واکنش اضطراری در ایزو 45001, 5 مرحله برنامه ریزی شامل زیر می باشد.

5 مرحله برای برنامه ریزی واکنش اضطراری در ISO 45001 شامل مواردی همانند پیشگیری، کاهش، آمادگی، واکنش و بهبود است.

5 مرحله برای برنامه ریزی واکنش اضطراری در ISO 45001

پیشگیری، کاهش، آمادگی، واکنش و بهبودی پنج مرحله مدیریت اضطراری است که در زیر به تشریح آن می پردازیم.

بند 8 متن استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018 در مورد عملیات توضیحاتی ارائه می دهد. در این بند کنترل و برنامه ریزی عملیاتی و آمادگی همینطور واکنش اضطراری به عنوان مراحل برنامه ریزی برای واکنش اضطراری مکتوب شده است. لطفاً برای تکمیل اطلاعات مقاله “متن فارسی استاندارد ایزو 45001” را مطالعه نمایید.

در مورد اهمیت بهداشت و ایمنی شغلی بیشتر بدانید.

واکنش اضطراری در ایزو 45001, 5 مرحله از برنامه ریزی شامل چه مواردی است؟

یک وضعیت اضطراری پیش بینی نشده در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد. شرایط اضطراری می تواند طبیعی باشد مانند سیل، زلزله، گردباد، یا در نتیجه دخالت انسان، به عنوان مثال آتش سوزی، نشت مواد شیمیایی یا سمی و یا شکست ساختاری بزرگ. ISO 45001 تضمین می‌کند که سازمان‌ ها برای رسیدگی به همه موارد اضطراری از طریق برنامه‌ ریزی واکنش کافی آماده هستند. اقداماتی که برای برنامه ریزی واکنش اضطراری باید انجام شود عبارتند از:

اهمیت بهداشت و ایمنی شغلی, شرح در تصویر

1- شناسایی موارد اضطراری یا پیشگیری

اولین قدم برای برنامه ریزی واکنش اضطراری، شناسایی تمام موقعیت های اضطراری است که ممکن است یک سازمان در ساعات کاری یا فراتر از ساعات کاری با آن مواجه شود. مکان شرکت، ماهیت کار شرکت، ماشین آلات یا مواد شیمیایی که در محل مورد استفاده، تولید یا ذخیره می شوند را در نظر بگیرید. فهرستی از تمام موارد اضطراری احتمالی که ممکن است شرکت با آن مواجه شود ایجاد کنید. خطرات مرتبط با این شرایط اضطراری را ارزیابی کنید.

اقدامات انجام شده برای جلوگیری از وقوع یک حادثه عملیاتی را مکتوب و مستند کنید.

2- شناسایی منابع مورد نیاز جهت پاسخگویی به شرایط اضطراری، آمادگی

شما باید توانایی فعلی محل کار خود را برای پاسخ به شرایط اضطراری ارزیابی کنید. این شامل منابع داخلی و خارجی، تجهیزات پزشکی یا سایر لوازم مورد نیاز برای پاسخگویی به شرایط اضطراری است. ممکن است بتوانید برخی از موارد اضطراری را با کنترل های پیشگیرانه، مانند کاهش منابع احتراق، کنترل کنید. جدای از کنترل‌ های پیشگیرانه، کنترل‌ های واکنشی مانند کانال‌ های ارتباطی، کمک‌ های پزشکی، ژنراتورها، تجهیزات آتش‌ نشانی و غیره را شناسایی کنید که ممکن است در زمان وقوع اضطراری مورد نیاز باشد.

فعالیت ها توانایی جامعه را برای واکنش در هنگام وقوع فاجعه افزایش می دهد. اقدامات آمادگی معمولی شامل توسعه موافقت نامه های کمک متقابل و یادداشت های تفاهم، آموزش برای پرسنل واکنش و شهروندان مربوطه، انجام تمرینات مربوط به بلایا برای تقویت قابلیت های آموزشی و آزمایشی، و ارائه کمپین های آموزشی برای همه خطرات است.

3- یک طرح واکنش اضطراری ایجاد کنید

اقداماتی که بلافاصله قبل، در حین و بلافاصله پس از یک اثر مخاطره انجام می شود و با هدف نجات جان افراد، کاهش خسارات اقتصادی و کاهش رنج انجام می شود را واکنش می گویند.

پس از شناسایی شرایط اضطراری و مکانیسم واکنش آنها، باید طرح واکنش اضطراری مناسب ایجاد شود. این شامل رویه هایی برای رسیدگی به شرایط اضطراری، مکان و دستورالعمل های تاسیسات اضطراری، روش های تخلیه، هشدار و امکانات اضطراری خواهد بود.

اقدامات واکنشی ممکن است شامل فعال کردن مرکز عملیات اضطراری، تخلیه جمعیت در معرض تهدید، باز کردن پناهگاه ها و ارائه مراقبت های انبوه، نجات اضطراری و مراقبت های پزشکی، اطفای حریق، و جستجو و نجات شهری باشد.

4- برقراری ارتباط و آموزش کارگران یا ذینفعان مربوطه در مورد واکنش اضطراری، کاهش

چرا اجرای الزامات اوهساس 18001 مهم است

کاهش به اقداماتی اطلاق می شود که از یک وضعیت اضطراری جلوگیری می کند، احتمال وقوع یک وضعیت اضطراری را کاهش می دهد، یا اثرات مخرب شرایط اضطراری غیرقابل اجتناب را کاهش می دهد. اقدامات کاهشی معمول شامل ایجاد کدهای ساختمانی و الزامات منطقه‌ بندی، نصب کرکره‌ ها و ساخت موانعی مانند سیلاب است.

هنگامی که یک طرح واکنش اضطراری ایجاد شد، مهم است که برنامه را به همه کارگران یا ذینفعان مربوطه ابلاغ کنید. شما باید کارگران را برای مدیریت شرایط اضطراری آموزش دهید. تمرینات اضطراری مکرر ممکن است برای آموزش کارگران هر از گاهی انجام شود.

5- ارزیابی و بازنگری رویه های واکنش اضطراری، بهبود

اقدامات انجام شده برای بازگشت یک جامعه به شرایط عادی یا تقریباً عادی، از جمله بازگرداندن خدمات اولیه و ترمیم آسیب های فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی را بهبود اعلام می کنند. اقدامات معمول بهبود شرایط شامل پاکسازی آوار، کمک مالی به افراد و دولت ها، بازسازی جاده ها و پل ها و تأسیسات کلیدی و مراقبت انبوه پایدار برای جمعیت های آواره انسان و حیوان است.

روش های واکنش اضطراری باید پس از انجام تمرین یا پس از مواجهه با شرایط اضطراری ارزیابی شوند. در صورت نیاز، این روش های اضطراری باید بر اساس نتایج آزمایش ها یا تمرین ها تغییر یا تجدید نظر شوند.

برنامه ریزی واکنش اضطراری برای هر شرکتی مهم است زیرا همیشه ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است. قرار دادن یک برنامه واکنش موثر برای شرایط اضطراری ممکن است کمی تلاش کند، اما در دراز مدت نتیجه می دهد. ایمنی کارگران شما را تضمین می کند و به ایجاد یک محل کار سالم و ایمن کمک می کند.

5 مرحله برای برنامه ریزی واکنش اضطراری در ISO 45001 چیست؟

5 مرحله برای برنامه ریزی واکنش در شرایط اضطراری که در متن استاندارد ایزو 45001 هم به آن اشاره شده شامل موارد زیر است:
1- شناسایی موارد اضطراری یا پیشگیری
2- شناسایی منابع مورد نیاز جهت پاسخگویی به شرایط اضطراری، آمادگی
3- یک طرح واکنش اضطراری ایجاد کنید
4- برقراری ارتباط و آموزش کارگران یا ذینفعان مربوطه در مورد واکنش اضطراری، کاهش
5- ارزیابی و بازنگری رویه های واکنش اضطراری، بهبود

در چه بندی از متن استاندارد ISO 45001 به واکنش در شرایط اضطراری اشاره شده است؟

بند 8 متن استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018 در مورد عملیات توضیحاتی ارائه می دهد. در این بند کنترل و برنامه ریزی عملیاتی و آمادگی همینطور واکنش اضطراری به عنوان مراحل برنامه ریزی برای واکنش اضطراری مکتوب شده است. لطفاً برای تکمیل اطلاعات مقاله “متن فارسی استاندارد ایزو 45001” را مطالعه نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا