ریسک کسب و کار چیست؟

ریسک در کسب و کار مجموعه ای از شرایط است که می تواند تأثیر منفی بر عملیات شرکت داشته باشد. خطرات می توانند موقعیت هایی خارج از کنترل شما باشند، مانند آب و هوای نامناسب یا بحران های بهداشت عمومی، یا به دلیل درگیری در محل کار ظاهر شوند. مهمترین چالش کسب وکارها عدم تعادل اقتصادی کشورها و نوسانات ارزی است. حال اینکه چگونه باید ریسک این چالش ها را بررسی کنیم.

ریسک کسب و کار چیست

ریسک کسب و کار، قرار گرفتن یک شرکت یا سازمان در معرض عواملی است که باعث کاهش سود یا شکست آن می شود. هر چیزی که توانایی یک شرکت را برای دستیابی به اهداف مالی خود تهدید کند، یک ریسک تجاری محسوب می شود. عوامل زیادی وجود دارند که می توانند برای ایجاد ریسک تجاری همگرا شوند. گاهی اوقات این رهبری یا مدیریت ارشد یک شرکت است که موقعیت هایی را ایجاد می کند که یک کسب و کار ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار گیرد.

با این حال، گاهی اوقات علت ریسک خارج از یک شرکت است. به همین دلیل، غیرممکن است که یک شرکت به طور کامل خود را از خطر محافظت کند. با این حال، راه‌هایی برای کاهش خطرات کلی مرتبط با فعالیت یک کسب‌وکار وجود دارد. اکثر شرکت ها این کار را از طریق اتخاذ یک استراتژی مدیریت ریسک انجام می دهند.

طرح تداوم کسب و کار BCP

نکات کلیدی در مورد ریسک کسب وکار

  • ریسک تجاری هر گونه قرار گرفتن در معرض یک شرکت یا سازمان در برابر عواملی است که ممکن است سود آن را کاهش دهد یا باعث ورشکستگی آن شود.
  • منابع ریسک تجاری متفاوت است، اما می تواند از تغییرات در ذائقه و تقاضای مصرف کننده، وضعیت کلی اقتصاد، و قوانین و مقررات دولتی متغیر باشد.
  • در حالی که ممکن است شرکت ها نتوانند به طور کامل از ریسک تجاری اجتناب کنند، می توانند اقداماتی را برای کاهش تأثیر آن از جمله توسعه یک برنامه ریسک استراتژیک انجام دهند.

آشنایی با ریسک کسب و کار

هنگامی که یک شرکت درجه بالایی از ریسک تجاری را تجربه می کند، ممکن است توانایی آن را برای ارائه بازدهی کافی به سرمایه گذاران و سهامداران مختل کند. به عنوان مثال، مدیر عامل یک شرکت ممکن است تصمیمات خاصی اتخاذ کند که بر سود آن تأثیر می گذارد، یا مدیر عامل ممکن است رویدادهای خاصی را در آینده به طور دقیق پیش بینی نکند که باعث زیان یا شکست آن کسب و کار شود.

ریسک کسب و کار تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که عبارتند از:

  • ترجیحات مصرف کننده، تقاضا و حجم فروش
  • قیمت هر واحد و هزینه های ورودی
  • رقابت
  • فضای کلی اقتصادی
  • قوانین و مقررات دولتی

شرکتی با میزان ریسک تجاری بالاتر ممکن است تصمیم بگیرد که ساختار سرمایه ای با نسبت بدهی پایین تر اتخاذ کند تا اطمینان حاصل شود که می تواند همیشه به تعهدات مالی خود عمل کند. با نسبت بدهی پایین، زمانی که درآمد کاهش می یابد، شرکت ممکن است نتواند بدهی خود را تامین کند (و این ممکن است منجر به ورشکستگی شود). از سوی دیگر، زمانی که درآمدها افزایش می یابد، شرکتی با نسبت بدهی پایین، سود بیشتری را تجربه می کند و می تواند به تعهدات خود ادامه دهد.

برای محاسبه ریسک، تحلیلگران از چهار نسبت ساده استفاده می کنند:

  1. حاشیه سهم،
  2. اثر اهرم عملیات،
  3. اثر اهرم مالی؛ و
  4. اثر اهرم کل.

برای محاسبات پیچیده تر، تحلیلگران می توانند از روش های آماری استفاده کنند. ریسک تجاری معمولاً به یکی از چهار راه رخ می دهد:

  1. ریسک استراتژیک،
  2. ریسک انطباق،
  3. ریسک عملیاتی؛ و
  4. ریسک شهرت.
3 روش برای اندازه گیری ریسک کسب و کار

انواع ریسک کسب و کار

ریسک استراتژیک

ریسک استراتژیک زمانی به وجود می آید که یک کسب و کار بر اساس مدل یا طرح تجاری خود عمل نکند. زمانی که یک شرکت بر اساس مدل کسب و کار خود عمل نمی کند، استراتژی آن در طول زمان کمتر موثر می شود و ممکن است برای رسیدن به اهداف تعریف شده خود دچار مشکل شود. به عنوان مثال، اگر والمارت از نظر استراتژیک خود را به عنوان یک ارائه دهنده کم هزینه قرار دهد و تارگت تصمیم بگیرد که قیمت های والمارت را کاهش دهد، این به یک ریسک استراتژیک برای والمارت تبدیل می شود.

ریسک انطباق

شکل دوم ریسک تجاری به عنوان ریسک انطباق شناخته می شود. ریسک انطباق در درجه اول در صنایع و بخش هایی که به شدت تحت نظارت هستند، بروز می کند. به عنوان مثال، در صنعت ماء الشعیر، یک سیستم توزیع سه سطحی وجود دارد که عمده‌فروشان در ایالات متحده را ملزم می‌کند تا ماء الشعیر را به خرده‌فروشی بفروشند (که سپس آن را به مصرف‌کنندگان می‌فروشد). این سیستم کارخانه های ماء الشعیر سازی را از فروش مستقیم محصولات خود به فروشگاه های خرده فروشی در برخی ایالت ها منع می کند.

با این حال، بسیاری از ایالت های ایالات متحده وجود دارند که این نوع سیستم توزیع را ندارند. ریسک انطباق زمانی به وجود می آید که یک برند نتواند الزامات فردی دولتی را که در آن فعالیت می کند درک کند. در این شرایط، یک نام تجاری در معرض خطر عدم انطباق با قوانین توزیع خاص دولت است.

ریسک عملیاتی

سومین نوع ریسک تجاری، ریسک عملیاتی است. این خطر از درون شرکت ناشی می شود، به ویژه زمانی که عملیات روزانه یک شرکت انجام نشود. به عنوان مثال، در سال 2012، بانک چندملیتی HSBC با درجه بالایی از ریسک عملیاتی مواجه شد و در نتیجه، زمانی که تیم عملیات داخلی ضد پولشویی آن نتوانست به اندازه کافی پولشویی در مکزیک را متوقف کند، جریمه زیادی از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده متحمل شد. .

ریسک شهرت

هر زمان که شهرت یک شرکت از بین می رود، چه در اثر رویدادی که نتیجه یک ریسک تجاری قبلی بوده است یا در اثر یک رویداد متفاوت، خطر از دست دادن مشتریان و رنج وفاداری به برند خود را تهدید می کند. شهرت HSBC پس از جریمه ای که به دلیل شیوه های ضعیف مبارزه با پولشویی وضع شد، تضعیف شد.

کسب و کار چیست

ملاحظات خاص در مورد ریسک کسب وکار

ریسک تجاری را نمی توان به طور کامل اجتناب کرد زیرا غیرقابل پیش بینی است. با این حال، استراتژی‌های بسیاری وجود دارد که کسب‌وکارها برای کاهش تأثیر انواع ریسک‌های تجاری، از جمله ریسک استراتژیک، انطباق، عملیاتی و شهرت، از آنها استفاده می‌کنند.

اولین گامی که برندها معمولا برمی دارند شناسایی تمام منابع ریسک در طرح تجاری خود است. اینها فقط خطرات خارجی نیستند، بلکه ممکن است از درون خود کسب و کار نیز نشات بگیرند. اقدام برای کاهش خطرات به محض اینکه خود را نشان دهند، کلیدی است. مدیریت باید برای مقابله با خطرات قابل شناسایی قبل از اینکه خیلی بزرگ شوند، برنامه ای ارائه دهد.

هنگامی که مدیریت یک شرکت برنامه ای برای مقابله با ریسک ارائه کرد، مهم است که در صورت بروز مجدد همان وضعیت، گامی اضافی برای ثبت همه چیز بردارند. به هر حال، ریسک کسب و کار ثابت نیست – در طول چرخه تجاری خود را تکرار می کند.

در نهایت، اکثر شرکت ها یک استراتژی مدیریت ریسک را اتخاذ می کنند. این کار را می‌توان قبل از شروع فعالیت یا پس از تجربه یک شکست انجام داد. در حالت ایده‌آل، یک استراتژی مدیریت ریسک به شرکت کمک می‌کند تا آمادگی بیشتری برای مقابله با ریسک‌ها داشته باشد. در صورت بروز خطر، طرح باید دارای ایده ها و روش های آزمایش شده باشد.

سوالات متداول

ریسک کسب و کار چیست؟

ریسک در کسب و کار مجموعه ای از شرایط است که می تواند تأثیر منفی بر عملیات شرکت داشته باشد. خطرات می توانند موقعیت هایی خارج از کنترل شما باشند، مانند آب و هوای نامناسب یا بحران های بهداشت عمومی، یا به دلیل درگیری در محل کار ظاهر شوند. مهمترین چالش کسب وکارها عدم تعادل اقتصادی کشورها و نوسانات ارزی است. حال اینکه چگونه باید ریسک این چالش ها را بررسی کنیم.

انواع ریسک کسب و کار چیست؟

1. ریسک استراتژیک،
2. ریسک انطباق،
3. ریسک عملیاتی؛ و
4. ریسک شهرت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا