5 نوع از تهدیدات امنیتی در سال 2022 که باید به آنها توجه کرد

پنج تهدید امنیتی اصلی شناسایی شده در سال 2022 عبارتند از: خشونت در محل کار، جرم و جنایت/سرقت، بلایای طبیعی، امنیت زیستی، و فشار برای جابجایی کارمندان از راه دور (WFH). اما راه مقابله با این تهدیدات چیست؟

تهدیدات امنیتی در سال 2022

در این مقاله به تهدیدات امنیتی در سال 2022 خواهیم پرداخت. از آنجایی که فناوری‌های مدرن دائماً تکامل می‌یابند و ما به طور فزاینده‌ای به آن‌ها وابسته می‌شویم، ما نیز بیشتر و بیشتر در معرض تهدیدات امنیت سایبری قرار می‌گیریم که به نوبه خود به طور تصاعدی در حال افزایش و پیچیده‌تر شدن هستند. حملات سایبری، مانند هک و به خطر انداختن اطلاعات محرمانه، می تواند اثرات مخربی بر هر سازمانی داشته باشد. حتی غول های دنیای مجازی مانند فیس بوک و مایکروسافت نیز روزانه با چنین خطراتی روبرو هستند.

همه گیری COVID-19 تحول دیجیتال را برای بسیاری از سازمان ها تسریع کرده است. با افزایش کار از راه دور، خطرات جدیدی که کارکنان و سازمان ها با آن مواجه بودند نیز افزایش یافت. امنیت سایبری یکی از بزرگترین تهدیدها برای سازمان ها و یکی از دغدغه های اصلی در چشم انداز ریسک جهانی است. به این ترتیب، بسیار مهم است که کل سازمان، از جمله همه کارکنان، آموزش دیده و آماده باشند تا از خود در برابر جرایم سایبری محافظت کنند. یک بخش IT آماده برای محافظت از یک سازمان کافی نخواهد بود.

برخی از دوره های آموزشی که به افراد در این زمینه کمک زیادی می کند عبارتند از:

امنیت اطلاعات ISO/IEC 27001: این دوره آموزشی به افراد کمک می کند تا یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) را بر اساس الزامات ISO/IEC 27001 ایجاد، پیاده سازی، نگهداری و بهبود مستمر کنند. یک فرد دارای گواهینامه ISO/IEC 27001 باید قادر به نشان دادن مهارت های لازم برای حمایت از سازمان در اجرای سیاست ها و رویه های امنیت اطلاعات هستند. علاوه بر این، آنها از انواع تهدیدات امنیتی آگاه می شوند که به آنها کمک می کند از قبل از خطر بالقوه آگاه شوند.

ISO/IEC 27032 امنیت سایبری: این دوره آموزشی به افراد کمک می کند تا از پایداری طولانی مدت فرآیندهای تجاری محافظت و حفظ کنند. افراد مجاز می توانند چارچوب های سیاستی را برای شناسایی فرآیندهایی که در برابر حملات سایبری آسیب پذیرتر هستند ایجاد کنند و اطمینان حاصل کنند که سازمان در معرض خطر قرار نمی گیرد.

به گفته گارتنر،

سازمان‌هایی که معماری شبکه امنیت سایبری را اتخاذ می‌کنند، می‌توانند تأثیر مالی حوادث امنیتی را به طور متوسط تا ۹۰ درصد کاهش دهند.

5 نوع از تهدیدات امنیتی در سال 2022 چیست؟

5 نوع اصلی از تهدیدات امنیتی که همه باید در نظر داشته باشند و از آنها آگاه باشند در زیر لیست شده است:

ارزیابی قابلیت اطمینان انسانی یا تکنیک HRA چیست 2

1. باج افزار

طبق گفته Cybersecurity Ventures، انتظار می‌رود هزینه آسیب باج‌افزار تا سال 2031 به 265 میلیارد دلار برسد. گزارش آنها پیش‌بینی می‌کند که هر 2 ثانیه یک حمله جدید رخ می‌دهد، زیرا عاملان باج‌افزار به تدریج محموله‌های بدافزار خود و فعالیت‌های اخاذی مرتبط را اصلاح می‌کنند.

در این نوع حمله، رایانه قربانی معمولاً با رمزگذاری قفل می‌شود و مانع از استفاده از دستگاه و هر چیزی که در آن ذخیره می‌شود، می‌شود. برای دسترسی مجدد به دستگاه، قربانی باید باج بپردازد، اغلب به صورت ارز مجازی. انواع مختلفی برای انتقال چنین تهدیداتی وجود دارد. با این حال، بیشتر اوقات، باج‌افزارها از طریق پیوست‌های ایمیل مخرب، برنامه‌های نرم‌افزاری آلوده، وب‌سایت‌های در معرض خطر یا حافظه خارجی آلوده پخش می‌شوند.

چگونه از باج افزار جلوگیری کنیم؟

  • از دستگاه های محاسباتی نسخه پشتیبان تهیه کنید و نرم افزار را به روز کنید
  • از لینک های موجود در ایمیل های منابع ناشناس خودداری کنید
  • از باز کردن پیوست های ایمیل خودداری کنید
  • تمام تلاش خود را برای جلوگیری از پرداخت باج انجام دهید
  • جفت یک فایروال سنتی که دسترسی غیرمجاز به رایانه ها یا شبکه ها را مسدود می کند
  • داده هایی را که یک مجرم سایبری می تواند به آن دسترسی داشته باشد محدود کنید
تشخیص گفتار speech recognition چیست

2. تهدیدهای خودی

این یکی از رایج ترین انواع تهدیدات امنیتی است. معمولاً زمانی اتفاق می افتد که کارکنان به طور عمدی یا ناخواسته از دسترسی مجاز به نحوی سوء استفاده کنند که بر سیستم سازمان تأثیر منفی بگذارد.

در بیشتر موارد، این به دلیل عدم رعایت خط مشی ها و رویه های سازمان است. به این ترتیب، آنها مستعد ایمیل کردن اطلاعات مشتری به طرف های خارجی یا به اشتراک گذاری اطلاعات ورود به سیستم خود با دیگران هستند. چنین حملاتی از پروتکل‌های امنیت سایبری برای حذف، فروش یا سرقت داده‌ها دوری می‌کنند. این می تواند عملیات را مختل کند و آسیب زیادی به داده ها وارد کند.

چگونه از تهدیدات امنیتی داخلی جلوگیری کنیم؟

فعالیت های مختلفی وجود دارد که سازمان ممکن است برای جلوگیری از خطرات بالقوه تهدیدات داخلی در نظر بگیرد. سازمان ها می توانند:

  • دسترسی مجاز کارمندان را محدود کنید
  • کارمندان را در مورد امنیت آموزش دهید و آنها را از اهمیت آن آگاه کنید
  • کارکنان را در مورد انواع مختلف تهدیدات امنیتی و نحوه عمل آنها در صورت وقوع آگاه کنید
  • الزامات استانداردهای بین المللی مانند ISO/IEC 27001 یا ISO/IEC 27032 را دنبال کنید.
  • اجرای احراز هویت دو مرحله ای
  • نرم افزار نظارت بر کارمندان را نصب کنید
سیستم مدیریت کیفیت بر اساس ISO 9001

3. حملات فیشینگ

حملات فیشینگ یکی از رایج ترین تهدیدات امنیت اطلاعات در محیط کسب و کار امروزی است. بر اساس گزارش تحقیقات نقض داده‌های 2021 Verizon (DBIR)، فیشینگ بالاترین «انواع اقدام» است که در نقض‌ها در سال 2020 مشاهده می‌شود، به طوری که 43 درصد از نقض‌ها شامل فیشینگ و/یا بهانه‌سازی بوده است.

هدف فیشینگ فریب دادن کاربران برای به خطر انداختن اطلاعات مهم و محرمانه است. معمولاً مهاجمان از ایمیل‌های جعلی استفاده می‌کنند که قابل اعتماد یا از منابع قانونی به نظر می‌رسند.

ایده اصلی این است که کاربران را وادار به انجام برخی اقدامات (مانند کلیک کردن روی پیوند یا باز کردن پیوست‌های ایمیل) کنیم که به مهاجمان اجازه می‌دهد بدافزار را روی دستگاه‌های خود نصب کنند.

چگونه از فیشینگ جلوگیری کنیم؟

یکی از موثرترین اقدامات پیشگیرانه آموزش و آگاهی است. کارکنان باید آموزش ببینند و از انواع مختلف تهدیدات امنیتی به طور کلی و همچنین استراتژی های خاص مورد استفاده برای فیشینگ آگاه شوند.

تحلیل ad hoc چیست

4. حملات ابری

ابر به بخش مهمی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. با این حال، باید توجه داشته باشیم که همه سرویس های ابری احراز هویت و رمزگذاری ایمن را ارائه نمی دهند. پیکربندی نادرست می‌تواند باعث چندین حادثه از جمله نفوذ، آسیب‌پذیری شبکه و نشت داده شود.

به گفته IBM، بیش از نیمی از نقض‌های امنیتی ابری ناشی از مسائل ساده‌سازی هستند. در حالی که، دو سوم از حوادث امنیتی ابری را می توان با بررسی تنظیمات اجتناب کرد.

چگونه از حملات ابری جلوگیری کنیم؟

  • کارمندان خود را آموزش دهید
  • یک طرح پشتیبان از داده ها را ایمن کنید
  • شناسایی افرادی که می توانند به داده های شما دسترسی داشته باشند
  • از تست نفوذ استفاده کنید
  • سیاست ها و رویه های حاکمیت ابری را ایجاد کنید
یک بررسی بد چقدر می تواند به کسب و کار شما آسیب برساند

5. حملات بد تبلیغاتی

تبلیغات مخرب، با نام مستعار تبلیغات بد، شکل جدیدی از جرایم سایبری است. از طریق این تکنیک، مجرمان سایبری کد مخربی را در تبلیغات دیجیتال تزریق می‌کنند که کاربران را به وب‌سایت‌های مخرب هدایت می‌کند یا بدافزار را روی دستگاه‌هایشان نصب می‌کند. شناسایی شدن توسط کاربران اینترنتی و ناشران بسیار دشوار است. بنابراین، اینها معمولاً از طریق شبکه های تبلیغاتی قانونی به مصرف کنندگان ارائه می شوند. هر تبلیغی که در وب سایت ها نمایش داده می شود می تواند خطر عفونت را ایجاد کند.

حتی برخی از شرکت های شناخته شده در سطح جهانی به طور ناخواسته تبلیغات مخرب را در وب سایت های خود به نمایش گذاشته اند.

چگونه از تبلیغات بد جلوگیری کنیم؟

باز هم، آگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است. اقداماتی وجود دارد که باید برای کاهش خطر عفونت دنبال شود. این موارد عبارتند از:

  • اطمینان حاصل کنید که نرم افزار و برنامه های افزودنی به روز هستند
  • نرم افزار آنتی ویروس و مسدود کننده های تبلیغاتی را نصب کنید
  • از استفاده از برنامه های جاوا یا فلش خودداری کنید

از سوی دیگر، ناشران مسئولیت دارند از بازدیدکنندگان وب خود در برابر تبلیغات مخرب محافظت کنند. آنها باید اقدامات زیر را برای کاهش خطر انجام دهند:

  • شبکه های تبلیغاتی شخص ثالث را که مسئول انتخاب، بازرسی و اجرای تبلیغات هستند، ارزیابی کنید
  • اسکن تبلیغاتی که قصد دارند نمایش دهند
  • از استفاده از فلش یا جاوا اسکریپت در تبلیغات خودداری کنید
پرسش های متداول

5 نوع از تهدیدات امنیتی در سال 2022 چیست؟

1. باج افزار
2. تهدید خودی ها
3. فینیشینگ
4. حملات ابری
5. حملات بد تبلیغاتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا