درک عمیق تر از امنیت سایبری چگونه است؟

درک عمیق تر از امنیت سایبری یکی از نگران کننده ترین مسائل برای سازمان ها در سراسر جهان بوده است. از آنجایی که آنها فناوری و اطلاعات دیجیتال را در تقریباً تمام فعالیت های خود ادغام کرده اند، خطر اینکه آنها می توانند هدف حملات سایبری باشند افزایش می دهد.

درک عمیق تر از امنیت سایبری, شرح در تصویر

امنیت سایبری یکی از نگران کننده ترین مسائل برای سازمان ها در سراسر جهان بوده است. از آنجایی که آنها فناوری و اطلاعات دیجیتال را در تقریباً تمام فعالیت های خود ادغام کرده اند، خطر اینکه آنها می توانند هدف حملات سایبری باشند افزایش یافته است.

سیستم ها و اطلاعات یک سازمان با استقرار بسیاری از فرآیندها، سیاست ها و فناوری ها محافظت می شوند. حفاظت از سیستم های متصل به اینترنت یا این فضای سایبری در برابر حملات سایبری به عنوان امنیت سایبری شناخته می شود.

در طول سال‌ ها، مردم فناوری‌ های جدید را برای بهبود بازده کاری، کاهش هزینه‌ ها، افزایش بهره‌ وری و به‌طور کلی تسهیل زندگی خود تطبیق داده و دیجیتالی کرده‌ اند. به طور مشابه، امنیت سایبری نیز چنین است. روش ها و فناوری های پیشرفته جدید به طور مداوم در حال توسعه هستند و آینده امنیت سایبری را بسیار جالب و جذاب می کنند.

تکامل امنیت سایبری و حملات سایبری

در سال 1970 بود که جهان شاهد اولین حمله سایبری بود که تنها نقطه شروعی برای مسیر طولانی جرایم سایبری بود. اگرچه همه چیز فقط به عنوان یک شوخی شروع شد، “Creeper and Reaper” اولین ویروس کامپیوتری بود. به گونه ای طراحی شده بود که می توانست بین رایانه ها منتقل شود و پیامی را نشان می داد “من خزنده هستم: اگر می توانی مرا بگیر”. سپس، ویروس دیگری که “Creeper” را از بین برد، معرفی شد. این یکی طوری برنامه ریزی شده بود که خودش را از طریق کامپیوتر کپی کند.

تکامل امنیت سایبری و حملات سایبری, شرح در تصویر

“Creeper and Reaper” فقط شروع کار بود. پس از چند سال، جهان حمله دیگری به نام «کرم موریس» را تجربه کرد. این یک حمله انکار سرویس بود که می‌توانست یک کامپیوتر را بارها آلوده کند و حتی آن را خراب کند. این همچنین نشان‌ دهنده ایجاد تیم‌ های واکنش اضطراری رایانه‌ ای (CERT) است که نقش آنها پاسخ دادن به این نوع حملات بود.

از آن زمان، حملات سایبری پیچیده‌ تر شده‌ اند و برای اهداف بسیار مخرب مورد استفاده قرار گرفته‌ اند. در طول سال‌ ها، مجرمان سایبری روش‌ های مختلف و اشکال مختلفی از حملات سایبری را طراحی کرده‌ اند که امنیت سایبری را بسیار چالش‌ برانگیز کرده است. برخی از رایج ترین انواع حملات سایبری عبارتند از:

  • بدافزار: این نرم افزار مخرب نفوذی برای ایجاد اختلال در شبکه کامپیوتری، دسترسی غیرمجاز، سرقت داده ها و آسیب رساندن به شبکه طراحی شده است. برخی از انواع بدافزارها ویروس ها، تروجان ها، کرم ها و جاسوس افزارها هستند.
  • فیشینگ: این یک نوع مهندسی اجتماعی است و به تمرین ردیابی افراد برای به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی از طریق ارسال پیام های جعلی اشاره دارد.
  • باج افزار: این یک نوع بدافزار است که برای رمزگذاری فایل ها در دستگاه ها و سیستم ها و غیرقابل استفاده کردن آنها استفاده می شود. سپس مهاجم قربانی را تهدید می‌کند که دسترسی او را مسدود می‌کند یا حتی اطلاعات حساس را منتشر می‌کند، مگر اینکه باج پرداخت شود.

سایر اشکال رایج حملات سایبری عبارتند از:

  • Cryptojacking
  • درایو با حمله
  • حملات Man-in-the-Middle
  • حملات رمز عبور
  • روت کیت ها
  • حملات اینترنت اشیا
  • انکار حمله های سرویسی

تغییرات سریع حمله سایبری که در حال رخ دادن است نیاز به اقدام دارد. کارشناسان امنیت سایبری به طور مداوم برای بهبود روش‌های پیشگیری، حفاظت، شناسایی و واکنش خود تلاش می‌کنند تا بتوانند یک قدم جلوتر از مجرمان سایبری باقی بمانند.

درک عمیق تر از امنیت سایبری, روندها

علیرغم تلاش‌ های فراوان برای حفاظت از فضای سایبری، به نظر می‌رسد که هنوز برای متوقف کردن تعداد فزاینده حملات سایبری کافی نیست. در واقع، طبق مجله Cybercrime Magazine، آنها سریع‌ ترین جنایت در حال رشد در سطح جهان هستند و انتظار می‌رود تا سال 2025 هزینه آنها به 10.5 تریلیون دلار برسد.

استاندارد ISO/IEC 27002 در فوریه 2022 میلادی به روز شد

حملات سایبری سازمان‌ هایی با اندازه‌ ها و بخش‌ های مختلف را هدف قرار می‌ دهند. با این حال، برخی از بخش‌ ها نسبت به سایر بخش‌ ها در برابر حوادث امنیت سایبری آسیب‌ پذیرتر هستند. به عنوان مثال، بخش هدفمندترین بخش خدمات مالی و پس از آن فناوری اطلاعات و ارتباطات، تولید، خرده فروشی و خدمات حرفه ای است.

اکنون مشخص شده است که امنیت سایبری با چالش های زیادی مواجه است. در میان این چالش ها، کار از راه دور یکی از مهمترین آنهاست. با همه تغییراتی که بیشتر به دلیل COVID-19 اتفاق می افتد، محل کار بسیاری در خانه های شخصی آنها رخ داده است. ایمن سازی این شبکه های راه دور نیازمند فناوری ها، سیاست ها و فرآیندهای پیشرفته ای است که کاملاً مشکل ساز شده اند.

معماری مش امنیت سایبری

به گفته گارتنر، معماری مش امنیت سایبری (CSMA) به عنوان برترین روند استراتژیک برای سال 2022 تعریف شده است. آنها پیش بینی کرده اند که تا سال 2024 اگر یک سازمان معماری مش امنیت سایبری را اتخاذ کند، تأثیر مالی حوادث امنیتی به طور متوسط 90٪ کاهش می یابد. .

معماری مش امنیت سایبری، توسعه یافته توسط گارتنر، استراتژی است که به سازمان ها کمک می کند تا از رویکردی مقیاس پذیرتر، تعامل پذیرتر و کمپوست تر برای امنیت استفاده کنند.

مقررات و چارچوب های آینده امنیت سایبری

در حال حاضر، بسیاری از مقررات امنیت سایبری وجود دارد که اقدامات امنیت سایبری را برای محافظت سازمان از خود، داده‌ها و مشتریانش ایجاد می‌کند.

مقررات و چارچوب های آینده امنیت سایبری, شرح در تصویر

تاکنون، اکثر مقررات موجود، عمدتاً تنها به بخشی از امنیت سایبری که شامل اطلاعات خصوصی است، مربوط بوده است.

در نتیجه، طبق بررسی هاروارد بیزینس ریویو، دولت ها در حال کار بر روی ایجاد مقررات جدید کامل تر هستند. به عنوان مثال، آنها گزارش می دهند که ایالات متحده آمریکا، کاخ سفید، کنگره و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) قوانین جدیدی را اعمال می کنند که مستلزم گزارش هر حادثه سایبری است. اروپا همچنین در حال کار بر روی قوانین و استراتژی های جدید با هدف تقویت امنیت سایبری است.

قوانین و مقررات زیادی برای کشورها، سازمان ها و جمعیت های مختلف اعمال می شود. در ایالات متحده، برخی از محبوب ترین آنها عبارتند از HIPPA، قانون Gramm-Leach-Bliley، و قانون امنیت داخلی. در اروپا، قانون اصلی امنیت سایبری، قانون امنیت سایبری اتحادیه اروپا است.

علاوه بر قوانین و مقررات، کار سازمان ها نیز می تواند تحت تأثیر چارچوب ها قرار گیرد و هدایت شود. یکی از محبوب ترین چارچوب های امنیت سایبری، موسسه ملی استاندارد و فناوری یا چارچوب NIST است. NIST به سازمان کمک می کند تا با درک بهتر، مدیریت و کاهش خطرات امنیت سایبری از شبکه ها و داده های خود محافظت کند.

هوش مصنوعی

همانطور که قبلا ذکر شد، حملات سایبری به طور مداوم پیچیده تر و پیچیده تر می شوند. از سوی دیگر، کارشناسان امنیت سایبری علیه آنها کار می کنند. آنها از ابزارها، روش‌ ها و فناوری‌ های مختلفی استفاده می‌کنند و هوش مصنوعی (AI) بدون شک نقش مهمی را ایفا می‌کند.

ادغام هوش مصنوعی در امنیت سایبری به سازمان ها در شناسایی تهدیدات جدید، نبرد با ربات ها، پیش بینی خطرات، محافظت از نقاط پایانی و پاسخ به چالش های بی سابقه کمک می کند.

تاثیر هوش مصنوعی به روش های مختلفی دیده می شود. به عنوان هوش کمکی، به افراد و سازمان‌ ها کمک می‌کنند تا فرآیندهای خود را بهبود بخشند، هوش افزوده آنها را قادر می‌سازد کارهایی را انجام دهند که بدون هوش مصنوعی نمی‌توانستند انجام دهند، و هوش خودمختار به شکل‌ های مختلف به آنها کمک می‌کند که ماشین‌ های خودکار باشند. برخی از نمونه‌ های هوش مصنوعی عبارتند از یادگیری ماشینی، سیستم‌ های خبره، شبکه‌ های عصبی و یادگیری عمیق.

بلاک چین در امنیت سایبری

فناوری دیگری که برای محافظت و حفظ امنیت سایبری استفاده می شود، بلاک چین است. بلاک چین یک پایگاه داده مشترک است که در آن داده ها در انبارهای کوچکی که به نام بلوک شناخته می شوند، ذخیره و ساختار می شوند.

در امنیت سایبری، بلاک چین می تواند برای تمرکززدایی داده ها، امنیت اینترنت اشیا (IoT)، نرم افزار احراز هویت، مقاومت در برابر حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS) و امنیت سرور نام دامنه (DNS) استفاده شود.

سازمان استاندارد بین المللی ایزو چه کمکی به امنیت سایبری کرده است؟

استانداردهای ISO نقشی حیاتی در دنیای فناوری اطلاعات ایفا می‌کنند تا کیفیت و انطباق در محصولات و خدمات را تضمین کنند تا انعطاف‌ پذیری کسب‌ وکار را ممکن کند. آنها در هر سازمان برای بهبود فرآیندهای تجاری سازمان و افزودن ارزش به چشم انداز امنیتی ضروری هستند.

ISO 27001 استاندارد جهانی برای مدیریت موثر اطلاعات است. این به سازمان ها کمک می کند تا از نقض های امنیتی پرهزینه بالقوه جلوگیری کنند. سازمان‌های دارای گواهی ISO 27001 می‌توانند به مشتریان، شرکا و سهامداران نشان دهند که اقداماتی را برای محافظت از داده‌ها در صورت نقض انجام داده‌اند.

استاندارد ISO/IEC 27001 استانداردهایی را برای ایجاد، پیاده سازی، نگهداری و بهبود مستمر یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در داخل یک سازمان ارائه می کند. همچنین حاوی قوانینی برای ارزیابی و درمان تهدیدات امنیت اطلاعات است که مختص نیازهای سازمان است.

ما چه کمکی میتوانیم بکنیم؟

سازمان‌ هایی با اندازه‌ ها و بخش‌ های مختلف می‌توانند توسط متخصصان امنیت سایبری که به تخصص، شایستگی و مهارت‌ های مورد نیاز مجهز هستند، کمک کنند. متأسفانه یافتن چنین کارشناسانی بسیار سخت است و کمبود استعداد در واقع یکی از چالش های امنیت سایبری است.

در اینجا لیستی از آموزش ها و گواهینامه هایی وجود دارد که به متخصصان کمک می کند تا مهارت ها و دانش مهم مرتبط با امنیت سایبری (1) را کسب کنند:

  • ISO/IEC 27032 امنیت سایبری
  • آموزش امنیت اطلاعات ISO/IEC 27001
  • آموزش امنیت اطلاعات ISO/IEC 27002
  • آموزش حفظ حریم خصوصی اطلاعات ISO/IEC 27701
  • مقررات عمومی حفاظت از داده ها – افسر تایید شده حفاظت از داده ها
  • امنیت ابری
پرسش های متداول

سازمان استاندارد بین المللی ایزو چه کمکی به امنیت سایبری کرده است؟

استانداردهای ISO نقشی حیاتی در دنیای فناوری اطلاعات ایفا می‌کنند تا کیفیت و انطباق در محصولات و خدمات را تضمین کنند تا انعطاف‌ پذیری کسب‌ وکار را ممکن کند. آنها در هر سازمان برای بهبود فرآیندهای تجاری سازمان و افزودن ارزش به چشم انداز امنیتی ضروری هستند. استاندارد ISO/IEC 27001 استانداردهایی را برای ایجاد، پیاده سازی، نگهداری و بهبود مستمر یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در داخل یک سازمان ارائه می کند. همچنین حاوی قوانینی برای ارزیابی و درمان تهدیدات امنیت اطلاعات است که مختص نیازهای سازمان است.

ایران گواه برای امنیت سایبری شرکت ها چه کمکی می کند؟

سازمان‌ هایی با اندازه‌ ها و بخش‌ های مختلف می‌توانند توسط متخصصان امنیت سایبری که به تخصص، شایستگی و مهارت‌ های مورد نیاز مجهز هستند، کمک کنند. متأسفانه یافتن چنین کارشناسانی بسیار سخت است و کمبود استعداد در واقع یکی از چالش های امنیت سایبری است. در اینجا لیستی از آموزش ها و گواهینامه هایی وجود دارد که به متخصصان کمک می کند تا مهارت ها و دانش مهم مرتبط با امنیت سایبری را کسب کنند:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا