مزیت رقابتی: انواع و مثال ها

مزیت رقابتی به عواملی اشاره دارد که به شرکت اجازه می دهد کالا یا خدمات را بهتر یا ارزان تر از رقبای خود تولید کند. این عوامل به واحد تولیدی این امکان را می دهد که در مقایسه با رقبای خود در بازار، فروش بیشتری یا حاشیه سود بیشتری ایجاد کند. مزیت های رقابتی به عوامل مختلفی از جمله ساختار هزینه، نام تجاری، کیفیت ارائه محصول، شبکه توزیع، مالکیت معنوی و خدمات مشتری نسبت داده می شود.

مزیت رقابتی

نکات کلیدی در مورد مزیت رقابتی

  • مزیت رقابتی چیزی است که محصولات یا خدمات یک واحد تجاری را بیش از هر رقیب دیگری برای مشتریان مطلوب تر می کند.
  • مزیت های رقابتی را می توان به مزیت های نسبی و مزیت های متمایز تقسیم کرد.
  • مزیت نسبی توانایی یک شرکت برای تولید چیزی کارآمدتر از رقیب است که منجر به حاشیه سود بیشتر می شود.
  • یک مزیت متمایز زمانی است که محصولات یک شرکت نسبت به محصولات یک رقیب هم منحصر به فرد و هم از کیفیت بالاتری برخوردار باشند.

آشنایی با مزیت رقابتی

مزیت های رقابتی به دلیل نقاط قوت یا شرایط خاص، ارزش بیشتری را برای یک شرکت و سهامداران آن ایجاد می کند. هر چه مزیت رقابتی پایدارتر باشد، خنثی کردن مزیت برای رقبا دشوارتر است. دو نوع اصلی مزیت رقابتی مزیت نسبی و مزیت تفاضلی است.

اصطلاح “مزیت رقابتی” به طور سنتی به دنیای تجارت اشاره دارد، اما می تواند به یک کشور، سازمان یا حتی شخصی که برای چیزی رقابت می کند نیز اطلاق شود.

مزیت نسبی چیست

مزیت رقابتی در مقابل مزیت نسبی

توانایی یک شرکت برای تولید یک کالا یا خدمات کارآمدتر از رقبای خود، که منجر به حاشیه سود بیشتر می شود، مزیت نسبی ایجاد می کند. مصرف کنندگان منطقی از بین هر دو جایگزین عالی ارائه شده، ارزان تر را انتخاب می کنند. به عنوان مثال، مالک خودرو از پمپ بنزینی که 5 سنت ارزان تر از سایر پمپ بنزین های آن منطقه است، بنزین می خرد. برای جایگزین‌های ناقص، مانند پپسی در مقابل کوکاکولا، حاشیه سود بالاتر برای تولیدکنندگان کم‌هزینه در نهایت می‌تواند بازده بالاتری را به همراه داشته باشد.

صرفه جویی در مقیاس، سیستم های داخلی کارآمد و موقعیت جغرافیایی نیز می تواند مزیت نسبی ایجاد کند. مزیت نسبی به معنای محصول یا خدمات بهتر نیست. این فقط نشان می دهد که شرکت می تواند محصول یا خدماتی با همان ارزش را با قیمت کمتر ارائه دهد.

به عنوان مثال، شرکتی که محصولی را در چین تولید می کند ممکن است هزینه نیروی کار کمتری نسبت به شرکتی که در ایالات متحده تولید می کند داشته باشد، بنابراین می تواند محصولی برابر با قیمت پایین تری ارائه دهد. در زمینه اقتصاد تجارت بین الملل، هزینه فرصت تعیین کننده مزیت های نسبی است.

آمازون (AMZN) نمونه ای از شرکتی است که بر ایجاد و حفظ مزیت نسبی متمرکز شده است. پلتفرم تجارت الکترونیک سطحی از مقیاس و کارایی دارد که تکرار آن برای رقبای خرده‌فروشی دشوار است و به آن اجازه می‌دهد تا از طریق رقابت قیمتی به شهرت برسد.

مزیت رقابتی در مقابل مزیت دیفرانسیل

مزیت متمایز زمانی است که محصولات یا خدمات یک شرکت با پیشنهادات رقبای خود متفاوت باشد و برتر دیده شود. فناوری پیشرفته، محصولات یا فرآیندهای محافظت شده با پتنت، پرسنل برتر و هویت برند قوی، همگی محرک‌های مزیت متفاوت هستند. این عوامل حواشی گسترده و سهم بازار بزرگ را پشتیبانی می کنند.

اپل به دلیل ایجاد محصولات نوآورانه مانند آیفون و حمایت از رهبری بازار خود با کمپین های بازاریابی هوشمندانه برای ایجاد یک برند نخبه مشهور است. شرکت‌های بزرگ دارویی نیز می‌توانند داروهای مارکدار را با قیمت‌های بالا به بازار عرضه کنند، زیرا آنها توسط پتنت محافظت می‌شوند.

سوالات متداول

چگونه بفهمم که یک شرکت دارای مزیت رقابتی است؟

اگر یک کسب و کار بتواند سهم بازار خود را از طریق افزایش کارایی یا بهره وری افزایش دهد، نسبت به رقبای خود مزیت رقابتی خواهد داشت.

چگونه یک شرکت می تواند مزیت رقابتی خود را افزایش دهد؟

مزیت های رقابتی پایدار چیزهایی هستند که رقبا نمی توانند به راحتی تکرار یا تقلید کنند. وارن بافت مزیت‌های رقابتی پایدار را خندق‌های اقتصادی می‌نامد، که کسب‌وکارها می‌توانند به طور مجازی در اطراف خود حفر کنند تا مزیت‌های رقابتی را مستحکم کنند. این می تواند شامل تقویت برند، ایجاد موانع برای تازه واردان (مانند مقررات) و دفاع از مالکیت معنوی باشد.

چرا شرکت های بزرگتر اغلب دارای مزایای رقابتی هستند؟

مزیت‌های رقابتی که از صرفه‌جویی در مقیاس حاصل می‌شود، معمولاً به مزیت‌های طرف عرضه، مانند قدرت خرید یک رستوران بزرگ یا زنجیره خرده‌فروشی اشاره دارد. اما مزایای مقیاس در سمت تقاضا نیز وجود دارد – آنها معمولاً به عنوان اثرات شبکه شناخته می شوند. این زمانی اتفاق می‌افتد که یک سرویس برای همه کاربرانش ارزش بیشتری پیدا کند، زیرا این سرویس کاربران بیشتری را اضافه می‌کند. نتیجه اغلب می تواند پویایی برنده در صنعت باشد.

مزیت رقابتی چه تفاوتی با مزیت نسبی دارد؟

مزیت نسبی بیشتر به تجارت بین المللی اشاره دارد. این فرض می‌کند که یک کشور باید روی آنچه می‌تواند تولید کند و نسبتاً ارزان‌ترین صادرات را صادر کند تمرکز کند – بنابراین اگر یک کشور مزیت رقابتی در تولید هر دو محصول A و B داشته باشد، تنها زمانی باید محصول A را تولید کند که بتواند آن را بهتر از B انجام دهد و وارد کند. ب از یک کشور دیگر.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا