ایزو 8501 چیست؟ حفاظت در برابر خوردگی سازه های فولادی با رنگ آمیزی

ISO 8501 یک استاندارد تصویری است که نمایانگر درجه های مختلف زنگ زدگی در سطوح مختلف تمیزی را نشان می دهد، اگرچه حاوی توضیحات متنی سطوح تمیزی نیز می باشد. استاندارد ایزو 8501 سطوح تمیزی را به ترتیب افزایش کار مورد نیاز رتبه بندی می کند.

ایزو 8501 چیست؟, شرح در تصویر

رویه‌ های مربوط به تمیز کردن سطح فلزات، که یکی از مؤثرترین روش‌ ها برای از بین بردن رسوب آسیاب و زنگ‌ زدگی روی سطوح فولادی است، توسط استاندارد بین‌ المللی ایزو 8501 توضیح داده شده است. این استاندارد مرجع مفیدی برای نقشه‌ برداران، اعمال کننده‌ ها و ناظران جهت رنگ آمیزی سطوح فلزی می باشد.

سطوح فلزی اگر به درستی نگهداری نشود و به طور منظم با اقدامات حفاظتی اصلاح نشود، اغلب سطوح فولادی همواره در طول زمان از طریق اثرات هوازدگی و گازهای خورنده در میان عوامل دیگر تخریب شده و شروع به زنگ زدگی می کنند. استاندارد بین المللی ISO 8501، که سطوح تمیزی را به ترتیب افزایش کار مورد نیاز رتبه بندی می کند، یک سری درجه زنگ زدگی و درجه های آماده سازی سطوح فولادی را مشخص می کند. ارزیابی بصری استاندارد تمیزی سطوح فولادی، می‌تواند برای کمک به تعیین نوع پوشش‌ ها و سیستم‌ های رنگی که باید روی یک زیرلایه اعمال شود، استفاده می‌شود.

ISO 8501-1 توسط کمیته فنی ISO/TC 35، رنگ و لاک، کمیته فرعی SC 12، آماده سازی بسترهای فولادی قبل از اعمال رنگ و محصولات مرتبط تهیه شده است. استاندارد ایزو 8501 شامل بخش‌ های زیر است که تحت عنوان کل آماده‌ سازی بسترهای فولادی قبل از اعمال رنگ‌ ها و محصولات مرتبط، ارزیابی می شود.

  • بخش 1: نمرات زنگ زدگی و درجه های آماده سازی زیرلایه های فولادی بدون پوشش و زیرلایه های فولادی پس از حذف کلی پوشش های قبلی.
  • بخش 2: درجه های آماده سازی بسترهای فولادی که قبلاً پوشش داده شده اند پس از حذف موضعی پوشش های قبلی.
  • قسمت 3: درجه های آماده سازی جوش ها، لبه ها و سایر نواحی دارای نقص سطح.
  • قسمت 4: شرایط سطح اولیه، درجه های آماده سازی و درجه های زنگ زدگی فلاش در ارتباط با جت آب با فشار بالا.

ایزو 8501: حفاظت در برابر خوردگی سازه های فولادی با رنگ آمیزی

کیفیت کلی و همچنین دوام پوشش های رنگی تحت تأثیر شرایطی است که در آن قرار دارد. این امر به ویژه در هنگام برخورد با فولاد بسیار نگران کننده است. خود سطح باید از قبل کاملاً آماده شود. در مورد فولادی که معمولاً با مسائل مربوط به خوردگی و زنگ زدگی مواجه است، آماده‌ سازی سطح به درجه‌ های مختلف زنگ، نوع رنگ انتخابی، قرار گرفتن در معرض آسیب های زیست محیطی متفاوت است.

ایستاندارد ایزو 1-8501 چیست؟ شرح در تصویر

عملکرد پوشش های محافظ رنگ و محصولات مرتبط به کار رفته روی فولاد به طور قابل توجهی تحت تأثیر وضعیت سطح فولاد بلافاصله قبل از رنگ آمیزی است. عوامل اصلی که بر این عملکرد تأثیر می گذارند عبارتند از:

الف) وجود زنگ زدگی و مقیاس آسیاب.
ب) وجود آلاینده های سطحی از جمله نمک ها، گرد و غبار، روغن ها و گریس ها.
ج) مشخصات سطح.

استانداردهای بین‌المللی ایزو 8501، ایزو 8502 و ایزو 8503 برای ارائه روش‌ هایی برای ارزیابی این عوامل تهیه شده‌اند، در حالی که ISO 8504 راهنمایی در مورد روش‌ های آماده‌ سازی موجود برای تمیز کردن لایه‌ های فولادی ارائه می‌دهد که نشان‌ دهنده قابلیت‌ های هر کدام در دستیابی به سطوح مشخصی از تمیزی است.

این استانداردهای بین المللی حاوی توصیه هایی برای سیستم های پوشش محافظ برای اعمال سطح فولاد نیست. استاندارد ایزو 8501 همچنین حاوی توصیه هایی برای الزامات کیفیت سطح برای شرایط خاص نیستند، حتی اگر کیفیت سطح می تواند تأثیر مستقیمی بر انتخاب پوشش محافظ برای اعمال و عملکرد آن داشته باشد. چنین توصیه هایی در اسناد دیگری مانند استانداردهای ملی و کدهای عملی ارائه شده است.

برای استفاده کنندگان از استاندارد بین المللی ایزو 8501 لازم است که اطمینان حاصل کنند که کیفیت بر اساس موارد اعلام شده در زیر مشخص شده است

  • سازگار و مناسب هم برای شرایط محیطی که فولاد در معرض آن قرار می گیرد و هم برای سیستم پوشش محافظ مورد استفاده.
  • در محدوده قابلیت روش تمیز کردن مشخص شده است.

برخی از روش‌ های گسترده آماده‌ سازی سطح عبارتند از: تمیز کردن با بلاست خشک، تمیز کردن ابزار برقی یا دستی، چربی‌ زدایی و جت آب. همه این راه حل ها دارای مزایا و معایب خود هستند و باید پس از ارزیابی مناسب در مورد وضعیت موجود بستر فولادی که روی آن استفاده می شود، به دقت انتخاب شوند.

برخی از عوامل قابل توجه در نظر گرفتن زنگ زدگی، مشخصات و وجود آلاینده هایی مانند روغن، آب، گرد و غبار و گریس است. فرآیند شناسایی درجه‌ های مختلف زنگ و آماده‌ سازی متعاقب آن می‌تواند بسیار دشوار باشد و بنابراین، استاندارد ایزو 8501 ایجاد شد تا به عنوان یک راهنما در طول فرآیند عمل کند.

ISO 8501 چیست؟

ISO 8501 در سال 1988 به عنوان ترکیبی از محتوای دستی از استانداردهای دیگر مانند استاندارد سوئدی SIS 055900 و DIN 55928 آلمان منتشر شد. استاندارد ایزو 8501 به عنوان راهنمای تصویری برای درجه های مختلف زنگ زدگی در سطوح مختلف تمیزی است. این روشی برای ارزیابی بصری درجه زنگ زدگی سطوح فولادی است و به تعیین پوشش‌ ها و سیستم‌ های رنگی برای استفاده در زیرلایه کمک می‌کند. همچنین فرآیندهای تمیز کردن را به ترتیب افزایش کار مورد نیاز رتبه بندی می کند:

  • تمیز کردن انفجاری سبک
  • تمیز کردن انفجاری کامل
  • تمیز کردن انفجاری فولاد

این روش برای سطوح فولادی نورد گرم تهیه شده برای رنگ آمیزی با روش هایی مانند تمیز کردن انفجار، تمیز کردن ابزار دستی و برقی و تمیز کردن شعله قابل استفاده است، اگرچه این روش ها به ندرت منجر به نتایج قابل مقایسه می شوند. اساساً، این روش‌ ها برای فولاد نورد گرم در نظر گرفته شده‌اند، اما روش‌ های تمیزکننده انفجاری، به‌ ویژه، می‌توانند بر روی فولاد نورد سرد با ضخامت کافی برای مقاومت در برابر هرگونه تغییر شکل ناشی از ضربه ساینده یا اثرات ابزار برقی استفاده شوند.

اجزای ایزو 8501 چیست؟

استاندارد ایزو 8501 به 4 بخش تقسیم می شود:

استاندارد ایزو 1-8501

استاندارد ایزو 1-8501 چیست؟, شرح در تصویر

ISO 8501-1 : شامل درجه های مختلف زنگ زدگی و آماده سازی بسترهای فولادی بدون پوشش و زیرلایه های فولادی پس از حذف کلی پوشش های قبلی است.

استاندارد ایزو 1-8501 چهار سطح از رسوب آسیاب و زنگ زدگی را که معمولاً بر روی سطوح فولادی بدون پوشش یافت می شود، شناسایی می کند. همچنین درجات خاصی از تمیزی بصری را پس از آماده سازی سطح سطوح فولادی بدون پوشش و سطوح فولادی پس از حذف کامل هر پوشش قبلی مشخص می کند. با توضیحات نوشته شده همراه با نمونه های عکاسی تعریف می شوند. معادل استاندارد سوئدی SS 05 59 00 (88) است که در مقیاس جهانی استفاده می شود، شامل 28 عکس است و به سه زبان ISO همراه با آلمانی، هلندی، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی، عربی، سوئدی، ژاپنی منتشر شده است.

این بخش از 4 درجه زنگ مختلف را که معمولاً روی سطوح فولادی بدون پوشش یا سطوح فولادی ذخیره شده یافت می شود، شناسایی می کند.

به طور خاص، توضیحات زنگ به این 4 نوع اشاره دارد :

  • یک سطح فولادی که عمدتاً با مقیاس چسبنده پوشیده شده است و در صورت وجود زنگ زدگی ترک های خفیف کمی دارد.
  • یک سطح فولادی که قبلاً شروع به کمی زنگ زدن کرده است.
  • یک سطح فولادی که فلس چسبنده روی آن تا حد زیادی زنگ زده است یا می توان آن را خراش داد (به شدت ضعیف شده است)، اما حفره های جزئی در دید عادی قابل مشاهده است.
  • سطح فولادی که رسوب تقریباً به طور کامل روی آن زنگ زده است و حفره‌های عمومی روی آن در دید معمولی به وضوح قابل مشاهده است.

ISO 8501-1 همچنین درجات مختلف تمیزی یا درجه های آماده سازی را برای مقایسه پس از تکمیل آماده سازی سطح بدون پوشش خود یا حذف پوشش های قبلی از سطح مشخص می کند.

سه درجه آماده سازی شناسایی شده و مربوط به روش تمیز کردنی است که احتمالاً مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

  • تمیز کردن سبک کامل یا خیلی کامل یا تمیز کردن تا زمانی که فولاد تمیز باشد.
  • تمیز کردن ابزار دستی و برقی.
  • شعله تمیز کردن (به ندرت استفاده می شود).

استاندارد ایزو 2-8501

استاندارد ایزو 2-8501, شرح در تصویر

ISO 8501-2: پس از حذف موضعی پوشش‌ های رنگ قبلی و فرآیندهای آماده‌ سازی احتمالی و درجه‌ های آن، بر روی بسترهای فولادی تمرکز می‌کند.

دستورالعمل استاندارد ایزو 8501 بخش 2 درجه های آماده سازی زیرلایه های فولادی قبلاً پوشش داده شده پس از لایه برداری لایه ها را الزام می کند.

ISO 8503-2 روش استفاده از این مقایسه کننده های ISO را شرح می دهد. بسیاری از روش های تمیز کردن انفجار ساینده در استفاده متداول در ISO 8504-2 توضیح داده شده‌اند. مقایسه بصری و لمسی زیرلایه‌ های فولادی که با ساینده‌ های شات یا ساینده‌ های شنی با بلاست تمیز شده‌اند.

این بخش از استاندارد بر اساس تجربه قبلی است که حکم می کند حذف کامل پوشش های رنگ قبلی همیشه ضروری، عملی یا اقتصادی نیست. این امر به ویژه زمانی صادق است که تعمیر و نگهداری منظم در حال حاضر انجام می شود و تلاش ها باید روی بخش های خاصی که در معرض آلاینده خاصی از محرک زنگ قرار دارند متمرکز شود.

استاندارد ایزو 2-8501 مجموعه ای از درجه های آماده سازی سطوح فولادی را پس از حذف موضعی پوشش های رنگ قبلی مشخص می کند. حاوی عکس هایی است که نمونه هایی از نمرات آماده سازی را نشان می دهد. درجه های مختلف آماده سازی با توضیحات مکتوب تعریف می شوند. قابل استفاده برای سطوحی که برای رنگ آمیزی با روش هایی مانند تمیز کردن انفجار، تمیز کردن با دست و ابزار برقی و ساییدن ماشینی آماده شده اند.

استاندارد ایزو 3-8501

استاندارد ایزو 3-8501, شرح در تصویر

ISO 8501-3: استاندارد ایزو 8501 پارت 3 درجه های آماده سازی جوش ها، لبه ها و سایر مناطق دارای نقص و درجه های آماده سازی برای آنها سروکار دارد.

استاندارد ایزو 3-8501 درجه های آماده سازی جوش، لبه های بریده شده و سایر نواحی را بر روی زیرلایه های فولادی با نقص توصیف می کند. این عیوب ممکن است قبل ویا بعد از آماده سازی با انفجار ساینده قابل مشاهده باشند. درجات آماده سازی ارائه شده در ISO 8501-3:2006 برای ارائه زیرلایه های دارای نقص، از جمله زیرلایه های جوشی و پیش ساخته، مناسب برای استفاده از رنگ ها و محصولات مرتبط است.

استاندارد ایزو 4-8501

استاندارد ایزو 4-8501 چیست, شرح در تصویر

ISO 8501-4: به شرایط سطح قبل از پروژه و درجه های آماده سازی مربوطه و درجه های زنگ زدگی فلاش برای جت آب با فشار بالا می پردازد.

استاندارد ایزو 4-8501 مجموعه ای از درجه های آماده سازی زیرلایه های فولادی را پس از انفجار کامل یا جزئی با فشار بالا در آب از آلاینده های محلول در آب، زنگ زدگی، لایه های رنگ قبلی و سایر مواد خارجی مشخص می کند. درجات مختلف موضوع یک توصیف مکتوب همراه با چاپ های عکاسی هستند که نمونه های معرف در محدوده تحمل برای هر یک از درجات توصیف شده را تشکیل می دهند.

علاوه بر این، این سند هم شرایط سطح اولیه و هم درجات شکوفایی زنگ پس از ترشی را مشخص می کند، همچنین با توضیحات مکتوب همراه با تصاویر عکاسی معرف تعریف شده است. استاندارد ایزو 4-8501 بین تمیزی بستر و ظاهر بصری آن ارتباط برقرار می کند.

جدا از جنبه بصری، با آلاینده های نامرئی و زبری سطح نیز سروکار دارد. روش های فیزیکی و شیمیایی برای تجزیه و تحلیل نمک های محلول و سایر آلاینده های نامرئی بر روی یک بستر کاملاً تمیز از سری ISO 8502 و مشخصات زبری سطح زیرلایه از سری ISO 8503 گرفته شده است.

آیا استاندارد 8501 قابلیت صدور گواهینامه را دارد؟

ایزو 8501 یک استاندارد تصویری است که نمایانگر درجه های مختلف زنگ زدگی در سطوح مختلف تمیزی را نشان می دهد، اگرچه حاوی توضیحات متنی سطوح تمیزی نیز می باشد. استاندارد ISO 8501 سطوح تمیزی را به ترتیب افزایش کار مورد نیاز رتبه بندی می کند. این استاندارد راهنمایی های قابل اجرا برای تمیز کرده سطح قبل از رنگ و جلوگیری از زنگ زدگی سطوح فلزی را مشخص می کند. بنابراین استاندارد ایزو 8501 توسط مراجع معتبر صدور گواهینامه ایزو، گواهی نمی شود.

البته برخی از نهادهای صادرکننده گواهینامه ایزو که در ایران به صورت خصوصی ثبت شده و توسط انجمن های معتبر همانند IAF تایید نشده اند به درخواست متقاضی گواهینامه ایزو 8501 را صادر می کنند. ولی این گواهینامه به صورت خوداظهاری صادر می شود و فاقد اعتبار بین المللی است. اشخاص می توانند با آموزش در مورد استاندارد ایزو 8501 اقدام به اخذ گواهینامه آموزشی ایزو 8501 نمایند.

به طور خلاصه، ISO 8501 ثابت می کند که راهنمای دقیق و مفیدی برای شناسایی درجه های مختلف زنگ از طریق سطوح مختلف تمیزی لایه های فولادی است.

ISO 8501 چیست؟

ISO 8501 در سال 1988 به عنوان ترکیبی از محتوای دستی از استانداردهای دیگر مانند استاندارد سوئدی SIS 055900 و DIN 55928 آلمان منتشر شد. استاندارد ایزو 8501 به عنوان راهنمای تصویری برای درجه های مختلف زنگ زدگی در سطوح مختلف تمیزی است. این روشی برای ارزیابی بصری درجه زنگ زدگی سطوح فولادی است و به تعیین پوشش‌ ها و سیستم‌ های رنگی برای استفاده در زیرلایه کمک می‌کند.

اجزای ایزو 8501 چیست؟

استاندارد ایزو 8501 به 4 بخش تقسیم می شود شامل:
ISO 8501-1 : شامل درجه های مختلف زنگ زدگی و آماده سازی بسترهای فولادی بدون پوشش و زیرلایه های فولادی پس از حذف کلی پوشش های قبلی است.
ISO 8501-2: پس از حذف موضعی پوشش‌ های رنگ قبلی و فرآیندهای آماده‌ سازی احتمالی و درجه‌ های آن، بر روی بسترهای فولادی تمرکز می‌کند.
ISO 8501-3: استاندارد ایزو 8501 پارت 3 درجه های آماده سازی جوش ها، لبه ها و سایر مناطق دارای نقص و درجه های آماده سازی برای آنها سروکار دارد.
ISO 8501-4: به شرایط سطح قبل از پروژه و درجه های آماده سازی مربوطه و درجه های زنگ زدگی فلاش برای جت آب با فشار بالا می پردازد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا