هوش مصنوعی و امنیت سایبری: آنچه در آینده خواهیم دید

چرا هوش مصنوعی و امنیت سایبری برای سازمان ها می تواند مهم باشد؟. هوش مصنوعی (AI) به آرامی در حال تبدیل شدن به بخشی جدایی ناپذیر از امنیت سایبری است و به سازمان هایی با اندازه ها و صنایع مختلف کمک می کند تا کارایی امنیت سایبری خود را افزایش دهند.

هوش مصنوعی و امنیت سایبری

در این مقاله به هوش مصنوعی و امنیت سایبری خواهیم پرداخت. یکپارچه سازی و استفاده از نرم افزار و راه حل های فناوری باید با اقدامات امنیتی مرتبط همراه باشد. امنیت سایبری یک صنعت در حال رشد است که برای محافظت از افراد و سازمان ها در برابر حملات سایبری در حال توسعه و تکامل است.

هوش مصنوعی و امنیت سایبری

هوش مصنوعی (AI) به آرامی در حال تبدیل شدن به بخشی جدایی ناپذیر از امنیت سایبری است و به سازمان هایی با اندازه ها و صنایع مختلف کمک می کند تا کارایی امنیت سایبری خود را افزایش دهند. فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور صنایعی هستند که سریع ترین و پیشرفته ترین فرآیند پذیرش هوش مصنوعی را دارند. امروزه الگوریتم‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین برای خودکارسازی وظایف، خرد کردن داده‌ها، بهبود امنیت سایبری و تصمیم‌گیری با سرعت غیرممکن از نظر انسانی استفاده می‌شوند.

بر اساس آمار آنلاین، انتظار می‌رود بازار جهانی هوش مصنوعی (AI) در امنیت سایبری با CAGR (نرخ رشد سالانه مرکب) 23.6 درصد از سال 2020 تا 2027 رشد کند و به 46.3 میلیارد دلار برسد. طبق گزارش شرکت بین المللی داده (IDC)، هزینه های امنیت سایبری جهانی در سال 2024 به 174.7 میلیارد دلار خواهد رسید که خدمات امنیتی بزرگترین و سریع ترین بخش در حال رشد است.

این امر اهمیت هوش مصنوعی را در امنیت سایبری و مبارزه با تهدیدات امنیتی برتر در سال 2022 افزایش می دهد. با این حال، پذیرش ساختارها و پلتفرم های هوش مصنوعی بدون چالش نیست، زیرا 60 درصد از سازمان هایی که هوش مصنوعی را ادغام کرده اند، امنیت سایبری را به رسمیت می شناسند.

ادغام هوش مصنوعی در امنیت سایبری

هوش مصنوعی (AI) دارایی بسیار مهمی برای سازمان هایی است که از اتوماسیون به منظور افزایش بهره وری و کارایی فرآیندهای خود استفاده می کنند. به گفته IBM، یکی از برنامه‌های کاربردی مهم که امروزه بیش از هر برنامه دیگری از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، امنیت داده یا امنیت سایبری است. همانطور که تحول دیجیتال به سرعت افزایش می یابد، تعداد و پیچیدگی نقض داده ها نیز افزایش می یابد. هوش مصنوعی می تواند ابزار قدرتمندی برای محافظت در برابر حملات سایبری باشد.

هوش مصنوعی مولد

وظایف اصلی هوش مصنوعی در امنیت سایبری عبارتند از:

تشخیص: سازمان ها عمدتاً از هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی تهدیدات سایبری استفاده می کنند. طبق تحقیقات Capgemini، بیش از 50 درصد از سازمان‌هایی که راه‌حل‌های امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی را پیاده‌سازی کرده‌اند، از آن برای اهداف شناسایی استفاده می‌کنند. این به دلیل قابلیت های منحصر به فرد هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی ترافیک نامنظم از طریق یادگیری ماشینی یا یادگیری عمیق است.

پیش بینی: تعداد قابل توجهی از سازمان ها از هوش مصنوعی (AI) برای پیش بینی تهدیدات سایبری استفاده می کنند. این کار با اسکن داده ها و پیش بینی های مبتنی بر آموزش سیستم انجام می شود.

سازمان‌هایی که از هوش مصنوعی برای اهداف پیش‌بینی استفاده می‌کنند، می‌توانند از این فناوری برای شناسایی آسیب‌پذیری‌های حیاتی، شناسایی خودکار دارایی‌ها و توپولوژی شبکه خود و بهبود مستمر سیستم دفاعی شبکه خود در برابر هرگونه حمله سایبری بالقوه استفاده کنند.

پاسخ: اشکال هوش مصنوعی پاسخ به تهدیدات سایبری به طور مداوم در حال تکامل است. سازمان‌ها اکنون می‌توانند از هوش مصنوعی برای شناسایی حملات و توقف آن‌ها در همان زمان استفاده کنند. آنها می توانند ایجاد یک پچ مجازی برای یک تهدید شناسایی شده را خودکار کنند یا مکانیسم های حفاظتی جدیدی را در زمان واقعی ایجاد کنند.

هوش مصنوعی (AI) به سازمان‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌ها را کاهش دهند، زمان پاسخ به تهدید را بهبود بخشند و به نقض‌ها پاسخ دهند، صرف‌نظر از اشکال، روش‌ها یا ویژگی‌های خاصی که در آن استفاده می‌شود.

چالش های هوش مصنوعی در امنیت سایبری چیست؟

ادغام هوش مصنوعی (AI) در سیستم های امنیت سایبری با اشکالات و محدودیت هایی همراه است. دو مورد از رایج ترین آنها استفاده از هوش مصنوعی توسط مجرمان سایبری و موانع پذیرش است.

استفاده از هوش مصنوعی توسط مجرمان سایبری

هوش مصنوعی (AI) یک شمشیر دو لبه است. می توان از آن به عنوان یک ابزار حفاظتی قدرتمند و همچنین یک مکانیسم حمله قدرتمند استفاده کرد. در سمت تهاجمی، مهاجمان مخرب می توانند از هوش مصنوعی برای افزایش دقت و اثربخشی حملات خود استفاده کنند.

سازمان‌هایی که هوش مصنوعی (AI) را در سیستم‌های امنیت سایبری خود استفاده می‌کنند، به مقررات خاصی ملزم هستند که اغلب دامنه استفاده از آنها را محدود می‌کند. در مقابل، مجرمان سایبری زمین بازی نامحدودی دارند که استفاده از فناوری را برای اهداف مضر برای آنها آسان‌تر می‌کند.

یکی از شناخته‌شده‌ترین تکنیک‌های تحلیل برنامه‌ای که توسط هکرها استفاده می‌شود، «فوز کردن» است. این بیشتر برای یافتن آسیب پذیری ها در نرم افزارهای پیچیده استفاده می شود. هدف اصلی این تکنیک ایجاد سرریز بافر، خرابی، خطاهای حافظه و استثناء و افشای نقاط ضعف سیستم است.

استفاده از هوش مصنوعی با این تکنیک، دقت و کارایی حمله را افزایش می دهد و در نتیجه تهدیدی ویرانگر ایجاد می کند.

هوش مصنوعی همچنین می تواند برای حملات فیشینگ استفاده شود. فیشینگ مبتنی بر هوش مصنوعی سرعت بیشتری در پیمایش داده های حساس دارد و ترافیک را کاهش می دهد. این به مجرمان سایبری کمک می کند فقط اطلاعات لازم را استخراج کنند و تشخیص بدافزار را سخت تر کنند.

هوش مصنوعی مولد و حریم خصوصی داده ها 2

موانع پذیرش

با در نظر گرفتن اینکه هوش مصنوعی نشان دهنده صنعت جدیدی است، سازمان ها باید پول و زمان قابل توجهی را در قدرت محاسباتی، حافظه و مراکز داده سرمایه گذاری کنند تا بتوانند سیستم های هوش مصنوعی را بسازند و نگهداری کنند. با این حال، با پیشرفت تکنولوژی، هزینه ها کاهش می یابد و سرورهای با کیفیت مقرون به صرفه تر می شوند.

ادغام هوش مصنوعی (AI) در امنیت سایبری برای سازمان ها ضروری است. با این حال، موانع اصلی که پذیرش و استقرار آن را کند می کند، جذب استعداد، پیچیدگی داده ها و استفاده از ابزارهای مناسب هوش مصنوعی است.

به گفته IBM، یکی از مهم ترین موانع استقرار هوش مصنوعی کمبود استعداد است. حدود 37 درصد از سازمان ها بر دشواری یافتن افرادی با سطح مناسب از تخصص و دانش هوش مصنوعی تاکید کردند. این برای سازمان هایی که به سختی با استفاده از هوش مصنوعی شروع کرده اند بسیار مهم است. برای سازمان هایی که در مراحل پیشرفته استقرار هوش مصنوعی هستند، پیچیدگی داده ها و داشتن مجموعه ابزار مناسب موانع اصلی هستند.

آینده امنیت سایبری: شکاف مهارتی رو به رشد

سازمانی که از دفاع قوی در برابر حملات سایبری استفاده می کند، به نیروی کار ماهر و با تجربه امنیت سایبری نیاز دارد که با توجه به تقاضای زیاد، یافتن آن آسان نیست. تعداد افراد علاقه مند به گذراندن دوره های امنیت سایبری در حال افزایش است. انتظار می رود این روند در آینده حتی بیشتر از این رشد کند، زیرا تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است.

در صورت عدم مراقبت، حملات سایبری به طور مداوم افزایش یافته و خطرناک تر می شوند. با سرمایه گذاری مداوم و قابل توجه در افراد می توان از این امر جلوگیری کرد. این کار را می توان با استخدام کارشناسان امنیت سایبری یا آموزش کارکنان در مورد ادغام هوش مصنوعی (AI) در سیستم های امنیت سایبری انجام داد.

ایران گواه دوره های آموزشی امنیت سایبری ISO/IEC 27032 را ارائه می دهد که برای کمک به محافظت و حفظ پایداری طولانی مدت فرآیندهای تجاری طراحی شده است. افراد مجاز می توانند چارچوب های سیاستی را برای شناسایی فرآیندهایی که در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند ایجاد کنند و اطمینان حاصل کنند که سازمان در معرض خطر قرار نخواهد گرفت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا