رسیدگی به حوادث در ISO 45001

ایزو 45001 سازمان ها را ملزم می کند تا هر زمان که با حوادث و موارد عدم انطباق مواجه می شوند، فرآیندی را برای رسیدگی، برنامه ریزی، ایجاد و حفظ کنند. این فرآیند باید شامل مراحل زیر باشد:
گزارش همه حوادث و عدم انطباق ها، هر زمان که با آنها مواجه شد.

رسیدگی به حوادث در ISO 45001

استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018 ایجاب می کند که، زمانی که یک حادثه یا عدم انطباق رخ می دهد، سازمان شما قبل از انجام هر اقدامی که می تواند منجر به خطرات جدید یا تغییر شود، خطرات سلامت و ایمنی شغلی را ارزیابی کند. در متن استاندارد ایزو 45001 بند 10 در مورد بهبود صحبت شده است. این بند واقعاً در مورد چیست؟ بند 10 با عنوان بهبود مستمر، شامل کلیه الزامات مربوط به حوادث، عدم انطباق و اقدامات اصلاحی، همراه با بهبود مستمر است.

در مورد متن استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018 بیشتر بخوانید.

چرا اجرای الزامات اوهساس 18001 مهم است

آیا بند 10 استاندارد ایزو 45001 تفاوت زیادی با OHSAS 18001 دارد؟

در جواب باید گفت خیر. برای سازمان هایی که قبلاً گواهینامه 18001 دریافت کرده اند، اجرای الزامات ایزو 45001 و دریافت گواهینامه ایزو 45001 امری ساده است. در استاندارد 18001 اقدام پیشگیرانه ملاک عمل نبوده ولی در استاندارد ایزو 45001 تغییر اصلی به سمت اقدام پیشگیرانه و اقدام اصلاحی است. همچنین برای ایزو 45001 تغییرات جزئی در عبارات، مراحل و اصطلاحات ایجاد شده تا اطمینان حاصل شود با الزامات ISO همخوانی دارد.

بند 10 متن استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018 تصریح می کند که سازمان شما باید در برابر عدم انطباق ها و حوادث واکنش مناسب نشان دهد و برای کنترل و اصلاح آنها اقدام کند. شما همچنین ملزم به مقابله با عواقب آنها و حذف منابع آنها برای جلوگیری از تکرار است. بنابراین برای بررسی رسیدگی به حوادث در ISO 45001 باید به متن استاندارد ایزو 45001 مراجعه نمایید.

ایزو 45001 ویرایش 2018 شرکت ها را ملزم می کند که به طور مستمر تناسب، کفایت و اثربخشی سیستم مدیریت خود را بهبود بخشند تا از حوادث و عدم انطباق ها جلوگیری کنند و عملکرد را افزایش دهند. آنها باید به طور مستمر سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت خود را ارزیابی کنند و از نتایج برای شناسایی فرصت های بهبود استفاده کنند. این استاندارد ذهنیتی را تشویق می‌کند که در جهت تغییر فرهنگ مثبت در سراسر جهان باشد.

رسیدگی به حوادث در ISO 45001, و عدم انطباق ها

سازمان ها در مقاطع زمانی مختلف با حوادث و عدم انطباق های متعددی مواجه هستند. حوادث می تواند به سادگی یک بیماری ناخوشایند یا جدی مانند قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک یا تصادف وسیله نقلیه باشد. به طور مشابه، عدم انطباق ممکن است زمانی ایجاد شود که یک روش رعایت نشود، تجهیزات حفاظتی شروع به کارکرد نادرست کند یا به دارایی آسیب برساند که ممکن است خطرات مربوط به سلامت یا ایمنی را برای کارگران یا سایر افراد ذینفع ایجاد کند. ISO 45001 ایجاب می کند که همه این رویدادها شناسایی شوند و اقدامات کافی برای رسیدگی به این حوادث و عدم انطباق ها برنامه ریزی شود.

عدم انطباق ها در ایزو 45001

ایزو 45001 سازمان ها را ملزم می کند تا هر زمان که با حوادث و موارد عدم انطباق مواجه می شوند، فرآیندی را برای رسیدگی، برنامه ریزی، ایجاد و حفظ کنند. فرآیند باید شامل مراحل زیر باشد:

  • هر زمان که با این موارد مواجه شدید، همه موارد و موارد عدم انطباق را گزارش دهید.
  • به منظور کنترل حادثه یا عدم انطباق و مقابله با هرگونه عواقب، اقدام فوری برای اصلاح رخداد یا عدم انطباق انجام دهید.
  • همه علت های احتمالی را که باعث ایجاد مشکل شده است، شناسایی کنید. ابزارهای مختلفی وجود دارد که ممکن است برای شناسایی علت اصلی مورد استفاده قرار گیرد، مانند تجزیه و تحلیل 5-Why، تجزیه و تحلیل استخوان ماهی، و غیره. کارگران و سایر افراد ذینفع باید در هنگام شناسایی علل اصلی یک حادثه یا عدم انطباق مشارکت داشته باشند.
  • اقدامات اصلاحی را برای از بین بردن علت اصلی انجام دهید. هدف از این تمرین این است که اطمینان حاصل شود که حادثه یا عدم انطباق دوباره به دلیل علت اصلی اتفاق نمی افتد و در نهایت روند را بهبود می بخشد.
  • نظارت بر اثربخشی اقدامات اصلاحی برای اطمینان از اینکه عدم انطباق یا حادثه کاملاً حذف شده است.
  • سوابق اقدامات اصلاحی و خلاصه ای از نتایج اقدامات اصلاحی باید در بررسی های مدیریت ارائه شود.

پرداختن به همه موارد عدم انطباق و حوادث به شیوه ای جامع با استفاده از تحلیل علت ریشه ای به سازمان کمک می کند تا فرآیندهای خود را بیشتر بهبود بخشد و خطرات مربوط به سلامت و ایمنی سازمانی مرتبط با حادثه یا عدم انطباق را کاهش دهد. این باعث کاهش تعداد حوادث و عدم انطباق ها در یک دوره زمانی می شود و سازمان می تواند مزایای کاهش هزینه را ناشی از این حوادث یا عدم انطباق ها داشته باشد. بنابراین، رسیدگی به تمام حوادث و عدم انطباق ها و انجام اقدامات اصلاحی مناسب برای هر سازمانی مهم است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا