ایزو 26000 چیست و سازمان چگونه از آن سود می برد؟

ایزو 26000 یک استاندارد بین المللی است که اصول و دستورالعمل های مسئولیت های اجتماعی را تعیین می کند. برای کمک به سازمان‌ ها با ارزیابی و رسیدگی به مسئولیت‌ های اجتماعی مانند مشتریان و جوامع و همچنین اثرات زیست‌ محیطی فرآیندهایشان توسعه یافته است. این استاندارد راهنمایی کامل و پیشنهادات مؤثری را برای سازمان‌ها ارائه می‌دهد تا به روش‌ های مسئولیت‌ پذیری اجتماعی مانند روش‌ های اجرایی برای پذیرش استاندارد عمل کنند. شما نمی توانید گواهی ISO 26000 را دریافت کنید، زیرا این استاندارد فقط راهنمایی می کند.

ایزو 26000 چیست

«ISO 26000:2010 به جای الزامات، راهنمایی ارائه می دهد، بنابراین بر خلاف برخی دیگر از استانداردهای شناخته شده ISO نمی توان برای آن گواهینامه صادر کرد. در عوض، به روشن شدن مسئولیت اجتماعی کمک می‌کند، به کسب‌ وکارها و سازمان‌ ها کمک می‌ کند تا اصول را به اقدامات مؤثر تبدیل کنند، و بهترین شیوه‌ های مربوط به مسئولیت اجتماعی را در سطح جهانی به اشتراک بگذارند. هدف آن همه سازمان ها صرف نظر از فعالیت، اندازه یا مکان آنها است. ISO 26000 برای پاسخگویی به نیاز روزافزون جهان به بهترین شیوه‌ های شفاف و هماهنگ در مورد چگونگی تضمین عدالت اجتماعی، اکوسیستم‌ های سالم، و حکمرانی سازمانی خوب، با هدف نهایی کمک به توسعه پایدار، توسعه یافته است.

دستورالعمل ها در ایزو 26000 چیست؟

دستورالعمل های استاندارد ISO 26000 حول 7 نقطه مرکزی است که در زیر بیان شده است:

  • حاکمیت سازمانی؛
  • حقوق بشر؛
  • شیوه های کار؛
  • مسئولیت زیست محیطی؛
  • عادلانه بودن رویه های سازمانی؛
  • مسائل مربوط به حمایت از مصرف کننده؛
  • جوامع در حال تکامل و توسعه

سپس این 7 نقطه به چندین حوزه بعدی تقسیم می شوند که ممکن است همپوشانی داشته باشند. بسته به هر موضوعی، استاندارد دستورالعمل ها و استراتژی های اجرایی مناسبی را برای سازمان ها ارائه می دهد تا وضعیت فعلی خود را ارزیابی کنند و اهداف قابل دستیابی را برای بهبود تعیین کنند.

بازاریابی قرابتی (affinity marketing)

مسئولیت اجتماعی چیست و چرا اهمیت دارد؟

مسئولیت اجتماعی حکم می‌کند که شرکت‌ ها وظیفه ذاتی دارند که در راستای منافع محیط زیست و جامعه عمل کنند. هدف اصلی مسئولیت اجتماعی کمک به توسعه پایدار است. به هر حال، سازمان‌ ها نقش مهمی در ارتباط با جامعه‌ ای که در آن فعالیت می‌ کنند، ایفا می‌ کنند و مسئولیت اخلاقی دارند که به گونه‌ ای عمل کنند که تضمین کند اکوسیستم‌ های سالم و برابری اجتماعی را حفظ می‌کنند.

ISO 26000 تاکید کرده است که یک عامل حیاتی در عملکرد کارآمد برای یک کسب و کار، توانایی آن در پیگیری عملکرد اقتصادی در عین پایبندی به قوانین اجتماعی و زیست محیطی است. سازمان ها به دلیل فشار اجتماعی، به طور فزاینده ای از اهمیت و نیاز به رفتار مسئولیت پذیر اجتماعی آگاه می شوند، تا حدی به این دلیل که فعالیت های آنها به سلامت اکوسیستم های جهان در دراز مدت بستگی دارد.

چگونه یک سازمان از مسئولیت پذیری اجتماعی سود می برد؟

اجرای خط مشی ها و دستورالعمل های مشخص شده در ISO 26000 به شرکت ها این امکان را می دهد:

  • شهرت بهتر به دست آورند،
  • افزایش توانایی برای جذب و حفظ کارگران و همچنین مشتریان و ذینفعان،
  • حفظ روحیه کارکنان، تعهد و بهره وری،
  • درک عمومی مطلوب از سرمایه گذاران، مالکان، اهداکنندگان و منافع مالی.
  • بهبود روابط خارجی با سایر شرکت ها، رسانه ها و جامعه.

ISO 26000 همچنین راهنمایی هایی را برای شرکت ها ارائه می دهد تا با اتخاذ یک موقعیت پایدار که شرکت آنها را به عنوان گزینه بهتر در بین رقبای خود متمایز می کند، مزیت رقابتی پیدا کنند. مسئولیت اجتماعی را می توان به راحتی در ساخت برند گنجاند. شما می‌خواهید نام شرکت خود را با تصویری مثبت مرتبط کنید و یک راه عالی برای انجام این کار، پیاده‌ سازی استراتژی‌ های مسئولیت‌ پذیر اجتماعی در سیاست‌ های شرکت است که می‌ تواند به طور جهانی مورد تحسین قرار گیرد. حتی ممکن است در را برای فرصت های بازاریابی بیشتر و برندهای مشترک باز کند.

ISO 26000 همچنین راهی برای حفظ روحیه کارکنان ارائه می دهد. مردم می‌خواهند احساس کنند که در دنیا تغییر قابل توجهی ایجاد می‌ کنند، چیزی که به آنها هدفی می‌ دهد تا بهتر و سخت‌ تر کار کنند. تشویق استراتژی‌ های بهتر و مسئولیت‌ پذیر اجتماعی به کارمندان این امکان را می‌دهد که نسبت به شرکتی که برای آن کار می‌کنند احساس غرور کنند که به نوبه خود حس وفاداری را تقویت می‌کند و می‌تواند به حفظ استعدادهای خوب کمک کند.

مطالعات متعدد نشان داده است که کارمندان وقتی به شرکت هایی تعلق دارند که خود را به عنوان مسئولیت اجتماعی معرفی می کنند، به طور قابل توجهی از شغل خود رضایت بیشتری دارند.

به عنوان مثال، بل کانادا گزارش مسئولیت شرکتی 2019 را منتشر کرده است که عملکرد شرکت در سال 2018 را پوشش می‌دهد و اینکه چگونه از طریق شیوه‌ های قوی مسئولیت‌ پذیری شرکتی، آنها توانستند اعضای با استعداد تیم را جذب و حفظ کنند، ریسک را کاهش دهند، وفاداری مشتری را ایجاد کنند و سهامدار ارزش بلندمدت شوند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا