مقایسه امنیت اطلاعات با امنیت سایبری: ارتباط آنها در دنیای دیجیتالی شده

امنیت سایبری و امنیت اطلاعات ارتباط نزدیکی با هم دارند و اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. در این مقاله نکات زیر را به اختصار توضیح خواهیم داد: امنیت اطلاعات، امنیت سایبری، نقاط مشترک و اهمیت آنها.

مقایسه امنیت اطلاعات با امنیت سایبری

در این مقاله به مقایسه امنیت اطلاعات با امنیت سایبری خواهیم پرداخت. سرعت سریع تکامل دیجیتال، اشکال جدیدی از تمام جنبه های دنیای مجازی، از جمله جرایم سایبری را ایجاد و به روز می کند. قوانین و مقررات متعددی در مورد امنیت سایبری و امنیت اطلاعات وجود دارد که رعایت نکردن آنها می تواند عواقب سنگین و یا حتی کشنده ای داشته باشد.

تعداد نقض‌های داده در سال جاری تاکنون 17 درصد از تعداد کل نقض‌ها در سال 2020 پیشی گرفته است. در مقایسه با 1108 مورد در سال 2020، 1291 مورد نقض شده است. تا آنجا که به موارد فردی مربوط می شود، تا کنون در سال 2021، نزدیک به 281.5 میلیون نفر تحت تأثیر نوعی نقض اطلاعات قرار گرفته اند.

هر سازمانی که نیاز به محافظت از خود در برابر چنین حملاتی داشته باشد، نیاز به یک برنامه یا استراتژی امنیتی دارد. برای اینکه هر برنامه و استراتژی کار کند، هر یک از اعضای سازمان باید از ماهیت و خطرات تهدیدات امنیت اطلاعات و تهدیدات امنیت سایبری و همچنین نقش آنها در محافظت از سازمان در برابر آنها آگاه باشد.

امنیت سایبری و امنیت اطلاعات ارتباط نزدیکی با هم دارند و اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. در این مقاله نکات زیر را به اختصار توضیح خواهیم داد: امنیت اطلاعات، امنیت سایبری، نقاط مشترک و اهمیت آنها.

امنیت اطلاعات

امنیت اطلاعات حفاظت از اطلاعات سازمان ها یا افراد، از جمله داده های شخصی، سوابق تجاری، یا مالکیت معنوی، با جلوگیری از هرگونه دسترسی غیرمجاز است.

امنیت اطلاعات پایه و اساس امنیت داده ها است. این اولین عنصری است که توسط هر سازمانی که هدف آن توسعه یک برنامه امنیتی است در نظر گرفته می شود. چنین برنامه هایی بدون افراد شایسته نمی توانند به طور موثر اجرا شوند. در نتیجه صدور گواهینامه با ISO/IEC 27001 امنیت اطلاعات یک مزیت رقابتی بزرگ است.

یک عنصر اساسی هر برنامه امنیت اطلاعات، ساختار حاکمیتی است، یعنی چارچوبی که تضمین می کند که استراتژی های امنیتی با اهداف سازمانی همسو هستند. ساختار حکمرانی شامل تعریف نقش‌ها و مسئولیت‌های سازمانی هر فرد در یک سازمان است. این امر اهداف سازمانی را با اهداف امنیت اطلاعات همسو می کند و کار گروهی را تسهیل می کند.

سرمایه گذاری در آگاهی از امنیت اطلاعات

امنیت اطلاعات: مثال ها

  • کنترل‌های رویه‌ای: هدف اصلی آن‌ها پیشگیری، شناسایی یا به حداقل رساندن خطرات امنیتی با توجه به دارایی‌های فیزیکی است.
  • کنترل های دسترسی: عملکرد آنها تأیید دسترسی به اطلاعات یا شبکه است. از این رو، از این کنترل ها برای ایجاد محدودیت در دسترسی فیزیکی به ورودی ساختمان و دسترسی مجازی استفاده می شود.
  • کنترل های فنی: نقش آنها ارائه حفاظت خودکار از برنامه ها یا فناوری اطلاعات به طور کلی است.
  • کنترل‌های انطباق: نقش آن‌ها تضمین انطباق با قوانین حفظ حریم خصوصی و استانداردهای امنیت سایبری است که الزامات امنیت اطلاعات را برای به حداقل رساندن تهدیدات امنیتی اعمال می‌کنند.

سه گانه CIA

چارچوب سیا به اجرای کنترل ها و سیاست های امنیتی و ترسیم اهداف برنامه امنیتی سازمان کمک می کند.

این مدل شامل سه عنصر است:

  • محرمانه بودن تضمین می کند که اطلاعات حساس برای افراد غیر مجاز غیرقابل دسترسی است.
  • یکپارچگی نگهداری مداوم را با توجه به سازگاری، دقت و قابلیت اطمینان داده ها در طول چرخه عمر آن تضمین می کند.
  • در دسترس بودن تضمین می کند که افراد مجاز می توانند در صورت نیاز به اطلاعات دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، تضمین می کند که نرم افزار و سخت افزار به طور مناسب نگهداری می شوند.

سه گانه سیا به ایجاد مجموعه ای از کنترل های امنیتی برای محافظت از اطلاعات مهم و ایجاد فرهنگ انطباق کمک می کند.

امنیت سایبری

هوش مصنوعی و امنیت سایبری

امنیت سایبری حفاظت از اطلاعات و تجهیزات دیجیتال از جمله رایانه ها، سرورها، دستگاه های تلفن همراه، سیستم های الکترونیکی، شبکه ها و داده ها در برابر حملات مخرب است. این را می توان با اجرای فرآیندها، فناوری ها و شیوه های مختلف انجام داد.

حملات امنیت سایبری به سه دسته تقسیم می شوند: جرایم سایبری (با هدف قرار دادن منافع مالی)، حملات سایبری (بیشتر حملات سیاسی) و تروریسم سایبری. با توجه به سرمایه گذاری های سایبری، هزینه های جهانی برای امنیت سایبری در دوره بین سال های 2017 تا 2021 به 1 تریلیون دلار خواهد رسید.

حملات سایبری می تواند سازمان یا حتی برخی از کارمندان را هدف قرار دهد، به ویژه کارمندانی که ممکن است نتوانند حملات سایبری را شناسایی یا مدیریت کنند. از این رو، مدیریت ارشد سازمان باید فرهنگ آگاهی امنیتی را در سازمان ایجاد کند. این کار از طریق جلسات آموزشی و آگاهی بخشی مانند آموزش امنیت سایبری ISO/IEC 27032 انجام می شود. این دوره آموزشی به افراد کمک می کند تا فرآیندهای آسیب پذیر در برابر حملات سایبری را درک کنند و اطمینان حاصل کنند که اطلاعات حساس درون سازمان ایمن هستند.

امنیت سایبری: مثال ها

  • امنیت شبکه برای ایمن سازی شبکه ها در برابر سوء استفاده، تداخل، دسترسی غیرمجاز یا سایر اختلالات استفاده می شود.
  • امنیت برنامه راهی است که سازمان‌ها برای محافظت از داده‌ها، برنامه‌ها را شناسایی، تعمیر و امنیت برنامه‌ها را افزایش می‌دهند.
  • امنیت ابری برای محافظت از زیرساخت‌ها و سیستم‌های مبتنی بر ابر از طریق توسعه سیاست‌ها و رویه‌ها و اجرای کنترل‌ها و فناوری‌های حفاظتی استفاده می‌شود.
  • زیرساخت های حیاتی شامل ابزارهای مورد استفاده برای ارائه خدمات امنیتی، از جمله اسکنرهای ویروس، سیستم های جلوگیری از نفوذ، نرم افزارهای ضد بدافزار و غیره است.

مقایسه امنیت اطلاعات با امنیت سایبری: تفاوت ها و زمینه های مشترک

امنیت سایبری حفاظت از دارایی های الکترونیکی، شامل، اما نه محدود به، اطلاعات الکترونیکی است. عناصری که تحت حفاظت امنیت سایبری قرار می گیرند عبارتند از سرورها، پایگاه های داده، نقاط پایانی و شبکه ها. به عبارت ساده، امنیت سایبری با جرایم سایبری، اجرای قانون و کلاهبرداری سایبری سروکار دارد. امنیت اطلاعات، از سوی دیگر، حفاظت از اطلاعات از هر قالبی از محتوا است. این اطلاعات را از دسترسی غیرمجاز، افشا، اصلاح یا اختلال هدف قرار می دهد.

مهمترین ویژگی مشترک امنیت سایبری و امنیت اطلاعات، حفاظت از اطلاعات است.

امنیت اطلاعات عمدتاً برای محافظت از اطلاعات سیا (محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن) متمرکز است. در امنیت سایبری، نگرانی اصلی محافظت در برابر دسترسی غیرمجاز است. در هر دو مورد، درک میزان آسیبی که دسترسی غیرمجاز می تواند به یک سازمان وارد کند بسیار مهم است. برای هر دو زمینه، چارچوب های امنیتی با کنترل های مناسب برای تضمین سطوح مناسب امنیت ضروری هستند.

در حالی که امنیت سایبری و امنیت اطلاعات ممکن است تیم‌های جداگانه‌ای مسئول هر یک باشند، چنین تیم‌هایی باید در ایجاد یک چارچوب مشترک حفاظت از داده‌ها هماهنگ شوند. تیم‌های امنیت اطلاعات باید داده‌هایی را که محافظت می‌شوند اولویت‌بندی کنند، در حالی که تیم امنیت سایبری می‌تواند پروتکل حفاظت از داده‌ها را توسعه دهد.

چگونه ایران گواه می تواند کمک کند

خطر تهدید امنیت اطلاعات هر روز افزایش می یابد. ایران گواه خدمات آموزشی و صدور گواهینامه را برای نمایشگاه های حرفه ای در زمینه های امنیت اطلاعات و امنیت سایبری ارائه می دهد.

هدف از دوره های آموزشی امنیت اطلاعات ISO/IEC 27001 ایجاد تخصص لازم برای یکپارچه سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) بر اساس الزامات ISO/IEC 27001 و متناسب با نیازها و زمینه های خاص سازمان های مختلف است.

دوره های آموزشی امنیت سایبری ISO/IEC 27032 در مورد تهدیدات سایبری توضیح می دهد و راه حل های واقعی برای کلاهبرداری های فیشینگ، حملات سایبری، هک، نقض داده ها، جاسوس افزارها، جاسوسی، خرابکاری و سایر تهدیدات سایبری ارائه می دهد. گواهی ISO/IEC 27032 نشان می دهد که شما قادر به مدیریت مسائل امنیت سایبری سازمان هستید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا