اثر شبکه چیست، چگونه کار می کند، مزایا و معایب

اثر شبکه پدیده ای است که به موجب آن افزایش تعداد افراد یا شرکت کنندگان ارزش یک کالا یا خدمات را بهبود می بخشد. اینترنت نمونه ای از اثر شبکه است. در ابتدا، کاربران کمی در اینترنت وجود داشت، زیرا برای افراد خارج از ارتش و برخی از دانشمندان تحقیقاتی ارزش چندانی نداشت.

اثر شبکه چیست

با این حال، با دسترسی بیشتر کاربران به اینترنت، محتوا، اطلاعات و خدمات بیشتری تولید کردند. توسعه و بهبود وب سایت ها، کاربران بیشتری را برای ارتباط و تجارت با یکدیگر جذب کرد. همانطور که اینترنت افزایش ترافیک را تجربه کرد، ارزش بیشتری را ارائه داد که منجر به اثر شبکه شد.

نکات کلیدی در مورد اثر شبکه

  • اثر شبکه پدیده ای است که به موجب آن افزایش تعداد افراد یا شرکت کنندگان ارزش یک کالا یا خدمات را بهبود می بخشد.
  • سایت‌های تجارت الکترونیک مانند Etsy و eBay با دسترسی به شبکه‌های آنلاین محبوبیت خود را افزایش دادند و مشتریان را به محصولات خود جذب کردند.
  • برخی از شرکت‌ها حتی با دسترسی به شبکه‌های آنلاین و آفلاین نمی‌توانند به حجم بحرانی دست یابند – تعداد کاربران مورد نیاز برای تثبیت اثر شبکه.
  • ازدحام یک اثر منفی شبکه است که به موجب آن تعداد زیادی از کاربران می توانند سرعت شبکه را کاهش دهند و کاربرد آن را کاهش دهند و اعضای شبکه را ناامید کنند.
  • رسانه های اجتماعی (فیس بوک، توییتر) نمونه هایی از اثر شبکه هستند.
  • یک کسب و کار می تواند از اثر شبکه بهره مند شود. هر چه یک کسب و کار یا محصول محبوب تر شود، کاربران بیشتر به عنوان فروشنده عمل می کنند و خود کسب و کار را منتشر می کنند.
9 دستورالعمل ضروری رسانه های اجتماعی برای کارمندان

اثر شبکه چگونه کار می کند

اثر شبکه می‌تواند منجر به بهبود تجربه‌ای با مشارکت افراد بیشتر شود، اما همچنین می‌تواند مشارکت‌کنندگان جدید را تشویق کند زیرا به دنبال سود بردن از شبکه هستند.

اثرات شبکه را می توان در سراسر رسانه های اجتماعی یافت. به عنوان مثال، هرچه کاربران بیشتر مطالبی مانند پیوندها و رسانه ها را در توییتر ارسال کنند، پلتفرم برای عموم مفیدتر می شود. اثر شبکه نرخ رشد تصاعدی را برای پلتفرم های شبکه ای مانند فیس بوک، یوتیوب و اینستاگرام ایجاد کرده است.

چندین اثر شبکه از پیوستن افراد به پلتفرم های رسانه های اجتماعی رخ داده است. با پیوستن و مشارکت بیشتر کاربران، شرکت‌هایی که به دنبال تبلیغ محصولات و خدمات خود هستند، عجله می‌کنند تا به این سایت‌ها بپیوندند تا از این روند سرمایه‌گذاری کنند. افزایش آگهی دهندگان منجر به درآمد بیشتر برای وب سایت های رسانه های اجتماعی می شود. در نتیجه، سایت ها تکامل می یابند و می توانند خدمات بیشتری را به مصرف کننده ارائه دهند.

تاریخچه اثر شبکه

مفهوم اثر شبکه در اوایل قرن بیستم و با ظهور تلفن آغاز شد. تئودور ویل، اولین رئیس شرکت بل تلفن پس از ثبت اختراع، از اثر شبکه برای استدلال اینکه چرا Bell Telephone باید انحصار شبکه های تلفن را داشته باشد، استفاده کرد. بعدها رابرت متکالف، خالق اترنت، با معرفی قانون متکالف که بیان می‌کند ارزش یک شبکه مخابراتی متناسب با مجذور تعداد کاربران متصل به سیستم است، به محبوبیت این ایده کمک کرد.

امروزه، اثر شبکه دارای کاربردهای روزمره در دنیای واقعی مانند ارزش شرکت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و لینکدین است. به طور معمول، هرچه تعداد افراد دارای حساب کاربری در این سایت‌های رسانه‌های اجتماعی بیشتر باشد، هم محصول برای کاربران و هم شرکت برای سهامداران ارزشمندتر است.

اثر شبکه در مقابل خارجی بودن شبکه

اگرچه مشابه است، اما اثرات شبکه و اثرات خارجی شبکه تفاوت‌های مشخصی دارند. خارجی بودن شبکه یک اصطلاح اقتصادی است که توضیح می دهد چگونه تقاضا برای یک محصول به تقاضای دیگران که آن محصول را می خرند بستگی دارد. به عبارت دیگر، الگوهای خرید مصرف کنندگان تحت تأثیر دیگران در خرید یک محصول است.

به عنوان مثال، اگر ماشین های زیادی را در پارکینگ رستوران می بینید، ممکن است تصور کنید رستوران غذای خوبی دارد. در نتیجه، شما آن را امتحان می کنید زیرا همه آن افراد نمی توانند اشتباه کنند. روند مد نیز بر الگوهای خرید مصرف کنندگان تأثیر می گذارد. لباس ها به طور معمول بر اساس الگوهای کپی خرید و فروش مصرف کنندگان وارد و از مد می افتند.

اثرات جانبی مثبت شبکه می تواند منجر به اثر شبکه شود. اگر بسیاری از دوستان شما در فیس بوک هستند، ممکن است به امید ارتباط با آنها بپیوندید، که یک جنبه خارجی مثبت است. اگر پس از پیوستن، محتوای باکیفیتی را پست کنید، و این منجر به لذت بردن بسیاری از افراد از این تجربه می‌شود، تعامل را افزایش می‌دهد – ایجاد یک اثر شبکه.

اینترنت نمونه قابل توجهی از اثر شبکه است – افزایش تعداد کاربران به وب سایت ها و تعامل بیشتر و همچنین شرکت هایی که محصولات و خدمات ارائه می دهند منجر شده است.

چگونه اثر شبکه کسب‌وکارها را می‌سازد

اثرات شبکه ای که در اینترنت وجود دارد اغلب به انواع اپلیکیشن ها و وب سایت های خدماتی برای استخدام کمک می کند. همانطور که متخصصان بیشتر خدمات خود را به صورت آنلاین فهرست می کنند – مانند راهپیمایی سگ ها، معلمان یا متخصصان برق – مشتریان بیشتری به آن فهرست های آنلاین متکی هستند. سایت های تجارت الکترونیک مانند Etsy و eBay با پیوستن فروشندگان بیشتری به این بازارها و فروش محصولات خود به مشتریانی که خرید آنلاین را پذیرفته بودند، محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

اثر شبکه نیز در پیشرفت خدمات اشتراک گذاری سواری نقش داشت. شرکت‌هایی مانند Uber و Lyft از طریق حمایت شرکت‌کنندگانی که ثبت‌نام کردند و دامنه دسترسی خود را در شهرها و ایالت‌ها گسترش دادند، تکامل یافتند و رشد کردند. با تبدیل شدن رانندگان بیشتر به اوبر و لیفت، ارزش بازار این دو برند افزایش یافت.

چگونه از اثر شبکه به نفع خود استفاده کنید

استفاده از اثر شبکه می تواند به رشد کسب و کار کمک کند. اگر اصولی را که باعث ایجاد اثر شبکه می شود را درک می کنید، می توانید از آنها برای افزایش تقاضا برای محصول خود استفاده کنید. هنگامی که اثر رخ می دهد، کاربران شما به طور موثر به عنوان فروشنده عمل می کنند و محصول را به صورت دهان به دهان پخش می کنند.

در بازارهایی که اثرات شبکه وجود دارد، کسب‌وکارها اغلب برای اولین بودن در صحنه رقابت می‌کنند تا بتوانند از این پدیده استفاده کنند. به عنوان مثال، آیا تا به حال کالایی را در خیابان از یک تجارت ناشناخته به شما تحویل داده اند؟ این تاکتیکی است که برای افزایش علاقه به محصول استفاده می شود تا مردم به یک محصول علاقه پیدا کنند، اخبار را گسترش دهند و سپس با افزایش تقاضا برای محصول، مردم تمایل به محصول یا پرداخت بیشتر، با افزایش قیمت ها پیدا کنند. هرچه افراد بیشتری از محصول شما استفاده کرده باشند، ارزش محصول شما بیشتر است.

اثر شبکه و قیمت گذاری

اگر کسب و کار شما در بازاری است که تحت تأثیر شبکه قرار دارد، ممکن است هنگام شروع کسب و کار، قیمت محصولات خود را متفاوت از زمانی که اثر شبکه اعمال می شود، قیمت گذاری کنید. همانطور که یک کسب و کار به دلیل اثر شبکه رشد می کند، اغلب با افزایش تقاضا برای محصول، افزایش قیمت ها منطقی است.

کسب‌وکارها اغلب محصولات خود را با بالاترین قیمت ممکن قیمت‌گذاری می‌کنند (بدون اینکه قیمتی بالاتر از چیزی که مشتری مایل است برای محصول بپردازد) به منظور به حداکثر رساندن سود. با این حال، شروع با قیمت پایین تر (یا در برخی موارد، ارائه رایگان محصول، همانطور که در بالا ذکر شد) و سپس افزایش قیمت محصول با رخ دادن اثر شبکه، منجر به ایجاد پایگاه کاربر بزرگتر می شود.

مزایا و معایب اثر شبکه

مانع اصلی برای هر کالا یا خدماتی که به دنبال سود بردن از اثر شبکه است، جلب توجه یا جذب کاربران کافی در ابتدا است تا اثر شبکه بتواند پابرجا بماند. تعداد کاربران مورد نیاز برای اثرات قابل توجه شبکه جرم بحرانی نامیده می شود. پس از دستیابی به جرم بحرانی، کالا یا خدمات بسیاری از کاربران جدید را به خود جذب می‌کند، زیرا شبکه سود یا مزایایی را به مصرف‌کننده ارائه می‌دهد. به این ترتیب، چشم‌انداز اثر شبکه به شرکت‌ها کمک می‌کند تا برای خودپایدار شدن تلاش کنند.

یکی دیگر از تأثیرات مثبت تأثیر شبکه این است که کارآفرینان و پدیدآورندگان مالکیت معنوی را تشویق می کند تا محصولات کارآمدتر و منحصر به فردتری را برای ارائه به عموم دنبال کنند.

اما یک طرف دیگر وجود دارد: اگر افراد زیادی از یک کالا یا خدمات استفاده کنند، ازدحام ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال اینترنت را در نظر بگیرید: داشتن کاربران بیش از حد در یک سرویس شبکه می تواند سرعت شبکه را کاهش دهد و از مزایای آن برای کاربران بکاهد. ارائه دهندگان کالاها و خدماتی که از اثر شبکه استفاده می کنند باید اطمینان حاصل کنند که ظرفیت می تواند به اندازه کافی افزایش یابد تا همه کاربران را در خود جای دهد.

یکی دیگر از آسیب‌های احتمالی اثر شبکه این است که وقتی یک شرکت به جرم بحرانی دست یافت و آن را حفظ کرد، ممکن است با دانستن اینکه هنوز یک پایگاه مصرف کننده قوی دارد، کارآمدتر و نوآورتر می‌شود.

مزایا

  • کارآفرینان و پدیدآورندگان مالکیت معنوی را تشویق می کند تا محصولات منحصر به فرد و کارآمدتری را دنبال کنند.
  • با مشارکت در یک سرویس با ارزش فزاینده، سودی را برای کاربران فراهم می کند.
  • بر اهمیت رسیدن به توده بحرانی تاکید می کند.

معایب

  • اگر افراد زیادی در شبکه باشند، ازدحام ممکن است رخ دهد.
  • ارائه دهندگان کالا و خدمات باید اطمینان حاصل کنند که ظرفیت می تواند به اندازه کافی افزایش یابد تا همه کاربران را در خود جای دهد، که می تواند هزینه بر باشد.
  • شرکت ها ممکن است پس از دستیابی به حجم بحرانی، کمتر نوآور شوند.

نتیجه گیری

از آنجایی که اینترنت – یکی از برجسته‌ترین نمایش‌های اثر شبکه – به بخش بزرگ‌تر و بزرگ‌تری از زندگی ما تبدیل می‌شود، برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خدمات اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند که درک محکمی از اثر شبکه و مزایای آن داشته باشند. بیشتر کسب‌وکارها می‌توانند از اینترنت برای بهره‌گیری از اثر شبکه به هر طریقی استفاده کنند و از مزایای رشد کسب‌وکار خود بهره ببرند. با این حال، اثر شبکه تنها به صورت آنلاین انجام نمی شود، بنابراین استفاده از اثر شبکه در همه اشکال می تواند به سوق دادن کاربران بیشتر به یک تجارت کمک کند.

سوالات متداول

اثر شبکه به چه معناست؟

اثر شبکه به این مفهوم اشاره دارد که ارزش یک محصول یا خدمات زمانی افزایش می یابد که تعداد افرادی که از آن محصول یا خدمات استفاده می کنند افزایش یابد.

نمونه هایی از اثر شبکه چیست؟

شبکه های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر نمونه ای عالی از تأثیر شبکه هستند. ارزش این وب سایت ها با ثبت نام بیشتر و بیشتر افراد برای اکانت در سایت افزایش می یابد.

پلتفرم جلوه های شبکه چیست؟

پلتفرم هایی که بر روی اثر شبکه کار می کنند شامل اینترنت، شبکه های تلفن همراه و تلفن ثابت و همچنین وب سایت های رسانه های اجتماعی است.

اثرات مثبت شبکه چیست؟

هنگامی که ارزش محصول یا خدمات با افزایش تعداد کاربران افزایش می یابد، یک محصول یا خدمات یک اثر شبکه مثبت نشان می دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا