کنند تا دامنه وسیع تری از داده ها را تجزیه و تحلیل کنید، اگر نه همه داده های لازم، تا به نتایج دقیق تری برسید.

داده های بزرگ در حسابرسی و تجزیه و تحلیل

در این مقاله به استفاده از داده های بزرگ در حسابرسی و تجزیه و تحلیل خواهیم پرداخت. پشت هر انبوهی از داده ها یک داستان وجود دارد. در حالت ایده‌آل، داده‌ها نموداری کاملاً مشخص از نقاط قوت، ضعف، خطرات و فرصت‌هایی را که کسب‌وکار شما با آن مواجه است ارائه می‌کند. مگر اینکه کسب و کار شما بتواند این داده ها را تجزیه و تحلیل کند، داستانی که می گوید در پشت حقایق و ارقام پنهان می ماند.

خوش شانس برای کسب و کارهای مدرن، رویکرد مرسوم برای حسابرسی و تجزیه و تحلیل داده ها، مبنایی را برای شرکت ها فراهم کرده است تا از قدرت داده های بزرگ استفاده کنند. با استفاده از این استراتژی‌ها، سازمان‌ها می‌توانند الگوهای بازار، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ریسک‌های تجاری را پیش‌بینی کنند که همگی بر فرآیند تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارند.

متأسفانه، دقتی که این استراتژی‌های مرسوم می‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند کافی نیست. نکته خوب این است که داده های بزرگ به نظر می رسد شکاف های رویکردهای مرسوم را پر کند و کل صنعت حسابرسی و تحلیل را متحول کند. تا زمانی که بتوانید از داده های بزرگ استفاده کنید، حسابرسی برای مشتریان یک پیاده روی در پارک خواهد بود.

برای آشنایی با فرصت‌هایی که کلان داده کسب‌وکار شما را ارائه می‌کند و چالش‌های رایج برای پذیرش آن، به ادامه مطلب مراجعه کنید:

مزایای استفاده از داده های بزرگ در حسابرسی و تجزیه و تحلیل

برنامه ریزی پیشرفته کیفیت محصول APQP

بهبود کیفیت حسابرسی

به طور معمول، حسابرسان مجبور بودند از داده های مشتری خود نمونه برداری کنند تا به بینش های مفیدی دست یابند. اگرچه نمونه برداری برای مدتی موثر بوده است، اما دقت کافی را ارائه نمی دهد. معمولاً باید ناهنجاری‌های داده‌ها و موارد پرت را نادیده بگیرید، که اغلب می‌تواند به شناسایی خطرات قبل از وقوع کمک کند. سیستم های تجزیه و تحلیل داده های بزرگ به شما کمک می کنند تا دامنه وسیع تری از داده ها را تجزیه و تحلیل کنید، اگر نه همه داده های لازم، تا به نتایج دقیق تری برسید.

همچنین، به شما این امکان را می‌دهد که داده‌های مشتری خود را در مراحل اولیه حسابرسی تجزیه و تحلیل کنید و ساده‌سازی بقیه فرآیند را آسان می‌کند. شما می توانید معیارهایی را برای تجزیه و تحلیل زودهنگام انتخاب کنید، مشکلات را شناسایی کنید، و نوع شواهد حسابرسی را که باید جستجو کنید را بدانید.

اصول حسابرسی داخلی چیست؟

بهبود فرکانس حسابرسی

به غیر از هزینه بر بودن، تجزیه و تحلیل داده ها می تواند بسیار وقت گیر باشد، به خصوص اگر ابزارهای تجزیه و تحلیل لازم را نداشته باشید. به همین دلیل است که شرکت ها تصمیم می گیرند داده های خود را پس از هر سه ماهه یا سال مالی تجزیه و تحلیل کنند، حتی اگر می دانند که تجزیه و تحلیل مکرر نتایج بهتری به همراه خواهد داشت. خوشبختانه داده‌های بزرگ فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌ها را ساده‌تر می‌کند و زمان انجام حسابرسی را کاهش می‌دهد.

در نتیجه، کسب‌وکارها می‌توانند از ممیزی‌های بیشتری با هزینه کمتر برخوردار شوند. این آزمایش مداوم نه تنها شناسایی ریسک را متحول می کند، بلکه راه را برای ارزیابی دقیق کنترل و همچنین بینش به موقع هموار می کند.

مدیریت ارتباط با مشتری CRM

بهبود خدمات مشتری

همانطور که در بالا ذکر شد، داده های بزرگ به کوتاه شدن فرآیند حسابرسی و همچنین بهبود نتایج کمک می کند. چنین عواملی می توانند در فرآیند تصمیم گیری توسط مشتریان کاملاً مفید باشند. حتی بهتر از آن، این رویکرد جدید برای تجزیه و تحلیل داده تضمین می‌کند که می‌توانید تهدیدها و فرصت‌های حساس به زمان را به‌اندازه کافی در میان بگذارید و باعث می‌شود نقش حسابرسان در صحنه رشد کسب‌وکار بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

چگونه داده های بزرگ حسابرسی را متحول می کند

حسابرسان به نفع همه ذینفعان کار می کنند. آنها به تضمین کیفیت کسب و کارها، از دیدگاه مالی گرفته تا امنیت کمک می کنند. آنها بینشی ارائه می دهند که گزارش دهی را بهبود می بخشد، خطرات تجاری را شناسایی می کند و حتی بینش هایی را در زمینه های متناسب ارائه می دهد.

در حالی که فناوری متعارف نقش مهمی در پشتیبانی از وظیفه حسابرس ایفا کرده بود، قدرت آنها را محدود می کرد. با کلان داده ها و پیشرفت ها در زمینه تجزیه و تحلیل، همه چیز برای شما به عنوان یک حسابرس تغییر می کند. اکنون می توانید به جای اینکه سعی کنید قضاوت خود را بر روی یک نمونه صرف تثبیت کنید، روی کل جمعیت داده های مرتبط با حسابرسی تمرکز کنید. حتی به شما امکان می دهد سفر حسابرسی خود را برای ارائه نتایج مناسب تنظیم کنید.

الگوریتم‌ها برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، داده‌های بزرگ را حتی مفیدتر می‌کنند

برنامه های حسابرسی امروزی که مبتنی بر داده های بزرگ هستند با یک سری الگوریتم طراحی شده اند. این یک پلت فرم برای بررسی های در حال اجرا برای تجزیه و تحلیل کامل و قالب بندی فراهم می کند. حداقل، چنین الگوریتم‌هایی به ساده‌سازی یک فرآیند دستی قبلی کمک می‌کنند.

برنامه ها به شما به عنوان یک حسابرس، یک مجموعه اطلاعاتی مبتنی بر داشبورد را ارائه می دهند که می توانید از آن نتیجه گیری کنید. همچنین بررسی ناهنجاری ها و موارد دورافتاده و همچنین توجه به علائم قرمز زود هنگام آسان می شود. با ترکیب آنها با رویکرد سنتی تحلیل و حسابرسی، میزانی که چنین الگوریتم‌هایی می‌توانند دنیای تجارت را تغییر دهند بسیار زیاد است.

حسابرسان و تحلیلگران می توانند تمرکز خود را به سمت ریسک ها تغییر دهند

درک عمیق تر از امنیت سایبری

در حالت ایده آل، جمع آوری، پردازش و بررسی داده ها یکی از زمان برترین وظایف حسابرسان است. این الگوریتم ها به کاهش نقشی که می توانید در مراحل اولیه جمع آوری داده ها و همچنین پردازش و بررسی داده ها ایفا کنید، کمک می کند. از آنجایی که برنامه همه کارها را برای شما انجام می دهد، می توانید تمرکز خود را روی جزئیات پیچیده حسابرسی تغییر دهید.

این امکان را برای ارزیابی عملکرد بهتر و استفاده از منابع فراهم می کند. بزرگترین مزیت این است که نظارت بر حسابرسی و تحلیل افزایش یافته است. با این حال، آموزش مهارت های مورد نیاز برای استفاده از داده های بزرگ و ابزارهای مرتبط در حسابرسی و تجزیه و تحلیل، ضروری است.

تهدیدات برای ادغام داده های بزرگ

دلیلی وجود دارد که چرا کلان داده ها هنوز در زمینه حسابرسی کشش کافی را به دست نیاورده اند. تهدیدهایی که ادغام آن را کند می کند بسیارند، اما غیرقابل حل نیستند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

موانع برای گرفتن اطلاعات شرکت

تا زمانی که می توانید به داده های مشتری دسترسی داشته باشید، استفاده از تجزیه و تحلیل داده های بزرگ در فرآیند حسابرسی می تواند بسیار آسان باشد. اگر از وسایل متعارف استفاده می‌کردید، می‌توانید نتیجه‌گیری کنید و حتی تهدیدها را در کسری از زمانی که برای انجام این کار صرف می‌کردید شناسایی کنید. با این حال، این واقعیت که شما باید به داده های شرکت دسترسی داشته باشید، پیچیدگی را به همراه دارد.

کسب‌وکارها سال‌ها صرف لایه‌بندی ابزارهای امنیتی می‌کنند تا خطرات امنیتی داده‌های خود را کاهش دهند. برای دستیابی به این داده ها، حسابرسان باید به یک فرآیند تأیید زمان بر اعتماد کنند و برخی از کسب و کارها تمایلی به ارائه کامل داده ها ندارند. در عوض، آنها ادعا می کنند که داده های خود را در معرض خطر قرار می دهند، که قابل درک است.

استخراج داده ها یک صلاحیت حسابرسی نیست

مشاغل معمولاً از تعدادی سیستم حسابداری برای دستیابی به نیازهای حسابداری خود استفاده می کنند. از آنجایی که استخراج داده ها یک صلاحیت اصلی برای حسابرسان نیست و اکثر مشاغل فاقد این صلاحیت هستند، لایه ای از پیچیدگی را اضافه می کند.

در حالت ایده‌آل، ممکن است مجبور شوید بین خود و سازمانی که در حال ممیزی هستید، برای جمع‌آوری داده‌های لازم، رفت و آمدهای زیادی انجام دهید. بدون بینش کافی در مورد نحوه عملکرد استخراج داده، ممکن است این کار دشواری به نظر برسد.

در حالی که حسابرسی های مرسوم بر دفتر کل متمرکز است، شما باید اطلاعاتی را از دفترهای فرعی به دست آورید تا واقعاً از مزایای داده های بزرگ بهره مند شوید. متأسفانه، این همچنین پیچیدگی ادغام کلان داده ها را در حسابرسی افزایش می دهد.

یافتن تعادل بین قضاوت حسابرس و تجزیه و تحلیل

4 گام برای یک حسابرسی داخلی موثر

استفاده از تجزیه و تحلیل توصیفی برای مشخص کردن تهدیدها و فرصت هایی که در سایه هستند بسیار آسان است. به عنوان مثال، اگر یک موقعیت کلاهبرداری گریبانگیر یک تجارت شده است، می توانید به راحتی آن را به مشتریان خود گوشزد کنید. متأسفانه، تهیه شواهد حسابرسی در تلاش برای پاسخگویی به خطرات شناسایی شده کمی دشوارتر است.

کلان داده ها عمدتاً به ماهیت جعبه سیاه تجزیه و تحلیل متکی هستند، به موجب آن قوانین و الگوریتم هایی برای تبدیل داده های جمع آوری شده به گزارش ها و تجسم ها مورد نیاز است. زمانی که داده ها به این مرحله رسید، حسابرسان باید تعادلی بین تکیه بر این تحلیل ها و استفاده از قضاوت خود برای نتیجه گیری های لازم بیابند.

آموزش حسابرس هنوز تغییر نکرده است

همانطور که در بالا ذکر شد، کلان داده شغل حسابرسی را کاملا متحول می کند. این امر مستلزم داشتن مهارت های تحلیلی و فناوری اطلاعات به عنوان حسابرس است. این به شما این امکان را می‌دهد که نوع سؤالات را برای پرسیدن داده‌های جمع‌آوری‌شده بدانید و بدانید که چگونه از خروجی تحلیلی برای تولید شواهد حسابرسی با کیفیت استفاده کنید. به زبان ساده، مهارت های جدید به دست آوردن بینش های تجاری و نتیجه گیری را بسیار آسان می کند.

با این حال، آموزش های امروزی برای حسابرسان هنوز با تقاضای کلان داده ها مواجه نشده است. برنامه های یادگیری و توسعه در سطح کالج بیشتر بر اساس رویکرد مرسوم حسابرسی است. این بدان معنی است که حسابرسی که از این سطوح می آید، برای تطبیق با الزامات جدید مشکل خواهد داشت.

در حالت ایده آل، خلاص شدن از شر این مشکل نیازمند یک رویکرد مقدماتی برای آموزش حسابرسی است. مؤسسات آموزشی باید مهارت‌های کلان داده لازم را در آموزش خود بگنجانند تا حسابرسان را به مهارت‌های مناسب مجهز کنند.

تغییراتی که داده های بزرگ به همراه می آورد

استانداردهای حسابرسی و تجزیه و تحلیل باید تطبیق داده شوند

از زمان های بسیار قدیم، نقش حسابرسان توسط مجموعه ای خاص از استانداردها اداره می شد. این استانداردها بر آنچه که شما می توانید و نمی توانید به عنوان یک حسابرس انجام دهید، حکومت می کنند. آنها بر نحوه ارتباط شما با مشتریان و ابزارهایی که می توانید استفاده کنید کنترل دارند. با این حال، آنها استفاده از ابزارهای کلان داده را در حسابرسی و تجزیه و تحلیل محدود می کنند.

ابزارهای جدید مدیریت داده ها، مدیریت گردش کار و همچنین بازجویی داده ها را مختل می کنند. بدون تغییر در این استانداردها، برخی از این ابزارها ممکن است هرگز به اندازه ای که باید مورد استفاده قرار گیرند، به طور موثر مورد استفاده قرار نگیرند. در حالت ایده آل، نهادهای نظارتی که چنین استانداردهایی را می سازند، باید آنها را به روز کنند تا راه را برای داده های بزرگ و ابزارهای مرتبط هموار کنند.

مجموعه مهارت ها نیاز به تغییر دارند

جهل هرگز نمی تواند بهانه ای در مواجهه با اختلال باشد. برای اینکه در دنیای کلان داده رقابتی باقی بمانید، باید با آخرین مهارت های تحلیلی به خوبی آشنا باشید. در حالت ایده آل، از سطح کالج شروع می شود. متأسفانه، تنها یک مسئله، مهارت‌های لازم را در دنیایی که توسط کلان داده اداره می‌شود، دشوار کرده است.

موسسات آموزشی پس از آموزش ندادن به دانش‌آموزان در مورد پیشرفت‌های اخیر در زمینه‌های مختلف، این حوزه‌ها را امتحان نمی‌کنند. از سوی دیگر، دانش آموزان در مطالعه آن زمینه های خاص شکست می خورند زیرا می دانند که مورد آزمایش قرار نخواهند گرفت. نکته خوب این است که موسسات به آرامی دوره های خود را به روز می کنند تا تغییرات موردی را در خود بگنجانند، و پلتفرم های آنلاین دوره هایی را ارائه می دهند که می تواند به شما کمک کند این مهارت ها را مسلح کنید.

صرف نظر از اینکه کار می کنید یا دانشجو، باید به دوره هایی دسترسی داشته باشید که می توانند به شما کمک کنند تا مهارت های خود را برای جهانی متمرکز بر داده های بزرگ تقویت کنید. در حالی که آموزش در محل کار امکان پذیر است، از این فراتر بروید. تنها راه برای رقابت موثر این است که خود را در جدیدترین تحولات غرق کنید. نکته خوب این است که تا زمانی که روش های حسابرسی مرسوم را به عنوان پایه خود داشته باشید، این کار ساده خواهد بود.

حسابرسی و تجزیه و تحلیل نیاز به حفاری عمیق تر

کلان داده بینش بیشتری نسبت به قبل ارائه می دهد. این به حسابرسان این امکان را می‌دهد تا عمیق‌تر در محیط‌های داده مشتری خود کاوش کنند و ناهنجاری‌ها و خطراتی را که قبلاً نمی‌توانستند شناسایی کنند. حتی بهتر از آن، تبدیل تجزیه و تحلیل و ممیزی به یک فرآیند مستمر را آسان می کند و به کسب و کارها بینش بلادرنگ در طول سال ارائه می دهد.

به عنوان یک حسابرس، شما باید برنامه ها و ابزارهای لازم را برای دستیابی به هر دوی این پیشرفت ها داشته باشید. همچنین باید نحوه توصیف پیشنهاد خود را برای مشتریان تغییر دهید تا مطمئن شوید که آنها درک می کنند که کیفیت حسابرسی و تجزیه و تحلیل بهتر از قبل است.

امنیت باید بهبود یابد

کلان داده از داده های ساختاریافته و بدون ساختار برای دستیابی به بینش های تجاری استفاده می کند. برخی از این داده ها می تواند از ارتباطات با مشتریان تا داده های مالی را شامل شود. نکته بد این است که خطر افتادن این داده ها در دست مجرمان سایبری وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، نه تنها آینده کسب‌وکارها به خطر می‌افتد، بلکه روابط آن‌ها با مشتریان و سایر ذینفعان نیز می‌تواند در خطر باشد.

در حالت ایده‌آل، کسب‌وکارها باید روی ابزارهای امنیتی سرمایه‌گذاری کنند که دقیقاً در محیط داده‌های آنها قرار می‌گیرد، بدون اینکه تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ را سخت کند. از سوی دیگر، شما به عنوان یک حسابرس باید ابزارهایی را که برای حسابرسی استفاده می کنید با انتقادات فراوان ارزیابی کنید. آخرین چیزی که هر حسابرسی می خواهد این است که امنیت داده های مشتری خود را هنگام انجام کار خود به خطر بیندازد. به همین دلیل است که آموزش در مورد آخرین پیشرفت ها در دنیایی که توسط کلان داده اداره می شود ضروری است.

کلان داده فرصت های زیادی را در دنیای حسابرسی و تجزیه و تحلیل نوید می دهد – از افزایش کارایی تجزیه و تحلیل گرفته تا بهبود فرآیند تصمیم گیری. تا زمانی که چالش‌های پشت پذیرش داده‌های بزرگ در تجزیه و تحلیل و حسابرسی حذف شوند، رشد و مقابله با ریسک‌ها برای کسب‌وکارها بسیار آسان‌تر خواهد بود. برای استفاده از آن، حتماً مهارت خود را ارتقا دهید و با روندهای دنیای کلان داده همراه باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا