اکوسیستم کسب و کار چیست و چگونه کار می کند؟

اکو سیستم کسب وکار چیست؟. “اکوسیستم کسب و کار یک ترتیب تجاری هدفمند بین دو یا چند نهاد (اعضا) برای ایجاد و سهیم شدن در ارزش جمعی برای مجموعه مشترکی از مشتریان است. هر اکوسیستم تجاری دارای مشارکت‌کنندگانی است و حداقل یک عضو به عنوان هماهنگ کننده شرکت‌کنندگان عمل می‌کند.

اکوسیستم کسب و کار چیست

اکوسیستم کسب و کار شبکه ای از سازمان ها – از جمله تامین کنندگان، توزیع کنندگان، مشتریان، رقبا، سازمان های دولتی و غیره- است که در ارائه یک محصول یا خدمات خاص از طریق رقابت و همکاری مشارکت دارند. ایده این است که هر موجودی در اکوسیستم بر دیگران تأثیر می‌گذارد و تحت تأثیر قرار می‌گیرد و یک رابطه دائماً در حال تکامل ایجاد می‌کند که در آن هر موجودی باید انعطاف‌پذیر و سازگار باشد تا بتواند مانند یک اکوسیستم بیولوژیکی زنده بماند.

اکو سیستم کسب و کار چگونه کار می کند؟. در واقع، اکوسیستم کسب و کار متشکل از شبکه ای از شرکت های به هم پیوسته است که به طور پویا با یکدیگر از طریق رقابت و همکاری برای رشد فروش و بقا در تعامل هستند. یک اکوسیستم شامل تامین کنندگان، توزیع کنندگان، مصرف کنندگان، دولت، فرآیندها، محصولات و رقبا است.

نکات کلیدی در مورد اکوسیستم کسب و کار

  • اکوسیستم کسب و کار شبکه ای از سازمان ها – از جمله تامین کنندگان، توزیع کنندگان، مشتریان، رقبا، سازمان های دولتی و غیره- است که در ارائه یک محصول یا خدمات خاص از طریق رقابت و همکاری مشارکت دارند.
  • ایده این است که هر موجودی در اکوسیستم بر دیگران تأثیر می‌گذارد و تحت تأثیر قرار می‌گیرد و یک رابطه دائماً در حال تکامل ایجاد می‌کند که در آن هر موجودی باید انعطاف‌پذیر و سازگار باشد تا بتواند مانند یک اکوسیستم بیولوژیکی زنده بماند.
  • اکوسیستم ها موانع قوی برای ورود به رقابت جدید ایجاد می کنند، زیرا اکوسیستم از قبل از بازیکنانی تشکیل شده است که به آن اجازه عملکرد می دهند.
  • نظریه اکوسیستم های کسب و کار توسط استراتژیست تجاری جیمز مور در سال 1993 ارائه شد.
طرح کسب و کار

آشنایی با اکوسیستم کسب و کار

در دهه 1930، آرتور تانسلی، گیاه شناس بریتانیایی، واژه اکوسیستم را برای توصیف جامعه ای از موجودات زنده که با یکدیگر و محیط هایشان در تعامل هستند، معرفی کرد: هوا، آب، زمین و غیره. ، تکامل می یابند و به طور مشترک با اختلالات خارجی سازگار می شوند.

جیمز مور، استراتژیست تجاری، این مفهوم بیولوژیکی را در مقاله مروری بازرگانی هاروارد در سال 1993 با عنوان «شکارچیان و طعمه: بوم‌شناسی جدید رقابت» پذیرفت، که در آن شرکت‌هایی را که در دنیای تجارت به‌هم‌پیوسته به‌طور فزاینده‌ای فعالیت می‌کنند با جامعه‌ای از ارگانیسم‌هایی که برای بقا وفق می‌یابند و تکامل می‌یابند، مقایسه می‌کند. . مور پیشنهاد کرد که یک شرکت نه به عنوان یک شرکت واحد در یک صنعت، بلکه به عنوان عضوی از یک اکوسیستم تجاری با شرکت‌کنندگانی که در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته شود.

مانند اکوسیستم های طبیعی، شرکت های درگیر در اکوسیستم های تجاری برای بقا با سازگاری و گاهی اوقات انقراض رقابت می کنند.

پیشرفت فناوری و جهانی شدن فزاینده، ایده‌ها را در مورد بهترین راه‌های انجام کسب‌وکار تغییر داده است، و تصور می‌شود که ایده اکوسیستم تجاری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا درک کنند که چگونه در این محیط به سرعت در حال تغییر رشد کنند. مور اکوسیستم کسب و کار را به صورت زیر تعریف کرد:

یک جامعه اقتصادی که توسط بنیادی از سازمان‌ها و افراد در حال تعامل – ارگانیسم‌های دنیای تجارت – پشتیبانی می‌شود. جامعه اقتصادی کالاها و خدمات ارزشمندی را برای مشتریان تولید می کند که خود اعضای اکوسیستم هستند. ارگانیسم های عضو همچنین شامل تامین کنندگان، تولیدکنندگان اصلی، رقبا و سایر ذینفعان هستند.

با گذشت زمان، آنها توانایی ها و نقش های خود را توسعه می دهند و تمایل دارند خود را با جهت هایی که توسط یک یا چند شرکت مرکزی تعیین شده است، هماهنگ کنند. شرکت هایی که دارای نقش های رهبری هستند ممکن است در طول زمان تغییر کنند، اما عملکرد رهبر اکوسیستم توسط جامعه ارزشمند است زیرا به اعضا امکان می دهد به سمت دیدگاه های مشترک حرکت کنند تا سرمایه گذاری های خود را همسو کنند و نقش های حمایتی متقابل را پیدا کنند.

در واقع، اکوسیستم کسب و کار متشکل از شبکه ای از شرکت های به هم پیوسته است که به طور پویا با یکدیگر از طریق رقابت و همکاری برای رشد فروش و بقا در تعامل هستند. یک اکوسیستم شامل تامین کنندگان، توزیع کنندگان، مصرف کنندگان، دولت، فرآیندها، محصولات و رقبا است. هنگامی که یک اکوسیستم رشد می کند، به این معنی است که شرکت کنندگان الگوهای رفتاری ایجاد کرده اند که جریان ایده ها، استعدادها و سرمایه را در سراسر سیستم ساده می کند.

اکوسیستم ها و رقابت

اکوسیستم‌ها موانع قوی برای ورود به رقابت جدید ایجاد می‌کنند، زیرا شرکت‌کنندگان بالقوه نه تنها باید محصول اصلی را کپی یا بهتر کنند، بلکه باید با کل سیستم کسب‌وکارها و تامین‌کنندگان مستقل مکمل که شبکه را تشکیل می‌دهند، رقابت کنند.

بخشی از یک اکوسیستم کسب و کار مکانیزم هایی را برای استفاده از فناوری، دستیابی به برتری در تحقیقات و شایستگی های تجاری و رقابت موثر با سایر شرکت ها فراهم می کند. برخی دیگر از اهداف اکوسیستم کسب و کار عبارتند از:

  • ایجاد همکاری های جدید برای رسیدگی به چالش های اجتماعی و زیست محیطی فزاینده
  • استفاده از خلاقیت و نوآوری برای کاهش هزینه تولید یا اجازه دادن به اعضا برای دستیابی به مشتریان جدید
  • تسریع فرآیند یادگیری برای همکاری موثر و به اشتراک گذاری بینش ها، مهارت ها، تخصص و دانش
  • ایجاد راه های جدید برای رفع نیازها و خواسته های اساسی انسان

به همین دلایل است که در دنیای تجارت امروزی که به سرعت در حال تغییر است، یک شرکت اکوسیستم خود را ایجاد می کند یا با ارائه مزیتی که در حال حاضر در آن اکوسیستم وجود ندارد، راهی برای پیوستن به اکوسیستم موجود ارائه می دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا