اخلاق تجاری: تعریف، اصول، و چرایی

تعریف اخلاق تجاری چیست؟. اخلاق تجاری به کارگیری ارزش های اخلاقی در رفتار تجاری است. اخلاق تجاری هم به رفتار افراد و هم به رفتار سازمان به عنوان یک کل مرتبط است. اخلاق به بررسی توجیه عقلانی احکام اخلاقی ما می پردازد. آن چیزی که از نظر اخلاقی درست یا غلط، عادلانه یا ناعادلانه است را مطالعه می کند. در معنای وسیع‌تر، اخلاق به انسان و تعامل او با طبیعت و با دیگر انسان‌ها، آزادی، مسئولیت و عدالت بازتاب دارد.

اخلاق تجاری

اخلاق تجاری سیاست‌ها و شیوه‌های تجاری مناسب را در مورد موضوعات بالقوه بحث‌برانگیز، از جمله حاکمیت شرکتی، تجارت خودی، رشوه، تبعیض، مسئولیت اجتماعی شرکت، مسئولیت‌های امانتداری، و موارد دیگر مطالعه می‌کند. قانون اغلب اخلاق کسب و کار را راهنمایی می کند، اما در مواقع دیگر اخلاق تجاری یک دستورالعمل اساسی را ارائه می دهد که کسب و کارها می توانند برای کسب تایید عمومی از آن پیروی کنند.

نکات کلیدی در مورد اخلاق تجاری

  • اخلاق کسب و کار به اجرای سیاست ها و شیوه های تجاری مناسب با توجه به موضوعات بحث برانگیز اشاره دارد.
  • برخی از مسائلی که در بحث اخلاق مطرح می شوند عبارتند از حاکمیت شرکتی، تجارت داخلی، رشوه، تبعیض، مسئولیت اجتماعی و مسئولیت های امانتداری.
  • قانون معمولاً لحن را برای اخلاق تجاری تعیین می کند و یک دستورالعمل اساسی ارائه می دهد که کسب و کارها می توانند برای کسب تأیید عمومی از آن پیروی کنند.
اهمیت اخلاق تجاری

آشنایی با اخلاق تجاری

اخلاق تجاری تضمین می کند که سطح مشخصی از اعتماد بین مصرف کنندگان و اشکال مختلف شرکت کنندگان در بازار با مشاغل وجود دارد. به عنوان مثال، یک مدیر پورتفولیو باید به پرتفوی اعضای خانواده و سرمایه گذاران کوچک فردی توجه کند که به مشتریان ثروتمندتر توجه می کند. این نوع اقدامات تضمین می کند که مردم از رفتار منصفانه برخوردار شوند.

مفهوم اخلاق کسب و کار در دهه 1960 آغاز شد، زیرا شرکت ها از جامعه مصرف کننده رو به رشدی که نگرانی هایی در مورد محیط زیست، علل اجتماعی و مسئولیت شرکتی نشان می داد آگاه تر شدند. تمرکز فزاینده بر روی «مسائل اجتماعی» از ویژگی های این دهه بود.

از آن زمان، مفهوم اخلاق تجاری تکامل یافته است. اخلاق تجاری فراتر از قوانین اخلاقی درست و غلط است. این تلاش می‌کند تا آنچه را که شرکت‌ها باید از نظر قانونی انجام دهند در مقابل حفظ مزیت رقابتی نسبت به سایر مشاغل تطبیق دهد. شرکت ها اخلاق تجاری را به روش های مختلفی نشان می دهند.

اخلاق تجاری سطح معینی از اعتماد بین مصرف کنندگان و شرکت ها را تضمین می کند و رفتار عادلانه و برابر عمومی را تضمین می کند. در مورد “اهمیت اخلاق تجاریبیشتر بخوانید.

اصول اخلاق تجارت

درک اصول اساسی که رفتار اخلاقی مطلوب را هدایت می کند و اینکه چگونه فقدان این اصول اخلاقی به سقوط بسیاری از افراد باهوش و با استعداد و کسب و کارهایی که آنها نمایندگی می کنند، کمک می کند، ضروری است. به طور کلی 12 اصل اخلاق تجاری وجود دارد:

  • رهبری: تلاش آگاهانه برای اتخاذ، ادغام و تقلید از 11 اصل دیگر برای هدایت تصمیمات و رفتار در تمام جنبه های زندگی حرفه ای و شخصی.
  • مسئولیت پذیری: خود و دیگران را مسئول اعمالشان بدانید. تعهد به پیروی از شیوه های اخلاقی و اطمینان از پیروی دیگران از دستورالعمل های اخلاقی.
  • صداقت: شامل اصول دیگری مانند صداقت، قابل اعتماد بودن و قابل اعتماد بودن است. کسی که صداقت داشته باشد به طور مداوم کار درست را انجام می دهد و تلاش می کند تا خود را در سطح بالاتری نگه دارد.
  • احترام به دیگران: برای تقویت رفتار و محیط های اخلاقی در محیط کار، احترام به دیگران یک جزء حیاتی است. همه سزاوار کرامت، حریم خصوصی، برابری، فرصت، شفقت و همدلی هستند.
  • صداقت: حقیقت در همه مسائل کلیدی برای پرورش جو اخلاقی است. حقایق جزئی، نادیده انگاشتن، و اغراق یا کم بها دادن به کسب و کار کمکی به بهبود عملکرد آن نمی کند. اخبار بد باید به همان شیوه خبرهای خوب اطلاع رسانی و دریافت شود تا بتوان راه حل هایی برای آن ارائه داد.
  • احترام به قوانین: رهبری اخلاقی باید شامل اجرای کلیه قوانین محلی، ایالتی و فدرال باشد. اگر یک منطقه خاکستری قانونی وجود دارد، رهبران باید به جای سوء استفاده از یک شکاف، در سمت قانونی اشتباه کنند.
  • مسئولیت: مالکیت را در یک سازمان ارتقا دهید، به کارکنان اجازه دهید در قبال کار خود مسئول باشند و در قبال کارهای شما پاسخگو باشند.
  • شفافیت: ذینفعان افرادی هستند که به یک تجارت علاقه دارند، مانند سهامداران، کارکنان، جامعه ای که یک شرکت در آن فعالیت می کند و اعضای خانواده کارکنان. بدون افشای اسرار تجاری، شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که اطلاعات مربوط به وضعیت مالی، تغییرات قیمت، شیوه‌های استخدام و اخراج، دستمزدها و ترفیع‌ها در دسترس علاقه‌مندان به موفقیت کسب‌وکار است.
  • شفقت: با کارمندان، جامعه اطراف یک کسب و کار، شرکای تجاری و مشتریان باید با نگرانی برای رفاه آنها رفتار شود.
  • انصاف: همه باید فرصت های یکسانی داشته باشند و با آنها یکسان رفتار شود. اگر یک عمل یا رفتار باعث شود شما احساس ناراحتی کنید یا منافع شخصی یا شرکتی را در برابر برابری، ادب و احترام مشترک قرار دهید، احتمالاً منصفانه نیست.
  • وفاداری: رهبری باید محرمانه و تعهد خود را به کارکنان و شرکت نشان دهد. الهام بخشیدن به وفاداری در کارکنان و مدیریت تضمین می کند که آنها به بهترین شیوه ها متعهد هستند.
  • نگرانی زیست‌محیطی: در دنیایی که منابع محدود است، اکوسیستم‌ها توسط شیوه‌های گذشته آسیب دیده‌اند، و آب و هوا در حال تغییر است، آگاهی از اثرات زیست‌محیطی یک کسب‌وکار و نگرانی در مورد آن بسیار اهمیت دارد. همه کارمندان باید تشویق شوند تا راه حل هایی را برای اقداماتی که می تواند به خسارات وارده اضافه کند، کشف و گزارش کنند.
تجارت الکترونیک چیست

چرا اخلاق تجاری مهم است؟

دلایل متعددی وجود دارد که اخلاق تجاری برای موفقیت در تجارت مدرن ضروری است. مهم‌تر از همه، برنامه‌های اخلاقی تعریف‌شده، کد رفتاری را ایجاد می‌کنند که رفتار کارکنان را هدایت می‌کند – از مدیران اجرایی گرفته تا مدیریت میانی تا جدیدترین و جوان‌ترین کارمندان. هنگامی که همه کارکنان تصمیمات اخلاقی می گیرند، شرکت برای رفتار اخلاقی شهرت پیدا می کند. شهرت آن افزایش می یابد، و شروع به تجربه مزایایی می کند که یک نهاد اخلاقی درو می کند:

  • شناخت و رشد برند
  • افزایش توانایی مذاکره
  • افزایش اعتماد به محصولات و خدمات
  • حفظ و رشد مشتری
  • استعدادها را جذب می کند
  • سرمایه گذاران را جذب می کند

وقتی همه این عوامل با هم ترکیب شوند، بر درآمد یک کسب و کار تأثیر می گذارد. آنهایی که در تعیین استانداردهای اخلاقی شکست می خورند و آنها را اجرا می کنند، محکوم به این هستند که در نهایت خود را در کنار انرون، آرتور اندرسن، ولز فارگو، Lehman Brothers، Bernie Madoff و بسیاری دیگر بیابند.

انواع اخلاق تجاری

تئوری های متعددی در رابطه با اخلاق کسب و کار وجود دارد و انواع مختلفی را می توان یافت، اما آنچه که یک کسب و کار را متمایز می کند، شیوه های مسئولیت اجتماعی شرکتی، شفافیت و قابل اعتماد بودن، انصاف و شیوه های تکنولوژیکی آن است.

مسئولیت اجتماعی شرکت

مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) مفهومی است که نیازهای ذینفعان را برآورده می کند و در عین حال تأثیر برآورده شدن این نیازها را بر کارکنان، محیط زیست، جامعه و جامعه ای که کسب و کار در آن فعالیت می کند، در نظر می گیرد. البته، امور مالی و سود مهم هستند، اما باید در درجه دوم رفاه جامعه، مشتریان و کارکنان قرار گیرند – زیرا مطالعات به این نتیجه رسیده اند که حاکمیت شرکتی و شیوه های اخلاقی عملکرد مالی را افزایش می دهد.

کسب و کارها باید خود را در قبال اثرات زیست محیطی، بشردوستانه، اخلاقی و اقتصادی خود مسئول و مسئول بدانند.

شفافیت و اعتماد

برای شرکت ها ضروری است که اطمینان حاصل کنند که عملکرد مالی خود را به شیوه ای شفاف گزارش می کنند. این نه تنها در مورد گزارش های مالی مورد نیاز، بلکه به طور کلی همه گزارش ها صدق می کند. به عنوان مثال، بسیاری از شرکت ها گزارش های سالانه را برای سهامداران خود منتشر می کنند.

بیشتر این گزارش‌ها نه تنها گزارش‌های ارائه‌شده به تنظیم‌کننده‌ها، بلکه چگونگی و چرایی تصمیم‌گیری‌ها، تحقق اهداف و عوامل مؤثر بر عملکرد را تشریح می‌کنند. مدیران عامل خلاصه ای از عملکرد سالانه شرکت می نویسند و چشم انداز خود را ارائه می دهند.

بیانیه های مطبوعاتی روش دیگری است که شرکت ها می توانند شفاف باشند. رویدادهای مهم برای سرمایه گذاران و مشتریان باید منتشر شود، صرف نظر از اینکه خبر خوب یا بد باشد.

رویه های فناورانه و اخلاق

استفاده روزافزون از فناوری از همه اشکال در عملیات تجاری به طور ذاتی با نیاز یک کسب و کار همراه است تا اطمینان حاصل کند که فناوری و اطلاعات جمع آوری شده از نظر اخلاقی استفاده می شود. علاوه بر این، باید اطمینان حاصل کند که این فناوری تا حد توان خود ایمن است، به خصوص که بسیاری از کسب و کارها اطلاعات مشتریان را ذخیره می کنند و داده هایی را جمع آوری می کنند که افرادی که دارای اهداف پلید هستند می توانند از آنها استفاده کنند.

انصاف

محل کار باید برای همه کارکنان بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب، عقاید، سن یا هویت، فراگیر، متنوع و منصفانه باشد. یک محیط کاری منصفانه جایی است که هرکسی می تواند رشد کند، ارتقا یابد و به روش خود موفق شود.

طرح تداوم کسب و کار (BCP)

چگونه اخلاق خوب کسب و کار را پیاده کنیم

ایجاد محیطی از رفتار اخلاقی و تصمیم‌گیری نیازمند زمان و تلاش است – همیشه از بالا شروع می‌شود. اکثر شرکت ها برای اعمال رفتار اخلاقی نیاز به ایجاد کد رفتار/اخلاق، اصول راهنما، رویه های گزارش دهی و برنامه های آموزشی دارند.

پس از تعریف رفتار و اجرای برنامه ها، ارتباط مستمر با کارکنان حیاتی می شود. رهبران باید دائماً کارمندان را تشویق کنند تا رفتارهای نگران کننده را گزارش کنند – علاوه بر این، باید این اطمینان وجود داشته باشد که اگر افشاگران با اقدامات متخاصم روبرو نشوند.

خط لوله برای گزارش دهی ناشناس می تواند به کسب و کارها کمک کند تا شیوه های مشکوک را شناسایی کنند و به کارمندان اطمینان دهد که با هیچ عواقبی برای گزارش یک مشکل مواجه نخواهند شد.

نظارت و گزارش رفتار غیراخلاقی

هنگام جلوگیری از رفتار غیراخلاقی و ترمیم عوارض جانبی نامطلوب آن، شرکت ها اغلب به مدیران و کارمندان نگاه می کنند تا هر گونه اتفاقی را که مشاهده یا تجربه می کنند گزارش دهند. با این حال، موانع در فرهنگ شرکت (مانند ترس از تلافی برای گزارش تخلف) می تواند از وقوع این اتفاق جلوگیری کند.

نظرسنجی جهانی اخلاق کسب و کار در سال 2021 که توسط Ethics & Compliance Initiative (ECI) منتشر شده است، از بیش از 14000 کارمند در 10 کشور در مورد انواع مختلف رفتار نادرست که در محل کار مشاهده کردند، نظرسنجی کرد. 49 درصد از کارکنان مورد بررسی گفتند که رفتارهای نادرست را مشاهده کرده اند و 22 درصد گفتند که رفتارهایی را مشاهده کرده اند که آنها را به عنوان توهین آمیز طبقه بندی می کنند. 86 درصد از کارمندان گفتند که تخلفاتی را که مشاهده کرده اند گزارش کرده اند. هنگامی که از آنها پرسیده شد که آیا برای گزارش دادن تجربه تلافی‌جویی داشته‌اند یا خیر، 79 درصد گفتند که با آنها تلافی شده است.

در واقع، ترس از تلافی یکی از دلایل اصلی کارمندان برای گزارش نکردن رفتار غیراخلاقی در محل کار است. ECI می گوید شرکت ها باید با تقویت این ایده که گزارش تخلف مشکوک برای شرکت سودمند است، در جهت بهبود فرهنگ شرکتی خود تلاش کنند. علاوه بر این، آنها باید شجاعت کارمند در تهیه گزارش را تصدیق کرده و به آنها پاداش دهند.

نتیجه گیری

اخلاق تجاری به کارکنان، مشتریان، جامعه، محیط زیست، سهامداران و ذینفعان مربوط می شود. بنابراین، هر کسب‌وکاری باید مدل‌ها و شیوه‌های اخلاقی را توسعه دهد که کارکنان را در اقداماتشان راهنمایی کند و اطمینان حاصل کند که آنها منافع و رفاه افرادی را که شرکت به آنها خدمت می‌کند در اولویت قرار می‌دهند.

انجام این کار نه تنها باعث افزایش درآمد و سود می شود، بلکه یک محیط کاری مثبت ایجاد می کند و باعث ایجاد اعتماد بین مصرف کنندگان و شرکای تجاری می شود.

پرسش های متداول

اخلاق تجاری چیست؟

اخلاق تجاری به معضلات اخلاقی یا مسائل بحث برانگیز پیش روی یک شرکت مربوط می شود. اغلب، اخلاق تجاری شامل سیستمی از شیوه ها و رویه هایی است که به ایجاد اعتماد با مصرف کننده کمک می کند. در یک سطح، برخی از اخلاق تجاری مانند حداقل دستمزدها، محدودیت‌های تجارت داخلی و مقررات زیست‌محیطی در قانون گنجانده شده‌اند. از سوی دیگر، اخلاق تجاری می تواند تحت تأثیر رفتار مدیریت قرار گیرد که تأثیرات گسترده ای در سراسر شرکت دارد.

اخلاق تجاری و مثال چیست؟

اخلاق کسب و کار مدیران، مدیران و کارکنان را در اقدامات و تصمیم گیری های روزانه هدایت می کند. به عنوان مثال، شرکتی را در نظر بگیرید که تصمیم گرفته است زباله های شیمیایی را که توانایی پرداخت درست آن را در زمین خالی که در جامعه محلی خریداری کرده است، دفع کند. این اقدام عواقب قانونی، زیست محیطی و اجتماعی دارد که می تواند به یک شرکت آسیبی غیرقابل تعمیر وارد کند.

12 اصل اخلاقی چیست؟

اخلاق کسب و کار یک موضوع در حال تحول است. به طور کلی، حدود 12 اصل اخلاقی وجود دارد: صداقت، انصاف، رهبری، صداقت، شفقت، احترام، مسئولیت، وفاداری، رعایت قانون، شفافیت و نگرانی های زیست محیطی.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا