تفاوت بین هک اخلاقی و امنیت سایبری

اگرچه امنیت سایبری و هک اخلاقی شباهت‌ های زیادی دارند و هک اخلاقی در واقع نوعی امنیت سایبری است، اما از نظر روش‌ هایی که استفاده می‌کنند متفاوت هستند.

تفاوت بین هک اخلاقی و امنیت سایبری

بسیاری از فرآیندها و خدمات با پیشرفت مداوم فناوری تسهیل شده اند. این امر باعث افزایش استفاده از اینترنت و اتکا به فناوری شده است. با این حال، مجرمان سایبری زیادی وجود دارند که به طور مداوم در حال توسعه روش های پیچیده برای حمله به داده ها و تضعیف امنیت سایبری هستند. بنابراین اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه ضروری است.

این حملات مکرر اغلب می تواند برای سازمان ها ویرانگر باشد. آنها علاوه بر تأثیر بر سازمان ها، می توانند بسیاری از افراد مانند کارمندان و مشتریان را نیز تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین هدف، متوقف کردن این حملات و یافتن راه‌ های نوآورانه، پیشرفته و هوشمندانه برای یک قدم جلوتر ماندن از مجرمان سایبری است.

خوشبختانه راه های زیادی برای محافظت در برابر انواع مختلف نقض داده ها و سایر تهدیدات امنیتی وجود دارد. پیشرفت‌ ها در بخش‌ های امنیت اطلاعات، مانند صنعت امنیت سایبری و هک اخلاقی، تفاوت واقعی در حفاظت از داده‌ها و امنیت اطلاعات ایجاد کرده است.

امنیت سایبری چیست؟

امنیت سایبری یا امنیت فضای سایبری حوزه وسیعی است که به مطالعه و تمرین روش‌ ها و برنامه‌ های پیچیده با هدف حفاظت از سیستم‌ های شبکه، فناوری و اطلاعات حساس اشاره دارد.

نقص داده ها میلیون ها دلار خسارت به سازمان ها وارد می کند. طبق گزارش Tech.Co، در سطح جهانی، میانگین هزینه نقص داده ها 4.35 میلیون دلار است که نشان دهنده رشد 2.6 درصدی نسبت به سال قبل است.

در طول این حملات، در میان داده‌ های هدفمند مختلف، مجرمان اغلب به داده‌ های حساس مانند اطلاعات شناسایی شخصی (PII) حمله می‌ کنند و سپس از آنها برای اهداف مخرب سوء استفاده می‌کنند. چنین اتفاقاتی علاوه بر آسیب مالی به سازمان ها، اعتبار و اعتماد مشتریان را به خطر می اندازد.

از آنجایی که سازمان ها حجم زیادی از داده های مهم را جمع آوری و مدیریت می کنند، مسئولیت امنیت آنها را نیز بر عهده دارند. به همین دلیل، آنها باید روی امنیت زیرساخت ها، شبکه ها، برنامه های کاربردی، ابرها و اینترنت اشیا (IoT) سرمایه گذاری کنند و همچنین سیستم ها و سیاست های مدیریت امنیتی لازم را پیاده سازی کنند.

علاوه بر این، سازمان ها باید در آموزش کارکنان خود سرمایه گذاری کنند و آگاهی را در مورد اهمیت امنیت سایبری افزایش دهند. همه این فرآیندها و موارد دیگر باید توسط متخصصان با صلاحیت مناسب ارزیابی و مدیریت شوند. به همین دلیل است که سازمان ها باید کارشناسان امنیت سایبری را استخدام کنند.

هک اخلاقی چیست؟

درک عمیق تر از امنیت سایبری, شرح در تصویر

هک اخلاقی حوزه ای از امنیت سایبری است. حتی اگر برای مدت طولانی، “هک” و “هکر” با مفهوم منفی همراه بوده است. با این حال، امروزه می توان از هک به عنوان یک مزیت استفاده کرد و به سازمان ها کمک کرد تا نقاط ضعف بالقوه خود را شناسایی کنند.

هک قانونی که به دلایل ایمنی انجام می شود، هک اخلاقی نامیده می شود و توسط هکرهای اخلاقی انجام می شود.

هکرهای اخلاقی، همچنین به عنوان هکرهای کلاه سفید شناخته می شوند، سعی می کنند با نقض قانونی یا حمله به شبکه ها و سیستم های سازمان ها، آسیب پذیری های سازمان ها را شناسایی کنند. با شناسایی و رفع این آسیب‌پذیری‌ ها، هک اخلاقی به بهبود امنیت سیستم‌ ها و شبکه‌ ها کمک می‌کند.

فرآیند هک اخلاقی

مراحل اصلی هک اخلاقی در زیر توضیح داده شده است:

  • شناسایی – این مرحله اول هک اخلاقی است و شامل مجموعه ای از فرآیندها و تکنیک های مورد استفاده برای جمع آوری تمام اطلاعات موجود شبکه ها، سیستم ها و اقدامات امنیتی است.
  • اسکن – در مرحله دوم فرآیند، تمام اطلاعات به دست آمده در مرحله اول برای شناسایی آسیب‌ پذیری‌ ها در ناحیه مورد نظر اعمال می‌شود.
  • به دست آوردن دسترسی – این مرحله ای است که در آن هک در واقع اتفاق می افتد. پس از تجزیه و تحلیل تمام اطلاعات، هکر اخلاقی حمله کرده و وارد سیستم یا شبکه می شود. پس از دسترسی، هکر سعی می کند اطلاعات را مدیریت کند و می تواند تغییرات و اصلاحات مختلفی را انجام دهد.
  • حفظ دسترسی – پس از دسترسی به سیستم و شبکه، هکرها از روش‌ های مختلفی استفاده می‌کنند تا بتوانند در آینده هر زمان که لازم باشد دوباره وارد سیستم شوند.
  • پاکسازی مسیرها – برای جلوگیری از شناسایی، هکرها باید مسیرهای خود را بپوشانند تا سیستم های امنیتی حمله را شناسایی نکنند.
  • گزارش دهی – پس از اینکه حمله سایبری با موفقیت به پایان رسید، هکرهای اخلاقی گزارشی با تمام آسیب پذیری ها و مشکلات شناسایی شده تهیه می کنند.

تفاوت بین امنیت سایبری و هک اخلاقی

اگرچه امنیت سایبری و هک اخلاقی شباهت‌ های زیادی دارند و هک اخلاقی در واقع نوعی امنیت سایبری است، اما از نظر روش‌ هایی که استفاده می‌ کنند متفاوت هستند.

در حالی که کارشناسان امنیت سایبری روش‌ های دفاعی امنیتی را پیاده‌ سازی می‌کنند، از نظر استفاده از کنترل‌ های امنیتی و حفاظتی مناسب، هکرهای اخلاقی نقش تهاجمی‌ تری دارند، به این معنی که حفره‌ های امنیتی را هدف قرار می‌دهند.

اهمیت هک اخلاقی در امنیت سایبری

هک اخلاقی در هنگام آزمایش سیستم های امنیتی سازمان ها نقش حیاتی ایفا می کند، از این رو، اهمیت آن در امنیت سایبری بسیار مهم است. از آنجایی که وظیفه هکرهای اخلاقی این است که مانند یک مهاجم فکر و عمل کنند، با استفاده از دیدگاه مهاجم، می توانند نقاط ضعف بالقوه را قبل از حمله مجرمان پیدا کنند.

استفاده از تکنیک‌ های آزمایش هک اخلاقی، نشان‌ دهنده یک رویکرد استراتژیک پیشگیرانه برای مدیریت، کنترل و پیشگیری از خطرات سایبری است. در دراز مدت، این به سازمان ها کمک می کند تا از قربانی شدن و مواجهه با پیامدهای مخرب جلوگیری کنند.

شکاف مهارت های امنیت سایبری

از یک میلیون موقعیت شغلی گزارش شده در سال 2013، Cybersecurity Ventures گزارش داد که افزایش چشمگیری تا 3.5 میلیون فرصت شغلی در سال 2021 وجود داشته است و همچنین تعداد موقعیت های شغلی باز در سال 2025 پیش بینی شده است.

یکی از اصلی‌ ترین عواملی که باعث می‌شود تعداد موقعیت‌ های شغلی در صنعت امنیت سایبری اینقدر زیاد باشد، کمبود استعداد یا شکاف مهارت‌ های امنیت سایبری است. حتی اگر این امر بر ایمنی کلی تأثیر منفی می‌گذارد، برای کسانی که می‌خواهند در امنیت سایبری شغلی را دنبال کنند، خبر خوبی است.

با توجه به تقاضای زیاد برای کارشناسان امنیت سایبری، فرصت‌ های بسیار خوبی برای همه کسانی که می‌خواهند در این صنعت کار کنند، وجود دارد، خواه دنبال مدرک MBA در امنیت سایبری یا دریافت گواهینامه ISO/IEC 27032 مدیر ارشد امنیت سایبری باشند.

علاوه بر این، کارشناس امنیت سایبری بودن، علاوه بر داشتن فرصت‌ های شغلی فراوان، فرد را قادر می‌سازد تا موقعیت‌های شغلی با درآمد خوبی را دنبال کند.

ISO/IEC 27032

ISO/IEC 27032 یک استاندارد شناخته شده جهانی است که راهنمایی و دستورالعمل هایی را برای حفظ و بهبود امنیت سایبری ارائه می دهد.

این چارچوب امنیت سایبری با امنیت اطلاعات، امنیت شبکه، امنیت اینترنت و زیرساخت امنیت سایبری مرتبط است. به طور کلی، اگر سازمان ها از این استاندارد پیروی کنند، به آنها کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که فضای مجازی آنها و تعامل با آن بسیار امن تر خواهد بود.

آموزش های امنیت سایبری توسط ایران گواه برای ISO/IEC 27032

ارزیابی ریسک امنیت سایبری

آموزش‌ های ایران گواه در مورد ISO/IEC 27032، متخصصان امنیت سایبری را قادر می‌سازد دانش، مهارت‌ ها و شایستگی لازم برای اجرای یک برنامه امنیت سایبری موفق در سازمان‌ هایی با بخش‌ها و اندازه‌ های مختلف را کسب کنند.

گواهینامه ISO/IEC 27032، کارشناسان امنیت سایبری را قادر می‌سازد تا از داده‌ های سازمان خود محافظت کنند، بهترین شیوه‌ ها و سیاست‌ های امنیت سایبری را اجرا کنند، سیستم امنیتی کلی سازمان‌ها را بهبود بخشند و در صورت حادثه به سرعت بازیابی را انجام دهند.

تبدیل شدن به یک هکر اخلاقی

نقش مهم هک اخلاقی در امنیت سایبری، باعث شده است که نیاز این حرفه افزایش یابد و به سطح جهانی تبدیل شود.

از آنجایی که ماهیت پیچیده این حرفه مستلزم استعدادهای خارق‌ العاده است، برای تبدیل شدن به یک هکر اخلاقی موفق، مهارت‌ ها و تکنیک‌ های زیادی وجود دارد که فرد باید کسب کند. خوشبختانه، این موارد را می توان از طریق دوره های آموزشی و برنامه های صدور گواهینامه به دست آورد.

یک گواهی هکر اخلاقی، کارشناسان را قادر می‌سازد تا همه چیزهای مورد نیاز برای انجام یک فرآیند هک اخلاقی موفق را بیاموزند، بنابراین می‌توانند از ارتقای امنیت سازمان خود حمایت کنند.

یک گواهی هکر اخلاقی، کارشناسان را قادر می‌سازد تا همه چیزهای مورد نیاز برای انجام یک فرآیند هک اخلاقی موفق را بیاموزند، بنابراین می‌توانند از ارتقای امنیت سازمان خود حمایت کنند.

پرسش های متداول

تفاوت بین امنیت سایبری و هک اخلاقی چیست؟

اگرچه امنیت سایبری و هک اخلاقی شباهت‌ های زیادی دارند و هک اخلاقی در واقع نوعی امنیت سایبری است، اما از نظر روش‌ هایی که استفاده می‌ کنند متفاوت هستند. در حالی که کارشناسان امنیت سایبری روش‌ های دفاعی امنیتی را پیاده‌ سازی می‌کنند، از نظر استفاده از کنترل‌ های امنیتی و حفاظتی مناسب، هکرهای اخلاقی نقش تهاجمی‌ تری دارند، به این معنی که حفره‌ های امنیتی را هدف قرار می‌دهند.

استاندارد ایزو مربوط به امنیت سایبری چیست؟

ISO/IEC 27032 یک استاندارد شناخته شده جهانی است که راهنمایی و دستورالعمل هایی را برای حفظ و بهبود امنیت سایبری ارائه می دهد. این چارچوب امنیت سایبری با امنیت اطلاعات، امنیت شبکه، امنیت اینترنت و زیرساخت امنیت سایبری مرتبط است. به طور کلی، اگر سازمان ها از این استاندارد پیروی کنند، به آنها کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که فضای مجازی آنها و تعامل با آن بسیار امن تر خواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

1 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت بین هک اخلاقی و امنیت سایبری»

  1. بازتاب: جدول Annex A استاندارد ایزو 27001

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا