ایزو 21902: استاندارد راهنمای جهانگردی

مقدمه

استاندارد ایزو 21902 نسخه 2021، به‌عنوان اولین استاندارد بین‌المللی برای ترویج جهانگردی قابل دسترس برای تمامی افراد، از جمله افراد با معلولیت و ناتوانی، معرفی شده است. این استاندارد با هدف کاهش موانع غیرضروری و افزایش دسترس‌پذیری در صنعت جهانگردی، گامی مهم در جهت بهبود تجربه سفر برای بیش از یک میلیارد نفر در جهان محسوب می‌شود.

ایزو 21902

اهداف و دامنه کاربرد ایزو 21902

ایزو 21902 (ISO 21902:2021)، با عنوان “جهانگردی و خدمات مرتبط – گردشگری قابل دسترس برای همه – الزامات و توصیه‌ها”، دستورالعمل‌هایی برای سازمان‌های جهانگردی فراهم می‌آورد تا خدمات قابل دسترس و مناسبی را برای افراد با هر سطح توانایی ارائه دهند. این استاندارد به ویژه بر روی افراد دارای معلولیت و افراد مسن تمرکز دارد، اما شامل هر کسی که با مشکلات دسترسی روبرو است، می‌شود.

مزایای اجرایی

  • افزایش دسترس‌پذیری: کاهش موانع فیزیکی و اطلاعاتی برای دسترسی آسان به امکانات و خدمات گردشگری.
  • تقویت شفافیت و آموزش: بهبود دانش و مهارت‌های کارکنان صنعت جهانگردی در خصوص نیازهای مختلف مسافران.

نقش سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO)

مارینا دیوتالوی، نماینده UNWTO و عضو گروه کاری متخصصان تهیه‌کننده ایزو 21902، بر اهمیت این استاندارد در از بین بردن موانع موجود در صنعت جهانگردی تأکید دارد. او می‌گوید که عدم ثبات و شفافیت در کشورها اغلب به دلیل کمبود دانش و آموزش در صنعت است و این استاندارد می‌تواند راهنمایی مؤثری برای بهبود این وضعیت باشد.

ایزو ۲۱۹۰۲:۲۰۲۱، نخستین استاندارد بین‌المللی برای تسهیل گردشگری قابل دسترس برای تمامی افراد، از جمله بیش از یک میلیارد نفر دارای نوعی معلولیت یا ناتوانی، معرفی شده است. این استاندارد به صنعت گردشگری کمک می‌کند تا با کاهش موانع غیرضروری، سفر را برای همه افراد دست‌یافتنی‌تر کند.

turism 1024x768 1

اهداف ایزو ۲۱۹۰۲

  • ارتقاء دسترسی: فراهم‌آوری دستورالعمل‌هایی برای بهبود دسترسی و لذت بردن از گردشگری برای تمامی افراد.
  • شمول همه افراد: در نظر گرفتن نیازهای افراد دارای معلولیت، سالمندان، و سایر گروه‌های دارای شرایط دسترسی خاص.

چالش‌ها و راهکارها

کمبود راهنمایی‌های استاندارد

  • وضعیت موجود: در بسیاری از کشورها، نبود استانداردهای یکپارچه و راهنمایی‌های کافی برای ارائه‌دهندگان گردشگری، چالش‌هایی را در ارتقاء دسترسی ایجاد کرده است.
  • راهکار ایزو ۲۱۹۰۲: این استاندارد با هدف پر کردن این خلا و ارتقاء قابلیت دسترسی در کل زنجیره ارزش گردشگری منتشر شده است.

تاثیرات مثبت ایزو ۲۱۹۰۲

  • بهبود قابلیت دسترسی: کمک به سازمان‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری برای بهبود دسترسی امکانات و خدمات.
  • تقویت زنجیره ارزش گردشگری: ارتقاء دسترسی برای همه بخش‌های درگیر در صنعت گردشگری، از جمله ارائه دهندگان حمل و نقل، امکانات اقامتی، و موسسات گردشگری.
تصویر فردی که اقدام به اخذ گواهینامه ایزو معتبر کرده است

مرکز مشاوره ایران گواه یکی از معتبرترین مراجع جهت اخذ گواهینامه های بین المللی ایزو است. برای دریافت گواهینامه های ایزو معتبر از این فرم استفاده کنید و یا در واتس‌اپ پیام دهید.

شماره تماس: 46134156-021

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا