مدیریت ریسک نقدینگی

مدیریت ریسک نقدینگی با توجه به مدیریت ریسک های بازار و عملیاتی بسیار مهم است، زیرا ریسک نقدینگی تمایل به ترکیب سایر ریسک ها را نیز دارد. بنابراین، برای سازمان ها مهم است که میزان تحمل ریسک یا ریسکی را که سازمان مایل به پذیرش آن است، تعریف کند. به این ترتیب، تحمل ریسک تضمین خواهد کرد که سازمان قادر به مدیریت نقدینگی ریسک خود است.

مدیریت ریسک نقدینگی

ریسک در هر جنبه ای از زندگی ما وجود دارد، از فعالیت های شخصی روزانه گرفته تا فعالیت های تجاری. در این مقاله به مدیریت ریسک نقدینگی خواهیم پرداخت.

ریسک نقدینگی موضوعی است که کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاران، مؤسسات مالی و غیره را در مورد توانایی آن‌ها در انجام تعهدات بدهی درگیر می‌کند. بنابراین، مدیریت ریسک نقدینگی به سازمان ها کمک می کند تا با توسعه استراتژی ها و اقدامات مناسب برای اطمینان از به حداقل رساندن اثرات منفی این گونه ریسک ها، ریسک های خود را کاهش دهند.

از سوی دیگر، نسبت‌های اندازه‌گیری ریسک نقدینگی در مواردی استفاده می‌شود که سرمایه‌گذاران، مدیران یا کسب‌وکارها می‌خواهند در مورد سطح ریسک در سازمان خود تصمیم بگیرند.

در دهه‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای درک ریسک و ماهیت آن انجام شده است و این امر افراد را به سمت ایجاد روش‌ها و چارچوب‌های مدیریت ریسک سوق داده است. ISO 31000 یکی از شناخته‌شده‌ترین چارچوب‌ها را برای پرداختن به ریسک‌ها ارائه می‌کند، استانداردی بین‌المللی که شامل اصول، بهترین شیوه‌های اثبات‌شده و دستورالعمل‌های مدیریت ریسک است.

ایران گواه دوره های آموزشی مدیریت ریسک ISO 31000 را ارائه می دهد که موفقیت بزرگی داشته است و نشان داده شده است که مورد استقبال همه داوطلبان قرار گرفته است.

مدیریت ریسک نقدینگی با توجه به مدیریت ریسک های بازار و عملیاتی بسیار مهم است، زیرا ریسک نقدینگی تمایل به ترکیب سایر ریسک ها را نیز دارد. بنابراین، برای سازمان ها مهم است که میزان تحمل ریسک یا ریسکی را که سازمان مایل به پذیرش آن است، تعریف کند. به این ترتیب، تحمل ریسک تضمین خواهد کرد که سازمان قادر به مدیریت نقدینگی ریسک خود است.

بنابراین، سازمان باید تحمل ریسک را به گونه ای بیان کند که کل مدیریت سازمان، به بهترین شکل ممکن، مبادله بین سود و ریسک را درک کند.

سه مرحله اصلی برای مدیریت صحیح ریسک نقدینگی

ارزیابی قابلیت اطمینان انسانی یا تکنیک HRA چیست 3
  • یک چارچوب تحلیلی برای محاسبه ریسک ایجاد کنید

خطرات نقدینگی را با تجزیه و تحلیل اثرات آنها به حداقل برسانید، که شما را قادر می سازد قبل از هر گونه خطری عمل کنید و از شوک های ناخوشایند جلوگیری کنید.

  • داده های خود را مدیریت کنید

جدیدترین اطلاعات بازار و دیدگاه ها در مورد ریسک نقدینگی را نگه دارید و به روز کنید

  • فرآیندهای مدیریت ریسک را یکپارچه کنید

فوراً تأثیر نقدینگی ریسک و تأثیرات احتمالی شوک ها یا سناریوهای بازار را ارزیابی کنید

اندازه گیری و مدیریت ریسک نقدینگی

سازمان باید بتواند ریسک های نقدینگی خود را شناسایی، اندازه گیری، نظارت و کنترل کند.

همچنین برای سازمان‌ها انجام آزمایش‌های مستمر در مورد چندین سناریو بازار، به منظور شناسایی هرگونه ریسک نقدینگی بالقوه و اطمینان از مطابقت این ریسک‌ها با تحمل ریسک نقدینگی تعیین‌شده سازمان، مهم است. تجزیه و تحلیل روزانه جریان‌های خروجی و ورودی نقدینگی آتی نیز کمک خواهد کرد و اطلاعات مفیدی در مورد ریسک‌های نقدینگی و مدیریت آنها ارائه می‌کند.

از این رو، سازمان‌ها باید بتوانند استراتژی‌ها و فرآیندهایی را تنظیم کنند که در صورت وجود هرگونه موقعیت اضطراری ریسک نقدینگی، باید دنبال شوند.

یکی دیگر از روش های خوب، توسعه سیاست ها و رویه ها، از جمله بهترین شیوه ها برای کمک به کسب و کار در جهت مدیریت ریسک نقدینگی (1) مطابق با ریسک قابل تحمل است. چنین سیاست‌ها و رویه‌هایی باید حداقل به صورت سالانه مورد بازنگری قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که ریسک نقدینگی به طور مؤثر مدیریت می‌شود.

رعایت چارچوب های مدیریت ریسک نقدینگی

برای اینکه مدیریت ریسک نقدینگی مناسبی در سازمان خود داشته باشید، رعایت تمام قوانین و مقررات قابل اجرا، حتی در سطح محلی یا آنهایی که توسط سازمان خودتان وضع شده است، مهم است تا از موقعیت های ناخوشایند آینده جلوگیری کنید. چارچوب مدیریت ریسک نقدینگی به سازمان‌ها کمک می‌کند نقدینگی کافی را حفظ کنند و اطمینان حاصل کنند که سازمان در موقعیت مناسبی برای رسیدگی به تعهدات روزانه نقدینگی و مدیریت موقعیت‌های ریسک نقدینگی بالا که ممکن است وجود داشته باشد، باشد.

دوره آموزشی سیستم مدیریت انطباق ISO 37301 به شما کمک می کند تا سیستم مدیریت انطباق (CMS) را ایجاد کنید، توسعه دهید، پیاده سازی کنید، ارزیابی کنید، حفظ کنید و به طور مستمر بهبود بخشید. از این رو، یک سیستم مدیریت محتوا رویکرد مناسبی را برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا با پیروی از قوانین و مقررات قابل اجرا، تمامی تعهدات لازم را رعایت کنند و از خطرات احتمالی که ممکن است سازمان با آن مواجه شود، اجتناب کند.

اگر می خواهید درباره مدیریت ریسک یا گواهینامه ها و دوره های آموزشی ایران گواه مربوط به انطباق بیشتر بدانید، با ما در تماس باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا