امنیت سایبری در متاورس

Metaverse مفهومی است که برای توصیف دنیای مجازی استفاده می شود که در آن کاربران می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و در یک محیط شبیه سازی شده فعال باشند.

متاورس با تقلید از دنیای فیزیکی، یک فضای مشترک دیجیتالی است که در آن افراد می توانند با یکدیگر و اشیاء دیجیتالی در زمان واقعی تعامل داشته باشند. این یک محیط پیچیده را نشان می دهد که به شدت به هم مرتبط است، که تعدادی از چالش های امنیت سایبری را ایجاد می کند.

امنیت سایبری در متاورس

بدون شک، Metaverse یک مفهوم نوآورانه است که آماده است تجربه اینترنت ما را متحول کند. با این حال، هنوز تا حد زیادی یک مفهوم نظری باقی مانده است که هنوز به شکلی ملموس تحقق نیافته است.

اهمیت Metaverse در دنیای تجارت بسیار دیده می‌شود، زیرا این پتانسیل را دارد که نحوه عملکرد کسب‌وکارها را تغییر دهد. فرصت‌های منحصر به فردی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا با مشتریان ارتباط برقرار کنند، با شرکا همکاری کنند و بازارهای جدید را به روشی کاملاً فراگیر و تعاملی کشف کنند. این پتانسیل ایجاد جریان های درآمدی جدید و کاهش هزینه های کسب و کار را دارد.

متاورس چگونه کار می کند؟

Metaverse از بسیاری از محیط های مجازی تشکیل شده است که هر کدام ویژگی ها و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. این محیط ها با استفاده از فناوری واقعیت مجازی ایجاد می شوند و کاربران می توانند از طریق آواتارها که نمایش موازی خودشان هستند، با آنها تعامل داشته باشند. توسط شبکه پیچیده ای از سرورها ایجاد و نگهداری می شود.

برای دسترسی به Metaverse، کاربران به یک رایانه یا دستگاه تلفن همراه با اتصال به اینترنت و یک هدست واقعیت مجازی سازگار نیاز دارند. پس از ورود به سیستم، می توانند محیط ها را کاوش کنند و در فعالیت های مختلف شرکت کنند.

توسعه Metaverse بر چندین فناوری اصلی متکی است:

  • واقعیت مجازی (VR)
  • واقعیت افزوده (AR)
  • مدل سازی سه بعدی
  • اینترنت اشیا
  • بلاک چین
  • رابط های مغز و کامپیوتر
  • محاسبات فضایی و لبه ای

نیاز به امنیت سایبری در متاورس

متاورس مکانی خواهد بود که افراد اطلاعات شخصی خود مانند نام، آدرس و جزئیات کارت اعتباری خود را در میان چیزهای دیگر ذخیره می کنند. Metaverse حتی داده‌هایی را درباره حرکات دست و چشم و ویژگی‌های صورت افراد جمع‌آوری می‌کند که نگرانی‌های جدیدی در مورد امنیت سایبری ایجاد می‌کند.

این مجموعه گسترده ای از داده های حساس، خطر تبدیل Metaverse را به هدف اصلی هکرها و سایر عوامل مخربی که ممکن است بخواهند اطلاعات را بدزدند یا از آن برای اهداف کلاهبرداری استفاده کنند، افزایش می دهد.

چالش های پیش روی امنیت سایبری در متاورس

برخی از چالش های امنیت سایبری متاورس عبارتند از:

  • آسیب پذیری های دستگاه
  • هویت و احراز هویت
  • چالش های اعتدال
  • عدم تمرکز

آسیب پذیری های دستگاه

آسیب‌پذیری‌های دستگاه در متاورس به ضعف‌ها و شکاف‌های امنیتی موجود در دستگاه‌های مورد استفاده برای دسترسی به دنیای مجازی اشاره دارد. این دستگاه‌ها اغلب از کاربران می‌خواهند که اطلاعات شخصی را وارد کنند، که می‌تواند برای تبلیغات هدفمند استفاده شود، به شرکت‌های شخص ثالث فروخته شود، یا حتی اگر امنیت دستگاه به درستی ایمن نشده باشد، توسط هکرها سرقت شود.

دستگاه های متاورس مانند AR و VR در برابر هک، بدافزار و انواع دیگر حملات سایبری آسیب پذیر هستند. مجرمان سایبری ممکن است از این حملات برای سرقت اطلاعات شخصی، اختلال در عملکرد دستگاه یا حتی ربودن دستگاه استفاده کنند.

مهمترین خطراتی که دستگاه های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی با آن روبرو هستند عبارتند از:

  • حریم خصوصی
  • مهندسی اجتماعی
  • امنیت داده ها
  • بدافزار و باج افزار
  • محتوای غیر قابل اعتماد
  • آسیب فیزیکی

هویت و احراز هویت

هویت و احراز هویت مؤلفه‌های حیاتی امنیت سایبری در متاورس هستند، جایی که کاربران می‌توانند آواتارهای مجازی ایجاد کنند که می‌تواند شامل ویژگی‌های فردی واقعی مانند سن، جنسیت و غیره باشد. حساب‌های کاربران را می‌توان هک کرد و آواتارهای آنها را تصرف کرد.

یکی دیگر از مسائل مربوط به هویت و احراز هویت این است که کاربران متاورس ممکن است چندین هویت داشته باشند که تأیید آنها دشوار است. و از آنجایی که هویت‌های مجازی توسط خود کاربران ایجاد و مدیریت می‌شوند، خطر هویت‌های جعلی وجود دارد که می‌توانند برای اهداف مخرب مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، با توجه به اینکه متاورس هیچ اختیار خاصی بر روی آن ندارد، مدیریت این هویت های مجازی بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

چالش های اعتدال

در متاورس، بسیار چالش برانگیز است که بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که محتوا و رفتار کاربران در محیط آن به طور مناسب نظارت و تنظیم می شود. این بیشتر به دلیل حجم عظیم محتوای تولید شده در متاورس و فقدان رویکرد یکپارچه برای تعدیل محتوا است.

چالش دیگر توسعه ابزارها و فناوری مربوطه برای شناسایی و تنظیم موثر محتوای مضر است. از آنجایی که Metaverse یک مفهوم نسبتاً جدید است، ابزارهای تعدیل موجود ممکن است برای چالش های منحصر به فرد دنیای مجازی مناسب نباشند.

علاوه بر این، چالش دیگری که کاربران با آن روبرو هستند این است که می توانند بدون پشتیبانی یا کمک رها شوند.

اعتدال در Metaverse همچنین برای اطمینان از ایمنی کودکان بسیار مهم است زیرا آنها می توانند به طور فزاینده در معرض آسیب های احتمالی مانند آزار و اذیت سایبری، آراستگی و قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب قرار بگیرند. کاربران می توانند به راحتی سن خود را به اشتباه معرفی کنند یا از هویت جعلی برای دسترسی به محتوای نامناسب سن استفاده کنند. این امر توسعه استانداردهای اعتدال متناسب با سن را چالش برانگیز می کند.

عدم تمرکز

Metaverse یک دنیای مجازی غیرمتمرکز است، به این معنی که هیچ مرجع مرکزی مسئول تنظیم یا کنترل محیط مجازی نیست. این غیرمتمرکز اجازه می دهد تا درجه بالایی از آزادی و استقلال را برای کاربران فراهم کند، اما همچنین نگرانی هایی را در مورد عدم نظارت و پاسخگویی در مورد رفتارها یا محتوای مضر ایجاد می کند.

راه حل هایی برای امنیت سایبری در متاورس

برخی از راه حل های بالقوه برای مسائل امنیت سایبری Metaverse عبارتند از:

  • توسعه پروتکل های امنیتی قوی – توسعه دهندگان متاورس باید با اجرای پروتکل های امنیتی قوی برای محافظت از داده های شخصی و مالی کاربران، امنیت را در اولویت قرار دهند. این شامل استفاده از فناوری‌های رمزگذاری، احراز هویت دو مرحله‌ای و کانال‌های ارتباطی امن برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات حساس است.
  • آموزش کاربران – آموزش کاربران در مورد خطرات امنیت سایبری و بهترین شیوه ها برای ترویج رفتار ایمن در Metaverse ضروری است. این شامل ارائه منابع و دستورالعمل‌هایی در مورد امنیت رمز عبور، مرور ایمن، و حملات مهندسی اجتماعی برای کمک به کاربران برای حفظ امنیت و امنیت است.
  • پیاده‌سازی ابزارهای امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی – ابزارهای امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند الگوریتم‌های تشخیص ناهنجاری و تحلیل تهدید مبتنی بر رفتار، می‌توانند به شناسایی تهدیدات بالقوه امنیت سایبری و جلوگیری از حملات قبل از وقوع کمک کنند.
  • اعتدال مبتنی بر جامعه را توسعه دهید – یک رویکرد اعتدال مبتنی بر جامعه می تواند به رفع چالش های اعتدال در متاورس کمک کند. این رویکرد شامل توانمندسازی کاربران برای گزارش و علامت گذاری محتوا یا رفتارهای نامناسب و اجرای استانداردهای جامعه برای تنظیم رفتار کاربر است.
  • همکاری با دولت‌ها و مؤسسات – همکاری بین توسعه‌دهندگان، دولت‌ها و مؤسسات می‌تواند به توسعه استانداردهای جهانی برای امنیت سایبری Metaverse، اطمینان از انطباق با قوانین و مقررات موجود و ارتقای آگاهی در مورد امنیت سایبری کمک کند.
  • اولویت بندی حریم خصوصی – حریم خصوصی در Metaverse بسیار مهم است و توسعه دهندگان باید با اجرای قوانین و مقررات حفاظت از داده ها، محدود کردن جمع آوری داده ها و استفاده از فناوری های ناشناس، حریم خصوصی کاربران را در اولویت قرار دهند.

همانطور که متاورس بردارهای حمله جدید را معرفی می کند، پیش بینی اینکه شرکت ها دقیقا چگونه از خود در برابر حملات سایبری محافظت می کنند دشوار است. با توجه به جدید بودن این پلت فرم، جهان هنوز وضعیت امنیتی و نوع حملاتی را که ممکن است رخ دهد و رفتارهای امنیت سایبری هوشمند را تشویق کند، درک نکرده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا