متن فارسی استاندارد ایزو 45001, ترجمه کامل متن استاندارد ISO 45001

متن فارسی استاندارد ایزو 45001 توسط سازمان ها برای اجرای الزامات یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی درخواست می گردد. ما توانسته ایم ترجمه کامل متن فارسی استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018 را در این مقاله برای کاربران و متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو 45001 مکتوب نماییم.

متن فارسی استاندارد ایزو 45001

اجرای سیستم‌ ایمنی و بهداشت شغلی اغلب توسط رهبران کسب ‌وکارها به عنوان سیستم‌ هایی در نظر گرفته می‌شوند که ابزاری برای رعایت قوانین نظارتی و رعایت بهداشت و ایمنی شغلی فراهم می‌کنند. با این حال، این چشم‌انداز می‌تواند مانع از رسیدن یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (OHSAS) شود که مزایای مالی، اقتصادی، و اعتباری و همچنین مزایای آشکار بهداشت و ایمنی شغلی را فراهم می‌کند.

بندهای استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018 چه به تنهایی و چه یکپارچه با سیستم مدیریت دیگری مانند ایزو 9001(کیفیت) یا ایزو 14001 (محیط زیست)، راهنمایی و جهت گیری در مورد نحوه مدیریت یک سازمان ارائه می کنند. خطرات بهداشت و ایمنی شغلی آن را کاهش دهد. درک نحوه استفاده هوشمندانه از استاندارد می تواند مزایای بسیاری را برای یک سازمان در هر اندازه ای به همراه داشته باشد.

متن فارسی استاندارد ایزو 45001 برای کمک به کارکنان درگیر در ایجاد و حفظ یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت مکتوب شده است. همانطور که خود بندهای استاندارد بین المللی ISO 45001:2018 خود را بیان می کند، هر بند به همان ترتیب، با شماره بند یکسان توضیح داده می شود و پیوندهایی به مواد آموزشی تکمیلی نیز برای کمک به خواننده در متن ارائه می شود.

در مورد اهمیت بهداشت و ایمنی شغلی بیشتر بدانید.

متن فارسی استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018

1.     رویکرد فرآیندها و رویه ها

1.1 اصطلاحات و تعاریف

فرآیند: این را می توان به عنوان مجموعه ای از فعالیت ها و اقدامات تعریف کرد که می تواند به طور مداوم تکرار شود تا از یک سری ورودی ها به یک خروجی تعریف شده تبدیل شود.

رویکرد فرآیندی: سیستم‌ های ایمنی و بهداشت شغلی، مشابه سایر سیستم ‌های مدیریتی، از ترکیبی از توالی‌ ها و تعاملات برای تولید خروجی مطلوب استفاده می‌کنند. هنگامی که تمام فعالیت ها و اقدامات همراه با توجه به یکدیگر و نتیجه نهایی مدیریت می شوند، این روش به عنوان “رویکرد فرآیند” شناخته می شود.

یک رویکرد فرآیندی نیز به جای ارائه مسئولیت‌ های عمومی، مسئولیت‌ های صاحبان فرآیند را مشخص می‌کند. بنابراین، هنگامی که یک شرکت دارای یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت است که یک سیستم فعال و سیال در نظر گرفته می شود، با در نظر گرفتن همه متغیرها و تأثیر آنها بر اهداف، این یک رویکرد فرآیندی در نظر گرفته می شود.

ورودی ها: مجموعه ای از عناصری هستند که ممکن است برای تغذیه یک فرآیند مورد نیاز باشند، به عنوان مثال منابع، مواد خام و ماشین آلات.

خروجی ها: اینها نتایج یک فرآیند هستند، چه خروجی های مطلوب یا نامطلوب، مانند هدر رفتن یا آلودگی. لازم به ذکر است که یک خروجی همیشه یک عنصر نهایی نیست، بلکه ممکن است تنها ورودی فرآیند بعدی در یک زنجیره باشد.

2.     تاثیر رویکدر فرآیند

استفاده از رویکرد فرآیند بخش مهمی از انطباق و صدور گواهینامه ایزو 45001 است، اما سلامت و ایمنی شغلی یا منافع مالی را به تنهایی تضمین نمی کند. با این حال، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی مبتنی بر فرآیند ابزار مفیدی است که تداوم را از طریق عملیات فراهم می‌کند، پیوندی بین سیاست ‌ها، الزامات، عملکرد، اهداف و اقدامات ایجاد می‌کند و در نتیجه اثرات منفی بر سلامت و ایمنی شغلی را کاهش می‌دهد.

بنابراین، رویکرد فرآیندی، با توجه به اینکه به جای تمرکز بر مشکلات محلی بیشتر، امکان دیدی تحلیلی و سیستمی از تعاملات فرآیند و اثرات آنها را فراهم می‌کند، به مؤثرترین روش مدیریت و کاهش خطرات و ایمنی همینطور بهداشت شغلی تبدیل می‌شود.

در داخل فرآیند مدیریت سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی توسط سیستمی که با درک کامل از رابطه فرآیندهای متقابل و اثرات آنها توسعه یافته است، منافع کوتاه مدت و بلندمدت بیشتری را برای سازمانی که به دنبال پیاده سازی و حفظ ISO 45001:2018 است، به همراه خواهد داشت.

3.     چرخه Plan-Do-Check-Act

چرخه Plan-Do-Check-Act (PDCA) برای عملکرد سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی همانطور که در استاندارد ایزو 45001 مشخص شده است، از نظر دستیابی به اهداف تعیین شده و بهبود مستمر، حیاتی است. می توان آن را به شرح زیر توصیف کرد:

طرح: ایجاد اهداف و فرآیندهایی که ممکن است آنها را در هماهنگی با خط مشی ایمنی و بهداشت شغلی که توسط سازمان ایجاد شده است کمک کند.

انجام: اجرای فرآیندهای برنامه ریزی شده.

بررسی: نظارت و اندازه گیری نتایج در مقابل خط مشی ایمنی و بهداشت شغلی شامل کلیه تعهدات، اهداف و معیارها و گزارش آنها.

قانون: اقدامات بعدی انجام شده برای اطمینان از بهبود مستمر.

لازم به ذکر است که چرخه PDCA یک متدولوژی سیستم مدیریت شناخته شده است که در سیستم های مدیریت کسب و کار مختلف استفاده می شود، اما استفاده از آن در ایزو 45001 هم اجباری و هم بسیار سودمند است. استاندارد طوری نوشته شده است که بخش های استاندارد ISO 45001:2018 به راحتی در این چرخه PDCA قرار می گیرند.

4.     زمینه سازمان

4.1 شناخت سازمان و زمینه آن

این بند در تمام استانداردهای سیستم مدیریت ISO وجود دارد و سازمان را ملزم می کند تا تمام مسائل داخلی و خارجی را که ممکن است با دستیابی به اهداف خود سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت مرتبط باشد تعیین کند. این شامل تمام عناصری است که می‌توانند بر این اهداف و نتایج در آینده تأثیر بگذارند و ممکن است بتوانند تأثیر بگذارند.

4.2 درک نیازها و انتظارات افراد ذینفع

این استاندارد اکنون سازمان را ملزم می‌کند تا ارزیابی کند که طرف ‌های ذینفع از نظر سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت چه کسانی هستند، نیازها و انتظارات آنها چیست، و در نتیجه، آیا هر یک از اینها باید به تعهدات انطباق تبدیل شود یا خیر.

4.3 تعیین محدوده سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

دامنه و مرزهای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت اکنون باید با در نظر گرفتن طرف های ذینفع فوق الذکر و نیازهای آنها، به علاوه تعهدات مربوط به انطباق، به طور کامل بررسی و تعریف شود. همچنین توابع سیستم مدیریت OHSAS و مرزهای فیزیکی و کلیه محصولات، خدمات و فعالیت ها، از جمله توانایی سازمان برای اعمال کنترل بر عوامل خارجی، با نتایج کل تعریف در سیستم مدیریت OH&S گنجانده شده است و به طور انتقادی حفظ می شود.

4.4 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت

استاندارد ایزو 45001 نشان می دهد که یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت باید برای دستیابی به نتایج مطلوب با استفاده از فرآیندهای تعاملی برای ارائه بهبود مستمر ایجاد شود. هدف نهایی بهبود عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی سازمان است.

5.     رهبری

رهبری در استاندارد ایزو 45001, شرح در تصویر

5.1 رهبری و تعهد

این بند به کاربر یادآوری می کند که سازمان و مدیریت ارشد همواره مسئولیت عملکرد کلیه عوامل عملکرد داخلی و خارجی را حفظ می کنند. بنابراین کاملاً منطقی است که خط‌ مشی و اهداف ایمنی و بهداشت شغلی با یکدیگر و با سیاست‌ های استراتژیک و جهت‌گیری کلی کسب‌ وکار، از جمله ادغام با سایر سیستم‌ های تجاری، در صورت لزوم، همسو باشد.

باید برای اطمینان از اینکه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت می تواند کارآمد عمل کند، منابعی در نظر گرفته شود، و مدیریت ارشد باید اطمینان حاصل کند که افراد دارای مسئولیت در سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت از پشتیبانی، آموزش و راهنمایی صحیح برای تکمیل وظایف خود به طور موثر برخوردار هستند.

ارتباطات از منظر رهبری نیز حیاتی است و روش ‌ها و فرکانس ‌های ارتباطی باید برای طرف‌ های ذینفع داخلی و خارجی تعریف و ایجاد شود. به طور خلاصه، این مسئولیت رهبری سازمان است که سطح بالاتری از رهبری، مشارکت و همکاری را در عملیات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت ایجاد کند.

5.2 سیاست ایمنی و بهداشت شغلی

مدیریت ارشد مسئولیت ایجاد خط مشی ایمنی و بهداشت شغلی ذکر شده قبلی را دارد که از نظر اندازه، دامنه، فعالیت ها و جاه طلبی های سازمان برای سازمان مناسب است و چارچوبی رسمی برای تعیین اهداف فراهم می کند. بدیهی است که این سیاست باید متضمن تعهد به حذف خطرات و کاهش خطرات، جلوگیری از آسیب در محل کار و مشورت با کارگران باشد.

رعایت انطباق و عوامل نظارتی به وضوح یکی دیگر از عناصر کلیدی است و روشی برای ثبت آن باید ایجاد شود. در نهایت خط مشی ایمنی و بهداشت شغلی باید تعهدی برای بهبود مستمر سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت و نتایج آن ارائه دهد.

به طور اساسی، خط مشی ایمنی و بهداشت شغلی باید به عنوان اطلاعات مستند نگهداری شود، در داخل سازمان ابلاغ شود و در صورت لزوم در دسترس همه طرف های ذینفع باشد.

5.3 نقش ها، مسئولیت ها و اختیارات سازمان

این استاندارد بیان می‌کند که مسئولیت مدیریت ارشد این است که اطمینان حاصل کند که نقش‌ ها، مسئولیت‌ ها و اختیارات به طور مؤثر تفویض و ابلاغ می‌شوند. همچنین این مسئولیت باید تعیین شود تا اطمینان حاصل شود که سیستم مدیریت ایمنی با شرایط استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018 مطابقت دارد.

5.4 مشارکت پرسنل

هنگامی که صحبت از سلامت و ایمنی کارگران می شود، بسیار مهم است که همین کارگران در مورد سیستم مدیریت ایمنی مشورت کرده و در اجرای فرآیندهای لازم برای ایمن کردن محل کار شرکت کنند. برای این منظور، سازمان نیاز به تعیین فرآیندهای لازم برای مشاوره با کارکنان در تمام سطوح سازمان در همه جنبه های توسعه، برنامه ریزی، اجرا، ارزیابی عملکرد و اقدامات بهبود سیستم مدیریت ایمنی دارد.

6.     برنامه ریزی

برنامه ریزی در استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱

6.1 اقدام برای رسیدگی به ریسک ها و فرصت ها

6.1.1 کلی

این بند جایگزین «اقدام پیشگیرانه» در استاندارد قبلی OHSAS 18001 شد. استاندارد فعلی بیان می کند که سازمان باید فرآیندهای مورد نیاز برای رسیدگی به الزامات کل بخش برنامه ریزی را ایجاد، اجرا و حفظ کند. هنگام برنامه ریزی سیستم مدیریت ایمنی، باید ملاحظاتی در رابطه با زمینه سازمان (بخش 4.1) و نیازها و انتظارات طرف های ذینفع (بخش 4.2)، و همچنین دامنه سیستم مدیریت ایمنی در نظر گرفته شود.

ریسک و فرصت باید با توجه به این عناصر و همچنین مسائل قانونی و مقرراتی و خود خطرات ایمنی و بهداشت شغلی سازمان در نظر گرفته شود. این نتیجه باید اطمینان حاصل کند که سیستم مدیریت ایزو 45001 می تواند به نتایج و اهداف مورد نظر خود دست یابد، از هر گونه عامل خارجی که ممکن است بر عملکرد تأثیر بگذارد اجتناب شود، و اینکه می توان به بهبود مستمر دست یافت.

در شرایط اضطراری، سازمان موظف است هر موقعیتی را که ممکن است رخ دهد و در نتیجه خطر ایمنی و بهداشت شغلی داشته باشد، تعیین کند. مجدداً، حفظ اطلاعات مستند در مورد خطرات و فرصت ‌های در نظر گرفته شده در مرحله برنامه‌ریزی برای برآورده کردن شرایط بند حیاتی است.

6.1.2 شناسایی خطر و ارزیابی ریسک ها و فرصت ها

استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018 از سازمان ‌ها می‌خواهد که به شیوه‌ ای پیشگیرانه، تمام خطرات ایمنی و بهداشت شغلی تحت کنترل سازمان را در نظر بگیرند. تغییرات یا تغییرات برنامه ریزی شده آتی در خدمات نیز باید در نظر گرفته شود، مانند هر موقعیت غیرعادی که ممکن است پیش بینی شود.

 برای مثال، اگر در شرف عرضه محصول جدیدی هستید که نیاز به فرآیندهای تولید کاملاً جدید دارد مجدداً، سازمان نیاز به حفظ اطلاعات مستند در مورد این بند و عناصر آن دارد و ارتباط با سطوح مناسب با فرکانس مؤثر باید برنامه ریزی و انجام شود.

از نظر اطلاعات مستند، اگر اطمینان حاصل کنید که تمام خطرات واقعی و مرتبط، معیارهایی که برای تعریف آنها استفاده می کنید، و خطرات مهم بهداشت و ایمنی شغلی شما مستند هستند، شرایط این بند را رعایت خواهید کرد.

6.1.3 تعیین الزامات قانونی و سایر الزامات

این یک بخش نسبتاً ساده، اما آشکارا حیاتی از استاندارد ISO 45001:2018 است. سازمان باید تصمیم بگیرد که چه الزامات قانونی و سایر الزامات مربوط به خطرات بهداشت و ایمنی شغلی و نحوه دسترسی به آنها به بهترین شکل ممکن است، تصمیم بگیرد که چگونه برای سازمان اعمال شود، و آنها را رعایت کند. برای این تعهدات نیز باید مدارک مستند ثبت شود.

6.1.4 برنامه ریزی اقدامات

در این بند، استاندارد بیان می‌کند که سازمان باید اقداماتی را برای رسیدگی به خطرات، خطرات و فرصت‌ ها و تعهدات مربوط به سلامت و ایمنی شغلی خود، که در بالا به همه آنها اشاره کردیم، انجام دهد. اینها همچنین باید در سیستم مدیریت سازمان و فرآیندهای تجاری مرتبط پیاده سازی شوند. وظیفه ارزیابی اثربخشی این اقدامات نیز باید با ملاحظات فنی، مالی و عملیاتی در نظر گرفته شود.

6.2 اهداف ایمنی و بهداشت حرفه ای و برنامه ریزی برای دستیابی به آنها

6.2.1 اهداف ایمنی و بهداشت شغلی

استاندارد ایزو 45001  توصیه می‌کند که اهداف ایمنی و بهداشت شغلی باید در سطوح و فواصل زمانی مناسب با در نظر گرفتن خطرات، ریسک، فرصت ‌ها و تعهدات مربوط به رعایت بهداشت و ایمنی شغلی تعیین شده باشد.

 ویژگی‌های اهداف تعیین‌شده نیز مهم هستند: آنها باید با خط‌ مشی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای سازمان سازگار باشند، در صورت امکان قابل اندازه‌گیری باشند، بتوانند نظارت شوند، به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند و به‌گونه‌ای باشند که در مواقع لزوم به‌روزرسانی شوند. یک بار دیگر، اجباری است که اطلاعات مستندی که این فرآیند و خروجی های آن را مشخص می کند، حفظ شود.

6.2.2 برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف ایمنی و بهداشت شغلی

این استاندارد در مورد عناصری که باید برای اطمینان از دستیابی به اهداف تعیین شوند، توصیه می کند. این را می توان برحسب اینکه چه کاری باید انجام شود، چه زمانی باید توسط آن انجام شود، چه منابعی برای دستیابی به آن مورد نیاز است، چه کسی مسئول اهداف در حال دستیابی است، چگونه نتایج باید اندازه گیری شود و پیشرفت تضمین می شود، و بررسی چگونگی اجرای این اهداف در سیستم های تجاری موجود.

7.     پشتیبانی

پشتیبانی در متن استاندارد ایزو 45001

7.1 منابع

به بیان ساده، استاندارد ایزو 45001 به سازمان توصیه می کند که منابع مورد نیاز برای دستیابی به اهداف اعلام شده و نشان دادن بهبود مستمر باید در دسترس باشد.

7.2 شایستگی

شایستگی کارکنان باید شرایط استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018 را با حصول اطمینان از اینکه افرادی که مسئولیت وظایف سیستم مدیریت ایمنی را بر عهده دارند، توانا و مطمئن هستند، برآورده کند.

در رابطه با این موضوع، منطقی است که تجربه، آموزش، ویا تحصیلات فرد باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد، و هر گونه آموزش لازم شناسایی و ارائه شود. به طور قابل پیش بینی، این فرآیند و خروجی های آن باید به عنوان اطلاعات مستند برای سیستم مدیریت ایمنی ثبت شوند.

7.3 آگاهی

آگاهی ارتباط نزدیکی با شایستگی در استاندارد دارد. کارکنان باید از خط مشی ایمنی و بهداشت شغلی و مفاد آن، هر گونه تأثیرات فعلی و آتی که ممکن است بر وظایف آنها تأثیر بگذارد، عملکرد شخصی آنها برای سیستم مدیریت ایمنی و اهداف آن، از جمله موارد مثبت یا بهبود عملکرد، و پیامدهای عملکرد ضعیف ممکن است برای سیستم مدیریت ایمنی باشد.

علاوه بر این، استاندارد ایجاب می‌کند که کارگران آگاه باشند که می‌توانند خود را از موقعیت‌ های کاری که از نظر آنها خطری برای زندگی یا سلامتی خود می‌دانند، کنار بگذارند.

7.4 ارتباط

7.4.1 ارتباطات

فرآیندهای ارتباطات داخلی و خارجی باید به عنوان اطلاعات مستند در سیستم مدیریت ایمنی ایجاد و ثبت شوند. عناصر کلیدی که نیاز به تصمیم گیری، اقدام و ثبت دارند عبارتند از اینکه چه چیزهایی باید ارتباط برقرار شود، چگونه باید انجام شود، چه کسی باید ارتباط را دریافت کند و در چه فواصل زمانی باید انجام شود.

در اینجا لازم به ذکر است که هر خروجی ارتباطی باید با اطلاعات مرتبط و محتوای تولید شده توسط سیستم مدیریت ایزو 45001 برای ثبات سازگار باشد.

7.4.2 ارتباط داخلی

این استاندارد به سازمان توصیه می‌کند که اطلاعات باید در سطوح مختلف و با فرکانس‌ های مختلف در صورت صلاحدید مخابره شود و سازمان باید اطمینان حاصل کند که ماهیت و فراوانی ارتباطات اجازه می‌دهد تا بهبود مستمر حاصل از خود فرآیند ارتباط باشد.

7.4.3 ارتباطات خارجی

بار دیگر، استاندارد به سازمان توصیه می کند که اطمینان حاصل کند که ارتباطات مربوط به سیستم مدیریت ایمنی طبق فرآیند تعیین شده با هدف اطمینان از رعایت تعهدات و اهداف مطابقت صورت می گیرد.

7.5 اطلاعات مستند

7.5.1 عمومی

“اطلاعات مستند” که چندین بار در این راهنما ذکر شده است، به اسناد و سوابق لازم برای سیستم مدیریت ایمنی اشاره دارد. الزامات به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که به هر سازمان امکان می‌دهد اطلاعات مستند را به طور کلی به نیازهای خود شکل دهد، به استثنای مؤلفه ‌های اجباری که به طور خاص در استاندارد و بنابراین، این راهنما ذکر شده است.

 استاندارد ISO 45001:2018 به ما توصیه می کند که سیستم مدیریت OHSAS باید شامل تمام اطلاعات مستندی باشد که اجباری اعلام می کند و هر چیزی که برای سیستم مدیریت ایمنی و عملکرد آن حیاتی است. همچنین باید توجه داشت که مقدار اطلاعات مستندی که یک سازمان به آن نیاز دارد با توجه به اندازه، بخش عملیاتی و پیچیدگی تعهدات انطباق با آن کسب و کار متفاوت است.

7.5.2 ایجاد مستندات و به روزرسانی

استاندارد ایزو 45001  توصیه می کند که مستندات ایجاد شده توسط سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی باید شامل شناسایی، توصیف و قالب مناسب باشد تا بتوان به راحتی درک کرد که اطلاعات مستند برای چیست. همچنین نیاز به بررسی و تایید اطلاعات مستند از نظر مناسب بودن و دقت قبل از انتشار وجود دارد.

7.5.3 کنترل اطلاعات مستند

متن استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018  توصیه می کند که اسناد ایجاد شده توسط سیستم مدیریت ایمنی باید در دسترس و متناسب با هدف در هر زمان و مکان مورد نیاز باشد، به طور منطقی در برابر آسیب یا از دست دادن یکپارچگی و هویت محافظت شود، و فرآیندهای توزیع، نگهداری، دسترسی، بازیابی، حفظ و ذخیره سازی شود.

لازم به ذکر است که اطلاعات مستند از منابع خارجی باید به طور مشابه کنترل و مدیریت شوند و سطوح دسترسی مشاهده و ویرایش باید به دقت مورد توجه و کنترل قرار گیرد.

8.     عملیات

ایمنی و بهداشت شغلی در محیط کار

8.1 کنترل و برنامه ریزی عملیاتی

در حالی که استاندارد اذعان می کند که کنترل عملیاتی تا حد زیادی به اندازه، ماهیت، تعهدات انطباق، و خطرات بهداشت و ایمنی شغلی یک سازمان بستگی دارد، این حوزه به هر سازمان داده می شود تا برنامه ریزی کند و از دستیابی به نتایج مطلوب اطمینان حاصل کند.

روش‌های پیشنهاد شده توسط ایزو 45001 این است که فرآیندها باید به گونه‌ای طراحی شوند که سازگاری تضمین شده و خطا حذف شود، از فناوری برای بهبود کنترل استفاده شود، و اطمینان حاصل شود که پرسنل آموزش دیده و شایسته هستند.

فرآیندها باید به شیوه ای توافق شده و تجویز شده انجام شوند. این فرآیندها باید قابل اندازه گیری باشند و اطلاعات مستند باید با الزامات برای اطمینان از کنترل عملیاتی مطابقت داشته باشد.

بخش اساسی کنترل عملیاتی در حذف خطرات و کاهش خطرات ایمنی نهفته است. این را می توان از طریق سلسله مراتبی از کنترل ها، از حذف خطر تا استفاده از تجهیزات حفاظت فردی انجام داد. تغییر در سیستم مدیریت ایمنی نیز باید مدیریت شود تا یکپارچگی عملکرد حفظ شود.

تدارکات از جمله پیمانکاران و برون سپاری عملکردها و فرآیندها نیز باید مورد توجه و کنترل قرار گیرد. اقدامات مناسب باید برای تعریف و کنترل شایستگی تامین کنندگان خدمات برون سپاری شده، از جمله تاثیر آنها بر فرآیندهای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی انجام شود. مانند همیشه، فرصت های بهبود همیشه باید در نظر گرفته شود و شناسایی شود.

این استاندارد همچنین تشخیص می دهد که میزان کنترل سازمان بر یک محصول یا خدمات برون سپاری می تواند از مطلق، اگر در محل انجام شود، تا بسیار کم، اگر فعالیت از راه دور انجام شود، متفاوت است.

با این حال، پیشنهاد می شود که عواملی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. همانطور که انتظار می رود، تعهدات انطباق باید در نظر گرفته شود و کنترل شود، تمام خطرات مستقیم و مرتبط با سلامت و ایمنی شغلی باید ارزیابی و کنترل شوند، همانطور که خطرات و فرصت های مرتبط با ارائه خود خدمات نیز باید انجام شود.

8.2 آمادگی و واکنش اضطراری

آمادگی و واکنش اضطراری یک عنصر کلیدی در کاهش خطر ایمنی و بهداشت شغلی است. استاندارد به ما اطلاع می دهد که تهیه آن بر عهده سازمان است و باید تعدادی از عناصر را در نظر گرفت و برای آن برنامه ریزی کرد. اقداماتی برای کاهش حوادث و همچنین روش های ارتباط داخلی و خارجی و روش های مناسب برای واکنش اضطراری باید توسعه یابد.

در نظر گرفتن انواع مختلفی از حوادث ایمنی و بهداشت شغلی، و همچنین تجزیه و تحلیل علل ریشه ای و روش های اقدام اصلاحی برای پاسخ به حوادث پس از وقوع، باید انجام شود. آزمایش‌های پاسخ اضطراری منظم و آموزش‌های مربوطه باید در نظر گرفته شود و انجام شود و مسیرهای مونتاژ و روش‌های تخلیه تعریف و ابلاغ شود.

فهرستی از پرسنل کلیدی و آژانس های اضطراری (به سازمان های پاکسازی، خدمات اورژانس محلی، و دفاتر یا آژانس های بهداشت و ایمنی شغلی محلی) باید ایجاد و در دسترس قرار گیرد، و اغلب این کار خوب است که با سازمان های همسایه مشابه که با آنها همکاری داشته باشند، همکاری کنند. شما می توانید خدمات متقابل را به اشتراک بگذارید و در صورت بروز یک حادثه ایمنی و بهداشت شغلی کمک کنید.

9.     ارزیابی عملکرد

چرا اجرای الزامات اوهساس 18001 مهم است

9.1 نظارت، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی

9.1.1 عمومی

سازمان نه تنها باید پیشرفت ایمنی و بهداشت شغلی را اندازه گیری کند، بلکه باید خطرات قابل توجه، تعهدات انطباق و کنترل های عملیاتی خود را در هنگام رسیدگی به این بند در نظر بگیرد. روش‌ های ایجاد شده باید ملاحظاتی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که دوره ‌های نظارت و اندازه‌گیری با نیازهای سیستم مدیریت ایمنی برای داده ‌ها و نتایج همسو هستند.

نتایج دقیق، سازگار و قابل بازتولید هستند. و اینکه از نتایج می توان برای شناسایی روندها استفاده کرد. همچنین لازم به ذکر است که نتایج باید به پرسنلی که دارای اختیار و مسئولیت هستند تا بر اساس خود خروجی ها اقدام کنند، گزارش شود.

9.1.2 ارزیابی انطباق

این استاندارد تشخیص می دهد که الزامات ارزیابی از سازمانی به سازمان دیگر بر اساس عواملی مانند اندازه، تعهدات انطباق، بخشی که در آن کار شده، سابقه و عملکرد گذشته و غیره متفاوت است، اما پیشنهاد می کند که ارزیابی منظم همیشه مورد نیاز است.

اگر نتیجه ارزیابی انطباق نشان دهد که یک الزام قانونی برآورده نشده است، سازمان باید ارزیابی کند که چه اقدامی مناسب است، احتمالاً تا تماس با یک نهاد نظارتی و توافق در مورد یک اقدام برای تعمیر.

 این توافق اکنون شاهد تبدیل این تعهد به یک الزام قانونی خواهد بود. هنگامی که یک عدم انطباق توسط سیستم مدیریت ایمنی شناسایی و تصحیح شود، به طور خودکار به یک عدم انطباق تبدیل نمی شود.

9.2 حسابرسی داخلی

9.2.1 عمومی

حسابرسی داخلی و حسابرسان باید مستقل بوده و هیچ گونه تضاد منافعی در مورد موضوع حسابرسی نداشته باشند، استاندارد یادآوری می کند که عدم انطباق ها باید مشمول اقدامات اصلاحی باشد. هنگام در نظر گرفتن نتایج ممیزی های قبلی، نتایج ممیزی های داخلی و خارجی قبلی و هرگونه عدم انطباق قبلی و اقدامات ناشی از آن برای تعمیر آنها باید در نظر گرفته شود.

9.2.2 برنامه حسابرسی داخلی

استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018 را به ISO 19011 برای برنامه ممیزی داخلی ارجاع می دهد، اما زمانی که برنامه خود را ایجاد می کنید چندین قانون وجود دارد که می توانید برای اطمینان از موثر بودن برنامه خود، آنها را مشترک کنید.

فراوانی حسابرسی داخلی خود را بر اساس آنچه برای سازمان شما منطقی است با توجه به اندازه، بزرگی بخشی که در آن فعالیت می کنید، تعهدات رعایت و خطر برای سلامت و ایمنی کارگران، تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما معقول است. خواه دو سالانه، سه ماهه یا هر چیزی که مناسب می دانید. به خاطر داشته باشید که در صورت تغییراتی که نیاز به فعالیت ممیزی داخلی اضافی دارد، این برنامه را می توان ترجیحاً از طریق بررسی مدیریت و راهنمایی رهبری تغییر داد.

9.2.3 بررسی مدیریت

لازم به ذکر است که بر خلاف تصور عمومی، بررسی مدیریت لازم نیست یکباره انجام شود. این می تواند مجموعه ای از جلسات سطح بالا یا هیئت مدیره با موضوعاتی باشد که به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرند، اگرچه باید در سطح استراتژیک و مدیریت عالی باشد.

شکایات از طرف های ذینفع باید توسط مدیریت ارشد بررسی شود و فرصت های بهبود حاصل شناسایی شود. باید به خاطر داشت که بازنگری مدیریت به طور کلی تنها عملکردی است که باید به دقت و با پشتکار انجام شود تا اطمینان حاصل شود که عملکرد سیستم مدیریت ایمنی  و همه عناصر حاصل از آن می تواند پیروی کند.

ناگفته نماند که تمام جزئیات و داده های بازنگری مدیریت باید مستند و ثبت شوند تا اطمینان حاصل شود که سیستم مدیریت ایمنی  می تواند الزامات خاص و جهت گیری استراتژیک کلی سازمان را که در آنجا شرح داده شده است را دنبال کند.

10.      بهبود

بهبود در چارچوب استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015

10.1 عمومی

خروجی های حاصل از بررسی های مدیریت، ممیزی های داخلی، و ارزیابی های انطباق و عملکرد، همگی باید برای ایجاد مبنایی برای اقدامات بهبود استفاده شوند. نمونه های بهبود می تواند شامل اقدامات اصلاحی، سازماندهی مجدد، نوآوری و برنامه های بهبود مستمر باشد.

10.2 عدم انطباق و اقدام اصلاحی

پیشگیری از حوادث و حذف خطرات جنبه کلیدی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است و این به طور خاص در تعریف بافت سازمانی بند (4.1) و ارزیابی ریسک ها و فرصت ها بند (6.1) مورد توجه قرار می گیرد.

اقدام برای اصلاح و کنترل مشکلات در صورت وقوع، و سپس بررسی و انجام اقدامات اصلاحی برای علل ریشه ای این مشکلات در مواقع ضروری، برای جلوگیری از عود عدم انطباق فرآیند بسیار مهم است.

10.3 بهبود مستمر

از طریق تمام اقدامات برای بهبود کلی سیستم مدیریت ایمنی ، سازمان می تواند به عملکرد بهبود یافته ایمنی و بهداشت دست یابد و فرهنگی را ترویج کند که از مشارکت کارکنان در بهبود سیستم مدیریت ایزو 45001 حمایت می کند.

پرسش های متداول

بندهای استاندارد ایزو 45001 چه کمکی می تواند به سازمان ها کند؟

مطالعه بندهای استاندارد ایزو 45001 ویرایش 2018 چه به تنهایی و چه یکپارچه با سیستم مدیریت دیگری مانند ایزو 9001(کیفیت) یا ایزو 14001 (محیط زیست)، راهنمایی و جهت گیری در مورد نحوه مدیریت یک سازمان ارائه می کنند. خطرات بهداشت و ایمنی شغلی آن را کاهش دهد. درک نحوه استفاده هوشمندانه از استاندارد می تواند مزایای بسیاری را برای یک سازمان در هر اندازه ای به همراه داشته باشد.

متن استاندارد ISO 45001:2018 چه کمکی به شما می کند؟

متن فارسی استاندارد ایزو 45001 برای کمک به کارکنان درگیر در ایجاد و حفظ یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت مکتوب شده است. همانطور که خود بندهای استاندارد بین المللی ISO 45001:2018 خود را بیان می کند، هر بند به همان ترتیب، با شماره بند یکسان توضیح داده می شود و پیوندهایی به مواد آموزشی تکمیلی نیز برای کمک به خواننده در متن ارائه می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا